10 مرحله مهم برای ساخت درب چوبی اتاق


ساخت درب چوبی : قدمت درب به زمانی بر می گردد که انسان ها به فکر ساخت پناهگاه افتادند و محل ورود و خروج برایشان مهم شد. نحوه ساخت درب داخلی به مرور زمان دچار تحولاتی شده است. امروزه از تکنیک های خاصی به منظور افزایش ماندگاری درب استفاده می شود. آیا تابحال به ساخت درب فکر کرده اید؟ ما به شما کمک میکنیم تا طی 10 مرحله با ساخت درب آشنا شوید.

گالری عکس کارخانه تولید درب چوبی

روش ساخت درب چوبی اتاق

برای مطالعه مطالب زیر، بر روی لینک موردنظر کلیک نمایید.

10 گام مهم برای ساخت درب چوبی اتاق

روش های متعددی برای ساخت درب چوبی وجود دارد. یکی از ساده ترین روش ها برای ساخت درب در 10 گام انجام می شود. در ادامه به اختصار هر گام توضیح داده شده است.

1- اندازه گیری محل درب

اندازه گیری درب باید به صورت دقیق انجام بگیرد. در صورتی که چهارچوب از پیش نصب شده است، برای اندازه گیری عرض درب، باید عرض درب شامل تورفتگی چهارچوب نیز باشد. برای اندازه گیری ارتفاع درب نیز، ارتفاع چارچوب باید اندازه گیری شود.

اندازه گیری درب چوبی

2- برش چوب در انداز های مورد نیاز

مطابق با اندازه های موجود و مدل درب مورد نظر چوب ها برش می خورند. روش ساخت درب چوبی اتاق در چگونگی برش چوب تاثیر گذار است. بعنوان مثال درب های تمام چوب علاوه بر پنل یا پنل های وسط درب (قاب) ، بائو و پاسار نیز دارند.

اگر علاقمند به اصطلاحات درب و نجاری هستید، حتما کلاف درب چوبی به گوشتان خورده است. منظور از کلاف درب چوبی همان فریم یا قابی است که دور تا دور درب را پوشانیده است. شاید برایتان سوال ایجاد شود که کلاف درب چوبی چیست و چگونه ساخته می شود؟

نحوه ساخت کلاف درب چوبی توسط اتصال قطعات چوبی بوسیله چسب و منگنه می باشد. برای درب هایی که هسته داخلی شان تمام چوب نیست از شبکه هانیکام برای پر کردن هسته درب استفاده می شود. در حالیکه در درب های تمام چوب قطعات چوبی از بالا و طرفین به یکدیگر کام و زبانه می گردند، که به آن بائو و پاسار می گویند.

3- مته زنی محل دستگیره و قفل درب

برای مشخص کردن جای دستگیره و قفل، اندازه استاندارد را در نظر بگیرید. دستگیره نباید بیش از حد بالا و پایین باشد. محل قفل نیز نباید نزدیک به گوشه درب باشد.

نجاری جای دستگیره

4- مشخص کردن محل دقیق اتصال میخ پرچ

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید برای اتصال بائو و پاسار باید از پین (میخ پرچ) استفاده نمود. محل دقیق آن ها را مشخص نمایید.

5- سوراخ کردن محل اتصال بائو و پاسار

در این مرحله محل اتصال میخ پرچ را سوراخ نمایید.

کام و زبانه

6- پوشاندن محل اتصال با چسب اپوکسی و کام و زبانه کردن بائو و پاسار

در این روش ساخت درب، میخ پرچ با استفاده از چسب اپوکسی در سوراخ های ایجاد شده چسبانده می شود. اصطلاحاً به آن کام و زبانه کردن  بائو و پاسار گفته می شود.

7- نصب لولاها

برای داشتن دربی مستحکم به 2 تا 3 لولا نیاز دارید. به دلیل نیروی جاذبه، فشار وزن درب از قسمت بالا بیشتر است. بنابراین لولای اول از قسمت بالا  باید به چهارچوب نزدیک تر باشد. برای درب های سبک وزن 2 لولا کفایت می کند. فاصله استاندارد برای لولای اول 12 سانتیمتر از بالای درب و فاصله لولای دوم 25 سانتیمتر از پایین درب می باشد. برای درب های تمام چوب و سنگین وزن، از 3 لولا استفاده نمایید.

پس از اندازه گیری دقیق محل لولاها را مشخص کرده و آنها را نصب کنید.

8- سمباده زنی و رنگ زنی

پیش از رنگ درب ، حتما باید از سمباده استفاده نمایید تا سطح درب صاف شود. انواع رنگ های نیم پلی استر و پلی اورتان قابل استفاده می باشند. رنگ پلی اورتان به دلیل خاصیت ضد آب ، هزینه بیشتری دارد. از آنجایی که چوب رنگ را به خود جذب می نماید؛ ضروری است تا چند دست رنگ به صورت پوششی بر روی سطح درب زده شود. در این حالت اثری از نقوش طبیعی چوب بر روی سطح درب باقی نمی ماند.

در صورتی که مایل به حفظ رگه های طبیعی چوب هستید، از رنگ های موج نما که خاصیت جلا دهنده دارند، استفاده نمایید. این رنگ از چوب در برابر عوامل بیرونی محافظت می نماید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع رنگ درب چوبی و ویژگی های هر کدام، صفحه رنگ درب اتاق خواب را مطالعه نمایید.

9- نصب درب

10- نص

ب دستگیره و قفل

ساخت درب چوبی اتاق

شیوه ساخت انواع درب ورودی ساختمان

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید لنگه درب های چوبی از یکسری باهو (بائو) و پاسار های در هم فریم شده تشکیل می گردد که قاب یا قاب های چوبی (یا ام دی اف ) را  نگه میدارد این نوع روش ساخت به این دلیلی متداول است که تمایل و رفتار طبیعی چوب به منقبض شدن، پیچیدن، تاب برداشتن و متورم شدن در اثر رطوبت را به حداقل می رساند. جهت آشنایی بیشتر با جزئیات درب چوبی در عکس زیر کلیه جزئیات درب آورده شده است که شاید با مشاهده آنها بیشتر بتوانید به ماهیت آن پی ببرید.

چگونه درب های چوبی ورودی ساختمانی ساخته می شوند؟

ابعاد استاندارد ساخت درب چوبی اتاق 

ارتفاع مفید درب استاندارد بر اساس کتاب استاندارد نویفرت 210 سانتی متر  و عرض مفید درب استاندارد 90 سانتی متر است و لی در ابعاد متغیری (60 تا 250 ) ساخته می شود.

اندازه گیری درب ضد سرقت

نکات ساخت چهارچوب درب چوبی

امروزه چهارچوب چوبی با ضخامتی در حدود 8 تا 10 سانتیمتر رایج می باشد. چوب های نرم مانند بلوط و صنوبر برای ساخت چهارچوب مناسب هستند. زیرا هم قیمت مناسبی دارند و هم کار کردن با آن ها برای ایجاد محل لولاها راحت تر است. در نظر داشته باشید که ارتفاع چهارچوب باید به گونه ای باشد که فضایی خالی برای کف و یا فرش اتاق نیز در نظر گرفته شده باشد. در غیر اینصورت درب به کف و یا فرش گیر می کند.

آموزش ساخت درب چوبی قدیمی

یکی از جذاب ترین طرح های درب های قدیمی بنام Battened edged and braced doors شناخته شده است که دارای تعدادی تخته چوبی عمودی بوده که کنار یکدیگر قرار می گیرند. این تخته ها دارای ضخامت 20 میلیمتر بوده و پهنای آن ها 100 تا 150 میلیمتر می باشد. طول تخته ها نیز برابر با طول درب است و توسط قیدهای افقی به یکدیگر متصل می گردند. پهنای قیدهای افقی 100 تا 200 میلیمتر و ضخامت آن ها 30 میلیمتر می باشد.

به طور معمول از 3 عدد قید در بالا، پایین و وسط درب استفاده می شود. این طراحی دلنشین و زیبا همچنان برای سبک های روستیک کاربردی است. ساخت در قدیمی با طرح فوق برای نجاران چندان کار پیچیده ای نمی باشد.

انواع درب چوبی

در ساخت درب از چه نوع چوب هایی استفاده می شود؟

امروزه استفاده از انوع چوب ها در ساخت درب لابی چوبی و درب ورودی اتاق به امری عادی بدل شده است و بهره بردن از یک نوع چوب در ساختار درب بسیار به ندرت دیده می شود از این رو قصد داریم در این مقاله چوب های متداول در ساخت درب را بررسی نماییم و نقاط قوت و ضعف آنها و همچنین مشخص می کنیم که هر چوبی مناسب چه نوع طراحی می باشد.

چوب برای ساخت درب چوبی

از انواع اقسام چوب ها در ساخت درب استفاده می شود اما در این قسمت قصد داریم متداول ترین آنها را بررسی نماییم و به بیان نقاط ضعف و قوت بپردازیم.

کاربرد چوب کاج یا چوب روسی : 

چوب روس یکی از متداول ترین چوب ها در ساخت درب میباشد.

  •  نقاط قوت چوب روسی

هـزینه پایین    : قیمت چوب روس مناسب است.
چوب سبک    : وزن سبک از ویژگی مهم این چوب است که موجب می شود که بتوان آن را در ساخت انواع محصولات چوبی استفاده کرد.
کاربردی بودن : مناسب برای خانواده هایی که کودکان خردسال دارند و نیاز به جابه جایی وسایل دارند.

  • نقاط ضعف چوب روس :

آسیب پذبر بودن : ضربه پذیر بودن مهم ترین ضعف چوب کاج می باشد.
طول عمر پایین   : با توجه به این که چوب روسی وزن سبکی دارد در نتیجه طول عمر کمتری نسبت به چوب های سنگین تر دارد.

  • مقاومت:

چوب روس در مقابل انقباض، تورم، خیزیش و همچنین موریانه و حشرات موذی مقاوم است.

  • کاربرد چوب روس در ساختار درب

کاج از میان درب های داخلی و ورودی برای درب های داخلی مناسب تر می باشد و همچنین با سبک طراحی روستیک، مدرن، صنعتی و کلاسیک اروپایی هارمونی دارد.

ویژگی چوب راش در ساخت درب

درب چوبی ورودی ساختمان و اتاق که در ساختار آن از چوب راش استفاده شده است دارای خصوصیات زیر می باشد:

  • نقاط قوت چوب راش :

چوب مرغوب : کیفیت و ماندگاری چوب
سطح صاف  : راش به دلیل سطح بسیار صاف که دارد براق کننده روی آن جلای بیشتری دارد.

  • نقاط ضعف چوب راش:

رنگ پریدگی   : چوب راش به مرور زمان دچار رنگ پریدگی می شود
مقاومت پایین : چوب راش در صورت خشک نبودن آن احتمال ترک خوردگی وجود دارد
مسمویت       : کار با چوب راش باعث مسمویت و سرگیجه می گردد
وزن بالا          : به علت بالا بودن وزن مخصوص چوب راش درب ساخت تمام چوب راش بسیار سنگین خواهد شد.

  • مقاومت

چوب راش در برابر سایش و ضربه مقاوم است.

  • کاربرد چوب راش در ساختار درب:

چوب راش مناسب درب های ورودی ساختمان و سبک طراحی کلاسیک می باشد.

کاربرد بلوط قرمز

درب چوبی ورودی ساختمان و اتاق که با چوب بلوط قرمز ساخته شود دارای خصوصیات زیر است.

  • نقاط قوت چوب بلوط قرمز

تراکم بالا  : بلوط چوب متراکمی است از این رو جهت کار نجاری بسیار خوش دست است.
قابلیت بالای رنگ : چوب بلوط رنگ آمیزی و فینیشینگ عالی دارد.
طول عمر بالا : چوب بلوط دارای طول عمر زیادی می باشد.

  • نقاط ضعف بلوط قرمز

نفوذپذیری : رطوبت می تواند به چوب بلوط قرمز نفوذ کند و آن را منقبض نماید.

  • کاربرد چوب راش در ساخت درب:

چوب بلوط مناسب درب های ورودی ساختمان و درب های داخلی ساختمان است و  همچنین برای سبک های طراحی مدرن، کلاسیک و مدرن امروزی استفاده می شود. اگر به دنبال چوبی هستید که طراحی داخلی شما لوکس تر به نظر بیاید بی شک یکی از بهترین انتخاب ها چوب بلوط قرمز می باشد.

درب چوبی ورودی ساختمان

بلوط سفید یا زرد

درب چوبی ورودی ساختمان و اتاق که با چوب بلوط سفید یا زرد ساخته شود دارای خصوصیات زیر است

  • نقاط قوت بلوط سفید

ظاهر چشم نواز : چوب بلوط سفید برای محصولاتی که صیقل نمی خورند ظاهری زیبا ارایه می دهد.
ضد آب : آب به چوب بلوط سفید نمی تواند نفوذ کند از این رو این درب در برابر رطوبت مقاوم است.

  • نقاط ضعف بلوط سفید

عدم رنگ پذیری : رنگ آمیزی رویچوب بلوط سفید باعث تیره تر شدن آن می گردد و همچنین ممکن است در برخی از موارد دو رنگ به نظر برسد

  • کاربرد چوب راش در ساختار درب:

بلوط سفید برای درب  چوبی ورودی و اتاقی مناسب است همچنین این درب مناسب سبک طراحی اسکاندیناوی ،مدرن میان قرن و کلاسیک می باشد

درب چوبی ورودی ساختمان

بکارگیری فینگر جوینت در ساخت درب

هنگام خرید درب، ممکن است با دغدغه ماندگاری و آسیب پذیری درب چوبی مواجه شوید. چوب به عنوان یک متریال طبیعی در معرض تنش های داخلی تحت تاثیر قرار می گیرد که اصطلاحاً به آن ” تاب برداشتن ” و یا ” پیچیدگی ” می گویند. عمر و ماندگاری درب ساخته شده از چوب نیز دچار این مشکلات می گردد.

امروزه از تکنیک فینگر جوینت (Finger Joint) به منظور جلوگیری از پیچیدگی چوب بهره گرفته می شود. در این روش چوب به قطعات کوچک تری تبدیل شده و توسط ماشین آلات به یکدیگر متصل می گردند. در حقیقت قطعات چوب به وسیله چسب پرس شده و یکپارچه می گردند.

تکنیک فینگرجوینت

این عمل منجر به افزایش استقامت چوب شده و باعث می شود درب و یا سایر فرآورده های چوبی ماندگاری بیشتری داشته باشد.

فینگر جوینت

علت تاب برداشتن درب چوبی

رطوبت یکی از عواملی است که منجر به تغییرات ظاهری درب های چوبی می شود. در صورتی که از رنگ های مناسب درب چوبی استفاده نمایید، درب مقاومت بهتری را در برابر رطوبت خواهد داشت. بخاطر داشته باشید که در برخی موارد رطوبت در سطح درب خشک می شود، در حالیکه هسته درب همچنان خیس باقی می ماند. همین امر زمینه ای برای تاب برداشتن درب فراهم می آورد.

پیشگیری از تاب برداشت درب چوبی

1- برای درب های داخلی و ورودی که به ندرت در معرض رطوبت هستند، بهره گیری از رنگ پلی اورتان اقدامی موثر است.

2- برای درب های سرویسی که در معرض رطوبت مستقیم هستند، بهتر است از چوب پلی وود برای هسته درب استفاده شود. در این صورت درب مقاومت بیشتری خواهد داشت.

3- درب هایی که ارتفاع بلندتری دارند، احتمال تاب برداشتن شان بیشتر است. بنابراین در محیط هایی که رطوبت وجود دارد، بهتر است درب با ابعاد استاندارد در نظر گرفته شود.

روش ساخت درب چوبی اتاق در مناطق مرطوب

رطوبت در استان های شمالی و جنوبی کشور ایران یکی از معضلاتی می باشد که ساکنان را نسبت به خرید درب چوبی دچار تردید می نماید. حال این سوال مطرح می شود که آیا نباید از درب چوبی برای مناطق مرطوب استفاده نمود ؟

بهره گیری از درب چوبی در مناطق مرطوب امکان پذیر می باشد، اما این امر مشروط به بهره گیری از متریال مقاوم در برابر رطوبت است.

شرکت روماک اقدام به ساخت درب چوبی با پلای وود برای مناطق مرطوب کشور می نماید. پلای وود متشکل از چندین ورقه چوبی بوده که توسط چسب مخصوص به یکدیگر پرس می گردند. این متریال در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی گردد. همچنین بهره گیری از رنگ پلی اورتان در مناطق مرطوب ضروری است، این رنگ از چوب در برابر عواملی از قبیل رطوبت و نور محافظت می نماید.

چوب پلای وود

 

برای آگاهی از ویژگی ها و مزیت های پلای وود و مشاهده انواع درب های ضد آب اتاقی، ورودی و سرویسی ، صفحه درب ضد اب را مطالعه نمایید.

گالری عکس از کارخانه ساخت درب چوبی

شرکت روماک مفتخر است تا با بروزترین تجهیزات و مجرب ترین نجاران، درب های لوکس و مرغوب را در اختیار کافرمایان محترم قرار دهد.



کارخانه ساخت درب چوبی


شیوه ساخت درب چوبی


نحوه ساخت درب چوبی


کارخانه تولید درب چوبی


سوالات متداول

برای ساخت درب های تمام چوب عموما از گونه های بلوط، گردو، راش و چوب روسی بهره گرفته می شود.

برای پیشگیری از تاب برداشتن درب های چوبی بهتر است از فینگر جوینت در ساختار درب استفاده نمود. فینگر جوینت چوب های تک تکه شده است که یکپارچه شده اند و منجر به گرفتن زور چوب می شود.

کلاف یا فریم درب چوبی دور تا دور درب را می پوشاند و توسط اتصال قطعات چوبی بوسیله چسب و منگنه ساخته می شود.

بهتر است در مناطق مرطوب از پلای وود در ساختار درب بهره برد تا دچار پوسیدگی نگردد. در حقیقت پلای وود در برابر رطوبت مقاوم بوده و تغییر فیزیکی نمی دهد.

کلاف درب چوبی همان اسکلت بندی درب است که اصطلاحا استراکچر درب نیز نامیده می شود.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *