معماران معروف خ

آرشیتکت یا مهندس معمار کیست ؟ معماران معروف ایران و جهان چه کسانی هستند ؟


آرشیتکت یا مهندس معمار به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت ساختمان، جایگاه ویژه ای را در جامعه مهندسان دارد. تحصیل در این رشته، مستلزم کسب اطلاعات و دانش می باشد. آشنایی با طراحان سرشناس و برجسته نیز می تواند انگیزه ای برای پیشرفت دانشجویان در این رشته باشد.
شاید این سوال پیش بیاید که معمار کیست و چه وظایفی دارد ؟ چگونه می توان در این رشته موفق بود ؟ در این مقاله به بررسی این موضوع و آشنایی با معماران معروف می پردازیم .

برای خواندن مطالب زیر، بر روی عناوین مورد نظر کلیک نمایید.

آرشیتکت یا مهندس معمار

آرشیتکت یا مهندس معمار کیست؟

آرشیتکت کیست؟ شاید این سوالی باشد که برخی از ما در ذهن مان داشته باشیم. آرشیتکت شخصی است که در رشته معماری تحصیل کرده و به صورت علمی طراحی فضاهای مختلف را آموزش دیده است. این فضاها شامل خانه ، ادارات ، برج ها ، نمای بیرونی و … می شود. ضروری است که طراح معماری ساختمان آگاهی و تسلط کافی در زمینه های ریاضی ، فیزیک ، کامپیوتر و طراحی داشته باشد. برخی از پروژه های عظیم توسط تیمی از طراحان انجام می شود. اما پروژه های مسکونی عموماً توسط یک شخص طراحی می گردد. شایان ذکر است این اشخاص در کنار مهندسان شهرساز و عمران نیز فعالیت دارند.

مهندس معمار

وظایف یک معمار و یا طراح ساختمان

کار آرشیتکت چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت “طراحی” تنها وظیفه یک معمار نیست. بلکه شخص باید قابلیت تحلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی، شناخت نقاط ضعف و قوت را نیز داشته باشد. خلاقیت و قدرت تجسم بخش دیگری از طراحی می باشد. لازم به ذکر است آثار ماندگار به واسطه خلاقیت شخص طراح زبانزد شده اند.

از جمله وظایف یک مهندس در این رشته؛ طراحی پلان ساختمان در شیت های مختلف ، طراحی سه بعدی ، برآورد قیمت ، برنامه ریزی سیستم های لوله کشی و برق، گرمایش ، سرمایش تهویه و آلارم های آتش نشانی در صورت نیاز می باشد.

در زمان های گذشته و پیش از پیدایش کامپیوتر، نقشه کشی به صورت دستی انجام می شد. اما امروزه علاوه بر طراحی دستی، آشنایی و تسلط با گروهی از نرم افزارهای طراحی و ماکت سازی نیز ضروری می باشد.

حقایقی که باید قبل از آرشیتکت یا مهندس معمار شدن بدانید

در صورتی که قصد دارید وارد این حرفه شوید، باید آگاه باشید که این حرفه بسیار چالش برانگیز است. حتی برترین معماران جهان نیز آثاری نقدبرانگیز و ناموفق را در کارنامه خود داشته اند. اما با کسب تجریه در می یابید که شکست در این رشته هیج معنایی ندارد.

این حرفه فراتر از 8 سال تحصیل در دانشگاه است. در نتیجه آمادگی رویارویی با سختی ها را در ابتدای راه داشته باشید. بسیاری از فارغ التحصیلان در ابتدای کار طراحی انجام نمی دهند. به صراحت می توان گفت که شروع کار ممکن است کارآموزی باشد. شاید برقراری روابط با جامعه مهندسان بهترین رویکرد است. علاوه بر اینکه از تجربه دیگر مهندسان در این رشته استفاده می نمایید، در میان آن ها شناخته می شوید. این امر موقعیت های شغلی را نیز به همراه خواهد داشت.

مهندس ساختمان

چگونه می توان یک آرشیتکت یا مهندس معمار موفق بود ؟

موفقیت یک مهندس آرشیتکت در هنر معماری فراتر از رزومه و نمونه کارهای متعدد است. گام هایی که برای موفقیت در این حرفه می توان بر داشت به شرح زیر می باشد.

1- اسکیس و طراحی با دست

امروزه نرم افزارها به طراحی سرعت بخشیده اند، اما این موضوع نباید مانعی برای تقویت این مهارت شود. اسکیس زدن تنها روش پیاده سازی ایده ها در لحظه است. تصور کنید در یک جلسه با کارفرما هستید، این مهارت کمک می کند تا در لحظه طرح ابتدایی خود را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید.

2- انتقاد پذیر باشید

تمام کارهایی که با هنر سر و کار دارند، مورد نقد قرار می گیرند. به یاد داشته باشید که نقدها به بهبود طرح و پیشرفت شما کمک می کند.

3- مطالعه کنید

مجله های معماری را بخوانید، محتوای تخصصی همواره به دانش شما می افزاید.

4- از دفتر کار خود خارج شوید

تصور برخی افراد از ” معمار بودن” ، پشت میز نشستن است. بازدید محلی لازمه یک طراحی بی نظیر می باشد. یکی از بزرگترین لذت ها برای معمار، لحظه ای است که طرح خود را در حال اجرا می بینید. این کار به شناخته شدن شما نیز کمک می کند.

5- شنونده باشید

یک طراح ساختمان باید به خواسته ها و نیازهای کارفرمای خود اهمیت بدهد. اگر تصورتان ” ساختمان من ” است، هرگز نتیجه ایده آلی را به کارفرمای خود ارائه نخواهید داد. راهنما و مشاور آن ها باشید، اما حق آن ها را از صاحب نظر بودن نگیرید. البته این بدین معنی نیست که همواره سکوت کنید. افراد حرفه ای، برای ایده های خود می جنگند و با اعتماد بنفس از طرح هایشان دفاع می کنند.

6- سبک خودتان را در طراحی پیدا کنید

یک طراح نیازی به کپی برداری از پروژه های دیگران ندارد. الهام گرفتن از طرح های شناخته شده، راهکاری برای شکوفایی خلاقیت می باشد. سبک خودتان را در طراحی بشناسید، خلاق باشید و ایده های خودتان را با اعتماد به نفس پیاده سازی کنید.

معمار موفق

زمینه فعالیت مهندس آرشیتکت

معمار در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. به عبارت دیگر، این رشته بسیار گسترده است. رشته این اشخاص با طراحی یک اتاق آغاز می شود و در نهایت این افراد طراحان ساختمان های بزرگ خواهند بود. یک معمار ، کار طراحی را در زمینه های گوناگونی انجام می دهد. در نظر داشته باشید که وظایف یک معمار همواره فراتر از طراحی می باشد.

1- معمار مسکونی : این اشخاص ملک هایی را طراحی میکنند که کاربری مسکونی دارد. عموماً این ملک ها توسط مالک سفارشی سازی می شود.

2- معمار تجاری : ساختمان های تجاری علاوه بر اینکه زیبا هستند، باید کارآمد باشند. بسیاری از این ملک ها در برگیرنده پاساژ ، مغازه و … نیز هستند.

 3- معمار داخلی : در بالا وظایف مهندس معمار داخلی شرح داده شد.

دانشجوی امروز ، مهندس ارشیتکت فردا

اگر به عنوان دانشجو در رشته معماری تحصیل می کنید و قصد دارید در آینده یک معمار موفق باشید، باید از همین امروز شروع به کار شوید. تحصیل، مطالعه و دانش در این رشته به تنهایی کافی نیست. بخاطر داشته باشید که یک معمار همواره باید در تلاش برای یادگیری و کسب تجربه باشد.

با ساختمان ها و بناها صحبت کنید : شاید این فکر خنده دار به نظر برسد، اما با دیدن بناها به افکاری که در سر معمار و طراح ساختمان بوده، می اندیشید. با این روش می توانید از تجارب سایر آرشیتکت ها بهره ببرید.

تحقیق ، مطالعه و شناخت معماران در گذشته : این ایده بدون شک ذهن شما را برای یافتن راه حل ، طراحی و خلاقیت تحت تاثیر قرار می دهد. فراموش نکنید که بسیاری از بناهای ماندگار در زمانی طراحی شده اند که تکنولوژی در زندگی ما جایی نداشت. بنابراین معماران در گذشته حرف هایی برای گفتن داشته اند.

سفر به شهرهایی با آثار معماری حیرت انگیز : بسیاری از شهرهای مدرن و تاریخی دارای آثاری فوق العاده برای الهام پذیری شما به عنوان معمار آینده هستند. مثبت اندیش باشید، این رشته نیاز به پشتکار فراوان دارد، اما هرگز خسته کننده نیست.

معمار ایرانی و اسامی معماران معروف

نام معماران برتر در تاریخ ماندگار می ماند. این اشخاص به واسطه ایده های بکر و طراحی های منحصر بفرد، فارغ از ملیت و جنسیت در جهان شناخته شده اند. آگاهی از تفکرات و طرح های این افراد، می تواند الهام بخش علاقه مندان و طراحان جوان باشد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بهترین معمار ایران کیست ؟ تصمیم گیری در خصوص بهترین مهندس معمار ایران چندان کار ساده ای نیست. زیرا معماران ایرانی از گذشته تا کنون آثاری ماندگار را بجای گذاشته اند.

در ادامه به صورت خلاصه به معرفی این اشخاص می پردازیم.

بزرگترین معماران ایران ، معماران قدیمی

در سرتاسر کشور ایران، آثار ماندگاری طراحی و اجرا شده است. این بناها پس از گذشت سال ها و قرن ها همچنان تحسین برانگیز و الهام بخش هستند. افرادی همچون سلطان محمد یزدی، استاد علی اکبر اصفهانی، بهاءالدین محمد بن حسین عاملی، محمد رضا بن استاد حسین بنا اصفهانی ، حاجی ابوالحسن معمار نوایی و …. از جمله شناخته شده ترین مهندسان و طراحان قدیمی ایرانی هستند. بهاءالدین محمد بن حسین عاملی که بنام شیخ بهایی شناخته شده، آثار حیرات انگیزی از جمله نقش جهان را طراحی نموده است. لازم به ذکر است روز معمار در کشور ایران، مصادف با سالروز تولد معمار ایرانی، شیخ بهایی می باشد.

شیخ بهایی معمار

معماران معاصر ایرانی

هوشنگ سیحون، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، ایرج اعتصام، داریوش بوربور، حسین امانت، بهرام شیردل و … از جمله طراحان معاصر ایرانی هستند که آثارشان برای همیشه ماندگار خواهد بود. به لطف این اساتید، معماران جوان ایرانی نیز راه این اسطوره ها را ادامه خواهند داد.

آرشیتکت های جوان با دانش روز و تجربه طراحان قدیمی، خالق آثار تحسین برانگیزی هستند. فرشاد مهدی زاده، ایزدیار آهی، کوروش حاجی زاده، هومن بالازاده، شهاب علیدوست و … از جمله طراحان جوان و سرشناس هستند.

حسین امانت

معماران خانم ایرانی

آرشیتکت های خانم، پا به پای دیگر طراحان افتخار آفرینی کرده اند. شاید کمتر کسی نام لیلا عراقیان، طراح پل طبیعت در تهران را نشنیده باشد. فرشید موسوی و نسرین سراجی نیز در این رشته موفق و شناخته شده هستند.

لیلا عراقیان

معماران معروف خارجی

خلاقیت و ایده های آرشیتکت ها در سرتاسر جهان، به زیبایی های دنیا افزوده است. نورمن فاستر ثروتمند ترین معمار و فرانک لوید رایت بهترین معمار در جهان می باشد. بدون شک زاحا حدید شناخته شده ترین فرد در این حرفه است. در ادامه اسامی معماران معروف خارجی و بیوگرافی آن ها را مطرح می کنیم.

معماران حارجی

نورمن فاستر ؛ معروف ترین معمار جهان

فاستر متولد سال 1935 در کشور انگلستان می باشد. نورمن در دانشگاه منچستر و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و پس از آن در دانشگاه ییل در آمریکا بورسیه گرفت.

ساختمان های مدرن شیشه ای و استیل این معمار بریتانیایی زبانزد عام است. علاوه بر این، فاستر گرایش زیادی به طراحی پلان باز داشت. بعنوان مثال بانک هنگ کنگ و ساختمان مرکزی کامرز در فرانکفورت دارای فضای سبز بوده و به گونه ای طراحی شده اند که از حداکثر میزان نور طبیعی در فضاهای داخلی بهره گرفته می شود. نورمن فاستر در طرح های خود ارتباط بین فضاهای داخلی و خارجی را همواره در اولویت قرار می دهد.

زاها حدید ؛ اولین بانوی برنده جایزه معماری پریتزکر

زاها حدید متولد سال 1950 در بغداد می باشد که در سال 2004 به عنوان اولین بانوی معمار در جهان جایزه پریتزکر دریافت نمود. ایشان مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از یک دانشگاه آمریکایی در بیروت دریافت نمود و در سال 1972 برای تحصیل در رشته معماری به لندن رفت. در آنجا همکاری خود را با الیا زنگلیس و رم کولهاس در زمینه معماری آغاز نمود. زاحا حدید در سال 1979 آتلیه معماری خود را در لندن تاسیس نمود. یکی از مهم ترین آثار زاها حدید ایستگاه آتش نشانی ویترا بود که در سال 1993 در آلمان ساخته شد. این بنا متشکل از بال های زاویه دار است که شبیه به یک پرنده در حال پرواز به نظر می رسد.

زاها حدید آثار برجسته زیادی را طراحی نموده است و از جمله معروف ترین معماران در دنیاست. وی در سال 2016 چشم از جهان گشود.

معرفی معماران معروف

برای برخی افراد آگاهی از زندگی معماران معروف جالب است، به همین دلیل به صورت خلاصه به معرفی معماران می پردازیم.

هوشنگ سیحون

زنده یاد هوشنگ سیحون به عنوان پدر معماری مدرن ایران شناخته شده است. وی در سال 1299 در تهران و در یک خانواده هنرمند متولد شد. استاد سیحون در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل نمود و پس از برای تکمیل دانش معماری خود به کشور فرانسه سفر نمود.

جالب است بدانید اولین بنای طراحی شده توسط استاد سیحوان، آرامگاه بو علی سینا بود که در سن 25 سالگی آن را طراحی نمود. آرامگاه های کمال الملک، خیام و فردوسی، بنای موزه توس، ساختمان بانک سپه در تهران و سینما آسیا از جمله آثار برتر هوشنگ سیحون می باشد.

استاد سیحون در سال 1393 و در سن 93 سالگی در کشور کانادا از دنیا رفت.

استاد هوشنگ سیحون

عبدالعزیز فرمانفرمائیان

بی شک استادیوم ورزشی آزادی یکی از تحسین برانگیز ترین آثار معماری می باشد که توسط استاد فرمانفرمائیان طراحی شده است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 1299 و در استان خوزستان متولد شد. ایشان در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس در کشور فرانسه و در رشته معماری تحصیل نمود و پس از آن به کشور ایران بازگشت. جالب است بدانید بنیان گذار اولین دفتر مهندسی مشاور مهندس فرمانفرمائیان در سال 1333 بودند.

آثار ارزشمندی از جمله ساختمان های شرکت نفت، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان رآکتور اتمی دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، ساختمان وزارت کار، فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی و … در کارنامه ایشان موجود می باشد.

طرح عبدالعزیز فرمانفرمائیان

داریوش بوربور

یکی از هنرمندان معاصر ایرانی داریوش بوربور است که علاوه بر معماری؛ در زمینه شهرسازی، مجسمه سازی، نقاشی و نویسندگی نیز فعال بود است. داریوش بوربور متولد سال 1313 در تهران است و در کشور انگلستان در رشته های معماری و شهرسازی تحصیل کرد. همچنین مدرک دکترای خود را در رشته معماری نواحی گرم و خشک از دانشگاه سوئیس دریافت نمود. پس از آن در سال 1343 دفتر معماری خود را در ایران تاسیس نمود. داریوش بوربور به عنوان پیش گامان سبک معماری مدرن در قرن بیستم در ایران شناخته شده و جوایز بین المللی متعددی را دریافت کرده است.

از جمله آثار معروف ایشان می توان به بازار رضا و موزه‌های آستان قدس رضوی در مشهد اشاره نمود.

در این پست سعی شد تنها به بخشی از دنیای معماران اشاره شود. در آینده به معرفی کامل هنرمندان برتر ایران و جهان و آثار ماندگاری که توسط این افراد خلق شده است، می پردازیم.

 

منبع:

ویکی پدیا

سوالات متداول

آرشیتکت یا معمار در رشته معماری تحصیل می کند و در زمینه طراحی فضاهای از قبیل خانه ، ادارات ، برج ، نمای بیرونی و … فعالیت می نماید. تحلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی، شناخت نقاط ضعف و قوت ، خلاقیت و قدرت تجسم از جمله مواردیست که معمار باید تسلط داشته باشد.

معماران ایرانی از گذشته تا کنون آثار ماندگاری را خلق کرده اند. هوشنگ سیحون، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، ایرج اعتصام، داریوش بوربور، حسین امانت، بهرام شیردل و معماران معاصر ایرانی هستند.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *