مزایا و معایب پنجره چوبی و شرایط نگهداری از آن


پنجره چوبی سنتی در گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بود و امروزه همچنان از چوب به عنوان قاب و یا همان فریم پنجره بهره گرفته می شود. در حقیقت ترکیب چوب با شیشه ، جذابیت زیادی را به نمای خارجی ساختمان و فضای داخلی خانه می بخشد.

اما پیش از انتخاب فریم چوبی پنجره، ضروری است با ویژگی ها، مزایا و معایب پنجره های چوبی و نحوه مراقبت از آن ها آشنا شوید. در این مقاله سعی شده است اطلاعات کاربردی را در این خصوص گردآوری نماییم.

برای مطالعه مطالب زیر، بر روی عناوین مورد نظر کلیک نمایید.

پنجره چوبی

مزایا و معایب خرید پنجره چوبی

زیبایی طبیعی چوب یکی از بارزترین ویژگی های فریم چوبی پنجره است که فضایی روستیک، گرم، صمیمی و لوکس را فراهم می آورد. این متریال با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارد قابلیت اجرا در ابعاد و اشکال مختلف را داشته و با انواع سبک های معماری هارمونی لازم را برقرار می نماید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب فریم چوبی می پردازیم.

مزایای پنجره های چوبی

چوب در صنعت ساختمان بسیار کاربردی می باشد که این امر دلالت بر مزیت های این متریال دارد. در ادامه به بررسی مزایای فریم چوبی پنجره می پردازیم.

1- چوب مقاومت بالایی داشته و همین امر موجب ماندگاری بیشتر پنجره می گردد.

2- با توجه به اینکه چوب قابلیت رنگ شدن دارد، به راحتی با محیط اطراف هارمونی لازم را برقرار می نماید.

3- چوب عایق حرارت می باشد، به همین دلیل در فصول مختلف سال مانع از نفوذ هوای بیرون به فضای داخلی می گردد. این امر خود منجر به مصرف بهینه انرژی می شود. پنجره چوبی دوجداره یا به عبارت دیگر پنجره با فریم چوب و شیشه دو جداره عملکردی کاملاً موثر در راستای کاهش هزینه های ماهیانه دارد.

4- چوب عایق صوتی بوده و تا حدی مانع از نفوذ صدا می گردد.

پنجره چوبی دو لنگه

معایب پنجره های چوبی

چوب طبیعی نیز مانند هر متریال دیگر دارای معایبی به شرح زیر می باشد :

1- چوب در برابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت واکنش نشان داده و دچار پوسیدگی می شود. هر چند می توان با انتخاب گونه مناسب چوب و رنگ مخصوص؛ از آن در برابر عوامل بیرونی محافظت نمود.

2- چوب در برابر حشرات آسیب پذیر است.

3- پنجره های چوبی به مراتب نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر متریال دارند. در نتیجه رنگ آمیزی مجدد و نظافت مرتب را نباید فراموش کرد.

4- قیمت پنجره چوبی در مقایسه با سایر متریال نسبتاً بیشتر می باشد. هر چند ماندگاری آن باعث می شود تا به هزینه های مکرر برای تعویض آن نیازی نباشد.

پنجره چوبی

چوب های کاربردی برای پنجره های چوبی

گونه چوب با توجه به میزان بودجه انتخاب می گردد و بدیهی است که هر کدام ویژگی های مختلفی دارند.

چوب های نرم : این چوب ها قیمت نسبتاً مناسبی داشته و برای سبک های معاصر و مدرن مناسب هستند. بهتر است چوب های نرم بصورت پوششی و با رنگ مخصوص چوب رنگ شوند تا مقاومت بهتری داشته باشند. صنوبر داگلاس از جمله چوب های نرم بوده که برای پنجره کاربردی است.

چوب های سخت : این چوب ها ماندگاری بهتری در مقایسه با چوب های نرم دارند. این درختان با توجه به رشد کندشان، از بافت داخلی بهتری برخوردار هستند. چوب درخت بلوط از جمله چوب های سخت با ماندگاری بالا می باشد که قیمت بیشتری در مقاسه با سایر گونه ها دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی های این چوب ، صفحه چوب بلوط را مطالعه نمایید 

پنجره چوبی سنتی

نگهداری پنجره با فریم چوبی

بخاطر داشته باشید که تمامی متریال کاربردی برای پنجره از قبیل چوب، آلومینیوم، وینیل، پی وی سی و … نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. در ادامه به مواردی در خصوص نگهداری از پنجره های چوبی اشاره می نماییم.

1- برای فریم چوبی که دارای رنگ پوششی است، از رنگ پلی اورتان بهره ببرید تا در برابر نور خورشید و رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد.

2- هر چند ماه یکبار توسط یک پارچه خشک گردگیری انجام دهید. این امر موجب می شود تا کثیفی ها بر روی سطح فریم پایدار نگردند.

3- به هنگام نظافت پنجره؛ بهتر است شیشه ها را پیش از فریم تمیز نمایید.

انواع طرح های پنجره

طراحی فریم و نوع بازشوی پنجره متناسب با سبک معماری ساختمان انجام می شود. در ادامه به بررسی انواع طرح های رایج در کشور ایران می پردازیم.

پنجره چوبی سنتی ( پنجره ارسی )

اگر علاقمند به بناهای قدیمی باشید، حتما با پنجره های ارسی که بنام پنجره چوبی سنتی یا مشبک شناخته شده اند؛ مواجه شده اید. طراحی پنجره چوبی قدیمی ارسی بسیار خیره کننده و اصیل می باشد و به واسطه شیشه های رنگی ای که در ساختار آن به کار برده می شود، نورهای رنگی به سمت داخل ساطع می گردد. پنجره های مشبک دارای ارتفاع زیادی بوده و به صورت بالا رونده و پایین رونده باز و بسته می شوند.

پنجره ارسی

پنجره چوبی مدرن تک لنگه و دو لنگه

امروزه در ساختمان های مدرن از پنجره های تک لنگه و یا دو لنگه بهره گرفته می شود. این پنجره ها دارای دو و یا چند بخش هستند. در پنجره تک لنگه تنها یک بخش از پنجره و در پنجره دو لنگه دو بخش از آن باز می شود. در نظر داشته باشید که بازشوی این پنجره ها به صورت دو کاره ( افقی و عمودی) و یا یک کاره طراحی می گردند.

پنجره های چوبی

پنجره های کشویی ( Sliding window)

این نوع از پنجره دارای ریل بالا و پایین بوده و از دو بخش و یا بیشتر تشکیل شده است. در نظر داشته باشید که دو پنجره به صورت همزمان و کامل قابلیت باز شدن و حرکت بر روی ریل را ندارند.

پنجره چوبی دکوری

پنجره های دکوری پنجره های ثابتی هستند که عموماً به شکل قدی از کف تا سقف طراحی می شوند و قابلیت باز و بسته شدن ندارند. این پنجره ها تنها برای تامین نور طبیعی و زیبایی خانه های مدرن طراحی می گردند.

پنجره چوبی دکوری

پنجره های سایبانی (Awning window)

قسمت بالای پنجره های سایبانی دارای لولا بوده و پنجره به سمت بیرون باز می گردد.

پنجره سایبانی

پنجره های هاپر ( Hopper window)

لولای پنجره های هاپر در قسمت پایین قرار داشته، در نتیجه پنجره رو به داخل خانه باز می شود.

لازم به ذکر است بهره گیری از متریال چوب در انواع طرح های فوق امکان پذیر می باشد.

سایر متریال کاربردی برای فریم پنجره

علاوه بر چوب، متریال دیگری نیز در ساخت پنجره مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام ویژگی های خودشان را دارند.

پنجره وینیل

فریم های وینیل از جنس PVC هستند و علاوه بر ماندگاری بالا، عایق حرارت می باشند. فریم های وینیل قابلیت اجرا در ابعاد و اشکال مختلف را داشته و نیاز به مراقبت کمتری دارند. وینیل با توجه به قیمت مناسب بسیار محبوب می باشد، با اینحال در نظر داشته باشید که با مناطق گرمسیر سازگاری نداشته و ظاهری آن چندان جذاب نیست.

پنجره وینیل

پنجره آلومینیومی

فریم های آلومینیومی از نظر مراقبت و هزینه در رده فریم وینیل قرار دارند، با این تفاوت که ماندگاری بهتری داشته و با مناطق گرمسیر سازگار هستند. یکی از معایب فریم آلومینیوم عدم عایق بودن آن می باشد، از این رو از درزگیر برای فریم های آلومینیومی استفاده شود.

پنجره آلومینیومی

پنجره کامپوزیت

کامپوزیت ترکیبی از چوب ، آلومینیوم و وینیل می باشد. این ترکیب با دارا بودن ویژگی های مثبت متریال مختلف، گزینه مناسبی برای فریم پنجره می باشد. فریم کامپوزیت ظاهری مشابه با چوب طبیعی داشته و قابلیت رنگ شدن نیز دارد. علاوه بر این، مقاومت بالایی در برابر حرارت و حشرات داشته و در مصرف بهینه انرژی عملکردی موثر دارد. با اینحال هزینه آن به مراتب بیشتر از سایر متریال می باشد.

با مقایسه انواع متریال کاربردی برای ساخت فریم پنجره می توان به این جمع بندی رسید که جنس آن باید متناسب با شرایط آب و هوایی ، بودجه مورد نظر و سلیقه شخصی تعیین گردد.

نکاتی در خصوص اجرای پنجره چوبی

شرکت هایی که در زمینه تولید انواع پنجره فعالیت دارند، مسئولیت اجرای پنجره را نیز بر عهده می گیرند. این شرکت ها به صورت تخصصی مشاور شما برای انتخاب پنجره و نصب آن خواهند بود. با اینحال برخی افراد تمایل به آگاهی بیشتر دارند. در ادامه نکاتی را در خصوص اجرای پنجره مورد بررسی قرار می دهیم.

پروفیل پنجره چوبی : همانطور که ذکر شد بدنه پنجره به عنوان نگهدارنده اجزا از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته قابل توجه در خصوص طراحی پروفیل پنجره استاندارد، عدم قرارگیری زهوار آن در محیط بیرونی می باشد. این امر باعث افزایش امنیت شده و سارقان قادر به درآوردن زهوار نخواهند بود.

شیشه پنجره : سرتاسر پنجره را شیشه می پوشاند و انواع شیشه های تک جداره، دو جداره و ضد سرقت در بازار موجود هستند. در نتیجه شیشه را باید متناسب با کاربری محیط و نیاز شخصی انتخاب نمود. شیشه دو جداره لمینیت شده یکی از بهترین گزینه ها بوده که با توجه به ساختاری که دارد ، به عنوان شیشه ضد سرقت شناخته شده است.

یراق آلات پنجره : توصیه می شود در طبقات پایین تر از یراق آلات مقاوم در برابر ضربه استفاده نمایید تا امکان باز شدن آن از بیرون وجود نداشته باشد.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *