اصول ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی


ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از چالش های اصلی در طراحی منزل می باشد. رنگ ها در قسمت های مختلفی از خانه اعم از دیوار، کف، درب، مبلمان، اشیاء دکوراتیو و … دیده می شوند و این یعنی همه جای خانه ! در نتیجه درک و شناخت رنگ ها به شما کمک می کند تا بهترین رنگ برای دکوراسیون خانه را انتخاب کنید.

با ما همراه باشید تا اصول انتخاب رنگ و اشتباهات رایج را با شما در میان بگذاریم. برای دسترسی سریع تر به مطالب زیر، بر روی عنوان مورد نظر کلیک نمایید.

رنگ در دکوراسیون

انواع رنگ در دکوراسیون

هنگام انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی، با اصطلاحات مربوط به رنگ مواجه می شوید که ممکن است با آنها آشنایی نداشته باشید.

رنگ های اصلی (Primary color): شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد می شود، ساخت این رنگ ها با ترکیب رنگ های دیگر امکان پذیر نمی باشد.

رنگ های ثانویه (Secondary color) : سبز، نارنجی و بنفش رنگ های ثانویه هستند که از ترکیب رنگ های اصلی ساخته می شوند.

رنگ های ثالث (Tertiary color) : این رنگ ها از ترکیب رنگ اصلی با رنگ ثانویه ساخته می شود که می توان با اضافه کردن مشکی، طوسی و سفید می توانید Tint (خلوص رنگ)، Tone (ته رنگ) و Shade (درخشندگی) رنگ های ثالث را تغییر داد.

انواع رنگ

Tone: ته رنگ میزان روشنایی و عمق رنگ را نشان می دهد که تحت تاثیر ترکیب با رنگ طوسی حاصل می شود.

Tint: خلوص رنگ را نشان می دهد که با ترکیب رنگ سفید دست خوش تغییر می شود.

Shade: میزان درخشندگی رنگ را نشان می دهد که با ترکیب رنگ مشکی تحت تاثیر قرار می گیرد.

چرخه رنگ

استفاده از چرخه رنگ

چرخه رنگ بهترین دوست شما در فرایند انتخاب رنگ در دکوراسیون است. کافیست اصول استفاده از چرخه رنگ را درک کنید تا انتخاب های اصولی و موفقی داشته باشید.

انواع چرخه های رنگ

چرخه رنگ در دسته های زیر می گنجد :

رنگ های گرم : یک سمت چرخه رنگ های گرم هستند که شامل قرمز، نارنجی و زرد است.

رنگ های سرد : رنگ های آبی، سبز و بنفش در سمت دیگر چرخه رنگ قرار می گیرد.

چرخه رنگ های گرم و سرد

رنگ های مونوکروم (Monochromatic colors): دکوراسیون مونوکروم در سال های اخیر محبوبیت چشمگیری داشته است. پالت مونوکروم شامل سایه های مختلفی از یک رنگ می شود که در یک برش چرخه قرار می گیرند.

رنگ های مکمل (Complimentary colors): برای اینکه متوجه شوید کدام رنگ ها با یکدیگر هارمونی دارند، باید رنگ های مکمل را بشناسید. رنگ های مکمل در چرخه رنگ در برش جهت مقابل قرار می گیرند. به عنوان مثال مکمل رنگ آبی، زرد می باشد.

رنگ های مشابه (Analogous colors): رنگ های مشابه شامل چند برش از چرخه رنگ ( بطور معمول 3 برش) می شود. این رنگ ها بدون اینکه تضاد رنگ های مکمل را داشته باشند، با یکدیگر همخوانی دارند. به عنوان مثال رنگ های سبز، آبی و بنفش رنگ های مشابه هستند.

رنگ های مکمل و مشابه

نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه

بکارگیری رنگ ها در دکوراسیون داخلی، نه تنها در زیبایی محیط و دیزاین خانه تاثیر گذار است، بلکه احساس افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ارتباط رنگ در دکوراسیون و مود افراد : رنگ های گرم بسیار سرزنده هستند و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. این رنگ ها برای فضای غذاخوری مناسب هستند و صمیمیت بیشتری میان افراد ایجاد می کند. رنگ های سرد بسیار آرامبخش هستند، البته رنگ های خنثی نیز می تواند محیطی آرام را فراهم بیاورد.

بکارگیری مناسب رنگ ها در فضا می تواند حس افراد بر بزرگی یا کوچکی اتاق را تحت تاثیر قرار بدهد. به عنوان مثال بکارگیری رنگ های گرم در یک اتاق کوچک باعث می شود تا اتاق تنگ تر و کوچک تر به نظر برسد.

نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

حال که با انواع چرخه رنگ و تاثیر رنگ بر روحیه افراد آشنا شدید، چگونه باید این رنگ ها را در دکوراسیون به کار برد ؟

رنگ های مونوکروم در دکوراسیون

شاید تصور کنید که طراحی دکوراسیون مونوکروم بسیار ساده است، اما با اندکی بی احتیاطی ممکن است یک خانه کسل کننده داشته باشید. برای فضای مونوکروم از رنگ های tones and tints ( در بالا همراه با عکس توضیح داده شد) استفاده کنید. از رنگ های بکار برده شده در نقوش و الگوهای تکرار شده در مبلمان غافل نشوید.

رنگ های مکمل در دکوراسیون

اگر علاقمند به رنگ های متضاد هستید، پالت رنگ های مکمل برای شما ایده آل خواهد بود. برای این دکوراسیون می توانید یک رنگ گرم را با یک رنگ سرد ترکیب کنید. به عنوان مثال در اتاقی به رنگ آبی روشن، از رنگ نارنجی استفاده کنید. هر چند این نوع ترکیب گزینه مناسبی برای سبک مینیمال نیست.

رنگ های مشابه در دکوراسیون

در این دکوراسیون تمامی رنگ های با یکدیگر هارمونی دارند. با انتخاب 2 و یا 3 برش از چرخه رنگ به راحتی دکوراسیون با رنگ های مشابه قابل اجرا خواهد بود. به عنوان مثال اگر آبی را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده اید، سبز به عنوان رنگ مشابه کاربردی خواهد بود. از رنگ مشابه می توانید در جزئیاتی مانند کوسن استفاده کنید و با بکارگیری اشیاء چوبی و فلزی، آرامش بصری را به محیط بیاورید.

نقش رنگ در دکوراسیون

نکاتی برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

آشنایی با رنگ ها و نحوه استفاده از چرخه رنگ به تنهایی کافی نیست. پیشنهاد می کنیم نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید.

توجه به معماری داخلی خانه

انتخاب رنگ در دکوراسیون به رنگ های مبلمان، فرش و اشیا دکوری ختم نمی شود. المان هایی از قبیل کف، دیوار، درب و کمد دیواری نیز حائز اهمیت هستند.

انتخاب رنگ درب داخلی

امروزه انواع درب های داخلی تنوع بالایی در رنگبندی و طرح دارند، اگر قصد بازسازی منزل را دارید، رنگ درب را هوشمندانه انتخاب نمایید.

انواع رنگ از قبیل رنگ وایت واش، پتینه، انواع روکش چوب ( عسلی، گردویی، فندقی و … و رنگ های یکدست مانند سفید، طوسی، خاکستری، و … در انواع سبک های مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک اجرا می شوند.

اگر خانه شما مدرن است و رنگ آبی را به صورت مونوکروم انتخاب کرده اید، درب چوبی قهوه ای چندان کارآمد نیست. رنگ ایده آل خود را متناسب با سبک معماری داخلی ساختمان انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم با انواع رنگ درب اتاق خواب جدید در سبک های گوناگون آشنا شوید.

درب اتاق خواب سفید در تمامی فضاها و با تمامی المان ها هارمونی لازم را برقرار می کند، از این رو اگر هنوز رنگ دیوار و مبلمان را انتخاب نکرده اید، درب سفید گزینه مناسبی است.

رنگ در دکوراسیون

انتخاب رنگ دیوار و کف در گام آخر

برخی از طراحان داخلی معتقد هستند که رنگ دیوار باید در آخرین مرحله و پس از انتخاب سایر رنگ ها در محیط انتخاب شود. علت آن هم این است که برای مبلمان، اشیا دکوری، پرده و سایر المان های موجود در اتاق، گزینه های متعددی وجود دارد. در حالیکه تنوع رنگ دیوار و کف محدودتر است. در نتیجه بهتر است رنگ کف و دیوار با سایر رنگ های موجود هارمونی داشته باشد.

متراژ اتاق نیز از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب رنگ می باشد، تصمیم بگیرید که می خواهید فضا بزرگتر به نظر برسد یا کوچک تر و دنج تر.

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

رنگ کابینت آشپزخانه تنوع بالایی دارد، بطوریکه انتخاب را برای شما دشوار می کند. کابینت رنگ شده در رنگ های سفید، طوسی و آبی بسیار محبوب هستند. پیش از انتخاب رنگ های آشپزخانه، پیشنهاد می کنیم با انواع رنگ کابینت جدید آشنا شوید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

ایده های وبسایت های طراحی داخلی

اگر حوصله استفاده از چرخه رنگ را ندارید، از وبسایت های شناخته شده در زمینه طراحی داخلی ایده بگیرید. برای این کار رنگ دیوار، کف و وسایلی که از پیش دارید را در نظر داشته باشید. سپس در وبسایت های دکوراسیون مانند Pinterest و Houzz به دنبال طرح هایی که به فضای شما نزدیک هستند، بگردید.

فرقی نمی کند که در جست و جوی رنگ ایده آل برای دیوار یا مبلمان هستید، سعی کنید رنگ های موجود در پالت را در سایر بخش های خانه استفاده نمایید تا زیبایی دکوراسیون بیشتر شود. به عنوان مثال اگر رنگ آبی را انتخاب کرده اید، از رنگ های خنثی مانند مشکی یا طوسی در جزئیاتی مانند کوسن استفاده نمایید.

در نهایت می توان گفت نیازی به کمک یک فرد متخصص در زمینه طراحی داخلی ندارید، کافیست رنگ ها را بشناسید و از منابع مختلف ایده بگیرید تا خالق یک دکوراسیون زیبا شوید.

منبع :

urbanrhythm

سوالات متداول

چرخه رنگ شامل رنگ های اولیه، ثانویه و ثالث می شود که به شما کمک می کند تا اصولی رنگ ها را در دکوراسیون استفاده کنید. برای ترکیب رنگ در دکوراسیون می توانید از چرخه رنگ مونوکروم، چرخه رنگ مکمل و یا چرخه رنگ مشابه استفاده کنید. بری درک بهتر این صفحه را مطالعه نمایید.

وبسایت Houzz در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت دارد و می توانید عکس های بیشماری را در سبک های گوناگون در این وبسایت مشاهده کنید. در وبسایت Pinterest در بخش دکوراسیون نیز ایده های ترکیب رنگ جدید به اشتراک گذاشته می شود.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *