چوب های مناسب برای ساخت خانه چوبی و حفاظت از این خانه ها


خانه چوبی با داشتن ساختاری گرم و صمیمی، محبوبیت زیادی در بین دوستداران محیط زیست دارد. شاید با خود بیاندیشید که فراهم آوردن چوب برای ساخت خانه، مستلزم قطع درختان و جنگل زدایی می باشد و این عمل برای محیط زیست چندان خوشایند نیست. اهمیت محیط زیست موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان چوب نیاز به مجوز قطع داشته باشند و نهال های جایگزین را برای آیندگان می کارند. علاوه بر این، چوب یک متریال طبیعی و تجدیدپذیر می باشد.

گالری عکس خانه چوبی

خانه هایی که از چوب ساخته شده اند، مزایای متعددی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. اما پیش از ساخت این خانه ها، ممکن است سوالاتی در خصوص گونه چوب مناسب، ماندگاری و نگهداری از خانه برایتان پیش بیاید. برای پاسخ به این سوالات، بر روی عناوین موردنظر کلیک نمایید.

خانه های چوبی

انواع خانه چوبی و ساختار آن ها

خانه های چوبی در انواع مختلف و ساختارهای متفاوت ساخته می شوند که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت. بطور معمول خانه هایی از جنس چوب در 3 دسته زیر می گنجند :

ساخت خانه چوبی با استفاده از تنه درخت

این خانه ها بنام Log Home شناخته شده اند. همانطور که از نامشان پیداست، این خانه از کنده های درخت ساخته می شود که به شکل افقی کنار یکدیگر قرار می گیرند. همین ویژگی باعث می شود تا خانه ساختاری دلچسب داشته باشد.

تنه درخت به واسطه ضخامت زیادی که دارد، دمای هوای داخل خانه را در فصول مختلف سال متعادل می سازد. به هنگام بکارگیری کنده درخت، تکنیک های مختلفی برای فرم دهی گوشه های خانه وجود دارد که در استحکام خانه تاثیر بسزایی دارد.

خانه ساخته شده از تنه درخت

طراحی داخل خانه چوبی

خانه های ساخته شده از فریم چوبی

این خانه ها به نام Timber Frame Home شناخته شده اند. در این روش از ساخت وجود یک چهارچوب بزرگ و مستحکم از جنس چوب ضروری است. این چهارچوب مشابه اسکلت عمودی ساختمان می باشد که چوب های افقی یا تیرها را را ساپورت می کند و وزن خانه را به فونداسیون منتقل می نماید.

خانه با فریم چوبی

سقف کلبه چوبی

داخل خانه های چوبی

خانه چوبی از پیش ساخته شده

همانطور که از نام آن مشخص است؛ خانه در محل کارخانه ساخته شده و به مقصد منتقل می گردد. این خانه ها می تواند یکپارچه و یا متشکل از چندین بخش باشند.

خانه چوبی از پیش ساخته

مزایا و معایب خانه های چوبی

مانند هر چیز دگیری خانه های ساخته شده با چوب طبیعی دارای مزایا و معایبی می باشد که سعی کردیم بطور دقیق آن ها را بررسی نماییم:

مزایای خانه های چوب

مصرف بهینه انرژی : یکی از خاصیت های چوب ، عایق بودن آن می باشد. این موضوع باعث می شود تا فضای داخلی خانه های ساخته شده از آن، در فصل سرما گرم و در فصل گرما خنک باقی بماند. بررسی ها نشان داده که مصرف انرژی در این خانه ها بصورتی است که هزینه های گرمایش و سرمایش خانه، 50 تا 60 درصد کاهش می یابد.

خانه از جنس چوب

عایق صوتی : امروزه در کشور کانادا ساخت خانه از جنس چوب بسیار رواج پیدا کرده است. در این کشور از سایر مواد از جمله پشم سنگ برای دیوارهای چوبی بهره می گیرند تا به عنوان عایق صوتی نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

مزیت های خانه چوبی

ماندگاری بالا : خانه های ساخته شده از چوب ماندگاری و مقاومت بالایی دارند. خانه هایی که با شیوه های مدرن در کشورهای اسکاندیناوی ساخته شده اند بیش از 200 سال عمر می کنند.

ماندگاری خانه چوبی

سرعت بالا در ساخت : ساخت یک خانه در متراژ 100 مترمربع حدوداً 3 ماه زمان می برد، در نتیجه ساخت خانه چوبی کوچک چندان طول نمی کشد.

دوستدار محیط زیست : چوب به عنوان یک ماده تجدید پذیر، به محیط زیست آسیب نمی رساند.

معایب خانه از جنس چوب

نیاز به نگهداری و مراقبت: بدیهی است که چوب به عنوان یک ماده آسیب پذیر ، نیاز به مراقبت دارد. بنابراین این خانه ها باید مداوم چک شوند و در صورت نیاز هر چند سال فینیشینگ یا همان همان رنگ مجدد شوند. در صورتی که رطوبت در چوب باقی بماند، احتمال فاسد شدن چوب وجود دارد. در ادامه به روش های مراقبت از این خانه ها می پردازیم.

آسیب پذیر در برابر حشرات : چوب در برابر حشراتی از جمله موریانه ها آسیب پذیر می باشد و این موضوع ماندگاری خانه را کاهش می دهد.

پوسیدگی خانه چوبی

گونه های چوب مناسب برای ساخت خانه چوبی

انتخاب متریال مناسب و کارآمد اهمیت بسزایی دارد. این امر علاوه بر افزایش ارزش خانه ، ماندگاری خانه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. چوب های مختلفی برای ساخت خانه چوبی مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند و باید متناسب با آب و هوای منطقه، سلیقه شخصی و بودجه انتخاب گردند.

چوب درخت بلوط : بلوط سخت ترین و مقاوم ترین گونه چوب می باشد. در اروپا و کانادا عموما از چوب بلوط برای ساخت خانه استفاده می شود.

چوب درخت صنوبر داگلاس : یکی از محبوب ترین گونه های چوب برای ساخت خانه ، صنوبر داگلاس می باشد. این چوب علاوه بر ماندگاری بالا، زیبایی خیره کننده ای نیز دارد.

چوب درخت سرو قرمز : گونه سرو قرمز در مقابله با شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی دارد. از آنجایی که سرو قرمز از جمله چوب های نرم و سبک وزن می باشد، بهتر است از ضخامت بیشتری برای تیرهای چوبی استفاده شود.

چوب درختان کاج و صنوبر : این گونه ها نیز از جمله چوب های نرم هستند که برای ساخت خانه مناسب می باشند. همچنین قیمت های مناسب تری نسبت به گونه های دیگر دارند.

جلوگیری از پوسیدگی خانه های چوبی

رطوبت و نم علت اصلی پوسیدگی و خوردگی چوب می باشد. با آگاهی از 3 عامل اصلی که منجر به پوسیدگی می شود، می توان از فاسد شدن چوب جلوگیری نمود.

1- در صورتی که دمای هوا تا 60 درجه افزایش یابد، سلامت چوب به خطر می افتد. به همین علت پوسیدگی عموماً در طول تابستان و با هوای گرم و مرطوب افزایش می یابد.

2- اکسیژن باعث فساد چوب می شود. به همین دلیل است که چوب در اعماق دریا فاسد نمی شود، زیرا اکسیژن به آن نمی رسد.

3- در صورتی که رطوبت چوب بیش از 20 – 30 درصد باشد، سلامت چوب به خطر می افتد. البته درصد رطوبت به گونه چوب نیز بستگی دارد، اما در مجموع پوسیدگی بسیاری از گونه ها با رطوبت 20% آغاز می شود.

در صورتی که این 3 عامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند، پوسیدگی و خوردگی در چوب رخ می دهد. بنابراین در صورتی که حتی یک عامل را حذف کنید، می توانید از پوسیدگی چوب جلوگیری نمایید.

بدیهی است که تغییر دمای هوا در فصل گرما امکان پذیر نیست و نمی توان اکسیژن را از محیط حذف کرد. بنابراین رطوبت تنها عاملی است که قابل کنترل می باشد.

طراحی خانه چوبی

حفاظت از خانه ساخته شده از چوب در مقابل رطوبت

با بهره گیری از رنگ های مخصوص چوب، می توان از سطح خارجی خانه های ساخته شده از چوب محافظت کرد. این رنگها آب را از سطح چوب می رانند. با اینحال چوب تا حدودی رطوبت را در داخل خود حفظ می نماید. اما از آنجایی که در معرض هوای آزاد است، رطوبت آن به مرور زمان گرفته می شود.

لازم به ذکر است خانه هایی که از تنه درخت ساخته شده اند، در مدت زمان کوتاهی رطوبت را جذب می نمایند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای حفاظت از سطح خارجی خانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از شیوه های کارآمد برای حفاظت از خانه های ساخته شده از چوب، ایجاد پیش آمدگی است. منظور از پیش آمدگی در نظر گرفتن شیروانی با ابعاد بیشتر می باشد. پیش آمدگی مانع از برخورد آب باران با سطح چوب می شود. علاوه بر آن، بهره گیری از ناودان نیز شیوه موثری است. توصیه می شود تا کف خانه از سطح زمین فاصله داشته باشد.

نگهداری خانه چوبی

خانه های ساخته شده از چوب با داشتن زیبایی طبیعی و نقش و نگار های چشم نواز؛ فضایی دنج را برای شما فراهم می آورند. علاوه بر این می توان با بهره گیری از مبلمان چوبی، فضایی روستیک و دلچسب را ایجاد نمایید. تنها کافیست خانه مورد نظر با تکنیک های روز ساخته شود تا دغدغه ماندگاری آن را نداشته باشید.

ساخت خانه در جنگل

قبل از ساخت خانه در جنگل، ضروری است اطلاعات کافی را در این خصوص کسب نمایید. زیرا کابین چوبی و یا همان خانه هایی که با تنه درخت ساخته می شوند باید با شرایط محیطی و آب و هوای منطقه سازگاری داشته باشند. در ادامه به بررسی موارد حیاطی که باید پیش از ساخت خانه چوبی در نظر گرفته شوند، می پردازیم.

بررسی قوانین محلی : کابین های چوبی دور از شهر و در مناطقی از قبیل جنگل ها، مراتع و کوهستان ها ساخته می شوند. بنابراین باید با بررسی قوانین محلی برای ساخت خانه در این مناطق ، اقدام به ساخت خانه در جنگل نماییم. هر چند خانه های چوبی به محیط زیست آسیبی نمی رسانند، با اینحال روشن کردن آتش، استفاده از برق و سایر موارد می تواند در برخی از مناطق محدود باشد.

بنابراین پیش از ساخت خانه اقدام به دریافت مجوزهای لازم نمایید تا با جریمه های سنگین مواجه نشوید. علاوه بر این موارد باید نوع متریال کاربردی، ارتفاع کابین و … نیز مطابق با قوانین محلی باشد.

بررسی کیفیت خاک : قدم ابتدایی برای ساخت خانه چوبی در جنگل، بررسی نوع خاک و کیفیت آن است. خاک نامرغوب استقامت و ماندگاری کلبه را تحت تاثیر قرار می دهد. کارشناسان می توانند با آزمایش خاک میزان املاح موجود در آن، پایداری خاک و سایر فاکتورهای مهم را مورد بررسی قرار دهند.

ساخت خانه در جنگل

ساخت خانه های چوبی مدرن

اگر تصورتان این است که از خانه های چوبی تنها می توان به عنوان خانه ویلایی در مناطق روستایی و به عنوان خانه روستیک بهره برد، سخت در اشتباه هستید. امروزه خانه های چوبی مدرن محبوبیت خاصی در میان معماران پیدا کرده است. این خانه ها با طراحی مدرنی که دارند، فاقد تنه درخت بوده و ظاهر آن ها کلبه مانند نیست. در نتیجه در زندگی شهری نیز می توان از این طرح ها بهره برد.

در ساختار این خانه ، از ترموود بهره گرفته می شود. در کنار ترموود می توان از شیشه ، استیل  و … نیز استفاده نمود. فراموش نکنید که چوب به عنوان عایق انرژی و عایق صوتی، گزینه ای مناسب برای زندگی شهری و مدرن است.

ساخت خانه با چوب در جنگل

خانه جنگلی از جمله رویایی ترین خانه ها برای سپری کردن تعطیلات است. کابین های جنگلی که به صورت پیش ساخته آماده اجرا هستند، یکی از سریع ترین روش های ساخت خانه با چوب در جنگل می باشد. این کار طی چند مرحله و به سادگی انجام می گردد.

 بودجه مورد نیاز :  بودجه مطابق با لیست زیر تعیین می گردد :

  • زمین
  • فونداسیون
  • کیت کابین چوبی
  • حق الزحمه کارگران
  • معماری داخلی
  • مالیات و هزینه های احتمالی قانونی

طراحی کابین : طراحی مطابق با نیاز شخصی شما انجام می گردد. به عنوان مثال یک خانواده 4 نفره نیاز به یک کابین 3 یا 4 خوابه دارد. بهتر است برای طراحی تصمیم بگیرید که آیا به اتاق میهمان نیازی دارید ؟ آیا کابین باید مجهز به بیش از یک سرویس بهداشتی باشد ؟ آیا نیازی به پارکینگ دارید ؟

انتخاب شرکت : برای پیاده سازی طرح ایده آل تان باید با تحقیق و بررسی اقدام به انتخاب شرکت مجری نمایید. در نظر داشته باشید کیت هایی که با قیمت پایین تر از عرف پیشنهاد می شوند، قابل اطمینان نیستند. زیرا احتمالا از متریال با کیفیت پایین برای آن ها استفاده شده است. در خصوص خدمات نصب نیز مذاکراتی را با شرکت مجری داشته باشید.

کیت خانه چوبی پیش ساخته

گالری عکس خانه های چوبی

















سوالات متداول

خانه های چوبی در 3 نوع ساخته می شوند : خانه هایی که از تنه درخت ساخته می شوند ، خانه هایی که فریم یا اسکلت چوبی دارند و خانه های چوبی از پیش ساخته شده

از آنجایی که خانه چوبی در معرض رطوبت قرار می گیرد؛ درخت بلوط ، صنوبر ، سرو قرمز و کاج مناسب ترین گونه ها هستند. بهتر است نوع چوب را بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه و گونه های بومی مقاوم انتخاب نمایید.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *