لوور چوبی طراحی داخلی

لوور چوبی چه مزیت ها و کاربرد هایی دارد ؟


لوور چوبی به عنوان یک سازه تزئینی در صنعت ساختمان به کار برده می شود. در حقیقت لوور تنوع بالایی در متریال دارد، به همین دلیل معماران و طراحان در داخل و خارج از ساختمان از آن بهره می برند. از جمله رایج ترین آن ها می توان به نمای لوور آلومینیومی و یا چوبی، سقف کاذب لوور ، قطعات لوور در دکوراسیون داخلی و … اشاره نمود.
لوور در سایر قسمت های ساختمان نیز با اهداف گوناگون به کار برده می شود. اما به طور کلی louver چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ در ادامه به معرفی لوور ، مزیت ها و کاربردهای آن در صنعت ساختمان می پردازیم .

مشاهده گالری عکس لوور چوبی در ساختمان و دکوراسیون

برای مطالعه مطالب زیر ، بر روی عناوین مورد نظر کلیک نمایید.

لوور چوبی

شرکت روماک تولیدکننده محصولات چوبی لوکس می باشد و در زمینه تولید دکور چوبی  سفارشی سازی شده با طرح های خاص و مدرن نیز فعالیت دارد.

لوور چوبی چیست ؟

louver چیست ؟ شاید این سوال برای شما مطرح باشد.

لوور قطعاتی به شکل موازی، زاویه دار، عموی و یا افقی می باشد که با اهداف مختلفی از جمله زیباسازی، جریان هوا، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و … در ساختمان سازی و دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. انواع لوور با متریال متنوع از جمله چوب ، آلومینیوم و شیشه وجود دارند. اما از آنجایی که لوور از جنس چوب مزیت های بیشتری در مقایسه با سایر متریال ها دارد، مرسوم تر و شناخته شده تر می باشد.

نمای لوور

مزایای لوور چوبی در مقایسه با لوور آلومنیومی

همانطور که ذکر شد ، مزیت های لوور از جنس چوب ، موجب برتری آن از آلومینیوم شده است. در ادامه به بررسی این مزیت ها می پردازیم.

دوستدار محیط زیست : امروزه عموم مردم نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست آگاه هستند  و در صنعت ساختمان نیز نباید از آن غافل شد. همانطور که می دانید متریال چوب طبیعی و تجدیدپذیر می باشد. بنابراین برای محیط زیست مضر نیست. بخصوص چوب هایی که دارای گواهینامه FSC هستند. این چوب ها از جنگل های پایدار برداشت می شوند و در آینده رویش مجدد خواهند داشت.

مرقون به صرفه : قیمت لوور آلومینیومی در مقایسه با لوورهای چوبی بیشتر است. در حقیقت تولید لوور از جنس چوب ارزان تر می باشد. علاوه بر این ، چوب ماندگاری بالایی دارد و هزینه نگهداری در طول زمان نخواهد داشت.

زیبایی متریال چوب : زیبایی چوب طبیعی قابل مقایسه با آلومینیوم نیست. به عنوان مثال، بهره گیری از قطعات لوور در مقابل پنجره نمایی سه بعدی به ساختمان می بخشد که حاصل قطعات و خطوط موازی می باشد. این ویژگی بسیار جذاب بوده و بدون شک نظر هر بیننده ای را جلب می نماید.

تنوع بالای گونه های چوب : گونه های مختلف دارای رگه ها و امواج متفاوتی هستند ، همین امر باعث منحصربفرد بودن قطعات لوور می گردد. از جمله چوب های رایج برای لوور می توان به صنوبر ، سدار ، کاج و … اشاره نمود.

کاربردهای لوور چوبی

بکارگیری لوور انقلابی عظیم در صنعت ساختمان و معماری داخلی ایجاد نموده است. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی و تولیدکنندگان لوور اقدام به سفارشی سازی این سازه برای اهداف متفاوتی می نمایند. در ادامه به رایج ترین کاربردهای آن اشاره می نماییم.

نمای لوور و پنجره های لوور دار

لوور چوبی در نما یکی از رایج ترین کاربردهای این سازه در خارج از ساختمان و در مقابل پنجره ها است. بکارگیری لوور در نما نه تنها زیباست، بلکه موجب بهره گیری از نور کافی و جریان هوا می گردد. بزرگترین مزیت پنجره های لوور دار ، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید است. علاوه بر این، بدون نیاز به پرده می توان به میزان بالایی از شخصی سازی اتاق ها دست یافت. همین امر موجب می گردد که در طول روز ، از پرده استفاده نشود تا نور طبیعی را در خانه و یا محیط کار داشته باشیم.

پنجره لوور

در مناطق گرمسیر استفاده از لوور پنجره بسیار رایج می باشد، زیرا به تعادل دمای فضای داخلی کمک می نماید. علاوه بر این مانع از آسیب دیدن مبلمان و تجهیزات بر اثر تابش نور خورشید می شود. ممناعت از ورود باران به داخل نیز از جمله سایر ویژگی های لوور می باشد.

از مزایای بکارگیری لوور در مقابل پنجره می توان به انرژی کارآمد بودن آن اشاره نمود. همانطور که گفته شد، نمای لوور فارغ از جنس و متریال ، مانع از تابش مستقیم نور خورشید می گردد. همین امر منجر به کاهش دمای محیط در فصل تابستان و به طبع کاهش هزینه ها و مصرف انرژی می شود.

از آنجایی که این قطعات کاملا پنجره را مسدود نمی کنند، نور طبیعی همچنان به داخل راه می یابد، بنابراین در طول روز نیازی به نورهای مصنوعی نخواهد بود. این موضوع باعث می شود تا در فصل زمستان نیز ، تعادل دما در محیط داخلی حفظ گردد.

نور پنجره لوور

سقف کاذب لوور

از قطعات لوور می توان برای تزئین سقف استفاده نمود. می توان گفت لوور سقف با نورپردازی خوب زیبایی منحصربفردی را به دکوراسیون می دهد. ترکیب سقف کاذب لوور با درب های چوبی موج نما بسیار چشم نواز است. برای برقراری هارمونی بیشتر در محیط، می توان از قطعات لوور با عرض کمتر برای حاشیه دیوارها استفاده نمود.

سقف لوور چوبی

لوور چوبی سقف برای فضاهای باز

سپری کردن اوقات فراغت با دوستان، میهمانان، فرزندان و حتی به تنهایی در فضای بیرونی بسیار لذت بخش می باشد. از سقف لوور می توان برای فضاهایی هایی مانند پاسیو ، تراس و …  استفاده نمود. سقف های لوور برای فضای باز مجهز به سیستم ریموت کنترل برای باز و بسته شدن می باشد. بنابراین در هوای آفتابی، بارانی ، طوفانی و … بسیار کاربردی است.

سقف لوور در روزهای آفتابی مانع از تابش مستقیم آفتاب می شود، با اینحال نور و گردش هوا را مسدود نمی کند. زاویه این صفحات از 0 درجه تا 180 درجه قابل تنظیم بوده، بنابراین مطابق با ایده آل خود می توانید آن ها را تنظیم کنید. این سقف های هوشمند با تمامی سبک های معماری همخوانی داشته و قابلیت سفارشی سازی دارند.

جالب است بدانید سفارشی سازی سقف لوور هوشمند و مجهز کردن آن به سیستم حسگر نیز امکان پذیر می باشد. به هنگام بارندگی این حسگرها به صورت اتوماتیک اقدام به بستن سقف می کنند تا مبلمان فضای باز خیس نشود.

با بکارگیری سقف لوور در استخرهای سرپوشیده ، علاوه بر بهره گیری از نور ، میتوان از نمای آسمان نیز لذت برد.

سقف لوور چوبی

لوور در طراحی داخلی ساختمان اداری

طراحی داخلی ساختمان اداری در مقایسه با ساختمان مسکونی چالش های زیادی دارد. به همین دلیل است که مبلمان و تجهیزات اداری طرح های متفاوتی دارند. بکارگیری لوور در طراحی داخلی ساختمان اداری مدرن یکی از شیک ترین ایده ها می باشد. شرکت روماک از لوور در بخش های متعددی از شرکت ریحانه گستر استفاده نمود. تصاویر زیر مربوط به لوور دیوار و سقف این پروژه می باشد.

لوور چوبی طراحی داخلی

لوور دیوار مدرن

درب لوور و ایده های استفاده از آن

درب لوور از جمله درب های جذاب با ماندگاری بالا می باشد. این درب ها به عنوان درب ورودی مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای درب اتاق خواب نیز چندان رایج نیست. اما ایده های جالبی برای این درب ها وجود دارد.

درب لوور تاشو برای محیط های کوچک : از آنجایی که این درب ها تاشو هستند برای محیط های کوچک، با بازشوی کم مناسب اند.

درب های لوور برای جداسازی فضاهای داخلی : برخی از فضاهای داخلی خانه نیازی به شخصی سازی ندارند. بکارگیری این درب ها برای جداسازی دو محیط، باعث به حرکت در آمدن جریان هوا نیز می شود.

درب لوور برای جداسازی فضای حمام و سرویس بهداشتی : این درب ها جذابیت زیادی به محیط داخلی حمام می دهند.

لوور چوبی حمام

درب لوور برای آشپزخانه : در صورتی که آشپزخانه شما دارای کانتر و یا جزیره نیست و تمایل به جداسازی آن با فضای بیرونی دارید، درب های لوور از جمله گزینه های مناسب می باشد. لازم به ذکر است دغدغه نظافت این درب ها از جمله معایب آن ها می باشد. برای پنجره های آشپزخانه نیز لوور ایده جذابی است.

پنجره لوور آشپزخانه

درب لوور برای کابینت و کمد : در صورتی که خواهان یک طراحی متفاوت هستید ، از لوور برای طراحی درب کمد و کابینت و انواع کنسول استفاده نمایید. مزیت جریان هوا در محیط های بسته مانند کمد را دست کم نگیرید.

درب لوور کمد دیواری

طراحی دکوراسیون با بهره گیری از لوور

بهره گیری از انواع لوور طراحی داخلی از جنس چوب در زمینه های مختلف از قبیل مبلمان ، دیوارپوش ، پارتیشن و … نیز امکان پذیر می باشد. در حقیقت این امر بستگی به خلاقیت طراحان و تولید کنندگان دارد. زیرا این سبک از تجهیزات و وسایل، زیبایی خاصی را به دکوراسیون می دهد.

پارتیشن لوور

نکته جالب انعطاف پذیری لوور مطابق با سبک های مختلف می باشد. در حقیقت قابلیت طراحی دکوراسیون با لوور برای انواع سبک های مدرن ، مینیمال، روستیک ، کلاسیک و … وجود دارد. در ادامه گالری عکس های طراحی با لوور را برای الهام گرفتن از آن ها مشاهده نمایید.

در ادامه ایده هایی برای کاربرد لوور در طراحی داخلی را معرفی می نماییم.

  • از قطعات لوور در طراحی داخلی بر روی دیوار استفاده می شود .

دیوار لوور

  • لوور به عنوان سقف کاذب همراه با نورپردازی برای شب کاربردی است.

سقف لوور

  • از قطعات لوور می توان برای جداسازی فضاها به صورت نامحسوس استفاده نمود که تاثیر بسزایی در دکوراسیون خواهد داشت.

دکوراسیون مغازه با لوور

  • پرده لوور دراپه نوری زیبا را در منزل فراهم می آورد.

پرده لوور دراپه

لوور چوبی طراحی داخلی

با اندکی خلاقیت از لوور برای زیباسازی و دکوراسیون قسمت های مختلف خانه می توان بهره گرفت. در حقیقت با بکارگیری لوور در طراحی داخلی منزل تان، می توانید یک دکوراسیون خاص و مدرن داشته باشید. در ادامه ایده های جذابی را به اشتراک می گذاریم.

  • از لوور می توانید برای تزئین دیوار پشت تلویزیون نیز بهره ببرید.

لوورهای چوبی

  • در خانه هایی که دسترسی به اتاق خواب ها از طریق یک راهرو ایجاد می گردد، می توان از لوور با رنگی متناسب با سایر تجهیزات چوبی بهره گرفت. این عمل جنبه شخصی سازی ندارد، اما هارمونی زیبایی در فضا ایجاد می نماید و برای خانه هایی که دارای دکوراسیون چوبی هستند ایده جذابی است.

لوور در طراحی داخلی

چوب با داشتن زیبایی طبیعی حس خوبی را در فضا ایجاد می نماید. به همین دلیل از چوب در قسمت های مختلفی از طراحی داخلی بهره گرفته می شود. جذاب ترین ایده های دکور چوبی منزل را از دست ندهید.
  • لوور های دیواری که به سقف نیز امتداد دارند، یکی از جذاب ترین ایده های بکارگیری لوور در طراحی داخلی می باشد. این طرح برای جداسازی نامحسوس پذیرایی و آشپزخانه open بسیار کاربردی است.

لوور سقفی

لوور چوبی در نما ( لوور ثابت )

همانطور که ذکر شد؛ نمای لوور زیبایی خیره کننده ای دارد. یکی از انواع لوور های کاربردی در نما، لوور ثابت ( Fixed louvers  ) می باشد.

این نوع از لوورها در محل خود ثابت هستند و هیچ گونه عملکردی به صورت دستی و یا اتوماتیک ندارند. بنابراین این لوورها در یک زاویه مشخص ( 45 یا 60 درجه ) ثابت می شوند. در حقیقت لوور چوبی ثابت بیشتر جنبه زیبایی دارد، با اینحال مزایای دیگری به شرح زیر دارند.

خورشید منبع نور و حرارت می باشد. در فصل زمستان، حرارت خورشید باعث مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه ها می گردد و این امر یک مزیت محسوب می شود. در حالیکه حرارت بالا در فصل تابستان آزاد دهنده است. لوور های ثابت قابلیت کنترل نور خورشید را دارند. از آنجایی که در تابستان خورشید در ارتفاع بالایی قرار می گیرد، لوور ثابت مانع از تابش مستقیم نور خورشید به فضای داخلی می شود. با اینحال کاملاً نور را مسدود نمی کنند، در نتیجه روشنایی طبیعی منزل همچنان فراهم می گردد.

لوور چوبی ثابت در نما انعطاف پذیری بالایی در طراحی و تنوع رنگی مناسبی دارد، در نتیجه معماران می توانند آزادانه از خلاقیت خود برای طراحی نمایی خیره کننده ، استفاده نمایند.

نمای لوور ثابت

سقف لوور ( پرگولا ) در تراس

تراس محلی مناسب برای دورهمی و سپری کردن اوقات فراغت در منزل و در هوای آزاد است. از پرگولا یا همان سقف لوور می توان در تراس استفاده نمود. از آنجایی که قطعات لوور قابلیت تنظیم دارند، می توانید در روزهای آفتابی آن را تنظیم نمایید و یا در روزهای بارانی آن را کامل ببندید. البته این امر کاملا بستگی به نوع لوور و طراحی آن دارد. زیرا برخی از سقف ها زاویه دائمی دارند و قابل تغییر نیستند.

زاویه قطعات لوور محرک بوسیله یک ریموت کنترل با توجه به ایده آل شما تغییر می نماید.

قیمت لوور چوبی

ساختار لوور عموماً از جنس ام دی اف می باشد که با روکش چوب طبیعی پوشانیده می شود. قیمت لوور به ابعاد و نوع روکش بستگی دارد. بهره گیری از این سازه چوبی در پروژه های بزرگ، مرقون به صرفه تر است. به عنوان مثال در پاییز 1401 قیمت لوور از جنس ام دی اف با روکش راش، 290.000 تومان ( 1 متر طول، عرض 5 سانتی متر) برای پروژه های بزرگ می باشد.

لازم به ذکر است قیمت لوور آلومینیومی بر اساس کیلوگرم و لوور از جنس چوب بر اساس مترمکعب محاسبه می شود.

لوور صنعتی و لوور تجاری

در ساختمان های صنعتی و تجاری از لوور به منظور یک مانع برای گرد و غبار، باران و سایر عوامل رطوبت زا و تابش مستقیم نور خورشید بهره گرفته می شود. لوورهای صنعتی و تجاری در ابعاد و اشکال متنوعی موجود هستند.

لوور ساختمان های صنعتی

هدف اصلی از طراحی نمای لوور در ساختمان های صنعتی، استفاده بهینه از انرژی است. در حقیقت زیبایی اولین اولویت انتخاب متریال برای لوور صنعتی نمی باشد. به همین دلیل برای این ساختمان ها باید از لوورهای محکم و کارآمد صنعتی بهره برد. لوور های صنعتی عموماً از جنس ورق های استیل گالوانیزه و یا اکسترود آلومنیوم با ضخامت بالا هستند. صفحات لوورهای صنعتی ابعاد نسبتا بزرگتری داشته تا جریان هوا به خوبی انجام پذیرد.

لوور ساختمان های تجاری

زیبایی و تاثیرگذاری در ساختمان های تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین از لوورهایی که با طراحی نمای ساختمان، درب ها و پنجره ها همخوانی دارد، استفاده می شود.

گالری عکس لوور چوبی و کاربرد آن ها















سوالات متداول

لوور قطعاتی از جنس چوب ، ام دی اف و یا آلومینیوم می باشد که به صورت عمودی و یا افقی با اهداف مختلفی از قبیل زیباسازی، گردش جریان هوا و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید در صنعت ساختمان و دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای لوور در ساختمان های مدرن و امروزی موجب زیبایی هر چه بیشتر بنا می گردد. همچنین بدون مسدود کردن نور کافی، مانع از تابش مستقیم نور خورشید می شود و در راستای شخصی سازی فضای داخلی نیز عملکرد موثری دارد.

قیمت لوور تا حد زیادی به عرض و نوع روکش بستگی دارد، به عنوان مثال یک متر طول لوور با عرض 5 سانت و روکش چوب راش، حدود 290 هزار تومان قیمت دارد.

به خواندن ادامه دهید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *