چیدمان آشپزخانه

نکاتی برای چیدمان آشپزخانه ایرانی


چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی در نگاه اول عملی ساده به نظر می رسد، در حالیکه اگر آرایش وسایل و تجهیزات به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است فضا نظم کافی را نداشته باشد. این امر برای اشخاصی که به اولین خانه خود نقل مکان می کنند، اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل باید چیدمان آشپزخانه عروس را با دقت و به صورت اصولی انجام دهید.

در این مقاله سعی شده است نکات مفیدی را در خصوص چیدمان وسایل در آشپزخانه و کابینت به اشتراک بگذاریم.

چیدمان آشپزخانه مدرن

چیدمان داخل کابینت آشپزخانه ایرانی

اگر از کابینت های آشفته خود خسته شده اید، ایده های جذابی برای شما داریم. پیشنهاد می کنیم برای شروع داخل کابینت را تخلیه کنید و یک نظافت اساسی انجام دهید. پیش از شروع چیدمان، از کفپوش داخل کابینت استفاده کنید، این کفپوش ها مانع از سر خوردن ظروف داخل کابینت می شود.

1- قرارگیری ظروف سنگین در طبقات پایین کابینت

برای شروع چیدمان کابینت، ظروف را گروه بندی کنید؛ ظروف سنگین و بزرگ را در  طبقات پایین قرار دهید. برداشتن و گذاشتن بشقاب ها و کاسه های بزرگ در طبقات پایین کار شما را ساده تر می کند.

از آنجایی که لیوان ها سبک تر هستند، بهتر است طبقات بالا که دسترسی راحتی دارند را انتخاب نمایید. لیوان و یا جام هایی که فقط برای میهمان یا مناسبت های خاص استفاده می کنید را در طبقات بالاتر که دسترسی سخت تری دارند، بگذارید.

2- ساده سازی تخلیه ظروف تمیز از ماشین ظرفشویی

ظروفی که روزانه استفاده می کنید را در یکی از کابینت های نزدیک به ماشین ظرف شویی نگهداری کنید، با اینکار هنگام تخلیه ماشین ظرفشویی سریع و ساده ظروف را در محل خود قرار می دهید.

همچنین پیشنهاد می کنیم ظروف روزانه از قبیل فنجان ها، بشقاب ها و … را بصورت پراکنده و در کابینت های گوناگون نگهداری نکنید.

3- نگهداری قابلمه ها در کابینت های زمینی

قابلمه ها جاگیر ترین لوازم در کابینت هستند، از این رو کابینت زمینی بهترین مکان برای نگهداری آن هاست. قابلمه ها را از بزرگ به کوچک داخل یکدیگر و در یک سمت قفسه قرار دهید و درب ها را در سمت دیگر بچینید تا دسترسی به آن ها ساده تر باشد.

4- گروه بندی ادویه جات و موادغذایی خشک

مواد غذایی و ادویه جاتیی که به طور معمول با هم استفاده می کنید در یک قفسه مشخص قرار بدهید. در این صورت به هنگام پخت غذا نیازی نیست به قفسه های متعدد مراجعه کنید. با مراجعه به یک قفسه تمام مواد غذایی در دسترس تان خواهد بود.

برای ساماندهی بهتر می توانید ادویه جات و مواد غذایی را بر اساس کاربردشان گروه بندی کنید و هر گروه را در یک سبد قرار بدهید. به عنوان مثال مواد لازم برای پخت کیک را در یک سبد بگذارید و به هنگام نیاز با بیرون آوردن سبد مواد مورد نیاز در دسترس تان خواهد بود.

چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی

چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی

چیدمان آشپزخانه ایرانی متناسب با فرهنگ ما و چیدمان کابینت عروس با توجه به در چشم بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یک چیدمان خوب باعث می شود دسترسی راحتی به وسایل مورد نیازتان داشته باشید. ضروری است طراحی کابینت ها توسط افراد متخصص انجام شود تا فضایی بهینه و کارآمد را در اختیار داشته باشید. تعبیه فضای مخصوص برای تجهیزاتی از قبیل فر، ماکروفر، ماشین ظرفشویی و … یکی از اقدامات موثر در راستای ایجاد نظم در آشپزخانه می باشد. در ادامه ایده هایی را برای چیدمان وسایل در کابینت مطرح می نماییم.

شرکت روماک تولیدکننده کابینت آشپزخانه در انواع چوبی و ام دی اف می باشد. به روزترین طرح های کابینت را در صفحه مدل کابینت جدید مشاهده فرمایید.

چیدمان کابینت زیر سینک ظرفشویی

بسیاری از افراد از کابینت زیر سینک ظرفشویی برای سطل زبانه استفاده می نمایند. امروزه اکسسوری ریلی زباله به صورت تک و یا دو قلو موجود می باشد که امکان تفکیک زباله را به شما می دهد. اکسسوری سطل زبانه تنوع بالایی در طراحی دارد، در ادامه مدل های سطل کابینت زیر سینک از برند فانتونی را مشاهده نمایید. فانتونی بهترین برند اکسسوری کابینت می باشد که ایرانی نیست.

سطل زباله های توکار در شوروم فانتونی

همچنین می توانید از تعدادی سبد کف برای ساماندهی مواد شوینده در فضای باقیمانده کابینت زیر سینک استفاده نمایند.

چیدمان کابینت زیر سینک ظرفشویی

چیدمان کابینت آشپزخانه با اکسسوری و سبد سوپرمارکت

انواع اکسسوری و سوپرمارکت برای چیدمان وسایل در کابینت کاربردی هستند. این اقلام به شما این امکان را می دهد تا فضای داخل کابینت را سازماندهی نموده و از آن به صورت بهینه بهره ببرید. با توجه به سایز و نوع یونیت کابینت این اقلام تهیه و خریداری می گردند.

چیدمان کشوهای آشپزخانه

سبد های سوپرمارکت : انواع سبدهای ایستاده و یخچالی در ابعاد مختلف در بازار موجود هستند. این سبدها از کف و از کنار در داخل یونیت کابینت نصب می گردند. در برخی موارد کابینت به صورت کشویی نیز طراحی می شود، در نتیجه با حرکت یونیت بر روی ریل، با قفسه هایی منظم و ساماندهی شده مواجه می شوید. سبدهای سوپر یخچالی نیز برای پنتری مناسب می باشد و عموماً ارتفاع زیادی داشته و طبقه بندی شده هستند.

پنتری آشپزخانه

اکسسوری کابینت کنج : برای بهره گیری بیشتر از فضای داخل کابینت، تولیدکنندگان اقدام به طراحی کابینت های کنج می نمایند. این کابینت ها با توجه به لولاهای مخصوصی که دارند، دید و دسترسی خوبی را فراهم می آورند. در نتیجه می توانید با مجهز کردن آن به اکسسوری کنج، بیشترین بهره را از فضا ببرید. این اکسسوری ها به صورت ریلی، چرخشی و لوبیایی تولید می گردند.

اکسسوری کابینت

سبدهای آبچکان : این سبدها برای قرار دادن ظروف شسته شده کاربردی هستند و در انواع دو طبقه و رومیزی موجود هستند.
همچنین می توانید از اکسسوری داخل کشو و ادویه جات نیز بهره ببرید.

علاوه بر موارد فوق، بهره گیری از ظروف مخصوص برای نگهداری مواد غذایی خشک از جمله حبوبات، ادویه جات و دمنوش ها همراه بر چسب، عملکردی موثر در راستای سازماندهی آشپزخانه می باشد.

نحوه چیدمان آشپزخانه ایرانی در 5 بخش

شاید جالب باشد بدانید یک آشپزخانه از 5 ناحیه (Zone) به شرح زیر تشکیل شده است :

1- ناحیه مصرفی (Consumables zone) : این ناحیه مخصوص نگهداری از مواد غذایی می باشد که به دو بخش تقسیم می گردد : مواد غذایی تازه در یخچال و مواد غذایی خشک و روغن ها که در پنتری و یا کابینت مخصوص اغذیه نگهداری می شود.

2- ناحیه غیر مصرفی (Non-consumables zone) : در این ناحیه ظروفی از قبیل بشقاب، لیوان و سایر وسایلی که بصورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد، نگهداری می گردد.

3- ناحیه شست و شو (Cleaning zone) : این ناحیه شامل سینک و ماشین ظرفشویی می شود.

4- ناحیه آماده سازی (Preparation zone) : این ناحیه شامل کانتر و یا جزیره آشپزخانه می باشد که برای آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- ناحیه پخت و پز (Cooking zone) : این بخش شامل اجاق گاز، فر و سایر تجهیزات تخت و پز می شود.

تمامی آشپزخانه ها مجهز به یخچال (ناحیه مصرفی)، کابینت (ناحیه غیر مصرفی)، سینک ظرفشویی (ناحیه شست و شو)، کانتر (ناحیه آماده سازی) و اجاق گاز (ناحیه پخت و پز) می باشد، در نتیجه با یک چیدمان اصولی می توان این نواحی را ساماندهی نمود.
حال شاید این سوال برایتان مطرح شود که ناحیه بندی چه اهمیتی دارد ؟

نگهداری وسایل نزدیک به ناحیه مرتبط

ناحیه بندی آشپزخانه به شما کمک می کند تا وسایل را نزدیک به ناحیه مرتبط نگهداری نمایید، در نتیجه دسترسی ها راحت تر خواهد بود. به عنوان مثال مجموعه چاقوها، تخته آشپزخانه، ادویه جات و سایر وسایل مورد نیاز برای آماده سازی غذا باید نزدیک به ناحیه آماده سازی قرار گیرد. در حالیکه قابلمه ، تابه و سایر ظروف پخت غذا باید نزدیک به ناحیه پخت و پز باشند.

نگهداری ظروف روزانه نزدیک سینک و ماشین ظرفشویی

ناحیه غیر مصرفی شامل ظروفی می شود که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، در نتیجه بهتر است این ناحیه نزدیک به سینک و یا ماشین ظرفشویی ( ناحیه شست و شو ) باشد. در این صورت هنگام تخلیه ماشین ظرفشویی، دسترسی راحت به محل نگهداری ظروف خواهید داشت.

نزدیکی ناحیه آماده سازی به تجهیزات پخت و پز

بهتر است فاصله اجاق گاز و یا ماکروفر بیشتر از چند قدم از کانتر نباشد، در این صورت پس از پخت و پز و یا گرم کردن، بلافاصله ظرف غذا را بر روی کانتر قرار می دهید.

در صورتی که آشپزخانه کوچکی دارید، رعایت این اصول شاید چندان عملی نباشد، با این حال می توان برخی از این قواعد را مد نظر داشته باشید.

نحوه چیدمان آشپزخانه کوچک ایرانی

با توجه به اینکه در آشپزخانه کوچک با محدودیت فضا مواجه می شوید، می توانید اقداماتی را به شرح زیر انجام دهید.

چیدمان آشپزخانه ایرانی با گروهبندی وسایل

یکی از راهکارهای فراهم آوردن آشپزخانه ای خلوت و منظم، گروهبندی لوازم و تجهیزات می باشد. این دسته ها شامل لوازمی است که به صورت روزانه و یا به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. به همین منظور ، ضروری است تا کابینت آشپزخانه دارای فضاهای متعددی از قبیل قفسه ، کشو و پنتری باشد تا بتوان تجهیزات را در داخل آن ساماندهی نمود.

در صورتی که از برخی از وسایل استفاده نمی کنید، بهتر است در نقطه ای خارج از دسترس مانند قفسه بالای کابینت از آن نگهداری کنید.

چیدمان آشپزخانه ایرانی

بهره گیری از تجهیزات توکار مانند اجاق گاز و یخچال توکار

امروزه وسایلی از قبیل گاز و فر به صورت توکار نیز طراحی می گردند، این امر منجر می شود تا از فضا بیشترین بهره را برد. علاوه بر این، تجهیزات توکار نظم بیشتری به محیط آشپزخانه می دهد. اجاق های توکار عموماً ظاهری زیبا از جنس شیشه، سرامیک و استیل دارند.

برای آشپزخانه های کوچک می توان از اجاق هایی که مجهز به فر می باشد استفاده نمود. در حقیقت برای افرادی که علاقمند به شیرینی پزی هستند، بهتر است بجای تهیه تجهیزات پخت و پز متعدد از یک اجاق گاز مبله بهره ببرید.

اجاق گاز توکار

بهره گیری از جزیره آشپزخانه

جزیره می تواند جایگزین مناسبی برای کانتر در آشپزخانه های کوچک باشد. زیرا جزیره فضایی را همانند کابینت فراهم می آورد که برای نگهداری وسایل آشپزخانه و حتی تجهیزات توکار کاربردی است. علاوه بر این با قرار دادن تعدادی صندلی بار می توان از آن به عنوان میز و حتی جداکننده در آشپزخانه بهره برد.

شیوه چیدمان آشپزخانه مدرن

” مثلث آشپزخانه ” یکی از مواردی است که در سبک های مدرن اجرا و پیاده سازی می گردد. علت نامگذاری این چیدمان بنام ” مثلث” امکان ایجاد یک مثلث با ترسیم خطوط فرضی است. در حقیقت پلان آشپزخانه های مدرن به صورتی طراحی می گردد که یک مثلث فرضی بین سینک، اجاق گاز و یخچال ایجاد می گردد. هدف از این طراحی حصول اطمینان از مسدود نبودن دسترسی آسان به این فضاها در یک فاصله معقول می باشد.

آشپزخانه هایی که طراحی U شکل دارند مناسب برای این چیدمان طراحی شده اند. در این طراحی گاز و یخچال در یک راستا و سینک ظرفشویی در ضلع روبروی مثلث قرار می گیرد.

استاندارد طراحی آشپزخانه و تاثیر آن در چیدمان

آشپزخانه به عنوان قلب خانه نیازمند یک طراحی دلنشین ، اصولی و در عین حال راحت است. به همین دلیل بسیاری از افراد از طراحان داخلی برای طراحی آشپزخانه ایده آل و کارآمد کمک می گیرند. معماران داخلی با بهره گیری از دانش ارگونومی و متناسب با پلان آشپزخانه ؛ جایگاه تجهیزاتی از قبیل یخچال، سینک ظرفشویی، اجاق گاز و … را تعیین می نمایند.حال این سوال مطرح می شود که دانش ارگونومی چیست ؟ آیا می توانیم اصول ارگونومی را خودمان در آشپزخانه اجرا نماییم ؟

طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی آشپزخانه مدرن با دانش ارگونومی

دانش ارگونومی شرایطی را در محیط فراهم می آورد تا از ابزار موجود در یک محیط به بهترین نحو ممکن استفاده شود. از این دانش در طراحی آشپزخانه با عنوان” مثلث آشپزخانه ” یاد می شود. این مثلث مسیر دسترسی بین محل آماده سازی غذا ( اجاق گاز)، محل شست و شو ( سینک) و محل نگهداری مواد غذایی ( یخچال) را بهینه سازی می نماید.

مثلث آشپزخانه با توجه به نقشه آشپزخانه و به شرح زیر تعیین می گردد.

  • آشپزخانه با یک دیوار و یک ردیف کابینت
  • آشپزخانه با دو ردیف کابینت به شکل موازی
  • آشپزخانه L شکل
  • آشپزخانه U شکل
  • آشپزخانه جزیره ای

در ادامه طراحی انواع نقشه ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طراحی آشپزخانه ایرانی

طراحی کابینت آشپزخانه با دانش ارگونومی

کابینت اصلی ترین عنصر در آشپزخانه است و طراحی آن با توجه به نوع پلان آشپزخانه انجام می گردد. جایگذاری کابینت ها باید با در نظر گرفتن نقشه آشپزخانه، فضای سه گانه و دانش ارگونومی توسط متخصصین و طراحان انجام گردد تا فضایی کارآمد و راحت در آشپزخانه داشته باشید.
در ادامه طراحی کابینت را در انواع آشپزخانه مورد بررسی قرار می دهیم.

آشپزخانه با یک دیوار

این نوع پلان در آشپزخانه های کوچک رایج می باشد و کمک می کند تا حداکثر بهره از فضای موجود گرفته شود. از آنجایی که این آشپزخانه تنها یک دیوار دارد؛ بهتر است از ترکیب کابینت های زمینی و هوایی استفاده شود. برای افرادی که علاقمند به نمایش ظروف محبوب شان هستند؛ شلف آشپزخانه جایگزین کابینت های هوایی می گردد.

در این نوع آشپزخانه ؛ یخچال در ابتدای دیوار، سینک ظرفشویی در انتهای دیوار و اجاق گاز در میانه قرار می گیرد. البته می توان محل قرارگیری یخچال و گاز را متناسب با سلیقه شخصی جابجا کنید.

هر چه ارتفاع کابینت های هوایی بیشتر باشد؛ فضایی بیشتری را برای نگهداری وسایل تان خواهید داشت. از آنجایی که دسترسی به طبقات بالایی اندکی دشوار است؛ وسایلی که به ندرت از آن ها استفاده می کنید را در این قسمت نگهداری نمایید.

طراحی آشپزخانه خطی

آشپزخانه با دو ردیف کابینت

این آشپزخانه ها دارای دو دیوار مقابل یکدیگر بوده و به طور معمول هر دو دیوار مجهز به کابینت هستند؛ به همین دلیل دغدغه کمبود جا را نخواهید داشت. مثلث آشپزخانه در این نوع پلان به صورت متساوی الاضلاع در نظر گرفته می شود، بدین معنی که اندازه هر سه ضلع برابر هستند. ترکیب گاز و یخچال در یک سمت و سینک ظرفشویی در مقابل بسیار ایده آل می باشد.

طراحی آشپزخانه با دو دیوار

آشپزخانه L شکل

این پلان برای آشپزخانه های بزرگ و کوچک کاربردی است ، با این حال بهتر است ضلع L از 4.5 متر بزرگتر نباشد. بهره گیری از پنتری یا کمد آشپزخانه یکی از ایده های کاربردی برای گوشه آشپزخانه است تا از فضای موجود حداکثر بهره گرفته شود. بطور معمول در آشپزخانه های L از ترکیب یخچال و سینک در ضلع بزرگتر و اجاق گاز در ضلع کوچکتر استفاده می شود. البته ترکیب یخچال و اجاق گاز در یک ضلع و سینک ظرفشویی در ضلع دیگر هیچ ممانعتی ندارد.

طراحی آشپزخانه ال شکل

آشپزخانه U شکل

این نوع طراحی مناسب برای فضاهای بزرگ می باشد و بهره گیری از کابینت بر روی 3 دیوار امکان پذیر می باشد. برای اینکه فضا بسته و آشفته نشود؛ بهتر است تنها یک یا دو دیوار مجهز به کابینت هوایی گردد. شلف های دکوری و هود انتخاب مناسبی برای قسمت بالای دیوارهای خالی می باشد.

برای طراحی این مدل آشپزخانه؛ دیوار پنجره را فاقد کابینت هوایی در نظر بگیرید تا حداکثر بهره را از نور طبیعی ببرید، برای این کار بهتر است ایده های دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار ایرانی را مد نظر داشته باشید. یکی از ترکیب های ایده آل در آشپزخانه U؛ قرارگیری سینک در یکی از ضلع های مثلث و یخچال و اجاق گاز در اضلاع مقابل و مجاورمی باشد.

طراحی آشپزخانه یو شکل

آشپزخانه جزیره ای

بهره گیری از جزیره در خانه هایی که پلان باز دارند؛ بسیار رایج می باشد. جزیره به عنوان فضایی برای آماده سازی غذا و حتی کانتر مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که آشپزخانه بزرگی داشته باشید، جزیره آشپزخانه بسیار کاربردی و شیک خواهد بود.

بهتر است جزیره را در نقطه ای قرار دهید که بتوان از آن برای هر دو کاربری آماده سازی و صرف غذا به هنگام دورهمی ها بهره گرفت. تعبیه سینک و یا اجاق گاز بر روی جزیره نیز امکان پذیر می باشد.

استانداردهای طراحی آشپزخانه ایرانی

علاوه بر طراحی کابینت ها متناسب با پلان آشپزخانه ؛ استانداردهای دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

طراحی آشپزخانه و کابینت

ارتفاع استاندارد در آشپزخانه

ارتفاع یکی از مهم ترین استانداردها در فضای آشپزخانه است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور معمول ارتفاع ها در محیط آشپزخانه در سه گروه زیر دسته بندی می گردند :

1- ارتفاع کاربردی : ارتفاع استاندارد برای کار با سینک ، اجاق گاز و کانتر؛ به طوری که نیازی به خم شدن کمر نباشد.

2- ارتفاع سرشانه : ارتفاع لازم برای دید و دسترسی راحت به آبچکان و طبقه اول کابینت هوایی بدون کشیدگی کامل دست

3- ارتفاع دسترسی : ارتفاع دسترسی به طبقات بالای کابینت هوایی با کشیدگی کامل دست

به عنوان مثال میانگین ارتفاع کاربردی در آشپزخانه 85 تا 95 سانتیمتر است، با این حال می توان اندازه گیری ها را متناسب با ایده آل های شما در نظر گرفت. اجاق گاز بهتر است 10 تا 15 سانتی متر کوتاه تر از ارتفاع کاربردی در نظر گرفته شود تا بتوان به راحتی آشپزی نمود. این در حالی است که ارتفاع ایده آل برای سینک ظرفشویی 10 تا 15 سانتیمتر بیشتر از ارتفاع کاربردی می باشد.

ناحیه بندی آشپزخانه

یکی از مدرن ترین استانداردها برای کار در آشپزخانه ناحیه بندی فضا متناسب با کاربری های گوناگون می باشد. این ناحیه بندی در راستای مثلث آشپزخانه و با هدف دسترسی های ساده و سریع انجام می گردد. اولویت اصلی در این استاندارد کاربرد وسایل موجود در یک منطقه به خصوص می باشد. در مجموع می توان گفت آشپزخانه شامل 5 ناحیه می شود :

1- ناحیه مصرفی (نگهداری ار مواد غذایی) که شامل یخچال و پنتری ( کمد آشپزخانه) می شود.

2- ناحیه آماده سازی که شامل کانتر و جزیره آشپزخانه می گردد.

3- ناحیه پخت و پز که شامل اجاق گاز، فر و کتری برقی می باشد.

4- ناحیه شست و شو که شامل سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و سطل زباله است.

5- ناحیه غیر مصرفی که شامل کابینت ها و کشوهایی است که محل نگهداری ظروفی از قبیل لیوان، قاشق و چنگال است.

اما این ناحیه بندی چه کاربردی دارد ؟

در صورتی که ناحیه مصرفی نزدیک به ناحیه آماده سازی باشد؛ مواد غذایی را می توان پس از خروج از یخچال برای آماده سازی بر روی کانتر قرار داد، از طرفی ناحیه آماده سازی بهتر است نزدیک به ناحیه پخت و پز باشد. همچنین ناحیه غیر مصرفی نزدیک به ناحیه شست و شو در نظر گرفته می شود تا پس از شست و شوی ظروف، بتوان به سادگی آن ها را در محل خود قرار دهیم.

سوالات متداول

امروزه آشپزخانه های ایرانی به صورت کاملا مدرن چیدمان می گردند. کابینت های رنگ روشن با تعبیه فضاهای کارآمد برای ماشین آلات آشپزخانه، جزیره وسط و پرده های شید از جمله بارزترین ویژگی های آشپزخانه های ایرانی مدرن هستند.

کابینت محلی برای ساماندهی تجهیزات آشپزخانه است، برای نظم بیشتر از قفسه ها و اکسسوری های مخصوص داخل کابینت استفاده نمایید.

اکسسوری ریلی برای سطل زباله و سبد های کف برای مواد شوینده ، ایده مناسبی برای ساماندهی کابینت زیر سینک است.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *