اصول و فنون نصب درب چوبی: گام‌هایی که باید در نصب درب چوبی دنبال شود


در سال‌های اخیر تورم در کشور به شدت بالا رفته و اقتصاد کشور به شدت بد شده است. همین باعث شده که کار کم شود و در عین حال همه چیز گران باشد. در این شرایط کمتر کسی درآمد لازم را دارد. برای همین افراد بعضی از کارهای ساده را خودشان انجام می‌دهند. جدا از آن این روزها افراد تازه کار و آماتور ادعای متخصص بودن در کاری را می‌کنند و با اعتماد کردن به آن‌ها، سرمایه خود را به باد می‌دهید.
برای همین افراد سعی در این دارند که بعضی از کارها را خودشان انجام دهند تا در سرمایه خود صرفه جویی کنند و در عین حال مطمئن باشند که کارشان به درستی انجام شده است. یکی از مواردی که خیلی از افراد دنبال یادگیری آن هستند، نصب درب چوبی است.

نصب کردن درب چوبی

انواع رنگ مناسب برای درب چوبی

قبل از اینکه به بررسی شیوه رنگ آمیزی درب چوبی بپردازیم، بهتر است با انواع رنگ درب چوبی آشنا شوید. رنگ‌های زیادی در بازار وجود دارند و خیلی از آن‌ها ادعا می‌کنند که برای درب‌های چوبی مناسب هستند؛ ولی اصلاً اینطور نیست. فقط بعضی از رنگ‌ها را می‌توان برای درب‌های چوبی استفاده کرد. جدا از آن بهتر است که بعضی از درب‌های چوبی مثل آنانی که از بلوط سفید ساخته شده‌اند را رنگ نکنید. در زیر رنگ‌هایی که برای درب چوبی مناسب هستند را آوردیم:

رنگ پلی اورتان

یکی از بهترین مواد برای رنگ آمیزی درب‌های چوبی، رنگ پلی اورتان است. رنگ آمیزی درب چوبی با پلی اورتان خیلی سریع پیش می‌رود چون خیلی زد خشک می‌شود. این رنگ مقاومت و دوام بالایی دارد و تا سال‌ها ظاهر و کیفیت خود را حفظ می‌کند. قیمت این رنگ نسبت به دو مدل دیگر متوسط است.

رنگ پولیش

رنگ پولیش ظاهری زیبا به درب‌های چوبی می‌دهد برای همین بیشتر تولید کنندگان صنایع چوبی برای بار اول از این ماده برای رنگ آمیزی درب چوبی استفاده می‌کنند. این رنگ دوام بالایی دارد و در مقابل رطوبت مقاوم است. همین باعث شده درب‌هایی که حاوی رنگ پولیش هستند در اثر رطوبت باد نکنند. همچنین این رنگ‌ها چوب را خیلی براق و زیباتر نشان می‌دهند. به دلیل استفاده زیاد و با کیفیت بودن، این رنگ قیمت بالایی دارد و در برابر ضربه مقاومت کمی دارد. همچنین رنگ آمیزی درب چوبی با رنگ پولیش سخت و زمان‌بر است، برای همین فقط در کارگاه‌های رنگ آمیزی انجام می‌شود.

رنگ پلی استر

این رنگ قیمت کمتری دارد و برای افراد آماتور مناسب‌تر است. این رنگ کیفیت و مقاومت کمتری نسبت به دو رنگ قبلی دارد. کسانی که سالانه دکوراسیون خانه خود را عوض می‌کنند، بیشتر از پلی استر برای رنگ آمیزی درب چوبی استفاده می‌کنند. چون این کار در خانه ممکن است و هزینه کمی هم دارد.

رنگ روغنی

پرمصرف‌ترین رنگ در نقاشی ساختمان‌ها، روغنی است. این رنگ انواع و طیف رنگی متفاوتی دارد. افراد این رنگ را با تینر رقیق می‌کند و درب‌های چوبی و دیگر وسایل خود را با آن رنگ می‌کنند. مزیت این رنگ این است که بعد از خشک شدن می‌توانید آن را بشورید. البته این کار اصلاً توصیه نمی‌شود، چون چوب را خیس می‌کند و ممکن است چوب ورم و باد کند.

مشاهده انواع مدل‌های درب چوبی در سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک

نکاتی که لازم است قبل از رنگ آمیزی درب چوبی بدانید

برای اینکه رنگ آمیزی درب چوبی شیک و خوب انجام شود لازم است که نکات زیر را بدانید:

  • درب چوبی را از لولا( همان چارچوب) جدا کرده و آن را در جایی بگذارید که موقع رنگ آمیزی دسترسی خوبی به همه جای آن داشته باشید. مواظب باشید که هنگام خارج کردن درب از لولا به آن آسیب نزنید.
  • هر چیز اضافه‌ای که روی درب چوبی است، مثل دستگیره را از درب جدا کنید. اگر یراق آلات آن را نمی‌توانید جدا کنید، آن را به خوبی با چسب کاغذی بپوشانید تا رنگی نشود. توجه کنید چسب را به چوب نزنید.

مراحل رنگ آمیزی درب چوبی

روش‌های زیادی برای رنگ کردن درب چوبی وجود دارند که بعضی از آن‌ها کامل نیستند و بعضی دیگر هم ظاهر زیبایی ندارند. ما در زیر بهترین روش رنگ آمیزی درب‌های چوبی را آوردیم و برای درک بهتر آن را به 5 مرحله تقسیم کردیم:

1. تمیز‌کاری

برای اینکه رنگ آمیزی درب چوبی به بهترین شکل ممکن انجام شود، لازم است که اول درب را تمیز کنید. وقتی که درب تمیز نباشد، سطح آن یکنواخت نیست و ظاهر زیبایی نمی‌گیرد. جدا از تمیز کردن آن باید هر گونه برجستگی و فرو رفتگی در سطح چوب را ترمیم کنید. برای اینکه رفع برجستگی و گودی‌های سطح درب چوبی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

برای ترمیم فرو رفتگی‌ها، یک تیکه چوب را به شکل مثلی ببرید و بعد به چسب چوب آغشته کنید. بعد از این کار آن را با چکش و فشار وارد فرو رفتگی کنید و در آخر به وسیله رنده، قیمت اضافی آن را ببرید تا سطحی صاف داشته باشد. اندازه چوب بریده شده مثلثی بستگی به جایی دارد که روی درب فرو رفته است.

اگر سطح چوب ریختگی یا ترک بزرگی دارد، دیگر راه بالا کار ساز نیست. در این جور مواقع لازم است که از خام رس و چسب با هم استفاده کنید. در این حالت قبل از رنگ کردن چوب مقداری خاک رس یا پودر چوب را با چسب قاطی کنید و به شکل بتونه در بیاورید. بعد با کمک کاردک از آن برای ترمیم ترک و فرورفتگی‌های جزئی استفاده کنید.

روش دیگری هم وجود دارد که از دو روش بالا جدیدتر و کاربردی‌تر است. در این روش مقداری رزین اپوکسی را داخل ظرفی ریخته و بعد به مقدار لازم به آن‌ هاردنر اضافه کنید. بعد از آماده شدن از آن برای ترمیم ترک و شکاف‌ها استفاده کنید. این روش برای درب‌هایی که کاملاً سوراخ هستند هم استفاده می‌شوند. ولی طرف دیگر آن را با چسب کاغذی می‌پوشانند و بعد در آن رزین و هاردنر می‌ریزند. در آخر هم بعد از خشک شدن با استفاده از سنباده و لیسه آن را با سطح چوب صاف و هموار کنید.

تمیزکاری درب چوبی قبل از نصب

2. بتونه کاری

بعد از اینکه سطح چوب را تمیز و هموار کردید، نوبت بتونه کاری است. در این مرحله قبل از هر کار لازم است ماده اصلی بتونه را حاضر کنید و بعد با استفاده از کاردک لیسه آن را روی درب بزنید. در این مرحله از رنگ کردن درب چوبی، نوبت به انتخاب بتونه مناسب است که به رنگ قدیمی و جدید درب بستگی دارد. با بتونه تمام ترک‌ها و فرورفتگی‌های سطحی پر می‌شود و دربی صاف و هموار خواهید داشت. برای بتونه کاری چوب موارد زیر مناسب هستند:

  • بتونه مل و سریش
  • بتونه روغنی
  • بتونه فوری

3. سمباده زنی چوب

بعد از بتونه کاری نوبت سنباده زنی است. اگر می‌خواهید رنگ آمیزی درب چوبی زیبا شود حتماً این مرحله را انجام دهید. در این مرحله از سنباده مناسب استفاده کنید. بعد از بتونه کاری سنباده می‌زنید تا ناهمواری‌های ریز از بین بروند. همچنین می‌توانیم در آخر این مرحله قسمتی که نمی‌خواهیم آن را رنگ کنیم، چسب کاغذی بزنیم.

4.  زیر سازی رنگ کردن درب چوبی

مرحله 4 هم از رنگ کردن درب چوبی، استر کاری یا اجرای شاپان است. استر شاپان، معروف‌ترین استرها است که برای چوب استفاده می‌شود و در دو نوع قهوه‌ای و مشکی موجود است که می‌توان با ترکیب آن‌ها رنگ‌های جدیدی را ایجاد کرد. شاپان را می‌توانید با استفاده از بنزین رقیق کنید. هر چه شاپان را بیشتر با بنزین رقیق کنید، رنگ آن روشن‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید که رنگ‌های روشنی به درب چوبی بزنید، لازم است که استر را به میزان زیادی رقیق کنید. اگر می‌خواهید رنگ تیره بزنید، آن را کمتر رقیق کنید. به صورت کلی استر را به میزانی رقیق کنید که به رنگی که می‌خواهید بزنید، نزدیک باشد و فقط کمی روشن‌تر باشد.

زیر سازی درب چوبی قبل از رنگ زدن

پوشاندن چوب با سیلر

بعد از اینکه آستر کاری کردید، سطح چوب را با سیلر پوشش دهید. استفاده از سیلر در رنگ آمیزی درب چوبی اهمیت زیادی دارد چون از نفوذ رنگ به داخل چوب جلوگیری می‌کند. برای این کار لازم است که آن را با تینر رقیق کنید و بعد با قلم مو به سطح چوب بزنید. یادتان باشد که سیلر زدن را باید طی چند مرحله در فاصله 20 دقیقه‌ای از هم انجام دهید و در آخر دو ساعت به آن زمان دهید تا خشک شود.

سمباده کاری

سیلر باعث زبر شدن سطح درب می‌شود و این می‌تواند ظاهر رنگ آمیزی درب چوبی را زشت کند. برای همین باید بعد از زدن سیلر از سنباده استفاده کنید و دوباره سطح درب را صاف کنید. توجه داشته باشید که سمباده‌ای که استفاده می‌کنید مخصوص چوب باشد. این سنباده نباید به سطح چوب آسیب نزند و فقط سطح را صاف کند.

کیلر

کیلر هم مثل سیلر توسط تینر فوری رقیق می‌شود و می‌توانید با قلم مو آن را روی درب چوبی بزنید. برای تغییر رنگ چوبی لازم است که کیلر را با رنگ‌های فوری ترکیب کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید. اگر با قلم مو رنگ کاری را انجام می‌دهید باید کیلر شما غلیظ‌تر از حالتی باشد که رنگ آمیزی درب چوبی را با پیستوله انجام می‌دهید.

5. رنگ زدن

در این مرحله می‌توانیم از نیم پلی استر استفاده کنیم که نسبت به کیلر دقت بیشتری می‌خواهد. فاصله زمانی استفاده اول، دوم و سوم از پلی استر خیلی مهم است. پلی استر کیفیت بیشتری نسبت به کیلر دارد و در دو نوع مات و براق در بازار موجود است. شما می‌توانید از تینر برای رقیق کردن آن استفاده کنی. بعد از چندین ساعت و خشک شدن، کار رنگ آمیزی درب چوبی تمام می‌شود.

نکات مهم در رنگ آمیزی درب چوبی

  • به دلیل اینکه سطح درب چوبی ناهموار است و بعضی قسمت‌ها دارای لبه است، استفاده از قلم مو نسبت به غلتک مناسب‌تر است.
  • غلتک زیاد رنگ باعث جا ماندن اثر قلم مو روی درب چوبی می‌شود.
  • وقتی از قلم مو استفاده می‌کنید، رنگ‌های قاطی نشده را بگیرید.
  • اگر پیستوله در دسترس است، در آخرین مرحله از آن استفاده کنید.
  • بعد از خشک شدن رنگ، می‌توانید با استفاده از پولیش و پوست درب را براق‌تر کنید.
  • برای جلوه بهتر درب، چارچوب آن را هم رنگ کنید.
کلام آخر

هر شخصی ممکن است بعد از چندین سال دکوراسیون داخلی خانه خود را تغییر دهد. برای تغییر دکوراسیون لازم است که درب‌های چوبی خانه را هم تغییر دهید. در این شرایط اقتصادی کشور تعویض درب‌های چوبی اصلاً مناسب نیست، چون هزینه زیادی لازم دارد. به جای اینکه درب‌های چوبی خودتان را عوض کنید بهتر است آن‌ها را رنگ کنید. ما در این متن بهترین روش رنگ آمیزی درب چوبی را آوردیم. اگر این روش را به خوبی انجام دهید دیگر کسی متوجه نمی‌شود که درب چوبی خود را رنگ کردید و همه فکر می‌کنند که دربی جدید خریداری کردید.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *