با چه ترفندهایی بهترین دیزاین خانه را داشته باشیم ؟


امروزه اکثر ما برای کار، تحصیل، خرید و … صبح ها میزنیم بیرون و بعد از زمانی نسبتا طولانی، خسته به خونه هامون برمی گردیم. در این شرایط حضور در چه جایی خیلی خوشحالتون میکنه و بهتون حس آرامش میده؟ بیشتر شما جوابتون خونه است. حتما بارها شنیده اید که میگن Home sweet home ، این دقیقا به این معناست که پس از ساعت ها به خانه برمی گردید و حسی خوشایند از این موضوع دارید. این حس حتی پر رنگ تر هم میشه، اگر گاهاً یه تغییر اساسی در مدل دیزاین خانه ایجاد کنیم.

از اونجایی که محیط کاری به قدر کافی یکنواخت و خسته کننده هست، بهتره که محیط خانه متنوع و شیک باشه. ترفندهای دیزاین منزل، باعث میشه که فضایی جذاب تر، دلنشین تر و راحت تر داشته باشیم. در این صورت انرژی لازم برای شروع یه روز جدید رو خواهیم داشت. اما چطور میشه از فضای خونه این حس رو گرفت ؟ اگر مایل هستید بدونید چطوری خونه خودتون رو متحول کنید تا محیط بهتر و دلنشین تری در خانه داشته باشید، حتما بخش های بعدی مقاله رو مطالعه کنید.

برای خواندن مطالب مورد نظر، بر روی عناوین زیر کلیک نمایید.

تغییر دیزاین خانه

برنامه ریزی اولیه برای بهترین دیزاین خانه

وقتی صحبت از دیزاین و طراحی خانه میشه؛ با دو مفهوم طراحی و تزئینات داخلی مواجه می شیم. طراحی داخلی؛ حرفه ای است که نیاز به تحصیلات و آموزش های خاص دارد و شامل طراحی فضا، مبلمان و معماری داخلی می باشد. اما برای تزیینات داخلی آموزش های رسمی وجود ندارد و بیشتر به ویژگی های ظاهری و مباحث زیبایی شناسی پرداخته میشه. بنابراین شما می تونید برای دیزاین منزل خود از یک فرد متخصص کمک بگیرید و یا خودتون شخصا برای تغییر دکوراسیون اقدام کنید.

اول از همه سبکی که بیشتر می پسندید را انتخاب کنید. سبک های مختلفی از قبیل مدرن، صنعتی، سنتی غرب یا خاورمیانه و … وجود دارد که با یک جستجوی ساده میتوانید استایل مورد علاقه خود را پیدا کنید. در این صورت می توانید دیزاین و طراحی خانه را با یک هارمونی خاص و رعایت اصول، برنامه ربزی کنید. تضاد و تنوع در تمام سبک ها ، جذابیت خاصی به اتاق ها می بخشد.

 

برای آشنایی با ویژگی های سبک های مختلف، صفحه انواع سبک طراحی داخلی را مطالعه فرمایید
ایده های دیزاین خانه

ما در این مقاله فرض می کنیم که با سه دسته از افراد روبرو هستیم و توضیحاتی ارائه می کنیم که برای هرسه گروه مفید واقع شود:

• گروه اول زوج های جوانی هستند که می خواهند از ابتدا همه چیز را خودشان طرح ریزی کنند و اثاثیه محل زندگی شان را بر اساس سبک مورد علاقه شان خریداری نمایند.

• گروه دوم افرادی هستند که مدت هاست در یک منزل سکونت دارند و قصد رنگ آمیزی مجدد و خرید لوازم جدید برای خانه دارند.

• گروه سوم مشابه قبلی هستند با این تفاوت که این افراد قصد ندارند هیچ هزینه ای برای تغییر دکوراسیون داشته باشن و ترجیح میدهند با همان لوازم قدیمی یک حال و هوای جدیدی در منزل ایجاد کنند تا از حالت خسته کننده و یکنواختی خارج شود.

طراحی دیزاین خانه

2 اصل مهم در دیزاین منزل که باید رعایت شوند

طراحی یک خانه به منظور داشتن یک محیط دلنشین چندان پیجیده نیست. در واقع اگر این کار به شکل اصولی انجام شود، علاوه بر فراهم آوردن زیبایی ، تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت. نکات زیر به داشتن یک طراحی بی نقص کمک می کنه.

انتخاب رنگ ها در دیزاین خانه

انتخاب صحیح رنگ یکی از بخش های مهم در دیزاین داخلی خانه است.

استفاده از رنگ های زیاد در هر دو فضای بزرگ و کوچک خسته کننده است. بهتراست وسایل های بزرگ به رنگ های خنثی باشند و رنگ های تاکیدی که از یک طیف رنگی بکار می روند، در بخش های خاصی از اتاق برای بزرگ تر جلوه دادن فضا مورد استفاده قرار بگیرند.

فضاهای بزرگی که با رنگ های تیره طراحی شده اند، احساس آرامش فوق العاده ای به شما می بخشند. این رنگ ها در ترکیب با سایه های گرم و خنثی، روشن تر و واضح تر به نظر می رسند. از رنگ های کرم، سفید، یا خنثی مثل خاکستری بعنوان رنگ اصلی برای دیزاین داخلی منزل کمک بگیرید و آنها را با سایه های روشن و تناژ های سرد متعادل کنید. در نهایت یک فضای هیجان انگیز را خواهید داشت.

 

برای آشنایی با رنگ ها در دکوراسیون، صفحه روانشناسی رنگ را مطالعه نمایید.
رنگ دیزاین خانه

انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی خانه

انتخاب رنگ ها متناسب با سبک مورد نظرتان انجام می شود. اما آنچه که دغدغه اصلی افراد می باشد، میزان بکارگیری رنگ ها در محیط است. قانون 60 – 30 – 10 به شما کمک می کند تا دیگر نگران این موضوع نباشید. این قانون در واقع نسبت استفاده از رنگ ها را مشخص می کند تا هماهنگی و هارمونی در فضا ایجاد گردد. برای انتخاب رنگ ها می توانید از “چرخه رنگ ” که در اینترنت موجود است، استفاده کنید.

چگونه قانون 60 – 30 – 10 را در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل اعمال کنیم ؟

از رنگ اصلی ( رنگ اولیه ) در دکوراسیون خود به میزان 60% استفاده نمایید. به عنوان مثال در فضای پذیرایی می توان بخش اعظمی از دیوارها ، نقوش بزرگ قالی و یک مبل را در نظر بگیرید.

از رنگ ثانویه یا دومین رنگی که برای دکوراسیون انتخاب می کنید، به میزان 30 درصد و دقیقا نصف رنگ اولیه در محیط استفاده نمایید. به عنوان مثال پرده ها ، صندلی های تک و بخش کمی از دیوار را در نظر بگیرید. رنگ دوم در واقع از رنگ اولیه پشتیبانی می کند و باید از رنگ اول متفاوت باشد تا هر دو به چشم بیایند.

در نهایت از رنگ سوم یا رنگ تاکیدی تنها به میزان 10% در محیط استفاده کنید. این رنگ معمولا یک رنگ سرزنده و جذاب می باشد تا حس تضاد را ایجاد نماید. به عنوان مثال می توان کوسن های مبلمان ، اشیا تزئینی و یا هنری را در نظر گرفت. در فضای اتاق خواب نیز بالشت، آباژور کنار تخت و یا شمع می تواند انتخاب خوبی باشد.

انتخاب بیش از 3 رنگ در دکوراسیون داخلی پذیرایی

در صورتی که تمایل به استفاده از بیش از 3 رنگ را داشته باشید، ناچار به شکست قانون 60 – 30 – 10 خواهید شد. اما این بدین معنی نیست که دکوراسیون منزل تان اصولی نخواهد بود. در این صورت می توانید مقدار رنگ ها را به 110% تغییر بدهید و از دو رنگ تاکیدی ( هر کدام به میزان 10%) استفاده کنید. جالب اینجاست که در برخی طراحی ها، یک رنگ به عنوان رنگ سوم و تاکیدی کم است و باید از رنگ چهارم نیز بهره برد.

دکوراسیون مونوکروم

در صورتی که تمایلی به داشتن دکوراسیون با رنگ های متفاوت ندارید، رنگ های مونوکروم ایده خوبی است. بدین معنی که رنگ اصلی ، رنگ ثانویه و رنگ تاکیدی را از یک خانواده انتخاب کرده و تنها تناژ آن ها متفاوت باشد. این ترکیب در دکوراسیون داخلی مدرن و یا مینیمال بسیار رایج می باشد.

اهمیت مقیاس و تناسب در مبلمان و تجهیزات خانه

در دیزاین داخلی ؛ مقیاس و تناسب به چیزهای مختلفی اشاره می کند. منظور از مقیاس هماهنگی سایز مبلمان و تجهیزات با ابعاد اتاق های مرتبط است. مثلا خیلی دیدیم که بعضی ها چند دست مبل را در یک سالن نشیمن کوچک جا می دهند.

نسبت یا تناسب، شکل یک آیتم و نحوه ارتباطش با سایر وسایل اتاق را بیان می کند. مثلا اگر یک میز مربع شکل دارید اما وسط آن یک ظرف مستطیلی گذاشتید، ظرف بدرستی خودش را نشان نمی دهد چون تناسب درستی با میز ندارد.

در ادامه یکسری نکات را برای نحوه ایجاد درست مقیاس و تناسب در دیزاین منزل معرفی می کنیم. البته این قوانین کلی هستند و شما می تونید کمی آنها را تغییر بدین. پیشنهاد ما اینه که سعی کنید از اکثر این قوانین کمک بگیرید.

تاثیر اندازه در دیزاین منزل

برای فضاهای بزرگ می توانیم از وسایل و مبلمان با تعداد بالاتر و برای مکان های کوچک از لوازم ظریف تر به میزان کمتر استفاده کنید.

تاثیر فضای سفید در دیزاین داخلی خانه

اجازه دهید فضاهای سفید در اطراف و بالای مبلمان ایجاد شود. چون فضایی که هر سانت آن با یک چیزی پر شده باشه خیلی خوب بنظر نمی آید. چشم ما نیاز دارد که یک قسمت هایی از خانه را خالی ببیند، بنابراین برخی سطوح و دیوارها را خالی بگذارید.

دیزاین خانه سفید

اثاث و لوازم در دیزاین داخلی منزل

وسایل اصلی از جمله مبلمان، مقیاس سایر لوازم را تعیین می کند. بعنوان مثال قرار دادن یک مبل شلوغ با طرح های زیاد در کنار یک عسلی ظریف چندان جذاب نیست.

تناسب در دیزاین خانه

تاثیرگذاری ارتفاع سقف بر دیزاین داخلی

هرچه سقف بلندتر باشد، لوازمی که برای منزل استفاده می کنیم می تواند بلندتر و با ابهت تر باشد. سقف های کوتاه، با مبل های کمتر و کوتاه تر قشنگ تر می شوند.

انتخاب الگوهای متناسب

تلفیق الگوهای مختلف تاثیر بسزایی در زیبایی خانه دارد. تطابق الگوها با هم الزامی نیست، اما بهتره تا حدودی مکمل و متناسب باشند. تغییر در مقیاس الگوها و بافت ها یک راه عالی برای بوجود آوردن تضاد و جذابیت در محیط های بزرگ هست.
برای دیزاین خانه کوچک از الگوهایی که چاپ های ریزتر دارند، استفاده کنید. برای اتاق های بزرگتر دستمان بازتره و می تونیم الگوهایی با چاپ درشت و به تعداد زیادتر بکار ببریم. اما اگر تمایل به استفاده از طرح های درشت در خانه کوچک دارید، فضاهای سفید بیشتری را در آن قسمت در نظر بگیرید.

الگوهای دیزاین خانه

بایدها و نبایدهای دیزاین پذیرایی

یک طراح داخلی با یک نگاه اجمالی به اتاق متوجه می شود که چه چیزهای در آنجا زیادی است، کدام قسمت ها نیاز به تزیینات بهتر دارد و چه لوازمی باید خریداری شود تا بواسطه آن بتوانیم فضا را با سلیقه تر چیدمان کنیم.

نحوه چیدن کوسن ها در خانه کوچک

یکی از مواردی که می تواند در دیزاین پذیرایی اثر بگذارد، نحوه چیدمان کوسن ها بر روی مبلمان است. بالش ها جلوه خاصی به اتاق می بخشند اما در استفاده از آنها زیاده روی نکنید. حتما برای خودتان هم اتفاق افتاده که وقتی به مهمانی می روید باید کوسن ها را جابجا کنید تا یک جای راحت برای نشستن درست کنید.

دیزاین مبلمان خانه

ارتفاع مناسب برای نصب تابلو و چراغ های دیواری

انتخاب درست آثار هنری، تابلو فرش، قاب عکس و … و همچنین نصب آنها در بهترین نقطه براحتی می تواند دیزاین سالن پذیرایی را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که ارتفاع لوسترها باید بدرستی تنظیم شوند تا بتوانیم از حداکثر روشنایی آنها بهره بگیریم، تابلوها هم باید تقریبا در مقابل دید نصب شوند. اگر چراغ آویزها را بالای میز ناهار خوری نصب می کنید، بهتره ارتفاع آنها را جوری در نظر بگیرید که افراد بلند قد به هنگام نشستن پشت میز دچار مشکل نشوند.

مبلمان، نقطه عطف پذیرایی خانه

از آنجاییکه برای دیزاین کردن خانه باید مقدار زیادی از بودجه تان را به قسمت پذیرایی اختصاص دهید، بهتر است بیشتر پولتان را برای مبلمان و درصد کمتری را صرف خرید فرش، میزهای دکوری و نقاشی های دیواری کنید. یادتون باشه به مرور زمان، امکان تهیه سایر وسایل جانبی فراهم می گردد

بهترین مکان قرار گیری میز نهارخوری

برای داشتن جدیدترین دیزاین پذیرایی ، نحوه ی قرار گیری وسایل بسیار مهم است.

اگر ابعاد خانه شما کوچک است از میز های تاشو استفاده کرده و اگر جایی برای میز در نظر گرفته نشده، بهتر است آن را در مسیر های پر رفت و آمد نگذارید. در صورت داشتن فضای کافی میز غذاخوری را در مرکز قرار دهید.

پرده های متناسب با دیزاین پذیرایی

انتخاب جنس پرده در زیبایی سالن بسیار تاثیر گذار است. پرده های مجلسی و حریر برای فضای پذیرایی از انتخاب های بسیار محبوب می باشند، ولی نحوه ی قرار گیری آن ها نیز حائز اهمیت است. پرده ها را به گونه ای نصب نکنید که دقیقا به اندازه ی چارچوب شان باشند، بلکه از 15 الی 20 سانتی متر بالاتر قرار دهید تا ابعاد پنجره بزرگتر به نظر بیاید.

نکات دیزاین دیوار پذیرایی

برای تزیین دیوار پذیرایی توجه داشته باشید که اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، از دیوار پوش های ساده استفاده کنید. همچنین نورپردازی مناسب باعث می شود تزیینات پذیرایی شما جلوه ی زیباتری پیدا کند.

پرده پذیرایی خانه

اصولی برای داشتن جدیدترین دیزاین پذیرایی

طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی بسیارحائز اهمیت است. اما برای اینکه بدانیم چگونه خانه خود را دیزاین کنیم تا بروز و ایده آل باشد، تنها بکارگیری لوازم دکوری کافی نیست. یکی از مهم ترین نکاتی که برای داشتن چیدمانی ایده آل در سالن پذیرایی باید بدانید، قرارگیری وسایل با توجه به فرم پذیرایی به شکل ال، مربعی و یا مستطیلی است.

دیزاین خانه برای پذیرایی مربعی شکل

برای دیزایین خانه های مربع شکل؛ در درجه اول نیاز به دیوار کانونی دارید. ترجیحا انتخاب دیوار تلویزیون ،شومینه و یا دیواری مجهز به پنجره به عنوان دیوار کانونی گزینه ی مناسبی است. در فضاهای مربعی شکل خطوط خیلی به چشم می آیند، بنابراین با بکارگیری وسایل منحنی این خطوط را بشکنید و حتما آینه هایی در ابعاد متفاوت را برای تزیین به کار ببرید.

با یک چیدمان مناسب می توان فضایی دلنشین را در پذیرایی مربع شکل فراهم آورد. انتخاب مبلمان و نحوه چیدن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه چندین پیشنهاد را برای دکوراسیون داخلی پذیرایی مربع شکل بیان خواهیم نمود.

1- مبلمان L : یک طرف این مبلمان دیوار را می پوشاند و می توانید از یک فرش کوچک و میز وسط نسبتاً کوچک نیز بهره ببرید. اشیاء دکوری عمودی برای فضاهای مربع شکل مناسب است.

2- ادغام محیط پذیرایی و آشپزخانه : جزیره وسط بصورتی نامحسوس به جداسازی این دو فضا کمک می کند.

3- بهره گیری از مبلمان تک : قرارگیری دو مبل تک در مقابل مبل 2 یا 3 نفره نیز ایده خوبی برای پذیرایی مربعی است.

4- مبلمان و میزهای مربع شکل : در سبک مدرن استفاده از خطوط صاف رایج می باشد. بنابراین می توانید از مبلمان و میز مربع شکل با خطوط صاف بهره ببرید.

در نهایت می توان گفت فضای مربع شکل همخوانی کاملی با چیدمان به سبک مدرن دارد. بنابراین از شلوغی محیط پرهیز نمایید و ترجیحاً از رنگ های خنثی مانند طوسی و قهوه ای کم رنگ و یا رنگ های گرم و کم رنگ بهره ببرید. نور طبیعی نیز یکی از ارکان مهم در این چیدمان می باشد.

چیدمان پذیرایی ال شکل

در این نوع پذیرایی باید در هر دو فضا وسایل به گونه ای قرار داده شوند تا دید کافی نسبت بهم داشته باشند. حتی می توانید قسمتی از پذیرایی ال شکل را به مبلمان و فضای کوچک تر را به میز نهار خوری اختصاص دهید.

دکوراسیون پذیرایی مستطیلی

سعی کنید دیزاین منزل را طوری تنظیم نمایید که مسیر حرکت در سالن پذیرایی مارپیچ نشود. همچنین برای فضای مستطیلی بهتر است وسایل خود را کمی از دیوار دور کنید و از وسایل دایره ای استفاده کنید.

دیزاین پذیرایی خانه

بایدها و نبایدهای دیزاین خانه کوچک

اگرچه امروزه بیشتر ما به دلایل مختلف مجبوریم در آپارتمان و خانه های کوچک زندگی کنیم، اما این فکر به ذهنتون خطور نکنه که این مساله میتونه ما رو برای رسیدن به هدف اصلیمون که پیاده سازی بهترین دیزاین خانه است، دچار مشکل کنه. مهم نیست که چقدر فضای شما کوچیکه، اما می تونید با روش های مختلف یک محیط شیک و جذاب رو به وجود بیارید. باور کنین دیزاین خانه های کوچک به مراتب راحت تره و تازه هر موقع بخواین تغییری در دکوراسیون ایجاد کنین خیلی سریع کارهاتون انجام میشه و زمان کمی از شما می گیره. بنابراین داشتن خونه نقلی و جمع و جور خیلی هم بد نیست.

پرهیز از شلوغی

اگر دنبال یک راه حل ساده هستید، شلوغی ها را حذف کنید. یک دیزاین شلوغ گزینه مناسبی برای خانه کوچک شما نیست. خانه خود را مرتب، منظم و خلوت دیزاین کنید و در مرتب نگه داشتن آن کوشا باشید. بنابراین آیتم های اضافه و غیر ضروری مانند تعداد زیادی گلدان، اشیا دکوری و … را حذف کنید.

انتخاب رنگ دیوار و مبلمان

اگر می خواهید فضای کوچک شما بزرگتر به نظر برسد؛ رنگ دیوار و مبلمان را یکی انتخاب کنید. رنگ های متضاد در اتاق کوچک ایده خوبی نیستند. رنگ های خنثی و بی روح بهترین انتخاب برای شما می باشد و بسیار جدید، به روز و شیک هستند. رنگ های تیره نور را جذب می کنند و گوشه ها را محو می کند از این رو برای اتاق کوچک مناسب نیستند.

استفاده از دیوارهای سفید برای دیزاین پذیرایی

>دیوارهای سفید شاید یه کم کسل کننده بنظر برسن، اما واقعا می تونن آرامش بخش باشن. ست کردن دیوارهای سفید با مبلمان های کمرنگ میتونه خیلی زیبا و شیک باشه و از طرف دیگه سرراست ترین راهیه که با اون میشه خانه های کوچک رو بزرگ تر و روشن تر نشون داد.
دیزاین خانه کوچک

اضافه کردن گل و گیاه در دیزاین داخلی منزل

گلها به خونه روح و زندگی می بخشن، انرژی های منفی رو میگیرن و باعث میشن از نشستن در یک جای کوچک هم لذت ببرید و احساس آرامش داشته باشید. پس حتما این گزینه را برای دیزاین خانه های کوچک در نظر بگیرین.

دیزاین خانه با گیاهان

تغییر در فضاهای خسته کننده مربع شکل

معمولا برای دیزاین خانه های کوچک تمرکز اصلی روی دیزاین پذیرایی است. اگر در سالن نشیمن شما جزییات معماری در نظر گرفته نشده، براحتی می توانید بدون اینکه هزینه زیادی برای تعمیرات متقبل شوید، یک تغییر منحصر به فرد و مقرون به صرفه ایجاد کنید. طراحی یک دیوار با ویژگی های خاص مثل دیوار های برجسته چوبی، کاغذ دیواری های هندسی، پنل های چوبی عمودی، دیوارهای تخته گچی، کاغذ دیواری متفاوت و … ظاهر پذیرایی را چشم نواز می کند.

دیزاین دیوار خانه

پیدا کردن مبلمان ایده آل برای فضای باریک

اگر سالن نشیمن خانه کوچک و باریک باشد، انتخاب یک مبلمان خاص و ال شکل گزینه مناسبی است. بدنبال مبلی باشید که کشیده باشد و بتوان آنرا به دیوار تکیه داد تا پذیرایی پر عمق تر بنظر برسد.

دیزاین مبلمان خانه کوچک

زیاد کردن ارتفاع سقف با قفسه های عمودی

سقف کوتاه فضای خانه را تنگ نشان میدهد، با تزیین دیوارها بوسیله قفسه های عمودی میتوانید کاری کنید که سقف بلندتر و فضا بازتر به چشم بیاید.

دیزاین قفسه

طرح دیزاین خانه کم نور

زندگی در آپارتمان کم نور چندان خوشایند نیست و کمبود نور در طول روز می تواند روحیه شما را تحت تاثیرات منفی قرار بدهد. ساختمان های شمالی و مرتفع با این مشکل مواجه هستند، بنابراین دکوراسیون خانه کم نور را باید متفاوت بچینید تا خانه بیش از حد تاریک نگردد.

استفاده از پرده توری و سبک : هیچ گونه عامل مزاحمی نباید مانع از ورود نور از پنجره به خانه شود. بنابراین پرده های توری روشن رنگ را جایگزین پرده های ضخیم مخمل نمایید.

حذف گیاهان و گلدان ها : نگهداری از گلدان در مقابل پنجره منجر می شود تا خانه تاریک تر شود، گلدان ها را در داخل خانه و بر روی زمین یا یک شلف نگهداری نمایید.

شیشه های شفاف : شیشه مات تا حد زیادی مانع از نفوذ نور می شود، بنابراین بهتر است از شیشه های شفاف برای پنجره استفاده کنید.

بهره گیری از آینه در دکوراسیون : نصب آینه بر روی دیوار مقابل پنجره باعث انعکاس نور در خانه می شود.

استفاده از رنگ های روشن : رنگ های تیره نور را جذب می کنند، در حالیکه رنگ های روشن مانند سفید نور را منعکس می کنند. در صورتی که علاقه ای به دکوراسیون با رنگ روشن ندارید، از رنگ های پاستیلی در دیزایین خونه استفاده کنید. رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، هلویی و صورتی روشن را در دکوراسیون بکار ببرید.

استفاده از فلز با رنگ طلایی : فلز زرد رنگ جذابیت زیادی به دیزاین خانه می دهد و باعث می شود منزل روشن تر شود. لوستر ، میز و سایر اجزا که در ساختار آن از برنج و مس طلایی استفاده شده را انتخاب کنید.

دیزاین خانه کم نور

دیزاین خانه بد نقشه

نقشه خانه تا حد زیادی دکوراسیون خانه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اگر فضای پذیرایی شما طراحی بدی دارد؛ چیدمان خانه اندکی دشوار می شود. به همین دلیل بهتر است دکوراسیون را زیرکانه انجام دهید تا خانه بد نقشه شما کمتر به چشم بیاید.

پذیرایی با طول زیاد و عرض کم : در شرایطی که عرض پذیرایی کم است، دیوار خالی طول خانه را به عنوان محل قرار گیری تلویزیون انتخاب نمایید. تلویزیون عموماً نقطه کانونی پذیرایی است، بنابراین باید مبلمان را با تمرکز با آن فضا انتخاب نمایید. از آنجایی که عرض خانه کم است، بهتر است مبلمان L را انتخاب نمایید.

پذیرایی بزرگ با فضای باز : در برخی مواقع متراژ بالا نیز دردسرهایی برای دکوراسیون دارد. به خصوص اگر پلان خانه به صورت باز طراحی شده باشد. برای خانه های با متراژ بالا بهتر است ابعاد مبلمان اندکی بزرگتر انتخاب شود تا تناسب در محیط برقرار گردد. همچنین توصیه می شود مبلمان و حتی فرش را با فاصله از دیوارها قرار دهید.

پذیرایی با 5 دیوار : تمامی فضاهای خانه دارای 4 دیوار هستند، اما در برخی مواقع پذیرایی یک پرتی و یا دیوار زاویه دار نیز اضافه دارد. این امر باعث می شود تا فضای خانه بجای 4 دیوار ، 5 دیوار داشته باشد. پیشنهاد می شود از قرار دادن مبلمان در این قسمت پرهیز کنید، زیرا تمرکز چیدمان باید بر قسمت های اصلی خانه باشد. بنابراین بهتر است از قسمت پرتی و یا دیوار پنجم برای قرار دادن یک کنسول یا استند گیاهان استفاده نمایید.

تلفیق سبک سنتی و مدرن در دیزاین خانه های ایرانی

داشتن یک دیزاین دلنشین در خانه های ایرانی با وجود صنایع دستی زیبا و منحصر بفردی که توسط هنرمندان این مرزو بوم ساخته می شود، کار زیاد سختی نیست. هنوز هم عده ای هستند که دلشون می خواد خونه هاشون و به سبک سنتی ایران دیزاین کنن و یجورایی تعصب خاصی نسبت به فرهنگ و هنر کشورمون دارند. در این بین درصد کمی هم سبک سنتی مدرن را برای تزیین منزلشون ترجیح میدن. در ادامه نکاتی رو برای خانه های سنتی و مدرن بیان می کنیم.

استفاده از کاشی با نقوش سنتی

کاشی کاری از دیرباز یکی از هنرهای ارزشمند ایرانی به شمار می آید. بنابراین یکی از پیشنهاد های خلاقانه برای ترکیب کردن سبک سنتی و مدرن ، استفاده از کاشی در طراحی داخلی است. ایده های استفاده از کاشی کاری تنوع بالایی داره که به چنتا از اونا اشاره می کنیم.

تلفیق سبک سنتی و مدرن

دیوارهای پشتی کابینت و سینک ظرفشویی : با به کار بردن کاشی در قسمتی از آشپزخانه ، انواع نقوش سنتی را به فضای خانه بیاورید و آن را با کابینت های چوبی مدرن خود ترکیب کنید.

کاشی آشپزخانه سنتی

روی دیوار اتاق نشیمن : با کاشی کاری می توانید دیوار جذابی در دکوراسیون اتاق نشیمن داشته باشید، که متمایز از سایر دیوارها است و نقش تاکیدی دارد.

قسمتی از کف پوش خانه : می توانید با استفاده از کاشی های دارای نقش و نگار در بخشی از کف پوش، فضای دنج و جذابی برای خود بسازید.

طراحی راه پله: یکی دیگر از کاربرد های کاشی برای فضاهای مدرن در طراحی راه پله است که می تواند طرح های مشابه یا متفاوت برای هر پله باشد.

کاشی سنتی راه پله

کاغذ دیواری طرح سنتی: اگر به هر دلیلی تمایل به بکارگیری کاشی ندارید ، ایده ی ما به شما کاغذ دیواری هایی با طرح های سنتی است.

به کار بردن شیشه های رنگی

همانطور که می دانید نور در فرهنگ ایرانی از زیبایی خاصی برخوردار است ، به همین دلیل از قدیم استفاده از پنجره های ارسی رایج است. همچنین با داشتن با شیشه های رنگی خود بیشترین میزان نور طبیعی را به داخل خانه هدایت می کند .

شیشه رنگی در دکوراسیون مدرن سنتی

لوازم دکوری و تخت های سنتی

بخش اعظمی از دکوراسیون هرخانه را مبلمان تشکیل می دهد. می توانید به جای خرید تخت های اصیل ، سبک جدید مبلمان خود را با لوازم دکوری سنتی، همچون گلیم، جاجیم، آینه شمعدان قدیمی، تابلو های مسی و مینا کاری شده ترکیب کنید.

دیزاین خانه ایرانی

باید و نباید های دکور اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب یکی از تاثیرگذارترین موارد در دیزاین خونه محسوب می شود. اتاق خواب مکانی است که شما در آن احساس آرامش می کنید و برای داشتن خوابی راحت به آن نیاز دارید. در ادامه به اشتباهاتی رایج در خصوص دیزاین اتاق خواب اشاره می کنیم.

دیزاین اتاق خواب

نورپردازی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

نور اتاق خواب نباید بیش از حد روشن باشد و چشم را اذیت کند. نور مستقیم در خواب اختلال ایجاد می کند، در نتیجه بهتر است از آباژور ها و نور های مخفی در شب استفاده نمایید.

نور اتاق خواب

تاثیر رنگ در فضای داخلی اتاق خواب

شاید استفاده از رنگ ها و نقوش مختلف در دیوارهای اتاق انرژی بخش باشد، اما استفاده بیش از حد از رنگ های متنوع می تواند ترکیب رنگی فضای خانه را دچار ناهماهنگی کند. مطمئنا اگر از فضایی با رنگ های خنثی، به یکباره وارد اتاق خوابی رنگارنگ شوید، دکوراسیون شما متناقض به نظر خواهد رسید.

رنگ اتاق خواب

تزئینات زیاد در اتاق خواب

تزئینات اتاق خواب راه خوبی برای نشان دادن سلیقه شخصی شما است. آویز های دیواری، تابلو ، مجسمه و … از جمله اجزاء تزئینی هستند؛ اما پس از مدتی تزئینات زیاد خسته کننده خواهند شد. برای همین می توانید برای انتخاب روتختی از رنگ های خنثی و طرح های ساده استفاده کنید.

استفاده از قفسه های مختلف و کمد دیواری گزینه مناسبی برای اتاق خواب است و باعث می شود که فضا آشفته به نظر نرسد.

تزئین اتاق خواب

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی را که گاهاً در دیزاین منازل به اون توجه نمیشه را بیان کنیم. رعایت کردن این نکته ها خیلی میتونه در دیزاین و طراحی خانه بهتون کمک کنه، اما بیاد داشته باشین که اگر صرفا می خواین خودتون احساس آرامش و راحتی در خونه داشته باشین، فضای منزل رو براساس حس و حال و علایق شخصیتون دکور کنین.

سوالات متداول

بهترین دیزاین خانه دیزاینی است که در آن به ترکیب رنگ و مقیاس و اندازه مبلمان و محل قرارگیری آن ها توجه شده باشد. مبلمان لوکس به تنهایی دیزاین پذیرایی خانه را زیبا نمی کند و باید به پرده ها، تزئین دیوار و نورپردازی خانه نیز توجه شود.

برای دیزاین منزل کم نور به هیچ عنوان از پرده ضخیم استفاده نکنید و گیاهان خود را در مقابل پنجره قرار ندهید تا مانع ورود نور نشوند. از شیشه های شفاف برای پنجره و آینه در دکوراسیون خود استفاده کنید. رنگ های روشن را برای دکوراسیون انتخاب کنید و از المان های فلزی با رنگ طلایی غافل نشوید.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *