با انواع چوب مورد استفاده در کابینت آشپزخانه و مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید


امروز اهمیت زیادی به دکوراسیون آشپزخانه داده می‌شود و همه دنبال انتخاب بهترین دیزاین برای آشپزخانه هستند. زیباترین دکوراسیون آشپزخانه با استفاده از مواد طبیعی مثل چوب است. در زیر عکس آشپزخانه با کابینت چوبی را آوردیم تا بهتر متوجه این موضوع شود. همین زیبا بودن چوب در آشپزخانه و استقبال زیاد مردم از آن، باعث شده که انواع چوب کابینت روز به روز در بازار بیشتر شوند. این چوب‌ها جدا از کیفیت، هر یک طرح و رنگ خاصی دارند که می‌توانند کابینت شما را زیباتر کنند.

چوب گردو، راش، توسکا، هیکوری، گیلاس و بلوط چوب‌هایی هستند که برای کابینت استفاده می‌شوند. بعضی از چوب‌ها سخت‌تر هستند و دوام بیشتری دارند، در مقابل برخی دیگر به خوبی برش می‌خورند و ظاهر زیبایی به خود می‌گیرند. از آنجایی که دیزاین آشپزخانه خیلی مهم است و تأثیر زیادی در لوکس بودن خانه دارد و یکی از مواردی که در آشپزخانه زیاد به آن توجه می‌شود، کابینت است. لازم است که بهترین و زیباترین چوب کابینت را برای آن انتخاب کنید. ولی کدام چوب کابینت بهتر است و آن‌ها چه ویژگی و کاربردی دارند؟ در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به پاسخ این سؤالات برسید.

کابینت آشپزخانه چوبی

زیباترین دکوراسیون آشپزخانه با استفاده از وسایل طبیعی مثل کابینت چوبی اجرا می‌شود. انواع چوب کابینت رگه‌هایی با رنگ‌های متفاوت در الگوی بافت خود دارند که جلوه کابینت‌ها را زیباتر می‌کنند. چوب گردو، بلوط از انواع چوب است که برای کابینت استفاده می‌شود. برش دادن چوب‌های مختلف از لحاظ نرمی یا سخت بودن بافتشان متفاوت است؛ بنابراین استفاده از بعضی انواع چوب ظاهر زیباتری برای کابینت به وجود می‌آورد. در این مقاله انواع چوب برای کابینت را معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با ویژگی هر یک از آن‌ها کافی است تا چند دقیقه از وقتتان را برای مطالعه این مطلب صرف کنید.

انواع چوب کابینت

در بالا هم به آن اشاره کردیم به دلیل درخواست بالا برای کابینت‌های چوبی، انواع مختلفی از آن ساخته شده است. هر یک از این چوب‌ها خواص و کاربرد خاصی دارند و برای شخص خاصی بهترین هستند. در ادامه انواع چوب کابینت را معرفی کردیم:

  1. چوب راش
  2. چوب گیلاس
  3. چوب هیکوری
  4. چوب افرا
  5. چوب گردو
  6. توسکا
  7. چوب بلوط
  8. توس

ویژگی‌های انواع چوب کابینت

ویژگی‌های چوب راش

یکی از بهترین چوب‌ها برای کابینت، راش است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این چوب می‌توان به استحکام بالا، شکل و رنگ زیبا آن اشاره کرد. همچنین این چوب شکل پذیری خوبی دارد و طرح‌های زیبایی از آن در بازار وجود دارد. همین باعث شده که طرفداران زیادی در ایران داشته باشد، چون در طرح‌های متفاوتی در دسترس است. از این چوب بیشتر در دکوراسیون‌های کلاسیک استفاده می‌شود.

ویژگی های چوب راش در ساخت کابینت

ویژگی‌های چوب افرا

چوب افرا دارای رنگ روشن، بافت ظریف و ظاهری یکنواخت با کمترین تنوع رنگی است. در بازار امروز برای اینکه رنگ روشن این چوب را برجسته‌تر کنند از رنگ‌های طبیعی و شفاف استفاده می‌کنند. البته می‌توان چوب افرا را رنگ آمیزی هم کرد که ظاهری زیباتر پیدا می‌کند. این نوع چوب خیلی با دوام است و با گذشت زمان کیفیت و زیبایی خود را حفظ می‌کند. یکی از مشکلاتی کابینت‌های چوبی این است که در مقابل دما مقاوم نیستند؛ ولی چوب افرا نسبت به بقیه مقاومت بیشتری در برابر گرما دارد.

ویژگی‌های چوب گیلاس

چوب گیلاس یکی از سخت‌ترین و مستحکم‌ترین چوب‌هایی است که در کابینت‌ها استفاده می‌شود. با وجود استحکام بالا این چوب بافت نرم و ظریف دارد. این چوب به صورت طبیعی رنگی بین قرمز و قهوه‌ای دارد که به قرمز نزدیک‌تر است. بعد از اینکه چند سال از استفاده‌ی این چوب بگذرد یا در معرض آفتاب باشد، رنگ آن تغییر می‌کند و تیره‌تر می‌شود. البته بعضی از افراد برای اینکه رنگ آن یکنواخت باشد و تغییر نکند، آن را رنگ می‌کنند.

مشخصات چوب گیلاس برای ساخت کابینت

ویژگی‌های چوب گردو

چوب گردو دارای بافتی یکنواخت با الیاف چرخشی و موج دار است. رنگ این چوب بستگی به نوع آن دارد و از بین قهوه‌ای شکلاتی پر رنگ تا خاکستری مایل به قرمز روشن متغیر است. البته با افزایش سن درخت گردو رنگ آن تغییر می‌کند و ملایم‌تر و روشن‌تر می‌شود.

ویژگی های چوب گردو برای ساخت کابینت

ویژگی‌های چوب هیکوری

هیکوری یکی دیگر از بهترین چوب‌های کابینت است که دوام زیادی دارد و بعد از سال‌ها استفاده، باز هم زیبایی اولیه خود را خواهد داشت. این چوب بافتی بسیار شبیه به بلوط دارد. رنگ این چوب از کرم کم رنگ تا قهوه‌ای متمایل به قرمز و سیاه متغیر است. طرح و نقش این چوب با پرداخت روشن و طبیعی، خیلی درخشان و برجسته‌تر می‌شود.

ویژگی های چوب هیکوری برای ساخت کابینت

ویژگی‌های چوب بلوط

چوب بلوط نسبت به دیگر چوب‌های به کار رفته در کابینت، گران‌تر است، چون خیلی سخت، قوی و با دوام است. چوب بلوط کابینت دو نوع است که به آن‌ها سفید و قرمز می‌گویند. مقایسه این دو نوع چوب در زیر آمده است:

ویژگیچوب بلوط سفیدچوب بلوط قرمز
الیافظریف با تناژ طلاییالیاف و رگه‌های صاف و منحنی
قابلیت رنگ آمیزیبهتر است رنگ نکنیدقابل رنگ آمیزی
استحکامبیشترمعمولی
دوامزیادزیاد
سازگاریسازگاری کمتری داردبا انواع طرح

ویژگی‌های چوب توسکا

این چوب بافت ریز با رگه‌های صاف دارد و ظاهر آن شباهت زیادی به گیلاس و افرا دارد. توسکا چوبی سخت است که رنگ قهوه‌ای روشن متمایل به قرمز دارد. این چوب شکل پذیری بالایی دارد و برای همین می‌توان به‌راحتی آن را به هر کابینتی که دوست دارید، می‌توانید تبدیل کنید. هر چند که امکان رنگ کردن این چوب وجود دارد؛ ولی افراد بیشتر از رنگ طبیعی آن استفاده می‌کنند چون شیک و طبیعی‌تر است.

ویژگی های چوب توسکا برای ساخت کابینت

ویژگی‌های چوب توس

توس چوبی با دوام با الیاف ریز و ظریف است که کاربردهای متنوعی دارد. این چوب کمی تیره‌تر از چوب افرا است. این چوب بسیار شکل پذیر است و می‌توان به‌راحتی آن را به هر طرح و رنگی که می‌خواهید در بیاورید. این چوب رنگ سفید مایل به زرد یا کرمی دارد که در بعضی از مواقع رگه‌هایی از قهوه‌ای هم دارد.

ویژگی‌های چوب آبنوس

بهترین نوع چوب برای کابینت، آبنوس است که خیلی سنگین و تقریباً مشکی است. از چوب آبنوس به دلیل رنگ، دوام و سختی برای کابینت استفاده می‌شود. این چوب خوشبو دارای چگالی بالایی است و در طیف رنگی زرد و سفید تا قهوه‌ای و سیاه دیده می‌شود. این چوب درخشش طبیعی دارد و در برابر موریانه‌ها مقاوم است. تنها مشکل این محصول تراکم آن است که کار را برای کابینت سازان سخت کرده است. این چوب به دلیل کمیاب و با کیفیت بودن، خیلی گران است.

ویژگی‌های چوب کاج و صنوبر

کاج درختی همیشه سبز با چوبی نرم است. کابینت‌های ساخته شده از چوب کاج و صنوبر جلوه خاصی دارند. این چوب‌ها به صورت طبیعی زرد رنگ هستند و می‌توان آن‌ها را رنگ کرد. این چوب اغلب دارای گره‌هایی است که برای برجسته کردن سبک‌های سنتی استفاده می‌شود. صنوبر دارای الگوی مستقیم است نسبت به کاج سفت و سخت‌تر است.

مزایای استفاده از چوب در ساخت کابینت

چوب طبیعی در برابر حرارت مقاوم است و از گرما و سرما جلوگیری می‌کند، همچنین نارسانای جریان الکتریکی است و خطرات ناشی از برق گرفتگی در آشپزخانه را کاهش می‌دهد. بیشتر چوب‌های کابینت قابلیت رنگ آمیزی دارند و به‌راحتی تغییر شکل پیدا می‌کنند. همین باعث شده که در طرح‌های زیادی در بازار موجود باشند و بتوانید آن‌ها را با دیزاین خانه خود ست کرد و آشپزخانه را لوکس‌تر کنید.

روماک تولید کننده انواع کابینت‌های جدید در سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن به در طرح و رنگ دلخواه شما می‌باشد.

قیمت چوب‌های کابینت شبیه هم نیست، ولی به صورت کلی اقتصادی‌تر هستند. شاید در نگاه اول قیمت این کابینت‌ها بیشتر باشد؛ ولی این را هم در نظر بگیرید که چندین برابر کابینت‌های فلزی عمر می‌کنند. شما با یک با خرید کابینت چوبی، تا سال‌های سال کابینت شیک و با کیفیت در آشپزخانه خود خواهید داشت. دیگر مزیت این چوب‌ها، وزن سبک آن‌ها است.

مزایای کابینت ساخته شده از جنس چوب

معایب کابینت ساخته شده از چوب

از مهم‌ترین معایبی که کابینت‌های چوبی دارند، این است که بعد از مدتی ممکن است دچار حمله موریانه، افت و قارچ شوند و بپوسند. البته این در شرایطی است که به خوبی از کابینت‌ها مراقبت نکنید و بهداشت خانه شما سطح متوسط یا پایینی داشته باشد. البته دیزاین خانه‌های جدید به شکلی است که این مشکلات پیش نمی‌آید. همچنین این چوب‌ها رطوبت را جذب می‌کند که این می‌تواند باعث باد کردن آن‌ها شود. دیگر عیب این کابینت‌ها این است که قابل اشتعال هستند.

قیمت کابینت چوبی بر اساس چوب استفاده شده در ساخت

کابینت‌های چوبی قیمت بیشتر نسبت به سایر کابینت‌ها دارند؛ ولی در مقابل بیشتر برای شما عمر می‌کنند. عوامل زیادی روی قیمت کابینت چوبی تأثیر دارد که مهم‌ترین آن‌ها جنس کابینت چوبی است. برای مثال قیمت چوب گیلاس از توسکا بیشتر است. در جدول زیر قیمت انواع چوب را با هم مقایسه کردیم. جدا از آن حکاکی و کنده کاری روی کابینت نیز در قیمت آن تأثیر دارد. برای مثال قیمت یک کابینت با چوب بلوط قرمز رنگ شده که دارای حکاکی است از نوع معمولی آن بیشتر است. چوب‌های دارای روکش هم گران‌تر هستند. به صورت کلی:

جنس چوبقیمت
چوب افراگران؛ ولی نسبت به دیگر چوب‌های سخت دارای قیمت متوسط است
چوب بلوطگران
گردوگران
گیلاسنسبتاً گران
توسکاکمی ارزان‌تر از چوب گیلاس
چوب توسارزان
چوب راشگران
چوب هیکوریگران
چوب آبنوسگران
کاج و صنوبرارزان
کابینت ساخته شده از چوب در سبک کلاسیک

بهترین چوب برای ساخت کابینت چیست

انواع چوب کابینت روز به روز در حال افزایش هستند و این انتخاب را سخت کرده است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام چوب کابینت بهترین است؟ نمی‌توان گفت که کدام چوب بهترین است، چون هر کسی به چیز خاصی نیاز دارد. به صورت کلی چوب آبنوس کابینت از سایر چوب‌ها بهتر است. چون دوام، استحکام، رنگ و بافت بهتری نسبت به رقبا دارد. ولی خب شکل پذیری خوبی ندارد و قیمت آن زیاد است. ما در جدول زیر انواع چوب کابینت را با ویژگی آن‌ها آوردیم که با توجه به نیازتان انتخاب کنید( قیمت این چوب‌ها در بالا آورده شده است):

اسم چوبرنگماندگاریشکل پذیری
افراسفید کرمی تا قهوه‌‌ای روشن یا قهوه‌‌ای طلاییبسیار با دوامآسان
بلوطقهوه‌‌ای متوسط تا تیرهدر صورت نگهداری درست، با دوامبا ابزار دستی و ماشین آلات
گردوقهوه‌‌ای تیره با رگه‌های سیاهدوام بالاآسان
گیلاسقرمز مایل به قهوه‌‌ایحساس در برابر خط خوردگیآسان
توسکاقهوه‌‌ای روشندوام متوسطسخت‌تر از چوب گیلاس
توسزرد روشندوام متوسطآسان
راشقهوه‌‌ای مایل به قرمزدوام بالابا ابزار دستی و ماشین آلات
هیکوریزرد تا قهوه‌‌ای تیرهدوام بالاآسان
آبنوسزرد و سفید تا قهوه‌‌ای و سیاهخیلی با دوامسخت
کاجزرد روشندوام بالاآسان
بلوطبستگی به نوع؛ سفید یا قرمزدوام بالاسخت/ معمولی بستگی به نوع
انواع طیف رنگی چوب برای ساخت کابینت

اگر می‌خواهید خانه‌ای لوکس داشته باشید، باید آشپزخانه‌ای با دکوراسیون زیبا داشته باشید. برای اینکه دکوراسیون آشپزخانه خود را شیک‌تر کنید، می‌توانید از کابینت‌های چوبی در آن استفاده کنید. ما امروز انوع چوب کابینت را معرفی کردیم و در آخر بهترین آن‌ها را معرفی کردیم.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *