رنگ کردن درب چوبی


انتخاب یک درب مناسب داخلی و یا ورودی همواره از چالش های هیجان انگیز طراحان می باشد، حال سوألی که در ارتباط با این انتخاب به وجود می آید این  است که درب چه رنگ و جنسی داشته باشد و همچنین نحوه رنگ آمیزی درب به چه شکل باشد که بیشترین مقاومت را در برابر رطوبت و نور خورشید داشته باشد از این رو در این مقاله مراحل رنگ آمیزی درب چوبی و همچنین مواد تشکیل دهنده رنگ چوبی را بیان خواهیم کرد:

سر فصل های مقاله رنگ درب چوبی : 

  1. بهترین شیوه مقاوم سازی درب چوبی با رنگ
  2. رنگ درب چوبی از چه موادی تشکیل شده است؟
جهت مطالعه درباره انواع رنگ های مورد استفاده برای درب های چوبی صفحه رنگ درب چوبی را مشاهده نمایید

رنگ کردن درب چوبی و تاثیر آن بر مقاوم سازی و نگهداری بهتر

درب چوبی مانند هر وسیله ی دیگری نیاز به نگهداری دارد. این امر شامل عملیات مختلفی می باشد که مهم ترین آن ترمیم سطحی چوب، رنگ و یا نقاشی است. حال دربی را در نظر بگیرید که هیچگونه رنگی بر روی آن نخورده باشد! نه تنها این درب چوبی زیبایی چندانی ندارد از طرفی هم بشدت آسیب پذیر می باشد.

درب چوبی اگر رنگ و سیلر نداشته باشد در طول زمان دچار تغییر رنگ می شود. اصولاً چوب های تیره ،رنگ پریده می شوند و چوب های روشن تیره می گردند و شایان ذکر است این تغییرات ناگهانی رخ نخواهد داد و پس از مدتی متوجه تغییرات خواهیم شد، درب چوبی که با رنگ تحت پوشش قرار می گیرد در برابر پوسیدگی مقاومت پیدا می کند زیرا لایه ای از رنگ بر روی آن زده می شود در نتیجه چوب کاملا دست نخورده می ماند. پوشش دادن و یا رنگ کردن درب های چوبی نه تنها تاثیر بسزایی بر روی نگهداری آن دارد بلکه در برابر تغییر آب و هوا هم درب را مقاوم میکند.

رنگ درب حیاط

حال که از اهمیت رنگ آمیزی مطلع شدیم این سوال مطرح است، که انتخاب رنگ و شیوه رنگ آمیزی چگونه صورت پذیرد که موجب مقاومت و زیبایی بیشتر درب گردد؟

برای پاسخ به سوال فوق می بایست بهترین زمان برای رنگ آمیزی و مراحل رنگ کاری درب را بیان نماییم:

بهترین زمان برای رنگ کاری درب چوبی

رنگ معمولا روی سطوح صاف بهتر از برجسته می نشیند هرچند رنگ های جدید این معضل را تا حدودی حل کرده اند، همچنین رنگ و سیلر روی درب های تازه ساخته شده عملکرد مؤثرتری دارد، لذا بهترین زمان برای رنگ دقیقا بعد از ساخت درب و در محل کارخانه می باشد، در صورتی که این امر ممکن نباشد، باید رنگ آمیزی در محل نصب روی درب انجام شود، یک نکته مهم دیگر در مورد رنگ این می باشد که می بایست زیر سازی سطح مورد نظر به درستی انجام گرفته باشد و درصد رطوبت سطح چوب نباید از 16 درصد تجاوز کند زیرا میزان رطوبت بالا در چوب موجب پوسته پوسته شدن درب پس از رنگ آمیزی می شود.

رنگ درب چوبی

مراحل عملیات نقاشی درب چوبی

نقاشی درب های چوبی دارای مراحل زیر می باشد :

1. زیر سازی پیش از رنگ کردن درب چوبی 

زیرسازی به عملیات بتونه کردن خلل و فرج موجود در چوب می گویند

2. پوست زدن سطح

این عمل توسط ماشین پوست زنی انجام می گیرد و چوب را آماده ی مرحله ی نهایی می کند

3. درمان سطحی

منظوراز درمان سطحی همان عملیات سیلر و رنگ زدن روی سطح آماده ی نقاشی چوب گفته می شود

امروزه فینیشینگ درب ها می تواند به صورت پوششی از رنگی خاص اعم از براق و مات  و یا به گونه ای باشد که رگ و ریشه های چوب به صورت طبیعی و یا وایت واش به نظر بیاید ، لایه ی نهایی که روی درب  چوبی می آید می تواند حاصل ترکیب چندین ماده ی رنگی باشد که در ادامه این پست به توصیف انواع ماده های به کار رفته در رنگ نهایی می پردازیم

مواد تشکیل دهنده رنگ

همانطور که می دانید انواع مختلف رنگ درب برای درب های چوبی مانند پلی اورتان، نیم پلی استر، پولیش و … در بازار موجود می باشد که هر کدام دارای نقاط ضعف و قوتی می باشند. این رنگ ها از مواد مختلفی تشکیل شده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت :

بیندر یا رزین

مهم ترین قسمت تشکیل دهنده ی رنگ که نتیجه ی یک فرآیند پلیمری می باشد؛ بیندر یا رزین است که دارای انواع مختلفی به شرح زیر می باشد.

اکریلیک ها
اکلیدی ها
لنیسید روغنی

پیگمنت یا رنگدانه ها

رنگدانه مکمل رزین در ساخت رنگ نهایی است و می تواند خصوصیاتی مانند رنگ دادن، تقویت کنندگی و بازدارندگی از جذب رطوبت و ضد خورندگی را به رنگ اضافه نماید. یکی از معروف ترین پیگمنت ها فیلر است که گاه به عنوان عضوی مستقل از رنگ به کار می رود.

حلال یا رقیق کننده ها

حلال و رقیق کننده برای کاهش غلظت به کار می رود هر چند که اگر که حلال مناسب رنگ نباشد می تواند  تاثیرات منفی نظیر حفره دار شدن ، رنگ پریدگی و کاهش چسبندگی داشته باشد، انواع حلال ها شامل حلال اصلی ، حلال کمکی و رقیق کننده ها است.

شکل زیر نشان دهنده ی درصد مناسب رنگ جهت حفاظت از درب چوبی می باشد

مواد افزودنی

که برای مواردی خاص نظیر خشک کردن سریع رنگ ، ضد پوسته و همتراز و مات کردن رنگ اضافه می گردد

رنگ درب چوبی

رنگ هایی که به عنوان رنگ تمام شده ی درب چوبی به کار می روند عبارتند از رنگ های روغنی ، رنگ پوششی  ، رنگ نیم پلی استر ، رنگ پلی ارتان ، وایت واش و سیلر است.

 

سوالات متداول

اولین قدم زیرسازی می باشد تا سطح چوب فاقد خلل و فرج شود، سپس با ماشین پوست زنی سطح چوب آماده برای عملیات سیلر می شود. در مرحله آخر رنگ زد درب به شیوه ایده آل انجام می گیرد.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *