انواع سبک طراحی داخلی

انواع سبک طراحی داخلی


طراحی داخلی منحصربفرد و چشم نواز همواره دغدغه ای برای همه افراد است. در واقع معتقد هستیم خانه ما بازتابی از شخصیت ما می باشد. بنابراین برای داشتن یک دکوراسیون زیبا ناگزیر به شناخت انواع سبک طراحی و معماری داخلی آن ها هستیم.

انواع سبک خانه ویژگی ها و عناصر گوناگونی دارند. جالب است بدانید اشخاص با دیدن تصاویر سبک های مختلف در می یابند که به کدام سبک گرایش بیشتری دارند. بنابراین پیشنهاد می شود با انجام تست سبک شناسی روماک ، از گرایش خود نسبت به سبک مورد علاقه تان آگاه شوید. سپس با مطالعه این مقاله با عناصر سبک مورد علاقه تان آشنا شوید.

تست سبک شناسی

در این مقاله سبک های طراحی داخلی زیر را توضیح خواهیم داد :

اهمیت شناخت انواع سبک های معماری داخلی

سبک های گوناگون از گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته است. بدیهی است که هر کدام از سبک ها زیبایی و دلنشینی خود را دارد، اما ممکن است برخی از آن ها برای زندگی امروزی چندان کاربردی نباشند. در واقع به مرور زمان از محبوبیت برخی از سبک ها در معماری داخلی کاسته می شود.

برخی از استایل ها در طراحی شباهت زیادی با دیگری دارند، به همین دلیل اشتباهاتی متداول در تشخیص آن رخ می دهد. در ادامه قصد داریم با رایج ترین انواع طراحی و انواع سبک های معماری داخلی آشنا شویم.

فراموش نکنید طراحی داخلی منزل تان از سبک معماری ساختمان نیز تبعیت می کند. به همین دلیل پیش از تصمیم گیری در خصوص سبک طراحی داخلی منزل تان ؛ سبک معماری ساختمان خود را نیز در نظر داشته باشید. زیرا المان های داخلی ساختمان متناسب با سبک معماری انتخاب می گردند و این امر به طور مستقیم دکوراسیون را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال ؛ در یک ساختمان مدرن تمامی المان ها از قبیل کف ، دیوار و حتی نما دارای ویژگی های به خصوصی هستند.

اگر قصد خرید وسایل خانه را متناسب با طراحی داخلی ایده آل تان دارید؛ دست نگه دارید ! پیش از هر اقدامی ضروری است تا با سبک معماری ساختمان خود آشنا شوید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم صفحه انواع سبک نمای ساختمان را مطالعه نمایید.

سبک طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

طراحی مدرن در سال های 1920 تا 1950 شکل گرفت و الهام گرفته از “معماری میان قرن” می باشد. می توان گفت “سادگی” و “وسایل کم در چیدمان” از جمله مهمترین ویژگی های طراحی مدرن می باشد. امروزه با توجه به کوچک شدن منازل، استفاده از این سبک طراحی بشدت رواج پیدا کرده است.

در طراحی مدرن، تمامی المان ها و جزئیات باید بیانگر هدف روشنی باشند و اگر هر یک از این اجزا هدفی را دنبال نکنند، می توانید به راحتی آن را حذف کنید. از این رو در این سبک سادگی و استفاده از رنگ های خنثی به شدت رواج دارد.

متریال اصلی : چوب، فلز، شیشه و استیل

پالت رنگ : رنگ های مونوکروم، خنثی و رنگ های زمین

سبک مبلمان : ساده، پایه های نمایان، فاصله از کف زمین، کابینت آشپزخانه های گلاس براق

ویژگی های خاص : خطوط صاف، بافت ساده، پرهیز از شلوغی، کاربردی بودن وسایل

دکوراسیون مدرن

معماری داخلی به سبک مدرن

طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. آگاهی از ویژگی های این سبک، باعث می شود که طراحی داخلی مناسبی را در منزل خود داشته باشید. یکی از مهمترین سوالات در زمینه دکوراسیون داخلی، تفاوت طراحی مدرن، روستیک، صنعتی و امروزی با یکدیگر می باشد بنابراین در این پست به بررسی سبک مدرن و تفاوت آن با سبک های دیگر می پردازیم.

این سبک بر خلاف سبک کلاسیک از گذشته دوری کرده و از قواعد و نقوش پیچیده پیروی نمی کند. سبک مدرن با شعار “هر چه کمتر، بهتر” به استفاده از خطوط ساده، عملکرد گرایی و کاربردی بودن وسایل تاکید دارد. در این سبک با استفاده از خطوط هندسی ساده، فضا به صورت مینیمالیست طراحی می گردد و با ترفندهایی سعی بر بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک امروزی می گردد.

در طراحی داخلی منزل در سبک مدرن از رنگ ها به صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ های خنثی استفاده می شود و رنگ های تیره به خصوص سیاه در کنار رنگ سفید کاربرد دارند. از آنجایی که رنگ های خنثی تا حدی بی روح به نظر می رسند؛ بهتر است با استفاده از روانشناسی رنگ در دکوراسیون، بهترین ترکیب رنگ ها را برای خانه مدرن خود انتخاب نمایید تا تاثیر مثبتی در روحیه شما داشته باشد.

نور طبیعی به منظور بزرگتر جلوه دادن فضا از اهمیت بالایی بر خوردار است. از دیگر ویژگی های این سبک می توان به الیاف طبیعی، کتان و چرم، وسایلی از چوب درخت کاج و اثاثیه با فاصله از کف اشاره کرد.

سبک مدرن

آشنایی با سبک دکوراسیون مدرن در خانه

آگاهی از ویژگی های چیدمان دکوراسیون به سبک مدرن ، به شما کمک می کند تا خانه ای ساده اما زیبا و دلنشین داشته باشید.

1- رنگ دیوار در سبک مدرن

استفاده از کاغذ دیواری با نقوش باشکوه در این سبک جایگاهی ندارد. در سبک مدرن ، دیوارها با رنگ های خنثی رنگ می شوند. رنگ های سفید ، طوسی و خاکستری از جمله محبوب ترین رنگ ها برای دیوار می باشد.

رنگ دیوار در دکوراسیون مدرن

2- دکوراسیون به سبک مدرن با خطوط صاف

خطوط صاف و ساده یکی از مهم ترین ویژگی ها در سبک مدرن است. از خطوط عمودی و افقی صاف و غیر منحنی می توان در مبلمان خانه استفاده نمود.

مبلمان در سبک مدرن

3- متریال در سبک مدرن

سبک مدرن بر پایه متریالی از جمله استیل ، آهن و بتن می باشد. از این متریال می توانید در مبلمان و وسایل دکوری بهره ببرید.

جنس مبلمان در سبک مدرن

4- پرهیز از شلوغی در چیدمان

محیط خانه را با اجزای ناکارآمد شلوغ نکنید. برای تزئین دیوارها، کانترها و میزها از حداقل اجزای تزئینی بهره ببرید. شعار ” هر چه کمتر ، بهتر ” را همواره به خاطر داشته باشید.

ایده های دکوراسیون مدرن

5- رنگ های اصلی در سبک مدرن

در سبک مدرن از رنگ های خنثی استفاده نمایید. رنگ های اصلی سفید ، طوسی و مشکی هستند. از رنگ های زرد ، قرمز و آبی به عنوان رنگ های ثانویه بهره ببرید.

دکوراسیون مونوکروم نیز جذابیت خاصی دارد. مونوکروم به معنی طیف های مختلف از یک رنگ است.

رنگ در دکوراسیون مدرن

6- آشپزخانه open و یا باز

ادغام نامحسوس محیط پذیرایی با آشپزخانه و جداسازی آن با کانتر و یا جزیره وسط از جمله ویژگی های این سبک می باشد.

آشپزخانه مدرن

طراحی داخلی در سبک معاصر 

سبک معاصر ریشه در لحظه دارد و از اصول سبک سنتی جدا شده و تغییر رویه داده است. این سبک معمولا با سبک مدرن اشتباه گرفته می شود، اما در سبک امروزی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سبک معماری مدرن دارد.

بسیاری از افراد معتقد هستند که سبک مدرن سبکی سرد، بی روح و خلوت است. این افراد تمایل بیشتری نسبت به سک معاصر یا همان Contemporary دارند. سبک کانتمپورری فاقد هر گونه شلوغی و رنگ تیره است، با اینحال گرمی و صمیمیت خوشایندی دارد. این سبک در عین سادگی، پیچیدگی های ظریفی همراه با خطوط صاف دارد و بیش از آنکه تاکید بر اشیا داشته باشد، بر فضا تمرکز دارد.

سقف ها و پنجره ها در این سبک بلند و ساده طراحی می شوند تا از نور طبیعی استفاده شود. رنگ سیاه نماد سبک معاصر بوده و برای زمینه استفاده می شود. رنگ های خنثی و تیره برای لوازم جانبی و رنگ های خنثی برای دیوارها انتخاب می شوند. مبلمان در سبک معاصر پر رنگ اما به دور از شلوغی و تزئین می باشد. می توان از بالش با اشکال هندسی برای رنگ بخشیدن به آن استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های سبک معاصر می توان به کفپوش های چوبی و یا کاشی و فرش های دستباف و محلی اشاره کرد. در این سبک از قاب های چوبی، فلزی و یا شیشه ای به رنگ های سیاه یا سفید، مات یا براق برای آثار هنری استفاده می شود. برای جلب توجه افراد به این تابلوها، از نورپردازی در بالای آن ها بهره گرفته می شود. اما به یاد داشته باشید که نباید دیوار پوشیده از تعداد زیادی قاب باشد. همچنین مجسمه هایی که بر روی ستون قرار گرفته اند برای سیک معاصر مناسب می باشد.

متریال اصلی : چوب، شیشه، استیل

پالت رنگ : قهوه ای، خاکستری مایل به قهوه ای، کرم، سفید و مشکی

سبک مبلمان : پایه های نمایان، تناژ خنثی، پارچه های خنثی، ترکیب دو رنگ

ویژگی های خاص : فضاب باز، خلوت، خطوط صاف و جریان هوای آزاد

سبک معاصر

مینیمالیست( Minimalist)

سبک مینیمالیسم در استرالیا محبوب گردید و حس سادگی و خطوط صاف و تمیز را القا نمود. این سبک مفاهیمی را از طراحی مدرن برداشت کرده ولی آن را ساده تر ارایه داده است. از ویژگی های این سبک می توان رنگ های خنثی، کاناپه های ساده و انتقال حس دو عنصر آب و باد را نام برد. در سبک مینیمالیست هیچ چیز افراطی و بیش از اندازه نیست و لوازم خانه با زرق و برق انتخاب نمی شود.

متریال اصلی : چوب، شیشه، ماربل، فلز

پالت رنگ : مونوکروم، خاکستری، سفید و مشکی

سبک مبلمان : پایه های نمایان، تناژ خنثی، پارچه های خنثی، ترکیب دو رنگ

ویژگی های خاص : خطوط صاف، پرهیز از شلوغی، عدم استفاده از وسایل تزئینی، فضای باز و پر نور همراه با جریان هوای آزاد

سبک مینیمالیست

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

تناسب، تقارن، ثبات، تجمل و توجه به جزئیات از ویژگی های اصلی سبک کلاسیک می باشد. در این سبک بی تناسبی و تضاد نمی گنجد. استفاده از رنگ های طلایی، بژ، کرم، خاکستری، صدفی، نقره ای، زیتونی و شرابی، فضایی آرام و راحت را در این سبک به وجود می آورد. در سبک کلاسیک از چوب به عنوان لوکس ترین متریال طبیعی در طراحی داخلی ساختمان استفاده می شود.

مبلمان، کف پوش پارکت، کمد کلاسیک چوبی، فرش و پارچه های مخملی بهترین انتخاب برای این سبک هستند. در واقع باید خانه حسی از تجمل را به همراه داشته باشد. برای دیوارها نیز از کاغذ دیواری مرغوب با نقوش کلاسیک و یا پنل های دیواری چوبی استفاده می شود. این متریال باید با کیفیت و گران قیمت باشند.

سقف ها به رنگ های روشن مانند سفید، شیری و کرم بوده، همراه با گچبری و تزئینات در قسمتی که لوستر آویزان می شود. مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف، ساخته شده از چوب، همراه با منبت کاری انتخاب مناسبی برای این سبک است. تابلو فرش، نقاشی های کلاسیک، آباژور، پرده های ضخیم، آینه های زیاد، شمعدان های متالیک، مجسمه و شومینه از دیگر ویژگی های سبک کلاسیک هستند.

سبک کلاسیک

طراحی داخلی ساختمان به سبک ترانزیشنال

سبک ترانزیشنال پیوندی میان دکوراسیون های مدرن و سنتی برقرار کرده و نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی است که راحت و کلاسیک می باشد. در واقع این سبک با استفاده از رنگ های خنثی در طراحی دکوراسیون داخلی و بهره مندی از نور و گرما، دنیای مدرن و سنتی را به یکدیگر پیوند می دهد.

در طراحی داخلی سبک ترانزیشنال از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ گرانیت استفاده می شود. رنگ های قهوه ای و شکلاتی معمولاً تنها رنگ های تیره در این سبک بوده و رنگ ها و متریال ها در اتاق ها تکرار می شوند.

دیوارها طیف رنگی مشابه داشته و مبلمان و پرده ها پارچه های بدون نقش و نگار دارند. از دیگر ویژگی های این سبک می توان به کف پوش های چوبی با تن گرم، فرش های کم رنگ، کانتر آشپزخانه با روکش مدرن و شیر آلات براق و صندلی های حصیری، اشاره کرد.

سبک ترانزیشنال

مدرن میان قرن ( Mid_century Modern)

سبکی که ریشه ی آن به اوایل 1950 و 1960  بر می گردد و در آن یکپارچه سازی نوستالژیک وجود دارد. همچنین این سبک از چند المان سبک مینیمالیسم بهره می گیرد و همانند آن سبک از المان های غیر ضروری اجتناب می کند. مثلا صندلی های تخم مرغی شکل، لوازم ساده و بعضی از المان های “سبک امروزی ” در این سبک نیز به کار می رود. امروزه از این سبک به عنوان مکمل بهره گرفته می شود.

سبک میان قرن

سبک روستیک در طراحی داخلی

روستیک الهام گرفته از طبیعت می باشد و با استفاده از متریال طبیعی مانند چوب، الوار، کنف و کاه گل طراحی خانه را از سبک های ماشینی دور می نماید. روستیک بیشتر در مناطق ویلایی، کوهستانی و روستایی رایج می باشد. در زندگی شهری نیز به منظور برانگیختن حس آرامش می توان از این سبک بهره برد.

از آنجایی که روستیک سبکی ساده و بی غل و غش است، به کارگیری وسایل قدیمی و آنتیک و حتی رنگ و رو رفته در آن رایج می باشد. در معماری داخلی این سبک، محیط بیرونی با محیط درونی پیوند داده می شود تا فضایی دنج و دلباز فراهم گردد. رنگ های اصلی مورد استفاده در سبک روستیک سبز، قرمز و قهوه ای هستند.

چوب به دلیل داشتن گره و امواج طبیعی جزو متریال اصلی بوده و در این سبک مبلمان، درب ، کابینت ، کف و سقف همگی از جنس چوب هستند. لازم به ذکر است سنگ و فلزات مات نیز در سبک روستیک بسیار کاربردی هستند.

سبک روستیک

طراحی دکوراسیون داخلی سبک صنعتی 

سبک صنعتی از تغییر کاربری کارگاه ها و کارخانجات به فضاهای مسکونی و دفاتر کار به وجود آمده است. در این سبک طبیعی بودن و نیمه تمام بودن عناصر به چشم می آید و در طراحی داخلی آن از حداقل مبلمان و حداکثر عناصر صنعتی، کارخانه ای و کارگاهی استفاده می شود. هر آنچه که در سبک های معماری باید مخفی باشد از جمله سازه های خام و صنعتی، انواع آجر، تیر های اصلی، پیچ و مهره، کانال های عبور هوا و … در سبک صنعتی به نمایش گذاشته می شود.

رنگ های خنثی از جمله خاکستری، سیاه و سفید جزو رنگ های زمینه ای بوده و رنگ های گرم نیز در اجزای تزئینی مانند یک اثر هنری رنگارنگ به کار برده می شوند. از نور مصنوعی نیز در فضاهای داخلی بهره برده می شود.

سبک صنعتی

سبک بوهمین یا بوهمیان ( Bohemian )

بوهمین واژه ای فرانسوی به معنی “کولی” است. این سبک فاقد نظم و ترتیب بوده و مناسب برای منازل خاص می باشد. این طراحی حس بیخیالی و بی قاعدگی دارد و تنها کافی است طراح به خواسته ی قلبی خود توجه کند. مبلمان و تجهیزات حصیری ، فرش ها و گبه های متنوع و رنگی، بالش های راحتی در این طراحی دیده می شوند.

رنگ های گرم از قبیل قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای و طلایی از جمله رنگ های اصلی در سبک بوهمان بوده، اما رنگ های آبی کهربایی، پرتقالی آتشین و بنفش نیز کاربرد دارند. در این سبک از طراحی داخلی کمتر شاهد رنگ های سرد هستیم. بکارگیری وسایل و تجهیزات قدیمی، تزئینات محلی و پر زرق و برق در این سبک رایج است.

سبک بوهمین

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian )

طراحی داخلی در کشورهای اسکاندیناوی ساده و کارآمد می باشد. کشورهای اروپای شمالی در بیشتر ماه های سال سرد و تاریک بوده، به همین دلیل تمایل زیادی به استفاده از نور طبیعی و پنجره های بسیار بزرگ دارند. در سبک اسکاندیناوی سفید و طوسی روشن جزو رنگ های اصلی هستند و در کنار آن رنگ های طوسی، زرد، کرم، آبی و سیاه برای از بین بردن یکنواختی به کار برده می شوند. به منظور ایجاد حس گرما نیز در دکوراسیون داخلی از چوب های طبیعی در رنگ های روشن استفاده می گردد.

آباژور و لوستر در سبک اسکاندیناوی چندان محبوب نبوده و تمایل زیادی به روشن کردن شمع وجود دارد. در فضاهای بزرگ مانند نشیمن برای افزایش روشنایی از آینه استفاده می کنند. به دلیل تمایل به سادگی، اشیاء اضافه در این سبک هیچ جایی ندارند و تنها از تعداد اندکی اکسسوری که برگرفته از فرهنگ بومی “وایکینگ” می باشد، بهره برده می شود. از جمله این وسایل گلدان، گیاه، تابلو، کوسن با طرح های خاص، سر حیوانات شکار شده و پوست های پشمی هستند.

از دیگر ویژگی های این سبک می توان به فرش و گلیم های کرک دار، پرده های روشن و یا توری شفاف، میز های بزرگ ناهارخوری و صندلی های بزرگ اشاره کرد.

سبک اسکاندیناوی

سبک فرانسوی (French )

این سبک در قرن 18 میلادی پدیدار شد و علاوه بر فرانسه در کشورهای دیگر نیز محبوب گردید. طراحی داخلی در این سبک ترکیبی از سبک های اصیل مانند روکوکو، باروک و امپراطوری می باشد.

بکارگیری گرانیت سرامیکی براق و یا سنگ طبیعی در معماری داخلی و رنگ های بژ، سفید، صورتی کم رنگ، کاراملی، آبی کم رنگ، زرد کم رنگ و سبز کم رنگ از ویژگی های این سبک می باشد. همچنین از رنگ های تیره تر مانند قهوه ای و خاکستری برای مبلمان و رنگ های قرمز، نارنجی، آبی و طلایی نیز برای ایجاد تضاد در سایر بخش ها استفاده می شود.

پارکت با رنگ کهربایی روشن، کاشی های براق و یا کف پوش های روشن، دیوارهای مات و یا نیمه مات و یا کاغذ دیواری های منبت کاری شده، بافت دار و پارچه ای، شومینه و سقف های بلند همراه با گچ بری از دیگر ویژگی های سبک فرانسوی می باشد. در این سبک از مبلمان نرم با پایه های بلند چوبی و به رنگ های خاکستری، قهوه ای و بژ بهره گرفته می شود.

آینه های قاب دار عظیم، لامپ های رومیزی، لوسترهای حجیم، شمعدان چکش کاری شده، شومینه، پرده های ابریشمی، گلدان بزرگ و کوسن های گلدوزی شده از دیگر ویژگی های سبک فرانسوی هستند.

طراحی داخلی منزل به سبک ایرانی سنتی

سبک ایرانی سنتی اصیل و با شکوه بوده و متمایز از دیگر سبک های ملل مختلف می باشد. این سبک با پنجره های ارسی شکل، شیشه های رنگی، گبه، فرش و قالی های ماشینی یا دست بافت با دیزاین و رنگ های خاص شناخته شده است. گچ بری های زیبا، پارچه های ترمه، کوسن و بالشتک های مخمل با طرح های سنتی، شمعدان و طاقچه از دیگر ویژگی های این سبک هستند.

در طراحی داخلی منزل صنایع دستی از قبیل آویزهای دست ساز با طرح های ایرانی و قلم زنی و تخت های سنتی به کار برده می شوند. لوازم میناکاری شده و قلم کاری شده مسی و نقره به عنوان وسایل پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک ایرانی

سبک طراحی داخلی ساحلی

سبک طراحی ساحلی یک فضای آرام و پر نور را فراهم می آورد. همانطور که از نام آن پیداست؛ این سبک در مناطق ساحلی بسیار طرفدار دارد.

این سبک تاکید بر سرزندگی محوطه کنار دریا دارد، به همین دلیل خانه های ساحلی آرامش بخش طراحی می شوند. رنگ های سفید و خنثی در سبک ساحلی کاربردی هستند و از رنگ های زرد و آبی لاجوردی بعنوان رنگ های تاکیدی می توان بهره گرفت.

بافت ها در سبک ساحلی راحت و نرم هستند، بنابراین ساتن هیچ جایگاهی در خانه های ساحلی ندارد. پارچه های رنگ روشن با طیف های رنگی می تواند فضایی بزرگ و دوست داشتنی را خلق کند.

پلان خانه های ساحلی به صورت باز طراحی می شوند تا هوای آزاد در خانه جریان داشته باشد. در خانه های ساحلی ترجیحاً از فرش استفاده نمی شود و زیبایی کف چوبی و یا بتنی خودنمایی می کند.  پنجره های ساحلی حداکثر ابعاد ممکن را دارند تا علاوه بر جریان هوا از نور طبیعی نیز بهره گرفته شود. پرده های توری که به سادگی با نسیم ساحلی به رقص در می آیند گزینه مناسبی برای این سبک می باشد.

سبک ساحلی

سبک شابی شیک ( Shabby Chic )

سبک ” شابی شیک ” یا ” شبی شیک ” در دهه 1980 در انگستان و توسط خانمی بنام Rachel Ashwell مطرح گردید. اولین مغازه این شخص برای فروش مبلمان و تجهیزات رایج در این سبک در سال 1989 در نیویورک افتتاح گردید. مبلمان با ظاهری کهنه و آنتیک ، پارچه های لنین گل دار ، رنگ های سفید و بژ ، آبی و صورتی پاستیلی ، میزهای چوبی کهنه نما و اکسسوری های وینتیج مانند لوستر، ظروف قدیمی گل سرخی، شمعدانی و … در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

در سبک شابی شیک دیوارها به رنگ روشن و خنثی هستند. با اینکه از اکسسوری های زیادی در این سبک استفاده می شود، فضا شلوغ به نظر نمی رسد، بلگه محیطی گرم و صمیمی را خواهید داشت.

سبک شبی شیک

تفاوت طراحی مدرن و امروزی در دکوراسیون

این سوال بار ها میان طراحان داخلی مطرح شده است که تفاوت میان طراحی مدرن و طراحی امروزی در دکوراسیون داخلی چیست، در اینجا یک بار و برای همیشه پاسخ خواهیم داد که با وجود شباهت های این دو سبک ، کاملا از هم متفاوت هستند. سبک مدرن مختص یک دوره ی زمانی خاص است و اصولی دارد که هیچگاه تغییر نخواهد کرد در واقع سبک مدرن یک سبک تعریف شده و مشخص است که همیشه هم باقی خواهد ماند در صورتی که سبک معماری امروزی همچنان در حال تغییر است و در عصر معاصر به وجود آمده است.

طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

در مقابل معماری امروزی می گوید :”در حال زندگی کن ” و همواره در حال تغییر است و شامل پنجره های بزرگ، المان های خاص و طراحی های منحصر به فرد می باشد. استفاده از سنگ، چوب صنوبر و سرو در این سبک مرسوم است، رنگ های قهوه ای، خاکستری مایل به قهوه ای، کرم و سفید به شدت در طراحی معاصر رواج دارد.

مبلمان در این سبک بیشتر از چوب توسکا، افرا ، شیشه ی مات و شفاف، استیل، نیکل و کروم ساخته می شود و استفاده از پشم، حریر و کتان در طراحی امروزی بشدت رواج دارد، همچنین چراغ ها و لوازم جانبی صاف و صیقلی ، متالیک یا حاکستری هستند.
برخلاف سبک مدرن در معماری امروزی ممکن است از خطوط دارای تقعر و تحدب استفاده شود  تصاویر زیر نمونه هایی از ” سبک امروزی ” را نشان می دهند.

طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

تفاوت بین طراحی داخلی به سبک مدرن و معاصر

طراحی داخلی در سبک های مدرن و معاصر همواره افراد را به اشتباه می اندازد. زیرا هر دو سبک پیرو سادگی هستند. این سبک ها در بازه های مختلف زمانی شکل گرفتند. سبک معاصر دلالت بر زمان حال و به روز بودن دارد، در حالیکه سبک مدرن در گذشته و در قرن بیستم شکل گرفت. طراحی داخلی به سبک معاصر همواره دچار تغییرات و دگرگونی می شود. امروزه طراحان داخلی، ویژگی ها و اجزای سبک مدرن را در سبک معاصر نیز به کار می برند.

در سبک مدرن، حاشیه ها به صورت تیز بوده و عموماً از رنگ های طبیعی و خنثی استفاده می شود. سبک مدرن تاکید بر کاربردی بودن اجزا و وسایل دارد.

فرق سبک های مدرن و معاصر

در سبک معاصر حاشیه ها منحنی است و رنگ های سرزنده در کنار رنگ های سفید و سیاه کاربردی هستند. در سبک معاصر از اجزاء دکوری بدون در نظر گرفتن کارآمد بودن آنها، مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت دکوراسیون مدرن و معاصر

تفاوت طراحی صنعتی و روستیک در دکوراسیون داخلی چیست؟

به راستی  تفاوت سبک طراحی صنعتی و روستیک چیست؟ این دو سبک در دکوراسیون داخلی شباهت هایی در زمینه ی سطح های ناهموار، آجر های خام و المان های طبیعی نیمه کار شده دارند که موجب گشته بسیاری این دو سبک را با هم اشتباه نمایند. ابتدا تعریفی اجمالی از این دو سبک طراحی داخلی دکوراسیون ارائه می کنیم و سپس به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.

طراحی صنعتی در دکوراسیون داخلی

 پس از انقلاب دوم صنعتی (یعنی اواخر قرن بیستم) در اروپا بسیاری از کارخانه های تعطیل شدند و ساختمان های آنها بی استفاده ماند و با توجه به رشد جمعیت در پایان دهه 90 میلادی مردم ناچار به سکونت در این مکان ها شدند. معماران و صاحبخانه های با هوش به جای پنهان کردند المان های صنعتی داخل کارخانه ها، زیبایی های آن را بیشتر نمایان کردند.

  لوله اتصالات ، آهن و فلزات به همراه چوب و وسایل خام و بازیافتی مهمترین متریال کاربردی در طراحی صنعتی می باشد. در این سبک از مبلمان و میز های فلزی و یا سنگی استفاده می شود و اکثرا رنگ المان ها خاکستری، سیاه و سفید یا رنگ های بسیار تیره می باشد.

طراحی صنعتی عمدتاً از خطوط مربع و اشکال بلوک تشکیل شده است که باعث ایجاد انسجام در نمای کلی خانه شما می شود، اما این بدان معنا نیست که حق استفاده از خطوط منحنی و اشکال انتزاعی را در این سبک ندارید

طراحی صنعتی

طراحی روستیک در دکوراسیون داخلی

مواد طبیعی اصلی ترین رکن و نقطه شروع دکوراسیون روستیک می باشد و در این سبک از از زیبایی های اصیل مواد طبیعی برای ایجاد فضایی دنج و چشم نواز استفاده می گردد. چوب و سنگ های خام مهمترین متریال در طراحی روستیک می باشد در واقع با این کار قصد ورود طبیعت را به داخل دکوراسیون منزل را داریم. ذکر این نکته ضروری است در طراحی روستیک استفاده از رنگ های ساده و طبیعی بشدت رواج دارد.

طراحی روستیک

تفاوت و شباهت های طراحی صنعتی و روستیک در دکوراسیون داخلی

حال که هر دو سبک طراحی داخلی دکوراسیون را شرح دادیم به راحتی می توانید متوجه تفاوت های آنها با یکدیگر بشوید. شاید استفاده از چوب و سنگ در هر دو طراحی جز ارکان اصلی باشد اما این به معنی یکی بودن سبک صنعتی و روستیک نمی باشد در واقع در طراحی روستیک ما تلاش می کنیم فضا را به سمت محیط طبیعی سوق دهیم اما در سبک صنعتی فضای منزل رنگ و بوی کارخانه های قدیمی را دارد بنابراین هر دو تلاش می کنند خود را به منشا های متفاوت (یعنی طبیعت و کارخانه) نزدیک نماینداما برای این کار از متریال های مشابه (چوب و سنگ)استفاده می نمایند.

ترکیب سبک طراحی روستیک و صنعتی

انواع سبک معماری داخلی

انواع سبک معماری داخلی با گذشت زمان به دنیا معرفی شدند. در معماری داخلی منازل، مواردی از جمله نور پردازی، متریال بکار برده شده در کف و سقف و ارتفاع دیوار از اهمیت زیادی برخوردار هستند. آشنایی با انواع سبک های معماری به شما کمک می کند تا طراحی داخلی منزل خود را مطابق با معماری داخلی خانه انجام بدهید.

سبک معماری داخلی کلاسیک

عنصر اصلی در سبک کلاسیک، استفاده از نقطه کانونی در مرکز اتاق است. شومینه ، دیوارپوش و یا گچ بری از موارد ضروری در فضا به شمار می رود. بهره گیری از ستون همراه با خطوط عمودی روی دیوارها نیز از ویژگی های این سبک می باشد. برای کف از متریالی از جمله پارکت، لمینت و چوب استفاده می نمایند.

ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی : سقف های بلند همراه با گچ بری های متقارن، به کارگیری هلال در ورودی ها همراه با نور پردازی های دیواری، رنگ های سبز، آبی، طلایی همراه با سفید برای دیوارپوش ها و قرنیزهای ابزار خورده از جمله ویژگی های سبک کلاسیک می باشد. در خانه های دوبلکس نیز از پله های مارپیچ و نرده های منبت کاری شده بهره گرفته می شود.

معماری داخلی کلاسیک

تعریف سبک مدرن در معماری داخلی

استفاده از خطوط ساده و بی آلایش از جمله مهم ترین ویژگی های معماری داخلی مدرن است. معمولاً در این سبک برای تفکیک فضاها از شکل های هندسی ساده مانند مستطیل یا مربع استفاده می کنند. متریالی از قبیل سنگ و سرامیک برای کف و استیل در برخی از بخش های خانه مناسب می باشند. همچنین برای کاهش کنتراست نور در خانه و دلنشین تر شدن فضا، لامپ های هالوژنی گزینه ی خوبی هستند.

معماری داخلی مدرن

با نظر گرفتن ویژگی های انواع سبک طراحی، فضای موجود و علایق شخصی می توان انتخاب بهتری را برای دکوراسیون داخلی منزل داشت. البته این به این معنی نیست که شما تنها به یک استایل محدود باشید، اما توجه به جزئیات منجر به داشتن یک دکوراسیون زیبا و دلنشین می شود. خانه ما بازتابی از شخصیت ما و سبک زندگی ماست.

سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی

با توجه به سبک طراحی و مبلمان در طراحی داخلی نئوکلاسیک ، می توان گفت این سبک لوکس و رومانتیک است. بنابراین ضروری است تا معماری داخلی نیز متناسب با مبلمان و عناصر نئوکلاسیک باشد.

قرنیزهای طبقه ای که به شکل منحنی برش خورده اند در حدفاصل زمین و دیوار کاربردی است. گچ بری با طرح مشابه برای حدفاصل سقف و دیوار نیز استفاده می شود. بنابراین ضروری است که دیوارهای بلندی برای فضای نئوکلاسیک در نظر گرفته شود.

بهره گیری از ستون در فضاهای بزرگ نیز از جمله ویژگی های دیگر می باشد. بخاطر داشته باشید که محل ستون ها باید مناسب بوده تا منجر به ایجاد فضای ناکارآمد نشود.

گچ بری های زیبا برای طراحی قاب هایی زیبا بر روی دیوار نیز از جمله ویژگی های نئوکلاسیک می باشد. این قاب محلی برای چراغ های دیواری و تابلو های لوکس می باشد. بهره گیری از دیوارپوش نیز ایده خوبی برای حدفاصل قرنیز تا پایین قاب های دیواری می باشد. شومینه نیز از جمله عناصر رایج در این سبک است.

 

سوالات متداول

سبک های طراحی داخلی بسیار متعدد هستند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند و برخی از آن ها تا حدودی مشابه یکدیگرند. به همین دلیل 14 سبک طراحی داخلی را همراه با ویژگی ها معرفی نمودیم.

سادگی در سبک مدرن اهمیت زیادی دارد. بهره گیری از نور طبیعی، مبلمان راحتی، المان های دکوری با خطوط صاف و رنگ های خنثی از قبیل سفید و طوسی در سبک مدرن رایج هستند.

سبک دکوراسیون داخلی منزل ارتباط مستقیمی با روحیات و شخصیت شما دارد. با بررسی نتایج تست سبک شناسی منزل؛ حدود 57 درصد افراد به سبک مدرن علاقه دارند.

به خواندن ادامه دهید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *