چرا درب چوبی بخریم؟


همانطور که می دانید درب های تمام چوب از گرانترین درب های موجود در بازار می باشد. همواره این پرسش مطرح است، که چرا با توجه به بالا بودن هزینه ی این نوع درب، همچنان از محبوبیت فراوانی میان کارفرمایان و مردم برخوردار است.
در این مقاله تلاش می نماییم که به این پرسش پاسخ دهیم و  8 دلیل اصلی محبوبیت درب تمام چوب را ذکر خواهیم کرد:

  1. زیبایی درب چوبی
  2. وزن سبک درب تمام چوب
  3. تنوع بالا در رنگ پذیری و طراحی
  4. مقاومت در برابر حرارت و نور آفتاب
  5. قابلیت اصلاح پس از ساخت
  6. امکان سفارشی سازی درب تمام چوب
  7. حمایت از محیط زیست
  8. عایق مناسب گرما، صوت و حرارت

همچنین می توانید نمونه های درب داخلی ساختمان را همراه با قیمت درب چوبی مشاهده نمایید.

1. زیبایی درب چوبی

از آنجایی که چوب یک منبع طبیعی می باشد شما هیچ دو تکه چوب شبیه هم را نخواهید دید و قطعا طرح های منحصر به فردی دارند. از این رو  تنوع و استایل چوب را در هیچ ماده ی دیگری دیده نمی شود. بافت ، موج و رگ و ریشه های طبیعی چوب حتی با روکش های مصنوعی که  از روی طرح چوب  الهام گرفته شده قابل مقایسه نیست. بافت و رگ و ریشه های هر درخت حتی با درخت هم نژاد خود نیز متفاوت است. شاید این زیبایی استثنایی چوب مهمترین پاسخ برای “سوال چرا درب چوبی بخریم ؟” می باشد.

چوب به عنوان یک متریال منعطف، قابلیت اجرای طرح های مختلف را دارد. بنابراین با ابزار نجاری و یا دستگاه سی ان سی، می توان پنل درب را به صورت برجسته ، قاب دار و … اجرا نمود. این ویژگی ها باعث می شود که درب برای محیط ها و سبک های مختلف ، انتخاب مناسب و زیبایی باشد.

همچنین چوب یک متریال گرم است. در حالیکه درب های فلزی ( استیل ، آلومنیوم و …) طبیعتی سرد دارند. در نتیجه درب های چوبی به محیط خانه و زندگی شما گرما می بخشند. چوب طبیعی در کنار گیاهان طبیعی، جلوه زیبایی دارند.

2. وزن سبک درب تمام چوب

درب چوبی نسبت به سایر درب ها وزن سبک تری دارد. لذا سایر محصولات پس از گذشت دو تا سه سال از قسمت لولا به چهار چوب فشار می آورد و باعث ترک خوردن، متورم شدن و در نهایت خارج شدن از فرم چهارچوب می گردد.

چرا درب چوبی بخریم

3. تنوع در رنگ و طرح درب

درب های چوبی با توجه به نحوه ساخت و متریال، در رنگ پذیری منعطف هستند. با بکارگیری رنگ های پوششی، می توان درب را به رنگ ایده آل رنگ آمیزی نمایید. در صورتی هم که خواهان حفظ طرح چوب هستید، روکش های چوب در رنگ ها و نقش ها متنوع را انتخاب نمایید. در نتیجه تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگ متناسب با سلیقه و دکوراسیون شما انجام می شود.

یکی از مزیت های درب های چوبی با روکش چوب، بکارگیری از رنگ های موج نما می باشد. به این معنی که رگه های چوب بیشتر به چشم می آیند. به همین دلیل است که محصولات روکش چوب، رگ و ریشه های بافت چوب را حفظ می کنند. رنگ های موج نما تنوع بالایی در طیف های مختلف عسلی ، فندقی ، ماهاگونی ، گردویی و … دارند.

4. مقاوم در برابر حرارت و نور آفتاب

درب چوبی اگر در معرض نور آفتاب و یا گرمای تأسیسات منزل قرار بگیرد، برخلاف اچ دی اف ، پی وی سی و دبلیو پی سی دچار تغییر شکل و خراب شدن نمی شود و در صورتی که رنگ نگهدارنده روی سطح کار را بپوشاند،در برابر نور آفتاب دچار رنگ پریدگی نخواهد شد.

چرا درب چوبی بخریم

5. قابلیت اصلاح پس از ساخت

 درب چوبی به جهت اینکه متشکل از بائو و پاسار است، همانند پازل بوده و قابل اصلاح است.

چرا درب چوبی بخریم

6.امکان سفارشی سازی درب تمام چوب

درب چوبی قابل سفارشی سازی است. شرکت روماک با بهره گیری از مهندسین توانا قادر است تا درب ها را با هر گونه جزئیات، در هر اندازه و قابل ترکیب با هر متریالی، به صورت سفارشی تولید کند. طراحی درب مطابق با سلیقه و دکوراسیون منزل انتخاب می شود. درب های تک قاب ، مسطح و دو لنگه از جمله رایج ترین طرح ها هستند.

چرا درب چوبی بخریم

7. حمایت از محیط زیست

شرکت روماک بنا بر مصوبه ی هیئت مدیره موظف است تنها از چوبی در محصولات خود استفاده کند که درخت آن به قصد بریده شدن و تولید چوب کاشته شده باشد. جالب است بدانید در اروپا و آمریکا مساحت های بزرگی را به کشت درخت اختصاص می دهند. یکی از جنگل هایی که در ایتالیا به این منظور کشت می شود، آلپی نام دارد. آنها با تزریق مواد طبیعی در تعدادی از این درختان، به رشد فیزیکی و شکل گیری بافت و رگ و ریشه های درختان بطور دلخواه کمک می کنند.

بهینه در مصرف انرژی

چوب نسبت به هر ماده ای که تا کنون بشر از آن محصولی ساخته کمترین مصرف انرژی را دارد .

برای ساخت 1 متر مکعب استیل 5000 کیلو وات ، بتن 200 کیلووات و چوب تنها 30 کیلو وات انرژی، نیاز می باشد.
چرا درب چوبی بخریم

تولید گاز دی اکسید کربن

 چوب نسبت به سایر محصولات کمترین تولید گاز دی اکسید کربن را دارد

چرا درب چوبی بخریم

اثر نشت کربن

درب چوبی کمترین اثر نشت کربن را بر محیط خارجی و داخلی خود دارد و باعث کاهش گاز co2 می شود.

بهترین روش برای جلو گیری از اثر نشت کربن در جنگل های مصنوعی ، بریدن چوب برای ساخت محصولات چوبی است. به دلیل اینکه قابلیت رشد و کاشتن درخت جایگزین را از بین نمی برد؛ اما سوزاندن درختان برای تولید زغال،دیگر جایی برای جایگزینی درختان باقی نمی گذارد.

چرا درب چوبی بخریم

ذخیره ی انرژی

 از آن جایی که چوب محل فتو سنتز است، بافت سلولی چوب از تابش انرژی اطراف مثل خورشید، ظرفیت ممکن را ذخیره می کند و این انرژی در طول شب به محیط اطراف ساطع می شود.

چرا درب چوبی بخریم

قابلیت بازیافت محصولات چوبی

چوب بر خلاف سوخت های فسیلی و مواد معدنی که در محصولات رقیبش به کار می رود، قابل کشت و جایگزینی آسان است. وقتی که طول عمر محصول تمام شود بر خلاف موادی چون پلاستیک pvc و آلومینیوم با صرف کمترین انرژی قابل بازیافت است. چنانچه در سطح جهانی 75 درصد محصولات ام دی اف ، نئوپان و دیگر مشتقات چوب حاصل از بازیافت محصولات چوبی بوده است.

چرا درب چوبی بخریم

8. عایق بودن درب های تمام چوب

چوب از لحاظ رسانایی گرما که در فیزیک به عنوان ضریب k معروف است، کم ترین مقدار را در میان متریال های شناخته شده دارد. لذا بهترین عایق حرارتی که می تواند از اتلاف انرژی جلو گیری کند چوب است. این موضوع باعث می شود که در فصول مختلف سال، هوای فضای داخلی معتدل باقی بماند.

چرا درب چوبی بخریم

 چهارچوب و درب چوبی عایق صوتی و حرارتی است و اثربخشی محیط را بالا می برد. چینیان باستان بر این عقیده بودند که چوب به محیط اطراف انرژی مثبت می بخشد و حسادت و خشم را فرو نشانده و روح آدمی را سرشار از آرامش می کند.

چرا درب چوبی بخریم

درب های چوبی را می توان برای تمامی بخش های منزل به عنوا درب ورودی، درب اتاق خواب، درب اتاق و درب لابی و درب ضد سرقت استفاده نمود.

عایق در برابر دمای هوا

ویژگی برتر درب چوبی از نظر عایق بودن در برابر سرما و گرما نسبت به درب های شیشه ای و آهنی باعث شده تا گزینه ی مناسبی برای انتخاب به عنوان درب های ورودی و داخلی باشد. اگر چه جنس چوب نسبت به رطوبت حساس می باشد؛ اما چنانچه از رنگ پلی اورتان استفاده شود، چوب بهینه سازی شده و قطعا طول عمر بالایی در برابر پوسیدگی خواهد داشت.

عایق صوت

طبیعتا عایق بندی درب از نظر صوتی یکی از ضروری ترین موارد است. درب از جنس چوب طبیعی در مقایسه با سایر متریال ها مقاومت بالاتری نسبت به انتقال سر و صدا دارد، از این رو عایق صوتی به شمار می آید. چوب همواره صوت را جذب کرده و از این طریق زمینه ی کاهش شدت آن فراهم می شود. این پدیده که اکوستیک نام دارد، به دلیل خاصیت متخلخل چوب است.

ضد زنگ بودن چوب

یکی از بهترین مزایای درب چوبی عایق بودن آن است. با گذشت زمان درب متحمل فشار بیشتری شده، از این رو باید جنس آن بسیار مقاوم باشد. فرسودگی ساختمان از هر لحاظ برای ساکنین اذیت کننده است، درب چوبی علاوه بر اینکه زنگ زدگی ندارد با بکارگیری رنگ پوششی مناسب در برابر باد و باران نیز مقاوم می گردد.

امنیت در برابر برق

با توجه به اینکه چوب رسانا و هدایت کننده ی برق نیست، در صورت وجود اتصال کوتاه در منزل امن است.

چرا درب چوبی گران قیمت است ؟

اگر تجربه خرید درب را داشته باشید، حتما نسبت به قیمت بالای درب چوبی آگاه هستید. البته درب های اقتصادی با ظاهری تقریبا مشابه دربهای چوبی نیز تولید می گردند. این درب ها هرچند تداعی کننده چوب هستند، اما با یک نگاه سطحی متوجه خواهید شد که از روکش طبیعی چوب و یا چوب در ساختار آن ها استفاده نشده است، به همین دلیل ظاهر چندان لوکسی ندارند.

چوب های سخت مانند چوب روس ، گرجستان و بلوط برای ساخت درب کاربردی هستند. به کار بردن چوب برای درب باعث می شود تا هزینه نهایی بالایی داشته باشد. در صورتی که خواهان حفظ نقش و نگار طبیعی چوب باشید از روکش چوب برای سطح درب بهره گرفته می شود، اما اگر درب رنگ شده مد نظر دارید، از انواع رنگ های مخصوص چوب بهره گرفته می شود.  رنگ پولیش، پلی اورتان و نیم پلی استر به ترتیب گران قیمت تا ارزان قیمت ترین انواع رنگ مرغوب برای درب می باشند.

همانطور که ذکر شد؛ درب های اقتصادی با ظاهری مشابه چوب نیز در بازار موجود هستند. هسته این درب ها عموماً از MDF و یا HDF ساخته می شوند و برای سطح آن از انواع روکش های طبیعی و یا مصنوعی و حتی رنگ بهره گرفته می شود.

سوالات متداول

درب ساخته شده از چوب طبیعی ماندگاری بالایی دارد، شیک و لوکس است، تنوع بالایی در طراحی و رنگبندی دارد و عایق سرما و گرما است. اگر به محیط زیست اهمیت می دهید، گونه های پایدار چوب رشد سریع دارند و در مدت زمان نسبتا کوتاهی جایگزین می شوند، همچنین چوب تجدید پذیر است و به طبیعت باز می گردد.

دربهای چوبی مزایای زیادی در مقایسه با سایر دربهای ارزان قیمت دارند، از این جهت گران تر هستند. ظاهر لوکس و رنگ پذیری این دربها قابل مقایسه با درب پی وی سی و ... نیست. بنابراین اگر یک گزینه شیک و بادوام می خواهید، یکبار برای همیشه هزینه کنید.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *