انواع درب ساختمان و ویژگی های آن ها


 انواع درب از تنوع بالایی برخوردار هستند و شناخت درب های مختلف بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا شناخت دقیق از دربی که می خواهیم باعث می شود که ما نیاز واقعی خود را به درستی بشناسیم و متناسب با آن خرید کنیم. علاوه بر این، خرید متناسب با نیاز همواره از موجب کاهش هزینه های می شود. از طرفی خرید درست و دقیق سبب می شود تا زیبایی بیشتری به فضا بخشیده شود.

پیشنهاد می کنیم انواع در ورودی خانه طراحی و اجرا شده توسط شرکت روماک را ملاحظه نمایید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع دربها بر اساس 3 معیار متریال تشکیل دهنده، شیوه ساخت و سیستم عملکرد آنها بپردازیم. برای خواندن مطالب زیر، بر روی عناوین مدنظر کلیک نمایید.

گالری عکس درب چوبی مغازه

انواع درب مغازه

درب مغازه اولین قسمتی است که مراجعه کنندگان و خریداران با آن مواجه می گردند. بنابراین زیبایی و تاثیرگذاری این درب ها اهمیت زیادی دارند. با اینحال موارد دیگری از جمله امنیت، ماندگاری و هزینه نیز باید در نظر گرفته شوند.

انواع درب ورودی مغازه در مدل های متنوعی موجود هستند، بنابراین بهتر است بر اساس کاربری مغازه و همچنین عملکردی که از درب مورد انتظار است، درب را انتخاب نمایید. به عنوان مثال مغازه ای تردد بالایی دارد، به یک درب اتوماتیک که مجهز به حسگر است، نیاز دارد. در ادامه به معرفی برخی از انواع درب های مغازه می پردازیم.

انواع درب مغازه فلزی

مدل درب مغازه فلزی عموماً از جنس استیل و یا آلومینیوم می باشد:

درب مغازه استیل : این درب برای مغازه های پر تردد گزینه مناسبی می باشد. از جمله مزایای درب استیل می توان به امنیت بالا، ماندگاری و قیمت مناسب آن اشاره نمود. البته در نظر داشته باشید که مدل های این درب ها چندان چشمگیر نمی باشند.

درب مغازه آلومینیومی : این درب ها بر خلاف درب استیل، ظاهر شیک تر و مدرن تری دارند. از مزایای درب های آلومینیومی می توان به نگهداری و مراقبت کم، قیمت مناسب و ماندگاری بالای آن اشاره نمود. آلومینیوم به دلیل سبکی بسیار برای ساخت درب پرکاربرد است و می توان گفت قیمت درب مغازه آلومینیومی به طرح، ضخامت آلومینیوم و نحوه نصب آن بستگی دارد. این درب ها ایمن و مقاوم در برابر آب هستند.

درب مغازه شیشه ای

درب شیشه ای یکی از محبوب ترین انواع درب مغازه می باشد. این درب ها با انعطاف پذیری بالایی که دارند، برای مغازه با کاربری های مختلف مناسب است. علاوه بر این ظاهری مدرن، شیک و تمیز داشته و باعث می شود که فضای مغازه بزرگ تر و پر نور تر به نظر برسد. همچنین می توانید اجزای داخل مغازه را به راحتی در معرض دید عموم قرار دهید.

درب مغازه ای شیشه ای تک لنگه ، دو لنگه و در ابعاد ایده آل قابلیت سفارشی سازی دارد.

درب مغازه اتوماتیک

امروزه انتخاب مدل درب ورودی مغازه بسیار حائز اهمیت است، زیرا تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. از مزایای درب های اتوماتیک می توان به هوشمند بودن، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و مجهز بودن آن به پنل های مدیریتی اشاره نمود. همچنین نیازی به دستگیره نبوده و درب به آسانی باز و بسته می شود و دسترسی بهتری برای کودکان و افراد کهنسال ایجاد می کند. می توان گفت درب مغازه اتوماتیک اگر به صورت اصولی نصب شده و به خوبی از آن نگهداری شود، محیط امنی را در مغازه به وجود می آورد تا از دارایی شما در برابر سارقین محافظت شود.

درب چوبی مغازه

بهره گیری از درب چوبی برای مغازه چندان رایج نمی باشد. اما در برخی از کافه ها، فروشگاه ها و رستوران های سنتی تمایل زیادی به استفاده از درب چوبی وجود دارد. بدیهی است که چوب به عنوان یک متریال طبیعی، حال و هوایی سنتی به فضا می دهد.

افراد که به رستوران و یا کافه مراجعه می نمایند؛ نیازمند آرامش ، راحتی و هوایی معتدل هستند. درب چوبی به عنوان یک عایق حرارت، عملکرد موثری در تعادل هوای محیط در فصول مختلف سال دارد. همچنین می توان از فریم چوبی در کنار شیشه برای مغازه های لوکس بهره برد.

درب مغازه چوبی : نمای ویترین مغازه بی شک یکی از تاثیر گذار ترین عناصر در جذب مشتری به شمار می رود. در نتیجه انتخاب آن باید با دکوراسیون داخلی مغازه هماهنگی داشته باشد. یکی از متریال هایی که به ایجاد فضایی آرام و زیبا کمک شایانی می کند، چوب و مصنوعات چوبی است. بنابراین انتخاب درب چوبی برای ورودی مغازه بسیار توصیه می شود.

درب چوبی شیشه ای

همانطور که ذکر شد درب های چوبی از تنوع فراوانی در شکل، طرح و جنس برخوردار می باشند. از جمله آن ها می توان به درب های چوبی شیشه ای اشاره کرد. قابل ذکر است که بکارگیری این نوع نیاز به مراقبت خاصی در برابر شکستگی و ترک خوردگی دارد. شیشه از جمله متریال هایی است که برای تولید درب و پنجره کاربرد فراوانی دارد و ترکیب آن با چوب جذابیت خاصی به ظاهر درب می بخشد. شایان ذکر است که در این نوع درب، فریم چوبی و شیشه در وسط فریم به کار برده می شود.

طرح و مدل درب مغازه

حال که با انواع مدل های درب ورودی مغازه آشنا شده اید؛ ممکن است انتخاب دربی مناسب اندکی چالش انگیز شده باشد. برای یک مغازه لوکس ترکیب چوب و شیشه گزینه بسیار زیبایی خواهد بود. البته این مدل از درب برای نماهای کلاسیک کاربردی خواهد بود. درب ساخته شده از چوب طبیعی مقاومت بالایی دارد و در برابر ضریه دچار تو رفتگی نمی شود و در صورتی که خط و خش سطحی روی آن بیفتد قابل ترمیم خواهد بود.

از آنجایی که چوب در برابر رطوبت آسیب پذیر است، گزینه مناسبی برای فضاهای مرطوب نخواهد بود. در این صورت می توان ام دی اف، آلومینیوم و استیل را جایگزین نمود.



درب چوبی شیشه ای مغازه


درب چوبی مغازه لوکس


درب چوبی مغازه مدل فرانسوی


درب چوبی مغازه هلالی

انواع درب ساختمان بر اساس مواد تشکیل دهنده

انواع درب ساختمان بر اساس مواد تشکیل دهنده آنها از سه نوع متریال چوب، شیشه و فلز ساخته می شود.

درب های چوبی به عنوان ورودی ساختمان های کلاسیک محبوبیت زیادی دارند. مدل های درب ورودی ساختمان کلاسیک  روماک با طراحی های شیک و متفاوت مشاهده نمایید.

درب های چوبی

انواع درب های چوبی بر اساس تکنیک های نجاری به 4 نوع دسته بندی می شوند:

1. درب فریم قابدار

در این حالت، بائو و پاسار دور تا دور درب فریم شده اند. همچنین قیدهایی برای استحکام بیشتر در وسط درب چوبی قرار می گیرد. قاب وسط درب می تواند از ام دی اف، پلای وود و  چوب باشد. این  نوع درب متداول ترین و پرطرفدار ترین نوع ساخت درب است.

درب قابدار

2. قید عمودی چفت شده در قید برآمده ی افقی (Battened and Ledge Doors)

در این تکنیک ابتدا قید ها یا وادارهای عمودی در کنار هم قرار داده می شوند و سپس قید های افقی آن ها در کنار هم سفت چسبانده می شوند. پهنای پیشنهادی قید های عمودی در این تکنیک 1 تا 1.5 سانتیمتر و قطر چوب 20 تا 30 میلیمتر  است. پهنای پیشنهادی قید های افقی 1 تا 2 سانتیمتر و قطر چوب 25 تا 30 میلیمتر مناسب است. این نوع درب ها برای اوپنینگ یا ورودی های باریک مناسب است.

انواع درب چوبی

3. وادار های افقی و عمودی به همراه مهاربند جانبی (Battened Edged and braced doors)

برای اینکه درب محکم تر به نظر بیاید، چند قید به عنوان مهاربند جانبی روی قید های افقی و عمودی متصل می گردد. پهنای پیشنهادی این مهار بند ها از 1 تا 1.5 سانتی متر و قطر چوب آن 25 تا 30 میلیمتر می باشد. مهاربند ها باعث فشرده شدن بیشتر درب می گردد. لازم به ذکر است این نوع درب ها برای ورودی های بزرگ مناسب می باشد.

4. ترکیب وادار های در هم فریم شده به همراه مهاربند جانبی

این نوع درب مستحکم ترین درب می باشد که هم به وسیله ی بائو و پاسار در هم فریم شده و همچنین توسط مهاربند جانبی تقویت گردیده و در نتیجه باعث عمر بالای این نوع درب می گردد.

درب چوبی سنتی

درب های شیشه ای و هایگلس (Glazed doors)

درب های شیشه ای عموماً به راحتی قابل شکستن هستند. البته در برخی موارد که ساختار خاصی دارند، ضد ضربه هم هستند. بنابراین باید نوع شیشه برای ساخت درب تعیین گردد. در صورتی که شیشه های شفاف را انتخاب نمایید، فضای داخلی قابل رویت خواهد بود. این نوع درب ها در صورتی که هایگلس نباشد به راحتی نور را از خود عبور می دهد و شیشه های آن ها عموماً در فریم مخصوص به خود قرار می گیرد.

درب شیشه ای

درب های فلزی (Metal doors)

درب های فلزی از 3 نوع زیر تشکیل می گردند:

1.  درب های استیل نرم (Mild steel sheet door)

فریم زیرین این نوع درب از قوطی های در هم جوش شده ی افقی و عمودی است. این فریم حداقل از دو قید عمودی و سه قید افقی تشکیل شده است و بر روی این فریم، یک ورق استیل نرم به عنوان روکش نهایی قرار گرفته است.

2. درب استیل موج دار (Corrugated steel sheet doors)

استراکچر و ساختار این نوع درب ها همانند درب های استیل نرم بوده ولی در قسمت نهایی کار از ورق استیل موج دار  استفاده می شود.

3. درب های فلزی تو خالی (hollow metal doors)

درب های فلزی تو خالی از فریم عمودی و افقی به هم جوش تشکیل شده است که با مقاطع Tشکل تقویت گردیده است.

4. درب های فلزی کاور شده با روکش یا پلای وود

این نوع درب ها از ترکیب فلز توخالی و درب چوبی ساخته شده است که به وسیله ی ورق استیل از داخل متصل به هم متصل می گردد. به این ترتیب هوای مابین ورق و فریم محبوس می گردد. همین امر باعث عایق شدن درب نیز می گردد. علاوه بر این، موجب می شود که شعله های آتش به درون درب نفوذ نکند. در نتیجه می توان این درب را درب ضد حریق نیز نامید.

انواع درب

انواع در بر اساس شیوه ساخت

نحوه ساخت نیز فرایندی تاثیرگذار بر درب دارد. در ادامه به بررسی نحوه های ساخت درب می پردازیم.

1. درب فریم و پانل شده یا درب قابدار (Framed and paneled door)

این نوع درب ها بسیار قوی هستند و دارای ظاهر زیبایی می باشد و قابلیت نصب در اکثر ساختمان ها را دارند. بائو و پاسار های در هم وصل شده و قاب هایی که درمیان آن قرار می گیرند، خصوصیت بارز این نوع ساخت می باشد. پانل ها از جنس چوب ، پلای وود ، ورق ام دی اف یا شیشه و هایگلس می باشد. لازم به ذکر است این درب ها قابل ساخت در انواع تک، دو لنگه و تک یا چند قاب رادارند.

2. درب های شیشه ای Glazed doors

در مورد این درب ها قبلا در بخش متریال تشکیل دهنده صحبت شد.

3.  درب های روکش دار (Solid core or laminated core flush door)

درب هایی که از یک هسته ی سخت یا نیمه سخت تشکیل شده اند و در هر دو قسمت بیرونی و داخلی درب از ورق های درخشان یا روکش های براق استفاده شده است. این نوع درب ها شامل یک فریم چوبی دور تا دور درب، یک هسته از جنس ام دی اف که پلای وود را نگه می دارد و روکش های چوب، لمینیتیا پلای وود که با چسب و زیر فشار روی هسته پرس می شود.
انواع درب

 4. درب با هسته مشبک فلزی و روکش (Hollow core and cellular core flush door)

در این نوع درب ها یک قاب چوبی نازک وجود دارد که هسته ی آن از قاب مشبک فلزی تشکیل شده است. عرض هر کدام از این چشمه های فلزی 25 میلیمتر می باشد. نکته مهم این است که فضای خالی نباید از 40 درصد فضای کل درب تجاوز کند. روی این قاب مشبک فلزی روکش چوب، پی وی سی،پلای وود و … تحت فشار به همراه چسبانده می شود.

انواع درب

5. درب های بادگیر (Louvered Doors )

درب هایی که هوای طبیعی را از خود عبور می دهند و وقتی که بسته شوند حریم خصوصی آن محل را تامین می کنند. این نوع درب ها مناسب برای سرویس های بهداشتی و مناطق مسکونی است که می توانند تماماً و یا در قسمتی از درب بادگیر داشته باشند. این نوع درب ها را می توان از چوب ، پلای وود و یا شیشه ساخت.

درب بادگیر

6. درب های توری سیمی (Louvered Doors) 

درب های توری یا اصطلاحاً پشه بند که امکان تهویه ی طبیعی را فراهم می کنند. این درب ها از وجود حشرات موذی جلوگیری می کنند و معمولا در هتل ها ، رستوران ها و یا مراکز نگهداری از غذا استفاده می شوند.

انواع درب بر اساس سیستم عملکرد

حال به بررسی انواع درب از نظر سیستم عملکرد می پردازیم.

1. درب های چرخان

درب های چرخان برای مکان های عمومی مثل موزه ها ، بانک ها و کتابخانه ها به خاطر قابل مشاهده بودن آن از بیرون کاربرد دارد. این نوع درب ها، میله ای عمودی در مرکز خود دارد که سه یا چهار شیشه ی فریم شده به آن میله یا نگهدارنده وسط متصل شده اند.

2. درب های اسلایدی

این نوع درب ها با کمک زیر ساخت ریل  و گایل به سیستم منحصر به فردی تبدیل شده اند. لنگه ی درب به صورت کشویی در این سیستم قرار می گیرد. تعداد لنگه ی درب از یک تا چند عدد بر اساس فضای خالی می تواند موجود باشد.

3. درب سویینگ (swing Doors)

لنگه ی این نوع درب ها به فریم چوبی وصل می شود که سبب می شود درب از دو طرف باز گردد.

4.  درب نرده ای استیل (collapsible steel door)

درب های نرده ای استیل معمولا برای کارگاه ها و انبار ها قابل استفاده است. این نوع درب ها در جهت افقی قابل باز و بسته شدن هستند و قطر آن ها از یک تا 5 سانتی متر متغیر است.

5. درب کرکره ای دیافراگمی (Rolling steel shutter doors)

درب کرکره ای دیافراگمی که نظیر آن را در مغازه های کوچک و بزرگ کنار خیابان دیده ایم. این درب از یک فریم، قرقره و حایل استیل تشکیل شده است که قدرت بالایی در ایمن ساختن ورودی این نوع اماکن دارد. استوانه یا قرقره ی افقی باعث می شود که حایل استیل به راحتی باز و بسته شود. این نوع درب ها در مغازه ها و انبارها و گاراژ ها کاربرد دارد.

سوالات متداول

انواع در از متریال مختلفی از قبیل چوب، فلز، شیشه و ... با ساختارهای متنوعی ساخته می شوند. عملکرد انواع درب نیز به صورت لولایی، اسلایدی، چرخان، سویینگ و کرکره ای می باشد.

با توجه به اینکه ویترین مغازه اهمیت زیادی دارد، درب شیشه ای پرکاربرد ترین انواع درب مغازه است که به صورت اتوماتیک و یا لولایی اجرا می شوند. در مغازه های لوکس از ترکیب چوب و شیشه نیز برای درب استفاده می شود.

انواع در ساختمان از لحاظ کیفیت و ماندگاری متفاوت هستند. می توان گفت درب های چوبی از جمله شیک ترین و متنوع ترین درب ها برای ساختمان هستند. زیرا درب های چوبی ماندگاری بالایی دارند و در طرح ها ومدل های گوناگونی طراحی و اجرا می گردند.

به خواندن ادامه دهید

2 دیدگاه

  • F.m گفت:

    سلام ببخشید اسم این درهای دو لنگه ای که از هر دو سمت باز و بسته میشن چیه؟
    اونایی که وقتی رهاشون میکنی از کنار هم رد میشن به حالت رفت و برگشت ، چندبار میرن و میان تا کنار هم قرار بگیرن😅

    • سحر فلاح گفت:

      سلام وقت بخیر.
      دربی که مدنظر شما هست درب بادبزنی نام دارد.
      درب دو لنگه با بکارگیری لولای بادبزنی به طوری که توصیف کردید باز و بسته میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *