ویژگی های انواع درب شیشه ای و درب اتوماتیک


درب شیشه ای در ساختمان های مدرن رایج می باشد. این درب ها با توجه به تنوع بالایی که دارند، برای محیط ها و کاربری های مختلف از جمله اداری و مسکونی انتخاب مناسبی هستند. شاید تصورتان از یک در شیشه ای امنیت پایین و شکننده بودن آن باشد، اما این تصور کاملاً غلط می باشد.

برای تهیه دربهای شیشه ای باید از نوع شیشه ها و همچنین کاربرد انواع درب ها اطلاعات کافی را کسب نمود. زیرا این درب ها انواع مختلفی دارند. از جمله رایج ترین آن ها می توان به درب های سکوریت، اتوماتیک، ریلی ، لولایی ، دو لنگه ( فرانسوی) و … اشاره نمود.

در این مقاله به بررسی انواع دربهای شیشه ای ، ویژگی ها و کاربردهای آن ها و همچنین درب های اتوماتیک می پردازیم. برای مشاهده عکس درب شیشه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید تا به گالری عکس دربهای شبشه های دسترسی فوری پیدا نمایید.

گالری عکس درب های شیشه ای

برای خواندن مطالب زیر، بر روی مطلب مورد نظر کلیک نمایید.

درب شیشه ای سکوریت

درب شیشه ای سکوریت (toughened glass)

شیشه های معمولی در برابر ضربه چندان مقاوم نیستند و در صورت بروز حادثه و شکستگی، با توجه به لبه های تیزی که دارند ممکن است سلامت اشخاص را به خطر بیندازند. شیشه های سکوریت در مقایسه با شیشه های معمولی استحکام بالاتری دارند. در حقیقت شیشه سکوریت 5 برابر مقاوم تر است. البته این بدین معنی نیست که تحت هیچ شرایطی شکسته نمی شوند. شکستگی شیشه های سکوریت همراه با تکه های بسیار ریزی همانند خاکریزه خواهد بود. در نتیجه این خرده شیشه ها خطر جانی نخواهند داشت. البته در صورت بروز انفجار و پرتاب این ذرات، ممکن است خطر جانی نیز داشته باشند.

شکستن شیشه سکوریت

درب شیشه ای سکوریت ریلی

درب سکوریت ریلی به طور معمول برای قفسه های شیشه ای، بالکن، پنجره های عظیم، حمام و غیره که نیاز به شیشه مقاوم دارند، استفاده می شود. لازم به ذکر است، این شیشه سبک و در صورت شکستن کاملا بی خطر است؛ از این رو به عنوان درب شیشه ای سکوریت ریلی بسیار مناسب می باشد.

همچنین این شیشه تحت حرارت بالا گرم شده و بلافاصله با رسیدن به نقطه گرمایش، فرآیند خنک سازی انجام می شود؛ بنابراین شیشه بسیار سخت و محکم شده و آسیب پذیری آن در برابر تغییر دما و ضربه کاهش می یابد.

عواملی که موجب شکستگی شیشه سکوریت می شود

شیشه سکوریت تحت برخی از شرایط دچار شکستگی می شود و این شکستگی عموماً به خودی خود اتفاق می افتد. در واقع این درب ها بصورت ناگهانی می شکنند. اما عواملی که منجر به شکستگی این جنس از شیشه می شود به شرح زیر می باشند :

1- ایراد جزئی در ساختار شیشه

2- آسیب لبه های شیشه به هنگام نصب درب

3- ضخامت غیر استاندارد شیشه

4- عدم نصب صحیح درب در فریم خود باعث فشار بیش از حد به شیشه می گردد. این موضوع به هنگام تغییرات دمای هوا باعث شکستگی شیشه می شود.

پیشگیری از شکستگی شیشه به واسطه نصب صحیح تا حدودی امکان پذیر است. اما از آنجایی که ساختار آن حاوی سولفات نیکل می باشد، تشخیص نقص جزئی در ساختار شیشه، مقدور نمی باشد. زیرا این ترکیبات با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. از طرفی، کنترل قطعی این موضوع در فرایند ساخت نیز امکان پذیر نیست. زیرا در فرایند ساخت، صفحات شیشه طی حرارت بالا به نقطه ذوب می رسد و به سرعت خنک می شود. دمای سطح شیشه در مقایسه با قسمت های داخلی با سرعت بیشتری کاهش می یابد، همین موضوع باعث می شود که مقاوت شیشه سکوریتی بالاتر برود.

بهترین اقدامی که می توان کرد، خریداری این نوع از درب ها از تولیدکنندگان معتبر می باشد.

درب چوبی شیشه ای

مزایای شیشه سکوریت

1- شیشه های نشکن به شدت سخت و مقاوم در برابر ضربه هستند.

2- وزن چندان سنگینی ندارند.

3- ظاهر درب های شیشه ای شیک و مدرن است.

4-  از نور طبیعی می توان در محیط بهره گرفت.

5- شیشه های سکوریت در برابر اشعه UV مقاوم است، در نتیجه حرارت را به خود جذب نمی نماید و به معتدل سازی هوای داخل محیط کمک می نماید.

انواع درب شیشه ای بر اساس نوع شیشه

شیشه سکوریت یا همان شیشه نشکن (Toughened glass) تنها یکی از انواع شیشه های رایج برای ساخت درب های شیشه ای می باشد. در ادامه سایر شیشه های کاربردی را برای دربهای شیشه ای معرفی می نماییم.

شیشه لمینیت (Laminated Glass)

شیشه لمینیت نیز به عنوان شیشه نشکن شناخته شده است، با اینحال تفاوت هایی با شیشه سکوریت یا همان toughened glass دارد. شیشه لمینیت شامل دو لایه شیشه است که ماده پلی وینیل در بین آن ها قرار دارد. پلی وینیل به عنوان لایه میانی باعث می شود تا لایه های شیشه ای به یکدیگر متصل گردند. علاوه بر این مانع از خرد شدن شیشه و تولید ذرات ریز به هنگام شکستن شیشه می گردد.

شیشه یخ زده (Frosted Glass)

این نوع از شیشه سطح شفافی ندارد و علت آن بهره گیری از هیدروفلوئوریک اسید می باشد. این اسید بسیار ضعیف بوده و مقداری از سیلیکای موجود در سطح شیشه را از بین می برد. شیشه های یخ زده خاصیت نشکن ندارند، با اینحال می توان طرح هایی هنرمندانه و متنوع را طی این فرایند خلق نمود.

درب شیشه ای اتوماتیک

درب شیشه ای اتوماتیک با بکارگیری تکنولوژی روز، زیبایی و راحتی را به خانه های مدرن می آورد. درب های اتوماتیک در سبک ها و طرح های متنوعی وجود دارند و برای محیط های مسکونی، اداری و ویلایی مناسب می باشد. این تکنولوژی برای انواع درب شیشه ای کشویی و لولایی (swinging) قابل استفاده است.

درب های اتوماتیک امنیت بالایی را فراهم می آورد. این درب ها علاوه بر داشتن ریموت کنترل، قابلیت کد گذاری برای عبور و مرور را نیز دارند.
بدیهی است که قیمت درب اتوماتیک در مقایسه با درب های معمولی بیشتر است. علاوه بر این ، نصب این درب ها بسیار تخصصی و دشوار می باشد، بنابراین هزینه نصب بالایی هم دارند. نگهداری و کنترل صحت در عملکرد درب نیز از جمله معایب آن می باشد. در صورت بروز مشکل، هزینه تعمیر نیز خواهد داشت.

درب شیشه ای ریلی

درب شیشه ای کشویی و یا ریلی زیبایی خاص داشته و یکی از محبوب ترین طرح ها می باشد. پنل درب از جنس شیشه بوده و بر روی ریل باز و بسته می شود. این نوع از درب برای خانه های ویلایی ، درب حیاط و یا باغ گزینه مناسبی است. تابش نور طبیعی به فضای داخلی و لذت بردن از منظره ای زیبا از جمله ویژگی های این درب می باشد. از آنجایی که در شیشه ای ریلی نیازی به فضای بازشو به سمت داخل اتاق ندارد، برای خانه ها و اتاق های کوچک  کاربردی است. علاوه بر این، هزینه نصب و نگهداری درب های کشویی پایین می باشد.

درب شیشه ای ریلی

در شیشه ای مدرن

در شیشه ای مدرن مدل Frosted و یا یخ زده یکی از مدرن ترین انواع دربهای شیشه ای هستند که با سبک های مختلف دکوراسیون همخوانی دارند. این درب با بهره گیری از شیشه های مات، بالاترین میزان از شخصی سازی را برای شما فراهم می آورد و زیبایی خیره کننده ای را به محیط می دهد. طرح شیشه یخ زده برای حمام، اتاق جلسات، و همچنین جداسازی فضاهای متعدد کاربردی می باشد.

این مدل از شیشه با توجه به ساختاری که دارد، علاوه بر اینکه جلوی دید را می گیرد، در برابر ضربه نیز مقاومت نسبتاً خوبی دارد. علاوه بر این، در فصل های مختلف، مانع از نفوذ گرما و سرما به محیط داخلی می شود.

درب شیشه ای مات

درب شیشه ای حمام

همانطور که ذکر شد درب های یخ زده برای حمام مناسب می باشد. با مشاهده عکس های انواع در شیشه ای حمام ، برای طراحی فضای حمام الهام بگیرید.

درب شیشه ای حمام در انواع فریم لِس (Frameless )، شبه فریم لِس ( Semi-frameless ) و فریم دار (Framed )کاربردی هستند. درب های فریم لس فاقد هر گونه فلز در حاشیه شیشه هستند و به هنگامی که درب باز است هیچ گونه ریلی در کف مشاهده نخواهید نمود. این درب ها تنها دارای لولا و بست شیشه سکوریت بوده و ساختار و مکانیزم آن به گونه ای است که توان تحمل وزن درب را دارد.

در نظر داشته باشید که عموم این درب ها به سمت بیرون باز می شوند، در این صورت درب امنیت بیشتری خواهد داشت. در صورتی که درب به سمت داخل باز می گردد، بهتر است آب تماس کمتری با درزها داشته باشد، زیرا این درب ها فاقد درزگیر هستند.

در مجموع می توان گفت درب های شیشه ای فاقد فریم باعث می شوند تا فضای حمام باز تر و بزرگتر به نظر برسد. در صورتی که حمام در یک فضای پوشیده است، شیشه های شفاف زیباتر و مدرن تر خواهد بود.

درب شیشه ای حمام

طرح شیشه برای ساخت دربهای شیشه ای

درب باید علاوه بر زیبایی، امنیت و شخصی سازی را نیز فراهم آورد. انواع درب های ساخته شده از متریال شیشه ، طرح ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

شیشه های طرح دار ( مشجر )

با توجه به اینکه شیشه متریالی شفاف است، درب از جنس شیشه مشجر برای محیط هایی که نیاز به شخصی سازی دارند، انتخاب مناسبی می باشد. امروزه طرح های جذابی از این مدل شیشه موجود بوده که زیبایی خیره کننده ای را به ساختمان و محیط اطراف می دهد. طرح های موج دار ، اریب، کریزیت و … از جمله رایج ترین انواع شیشه های مشجر برای ساخت درب هستند.

شیشه های عایق

این شیشه ها ، عایق سرما هستند و اجازه نمی دهند تا فضای داخلی سرد شود. ساختار شیشه های عایق، از دو لایه شیشه است که توسط هوا از یکدیگر جدا شده اند. اصطلاحاً به این شیشه ها دو جداره می گویند. البته بهره گیری از بیش از دو جداره نیز امکان پذیر است.

شیشه شفاف (Clear glass)

این نوع از شیشه کاملا شفاف و صاف است، در نتیجه هیچ میزانی از شخصی سازی را ارائه نمی دهد. اما از آنجایی که زیبا و شیک است، برای ساخت درب بسیار کاربردی می باشد. شیشه های شفاف در ترکیب با درب های چوبی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

درب شیشه ای شفاف

درب شیشه ای یخ زده (Frosted)

این نوع از شیشه ها میزان بهتری از شخصی سازی را در محیط فراهم می آورد و مناسب برای اتاق جلسات و کنفرانس می باشد. در برخی از طرح ها از چندین خطوط افقی و شفاف به صورت موازی در سطح درب استفاده می گردد تا زیبایی درب بیشتر شود.

درب های شیشه ای ریلی به صورت شفاف، مات و یا یخ زده برای فضاهای مدرن مناسب می باشد و قابل استفاده در منازل، ادارات و مغازه ها است.

شیشه رنگی

این شیشه عموماً در رنگ های متنوع و به صورت تکه ای و در ترکیب با چوب به کار می روند. استفاده از شیشه های رنگی در ساختار درب های سنتی بسیار رایج می باشد.

درب شیشه ای رنگی

دربهای شیشه ای انعطاف پذیری بالایی در طراحی دارند. این درب ها قابلیت سفارشی سازی داشته و شما درب مورد نظر خودتان را در ابعاد و ضخامت مورد نیازتان سفارش می دهید. از دیگر مزایای شیشه می توان به قابلیت ترکیب آن با سایر متریال از جمله چوب ،ا ستیل و … برای ساخت درب و یا پنجره اشاره نمود. در نهایت توصیه می شود شیشه های مقاوم را جایگزین شیشه های معمولی قدیمی نمایید.

درب شیشه ای بالکن

اگر به دنبال ایجاد فضایی متفاوت در منزل خود هستید؛ استفاده از درب های شیشه ای را در بالکن در نظر بگیرید. درب های شیشه ای بالکن شما را از آلودگی های صوتی، زیست محیطی و آلودگی هوا مصون می دارند و در عین حال به واسطه ی شفافیت شما را با دنیای بیرون مرتبط می سازند.

درب های شیشه ای بالکن انواع مختلفی دارند. در اینجا به معرفی معروف ترین مدل های به کار رفته در طراحی بالکن می پردازیم.

درب شیشه ای بدون قاب تراس : طراحی شیشه های این نوع درب های بالکن، به صورت یکپارچه بوده و از ورود سر و صدا جلوگیری می کند. همچنین استفاده از این نوع شیشه ها چشم اندازی وسیع از منظره را در اختیار شما می گذارد.

درب شیشه ای کشویی بالکن : درب های کشویی در یک طرف جمع شده، بنابراین برای باز و بسته شدن نیاز به فضای زیادی ندارند. همچنین برای تراس های بزرگ بسیار مناسب هستند. از مزایای آن ها می توان به راحت باز و بسته شدن آن نیز اشاره کرد. قابل ذکر است که تمیز کردن این نوع درب ها آسان است.

درب های شیشه ای تاشو: درب شیشه ای تاشو، نوعی درب که برای تراس هایی با فضای کوچک انتخابی ایده آل می باشد ومی تواند با ظاهر شفاف خود، نور و روشنایی طبیعی فضای داخلی خانه را تامین کند.

گالری عکس درب شیشه ای












انواع درب اتوماتیک و نکاتی برای خرید آن

درب اتوماتیک به عنوان یک انتخاب مدرن در ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی کاربردی می باشد. از این درب ها حتی در ساختمان های قدیمی نیز بهره گرفته می شود. در صورتی که قصد خرید درب های اتوماتیک را دارید، کسب آگاهی و اطلاعات فنی به انتخابی بهتر منجر می شود. در این مقاله سعی شده است راهنمای خرید دربهای اتوماتیک گردآوری گردد.

انواع درب اتوماتیک شیشه ای

این دربها که عموماً از جنس شیشه با فریم آلومنیومی و یا استیل هستند که در انواع چرخشی و کشویی در سازمان ها، ادارات، پاساژها، مغازه ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب این درب بهتر است با توجه به دو معیار فضا و نوع مراجعه کنندگان انجام گیرد. در ادامه به بررسی انواع درب اتوماتیک شیشه ای می پردازیم.

درب چرخشی اتوماتیک

درب های چرخشی اتوماتیک در سازمان ها ، ادارات ، بیمارستان ها و … بسیار کاربردی می باشد. با توجه به مکانیزم و عملکرد خودکار آن؛ استفاده از این درب ها راحت بوده و حتی افراد نقص عضو نیز می توانند به راحتی تردد داشته باشند. بخاطر داشته باشید که اجرای درب چرخشی نیاز به طول و عرض زیادی دارد.

سیستم برقی درب های چرخشی ، مصرف برق پایینی دارد. طراحی این درب ها به صورت پدالی و یا همراه با حس گر و یا ریموت کنترل نیز امکان پذیر می باشد. از آنجایی که پیش فرض این درب بسته است، از هدر رفتن انرژی پیشگیری می شود.

درب چرخشی با ظاهری استوانه ای شکل به عنوان یک درب لاکچری برای ورودی فضاهای لوکس و پر تردد کاربردی است. این درب ها دارای یک محور مرکزی هستند که در اطراف آن سه یا چهار قطعه به نام بال وجود دارد. این بال ها عموماً از جنس شیشه بوده ، به همین دلیل فرد به فضای داخل و بیرون دید دارد.

تنظیم این درب به صورت یک طرفه نیز امکان پذیر می باشد، در این حالت فرد می تواند تنها به ساختمان وارد و یا از آن خارج شود. این قابلیت برای مکان هایی مانند فرودگاه که قصد تفکیک فضای ورودی و خروجی را دارند، کاربردی می باشد.

درب چرخشی دستی نیز دارای طراحی مشابه است، با این تفاوت که فرد با فشار دست می تواند درب را به سمت داخل و یا خارج حرکت دهد و از آن عبور نماید.

درب کشویی اتوماتیک

درب های کشویی از جمله محبوب ترین و کاربردی ترین انواع درب های اتوماتیک می باشد. این درب ها مناسب برای مغازه ها، پاساژها و مکان های پر تردد و با فضای محدود مناسب است. این درب دارای سیستم بازشوی خودکار بوده که عموماً در بالای درب نصب می شود. درب های کشویی معمولاً دارای حس گر هستند، در نتیجه کاربر به سادگی می تواند تردد داشته باشد.

راهنمای خرید درب اتوماتیک

از آنجایی که خرید این درب ها نوعی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود، باید پیش از اقدام به خرید جوانب آن را بسنجید.

مصرف برق دربهای اتوماتیک

امروزه اکثر درب های اتوماتیک دارای یک موتور DC با ولتاژ پایین هستند. موتور DC (Direct Current ) انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. عمده مصرف برق به هنگام باز و بسته شدن درب رخ می دهد، با اینحال میزان تخلیه انرژی به هنگامی که درب عملکردی ندارد نیز حائز اهمیت می باشد. در مجموع مصرف کمتر انرژی در بلند مدت، منجر به پرداخت هزینه های کمتر می شود.

عملکرد درب های اتوماتیک

به هنگام انتخاب درب، به این نکته توجه کنید که درب باید فرایند باز و بسته شدن بسیار راحت و اصطلاحاً نرمی داشته باشد. این موضوع ارتباط مستقیمی با موتور درب و عملکرد آن دارد. بخاطر داشته باشید که درب باید با یک سرعت معقول ، به نرمی و بدون ایجاد سر و صدا باز و بسته شود. در نتیجه درب در کوتاه مدت، دچار اختلال نمی گردد. مدت زمانی که این درب باز می ماند، معمولاً 5 ثانیه می باشد.

عملکرد کلید اضطراری

از آنجایی که عملکرد این درب ها وابسته به جریان برق می باشد، به هنگام قطع برق عملاً از کار خواهد افتاد. برای رفع این مشکل، می توان از کلید اضطراری بهره برد. موتور این درب ها عموماً دارای سیستم جداگانه ای بوده که کاربران را قادر می سازد آن را به صورت دستی باز و بسته نمایند. توصیه می شود از فروشندگان این درب ها در خصوص تنظیمات کلید اضطراری اطلاعات کافی کسب نمایید.

اهمیت درزگیر در درب های اتوماتیک

در بسیاری از مغازه ها، خریداران و متقاضیان اقدام به بستن درب نمی کنند که این امر موجب هدر رفتن انرژی می شود. یکی از مزیت های دربهای اتوماتیک، جلوگیری از هدر رفت انرژی است. با اینحال بخاطر داشته باشید که درزگیرهای این درب نقش بسزایی در این امر دارند، در غیر این صورت بدون شک هوای گرم و سرد به بیرون نفوذ می نماید و کمک چندانی به مصرف بهینه انرژی نمی شود.

امنیت درب های اتوماتیک

یکی از مواردی که احتمال رخ دادن آن وجود دارد، بسته شدن ناخواسته درب به هنگام عبور و مرور می باشد. در این صورت ممکن است فرد آسیب ببیند. امروزه اکثر درب های خودکار، مجهز به سیستم های تشخیص حرکت هستند تا از بروز هر گونه حادثه ای پیشگیری شود. این سیستم باید سرعت عمل و دقت بالایی در تشخیص داشته باشد تا در صورتی که شخصی مابین درب است، آسیب نبیند. بنابراین به هنگام انتخاب درب برررسی نمایید که آیا درب موردنظر شما دارای این تکنولوژی است یا نه؟

علاوه بر این، ضروری است انواع دربهای خودکار، دارای سیستم آلارم هوشمند و قفل مجهز باشد تا امنیت فضای داخلی به خطر نیفتد.

کنترل باکس درب اتوماتیک

کنترل باکس نقش کلیدی در عملکرد دربهای اتوماتیک داشته و حکم اتاق فرمان را دارد. در حقیقت تمامی اجزای درب از قبیل سنسورها، موتور و … از کنترل باکس فرمان می گیرند و قدرت و سرعت باز و بسته شدن درب وابسته به این جعبه است. هسته اصلی کنترل باکس از گیربکس ، شفت و سایر قطعات تشکیل شده و با دریافت پیام از سنسورها با حرکت گیربکس ، چرخ دهنده نیز به حرکت در آمده و درب باز می گردد. با توجه به اینکه این دستگاه نقش مهمی در عملکرد درب دارد، باید دقت داشت تا این قطعه صحت کافی داشته باشد. کنترل باکس یا همان جعبه کنترل در انواع دیجیتال و آنالوگ موجود می باشد.

عملکرد سنسور درب اتوماتیک

یکی از مواردی که در خرید درب اتوماتیک باید در نظر داشته باشید؛ عملکرد سنسور است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی طراحی سنسورهای اتوماتیک پیچیده تر و حرفه ای تر شده اند. توانایی تشخیص سنسورها بسیار مهم بوده، به همین دلیل مدارالکترونيکي و سنسورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بدیهی است که درب های اتوماتیک در هنگام عبور هر محرکی از جمله حیوانات، برف و باران نباید بی دلیل باز شوند. در ادامه با عملکرد برخی از سنسورها آشنا می شویم.

سنسور اکتیو: این نوع از سنسور فقط قادر به تشخیص اشیا و اشخاص بوده و هرگاه شخصی باعث شکستن این پرتو شود، درب به صورت اتوماتیک باز می شود. این نوع سنسور از نوع استاتیک بوده و توانایی تشخیص افراد در سطح وسیع را دارد.

سنسور هوشمند پسیو : کارکرد این مدل شبیه سنسور مادون قرمز بوده و قابلیت تشخیص حرارتی دارد، بدین صورت که می تواند نحوه ی حرکت ها را به خاطر بسپارد. این سنسور بسیار دقیق بوده و محدوده ی تشخیص آن دقت بالایی دارد.

سنسور ماکروویو: توانایی این سنسور به گونه ای است با قرار گرفتن هر محرکی فرکانس آن ارسال شده و بررسی می گردد.

در ادامه انواع سنسورهای دربهای اتوماتیک مورد بررسی قرار می گیرند.

دربهای اتوماتیک چگونه کار می کنند ؟

همانطور که ذکر شد؛ این دربها مجهز به سنسور و یا حسگر هستند. حسگرها در بالای درب و یا در داخل فریم کارگذاری می شوند. از آنجایی که عمده حسگرها از اشعه مادون قرمز بهره می برند، حتی افرادی که دارای نقص عضو می باشند هم می توانند تردد داشته باشند. سنسورها توسط سیم به موتور اصلی وصل هستند. این موتور مکانیزم حرکت درب را تحت کنترل داشته و باز و بسته شدن درب توسط کابل انجام می شود.

درب های شیشه ای که فاقد فریم هستند از بالا در داخل ریل قرار می گیرند و تماسی با زمین ندارند. درب های شیشه ای تک لنگه نیز از یک طرف بر روی دیوار نصب شده اند و ریل ها بر روی سطح زمین و بالای درب قرار دارند. در این صورت درب باید دارای فریم فلزی باشد تا در داخل ریل ها حرکت نماید.

انواع حسگرهای درب اتوماتیک شیشه ای

اولین بار در سال 1931 دربی با بازشوی اتوماتیک در یک رستوران در آمریکا نصب گردید. در آن زمان استقبال بالایی از این درب شد، زیرا خدمه رستوران دیگر دغدغه باز و بسته کردن درب را با دست پر نداشتند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع حسگرها برای درب های با بازشوی خودکار استفاده می گردد. این حسگرها به سیستم الکترونیکی درب متصل بوده که موجب باز و بسته شدن آن بدون دخالت دست می شود. در ادامه به معرفی انواع این حسگرها می پردازیم.

حسگرهای وزنی

در سال 1960 ، صفحاتی ساخته شد که قابلیت تشخیص نزدیک شدن عابرین را داشتند. این صفحات هر گونه تغییر در وزن و فشار بر روی زمین را در یک حدفاصل مشخص حس می کردند. این صفحات در مقابل درب های ورودی نصب می شد و اشخاص باید از روی آن ها عبور می کردند تا درب باز و بسته شود. یکی از مزیت های حسگرهای وزنی این بود که تا زمانی که وزن شخص بر روی صفحه وارد می شد، درب باز باقی می ماند.

حسگرهای تشخیص دهنده حرکات

امروزه اکثر دربهای خودکار، مجهز به حسگری هستند که حرکات را در مقابل درب تشخیص می دهد. اگرچه این نوع از حسگر بسیار کارآمد می باشد، اما یکی از عیب هایش این است که قابلیت تشخیص فردی را که ایستاده است و یا به آهستگی راه می رود، ندارد.

حسگرهای اشعه مادون قرمز

این حسگرها با بهره گیری از اشعه مادون قرمز یا اینفرارد کار می کنند. این سیستم قابلیت تشخیص هر گونه تغییر در دمای هوای محدوده درب را دارد. در نتیجه هنگامی که یک فرد به سمت درب می آید، سنسور حرارت حضور شخص را تشخیص می دهد و درب باز می شود.

لازم به ذکر است ، در بسیاری از درب ها از بیش از یک سنسور بهره گرفته می شود. در نتیجه اگر فردی آهسته حرکت کند و سنسور تشخیص حرکت قادر به شناسایی نباشد، توسط سنسور وزنی و یا سنسور اشعه مادون قرمز، شناسایی خواهد شد.

سوالات متداول

شیشه سکوریت شکننده نبوده و برای ساخت درب های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این درب ها 5 برابر مقاوم تر از درب های شیشه ای معمولی هستند و به هنگام شکستن به تکه های بسیار ریز بی خطر تبدیل می شوند.

انواع درب شیشه ای معمولی ، درب شیشه ای لمینیت و درب شیشه ای سکوریت به صورت شفاف، یخ زده و مشچر اجرا می گردند. شیشه های دولایه عایق سرما نیز برای دربهای شیشه ای کاربردی هستند.

درب شیشه ای کشویی به عنوان درب حمام کاربردی است. همچنین برای درب تراس، درب ورودی حیاط و یا ورودی لابی به راه پله ها نیز ایده مناسبی است.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *