راهنمای انتخاب دستگیره درب چوبی


دستگیره درب بی شک یکی از مهترین اجزای درب می باشد. زیرا بهترین درب با یک دستگیره زشت ظاهری زیبایی نخواهد داشت اما صورتی که در انتخاب آن دقت به خرج دهید، می توانند مانند جواهری درخشان در اتاق خودنمایی کنند. در اینجا به سبک ها و طراحی های متنوعی از دستگیره درب ها و چگونگی تکمیل هر نوع دکوراسیون داخلی با انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

هیچ دربی بدون لوازم جانبی مناسب کامل نیست، شاید در ابتدا به این فکر کنید که انتخاب دستگیره های مناسب ممکن است بنظر مهم نباشد اما باید بدانید از جزییات حیاتی هر دربی به شمار می رود. دستگیره ها می توانند مثل جواهری برای اتاق باشند و باعث وصل شدن المان های طراحی به یکدیگر و تسهیل کننده ی جریان طبیعی در منزل از نقطه ای به نقطه ی دیگر باشند.

برای دسترسی سریع به مطالب موردنظر تان، بر روی سر فصل های راهنمای خرید دستگیر درب کلیک کنید.

جدیدترین مدل دستگیره در اتاق

در ادامه طرح ها و مدل های دستگیره در مدرن و کلاسیک مناسب برای انواع درب های چوبی گردآوری شده است تا از آن ها الهام بگیرید.



دستگیره مدرن مشکی


دستگیره درب مدرن فریم لس



دستگیره درب سفید


دستگیره درب لوکس


دستگیره دیجیتال


دستگیره مشکی مات مدرن


 دستگیره درب طرح دار


دستگیره درب سیلور



دستگیره درب مدرن



دستگیره درب چوبی


دستگیره رزت دار مدرن


دستگیره برنجی کلاسیک



دستگیره ساده و مدرن


دستگیره درب چوبی لوکس


 دستگیره هوشمند


دستگیره ساده درب چوبی

تمامی دستگیره های فوق بر روی درب های شوروم روماک نصب شده اند. در ادامه برندهای دستگیره را نیز معرفی خواهیم کرد. همچنین برای شناخت محبوب ترین سبک ها، استفاده ی مناسب از آن ها به همراه توصیه هایی در مورد کاربرد، نوع رنگ و هرآنچه که نیاز دارید آماده کرده ایم.

بهترین برند دستگیره درب

انتخاب دستگیره درب از جمله انتخاب هایی است که می تواند چشم انداز درب شما را تحت تاثیر قرار دهد. دستگیره ها با وجود اینکه کوچک هستند، اما اگر  درست انتخاب شوند، در زیبایی دکوراسیون نقش بسزایی خواهند داشت.

در اینجا قصد داریم لیستی از برند های محبوب در زمینه ی دستگیره درب را به شما معرفی کنیم تا در زمان خرید انتخاب صحیحی داشته باشید.

آشنایی با برندهای دستگیره درب ایرانی

اگر علاوه بر تنوع و کیفیت دستگیره؛ به قیمت آن نیز اهمیت می‌دهید و قصد دارید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید، یک دستگیره ایرانی بخرید.

دستگیره برند بهریزان: دستگیره های درب بهریزان در دو گروه روزت و پلاک دار تقسیم شده اند. دستگیره های بهریزان از مواد اولیه زاماک ، آلومینیوم و برنج تهیه می شوند و سپس با روکش های متنوع وارد بازار می شوند.

می توان گفت بهترین برند دستگیره درب ایرانی ؛ بهریزان می باشد. تنوع بالا در طراحی ، جنس و کیفیت مرغوب ، امکان سفارش آنلاین و شعب متعدد باعث محبوبیت این برند ایرانی دستگیره درب شده است.

دستگیره برند تیک : برند ایرانی تیک انواع دستگیره یک طرفه و دو طرفه با طراحی مدرن و کلاسیک را تولید می کند. فرقی ندارد که به دنبال دستگیره ساده هستید یا یک دستگیره لوکس، تیک نظر شما را جلب خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم حتما مدل های این برند را در وبسایتشان ملاحظه نمایید.

دستگیره دست ساز بلتسا : این برند ایرانی طراح و سازنده انواع دستگیره درب در سبک مدرن می باشد. طرح دستگیره های بلتسا بسیار خاص و منحصربفرد می باشد. برای مشاهده نمونه دستگیره ها به آدرس اینستاگرام bellezza_handicrafts مراجعه نمایید. همچنین می توانید از شوروم بلتسا در فروشگاه دائمی کاردل به آدرس انتهای اتوبان حکیم غرب، تقاطع لشگری دیدن نمایید.

برند های دستگیره خارجی

دستگیره برند Kwikset: اگر به دنبال یک سبک دکوراسیون مدرن هستید پیشنهاد ما به شما این برند است. این برند از سال 1946 فعالیت خود را شروع کرد و به سختی می توانید دربی را پیدا کنید که kwikset نتواند ظاهری زیبا به آن ببخشد.

دستگیره خارجی

دستگیره برند Baldwin: اگر به دنبال دستگیره ای به سبک کلاسیک هستید این برند گزینه مناسبی است. این برند دستگیره هایی با ظاهر ساده دارد که در دو نوع مات و براق در رنگ هایی مانند سیاه کروم و طلایی ارائه می شوند. دستگیره های Baldwin به لحاظ کیفیت ساخت از امتیازات بالایی برخوردار هستند. این برند از سال 1946 تاسیس شده است.

انواع دستگیره در اتاق

یکی از بزرگترین تصمیماتی که باید بگیرید این است که برای درب اتاقی از دستگیره های اهرمی می خواهید استفاده کنید یا دستگیره های توپی؟ این دستگیره ها در طرح های ساده و همچنین زرق و برق دار و تزیینی موجود هستند.

دستگیره های توپی درب: دستگیره گرد درب چوبی قدمت طولانی دارد و برای خانه های قدیمی گزینه ی خوبی به شمار می رود. اما با این حال با تمام نو آوری هایی که در زمینه ی انتخاب جنس، طرح و سبک اتفاق افتاده است این دستگیره ها می توانند ویژگی های جذابی در سکونتگاه های مدرن و امروزی نیز خلق کنند.

دستگیره توپی

دستگیره های اهرمی درب : طبیعتا امکان بیشتری برای گرفتن دستگیره به فرد می دهند و از این منظر برای افراد با سطوح متفاوت از توان، نیرو و مهارت مناسب هستند. دستگیره های توپی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی موجود هستند و گزینه های متنوعی برای هر سبکی از خانه به ما می دهند. اما درهرحال دستگیره های اهرمی از دستگیره های توپی مدرن تر هستند.

تصمیم نهایی برای انتخاب دستگیره ی مناسب نهایتا یک ترجیح شخصی است و معمولا متاثر از عوامل زیبایی شناختی و منوط به مصرف کننده ی نهایی است.

دستگیره اهرمی

انواع دستگیره توپی و اهرمی

در اینجا چند مورد از محبوب ترین انواع دستگیره ها را معرفی می کنیم:

دستگیره اهرمی پلاکدار:‌ ظاهر کلاسیک بشدت مناسب طراحی های سنتی خواهد بود.

دستگیره اهرمی پلاکدار
دستگیره اهرمی روزت: این نوع دستگیره اهرمی که ساده و بسیار متنوع است تقریبا برای هر نوع خانه ای مناسب است. قسمت کلیدخور آن که به دستگیره متصل می شود می تواند دایره ای و یا مربعی باشد و طراحی های مدرن، مینیمال و یا کلاسیک داشته باشند.

دستگیره اهرمی روزت
دستگیره توپی سنتی زبانه دار: این نوع دستگیره بیشتر در خانه های سنتی استفاده می شود و یکی از مثال های معمول طرح کندوی زبور عسل است.

دستگیره توپی سنتی زبانه دار
دستگره توپی مدرن زبانه دار: در خانه های امروزی این نوع دستگیره روز به روز پرکاربردتر می شود و معمولا از رنگ های براق برای آن استفاده می شود.

دستگره توپی مدرن زبانه دار
دستگیره توپی لبه دار: دستگیره های توپی لبه دار باید با قفل های لبه دار استفاده شوند و بیشتر برای خانه های قدیمی و سنتی استفاده می شوند.
برای انتخاب دسگیره های اهرمی و توپی چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

دستگیره توپی لبه دار

بعضی از انواع قفل های اهرمی و یا توپی طبیعتا با بعضی از سبک ها و طراحی های داخلی و معماری ها بهتر هماهنگ می شوند.
در یک خانه ی قدیمی، ممکن است شما یک دستگیره ی بزرگ پلاکدار برنجی با اهرم منحنی از جنس برنج انتخاب کنید. در مقابل در یک منزل جدید در شهر بهتر است از دستگیره های اهرمی مینیمال سیاه و یا کروم و یا دستگیره های سفارشی و خاص استفاده کنید.

اگر علاقه مند هستید درباره انواع لولای درب بیشتر بدانید صفحه لولای درب چوبی را مشاهده کنید

انواع جنس دستگیره درب

جنس دستگیره از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری و حتی زیبایی دستگیره درب می باشد. شناخت ویژگی های متریال گوناگون به شما کمک می کند تا بهترین جنس دستگیره را متناسب با نیازتان انتخاب نمایید. در ادامه انواع جنس دستگیره در و ویژگی های آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- دستگیره درب از جنس فولاد ضدزنگ

دستگیره فولاد ضد زنگ ساختاری بسیار سخت داشته و با توجه به ترکیبی که دارد در برابر خوردگی مقاوم می باشد. عمر این دستگیره بسیار بالا بوده و در برابر ضربه مقاوم است و به نگهداری بالایی نیاز ندارد.

2- دستگیره درب از جنس برنز

دستگیره برنز ظاهر بسیار زیبایی دارد. برنز به مروز زمان درخشان می شود، که البته این موضوع باعث شیک شدن دستگیره هم می گردد. دستگیره درب به دلیل تماس مکرر دست افراد، جرم و باکتری را به خودش جذب می کند. یکی از ویژگی های حیرت انگیز دستگیره های برنز که از فلز مس ساخته شده اند، از بین رفتن 99.9% باکتری ها و جرم های موجود در سطح آن است. این موضوع توسط محققان آمریکایی و انگلیسی نیز ثابت شده است.

3- دستگیره درب از جنس آلومینیوم

دستگیره آلومینیومی بسیار سبک وزن بوده و ماندگاری خوبی هم دارد. به دلیل اینکه با محیط هم دما می شود، حس دلچسبی را به دست القا می کند. یکی از ویژگی های آلومینیوم قابلیت رنگ پذیری آن می باشد. بنابراین می توان از رنگ ایده آل تان برای دستگیره استفاده کنید. آلومینیوم از جمله متریالی است که قابل بازیافت می باشد.

4- دستگیره استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ ماندگاری و مقاومت بالایی داشته و برای ورودی هایی که تردد بالایی دارند، گزینه مناسبی است. این جنس دستگیره برای انواع کاربری های مسکونی و تجاری کاربردی بوده و تنوع بالایی در طراحی دارد.

از استیل ضد زنگ برای تولید انواع دستگیره های کابینت و درب بهره گرفته می شود.

5- دستگیره شیشه ای و چینی (پورسلین)

برای درب های داخلی و اتاق خواب می توان دستگیره هایی که از جنس چینی هستند را انتخاب نمود. دستگیره چینی عموماً در رنگ های سفید ساده، کرم و یا مشکی بوده و از ترکیب کروم و برنج نیز برای زیبایی بیشتر آن بهره گرفته می شود. این مدل دستگیره ها مخاطبان خاص خودشان را داشته و چندان رایج نیستند.

جنس دستگیره در

یکی دیگر از انواع دستگیره های خاص برای درب، دستگیره شیشه ای می باشد. این نوع دستگیره عموماً شیشه شفاف و یا کریستال رنگی بوده و برای مدل های توپی رایج است.

رنگ دستگیره درب اتاق

همانقدر که مدل دستگیره درب اتاق حائز اهمیت است، رنگ دستگیره نیز مهم می باشد. امروزه انواع دستگیره ها ، تنوع بالایی در رنگ دارند. رنگ های مات و براق در طیف های متنوعی از طلایی ، سیلور ، خاکستری و … موجود هستند. در ادامه به معرفی برترین رنگ های 2021 برای دستگیره می پردازیم.

دستگیره های طلایی رنگ

طیف های طلایی به واسطه رنگ گرمی که دارند، حس و حالی وینتج و کلاسیک را به درب می دهند. رنگ طلایی با تناژ برنجی مات از جمله محبوب ترین انتخاب ها برای دستگیره می باشد.

دستگیره درب طلایی رنگ

دستگیره های سیلور ( نقره ای )

سیلور طیف گسترده ای از رنگ های نقره ای را در بر می گیرد. رنگ های روشن و مات برای سبک های مدرن ، مینیمال و معاصر مناسب می باشند. کروم و نیکل از جمله تناژ هایی هستند که با انواع درب ها هارمونی برقرار می نمایند.

یکی از تناژ های محبوب نیکل که دارای بافت فلزی و حتی ظاهر فلزی می باشد، از جمله منحصربفرد ترین رنگ های دستگیره است که برای سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک مناسب می باشد.

دستگیره درب سیلور

دستگیره های تیره رنگ

دستگیره های تیره برای درب های چوبی که نقوش و امواج چوب در آن ها نمایان می باشد، مناسب است. رنگ برنز روغنی و برنز طرح زنگ زده، به فضاهای سنتی و کلاسیک سرزندگی می بخشد. رنگ مشکی مات نیز از جمله رنگ های انعطاف پذیر برای دستگیره می باشد که با تمامی طرح ها در سبک های مدرن و کلاسیک هارمونی برقرار می نماید.

دستگیره درب رنگ تیره

مدل دستگیره در اتاق

یکی دیگر از المان های کلیدی در انتخاب دستگیره شکل آن است. طراحی دستگیره در باید انعطاف پذیری بالایی با محیط های گوناگون داشته باشد. دستگیره های اهرمی تنوع بالایی در شکل دارند که در ادامه آن ها را معرفی می نماییم.

انواع دستگیره های اهرمی

شکل دستگیره اهرمی

1- دستگیره بیضی

در این نوع دستگیره اهرم دستگیره لوله ای تر و بدون لبه های مشخص است و قاب های دستگیره لبه های منحنی دارند. دستگیره های توپی هم بیضی، صیقلی و رنگ شده خواهند بود.

2- دستگیره گرد

این نوع از دستگیره معمولا صیقلی و دایره ای است و دستگیره های توپی کاملا گرد خواهند بود. قابی که دستگیره به آن وصل می شود هم گرد خواهد بود

3- دستگیره گوشه دار

قاب های پشت دستگیره ها می توانند به شکل مربع و یا مستطیل باشند و همینطور اهرم دستگیره نیز می تواند مستطیل شکل با با لبه هایی موج دار باشد.

4- دستگیره کلاسیک

در سبک سنتی ویکتوریایی قاب پشت دستگیره می تواند یک مستطیل بزرگ با اهرمی تزیینی به شکل منحنی باشد. این نوع دستگیره معمولا از جنس برنج است.

5- دستگیره های امروزی

دستگیره های مدرن امروزی معمولا براق ساده و مینیمال هستند. رنگ آنها کروم و یا رنگهای خاص مثل مشکی و یا برنزی است و قاب پشتی بسیار کوچکی دارند. در بعضی موارد هیچ قابی وجود ندارد.

دستگیره درب

دستگیره درب چوبی خارجی ( درب ورودی )

از آنجایی که دربهای ورودی و لابی دارای طراحی چشمگیر و ابعاد بزرگتری هستند، بهتر است که دستگیره شیک و لوکس داشته باشند. بدیهی است که رنگ و مدل دستگیره باید متناسب با سبک درب انتخاب شود. در ادامه به معرفی سرشناس ترین برندهای تولیدکننده دستگیره درب ورودی می پردازیم.

دستگیره خارجی Nostalgic Warehouse : این محبوب تولیدکننده دستگیره های لوکس در سبک وینتیج است. در حقیقت دستگیره های این برند الهام گرفته از سبک های قدیمی می باشد. بنابراین دستگیره های این برند برای درب های کلاسیک و روستیک انتخاب مناسبی خواهد بود.

تمامی مدل های دستگیره های این برند در 5 نوع رنگ ( فینیشینگ ) موجود هستند.

دستگیره درب چوبی خارجی

دستگیره خارجی EZSET : این برند از جمله برندهای پیشکسوت در حوزه انواع دستگیره های مکانیکی و هوشمند می باشد. جالب است بدانید این برند از جمله 500 شرکت برتر در آمریکا می باشد و در 120 کشور در جهان شعبه دارد. به جرات می توان گفت پس از برندهای Baldwin و  Kwikset، شناخته شده ترین تولیدکننده دستگیره می باشد.

سبک طراحی دستگیره درب

با وجود اینکه دستگیره ها از لحاظ فیزیکی کوچک هستند سبک دستگیره ای که انتخاب می کنید باید از لحاظ طراحی با بقیه ی فضا همخوانی داشته باشد. در ضمن این سخت افزارها باید مناسب هدفی که برای آن انتخاب شده اند باشند و با دوام و مناسب استفاده ی روزانه در نظر گرفته شوند.
طراحی دستگیره در از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه گزینه های متعددی را از لحاظ اندازه، نوع و رنگ پیش روی خود خواهید داشت. بنابراین باید طرحی که بیشترین همخوانی را با خانه شما دارد، انتخاب نمایید. البته بیش از هر چیزی می بایست دستگیره متناسب با درب باشد، از این رو به شما پیشنهاد می کنیم از صفحه درب داخلی چوبی روماک دیدن فرمایید.

دستگیره درب زیبا

انتخاب مناسب ترین لوازم جانبی درب

به احتمال زیاد شما قصد دارید تا یک سطحی از هماهنگی در ملک خود ایجاد کنید مگر اینکه بخواهید برای هر اتاقی به صورت سفارشی و خاص دستگیره سفارش دهید و دستگیره های متفاوتی برای هر قسمت در نظر بگیرید.

بنابراین می توانید پروژه ی خود را به طور کلی در نظر بگیرید و فکر کنید در کجا می توانید از یک سبک در و دستگیره استفاده کنید. همچنین تصمیم بگیرید که در کجای خانه قصد دارید کمی تفاوت ایجاد کنید که البته همچنان با طراحی کلی هماهنگی داشته باشد. و اینکه آیا نیاز است در بعضی از قسمت های خانه از یک دستگیره ی سفارشی و خاص استفاده کنید.

دستگیره برای سایر درب های اتاق

مسئله بعدی این است که اتاق هایی که پر از کمد و کابینت هستند، مانند آشپزخانه، را چگونه مدیریت می کنید؟ مثال بعدی اتاق خوابی است که ممکن است پر از لوازم چوبی مانند کمد لباس، کشو و کمد دیواری باشد.

اگر از دستگیره های توپی برای درب های اصلی خود استفاده کرده اید ممکن است تصمیم بگیرید تا برای سایر درب ها هم از همان سبک پیروی کنید و یا حداقل از طرح های مکمل این دستگیره ها استفاده کنید.

در بعضی موارد ممکن است بخواهید با استفاده از دستگیره های اهرمی سفارشی، یک تضاد ایجاد کنید. استفاده از دستگیره های اهرمی یا توپی که در کل خانه کار گذاشته شده اند برای کمد های لباس استاندارد روز به روز محبوب تر می شود.

فقط مطمئن شوید که ناهماهنگی کاملی وجود نداشته باشد چرا که در اینصورت طراحی کلی خانه ی شما دیگر تاثیر گذار نخواهد بود.

هنگام انتخاب دستگیره درب باید به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر چه خرید دستگیره درب آسان به نظر می رسد، اما توجه داشته باشید که دستگیره خریداری شده باید متناسب با کاربرد درب باشد. در همین جهت قبل از تهیه دستگیره موارد زیر را در نظر داشته باشید.

میزان امنیت قفل: یکی از ضروری ترین قسمت هایی که به هنگام تهیه دستگیره باید در نظر گرفت، قفل دستگیره درب است. این امر در درب ورودی اصلی حائز اهمیت بوده و امنیت درب شما را تعیین می کند.

تاثیر سهولت در استفاده: با توجه به مکانیسم قفل شدن درب به ویژه برای درب های داخلی؛ باز و بسته شدن آسان درب خصوصا در مواقع اضطراری اهمیت فراوانی دارد. از این رو مدل اهرمی را می توان پیشنهاد کرد.

نوع و سبک دستگیره : طیف گسترده ای ازسبک های دستگیره از معاصرتا سنتی وجود دارد و برای انتخاب باید به سبک دکوراسیون خود توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال برای سبک های کلاسیک دستگیره های گرد سنتی و دستگیره هایی با تزیینات زیاد مناسب تر هستند.

به کاربرد دستگیره ها دقت کنید

ملاحظات کاربردی و عملی مهمی وجود دارند که باید در انتخاب دستگیره های توپی و اهرمی در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که دستگیره ی مناسبی برای مصرف کننده ی نهایی انتخاب کرده اید.

به طور مثال:

درب های شما چقدر بزرگ و یا سنگین هستند؟ چه نوع لولایی برای تحمل وزن درب باید استفاده شود؟ چند وقت یکبار از درب ها استفاده می شود؟ آیا استفاده از آنها برای همه آسان است؟

آشنایی با انواع درب ها

رنگ و سبک درب به تنهایی عوامل مهمی برای انتخاب دستگیره های توپی و اهرمی هستند.

درب های قاب دار:

درب های قاب دار معمولا در خانه هایی که در لیست میراث فرهنگی ثبت شده اند دیده می شود. قاب ها میتوانند مسطح و یا برآمده باشند‌‌. دربهایی با چهار یا شش قاب محبوب ترین نوع درب برای خانه های کلاسیک هستند.

دربهای ساخته شده از تیر و تخته:

این نوع درب هم در خانه های امروزی و هم در خانه های سنتی زیبا خواهند بود. برای مثل درب سبک کلبه برای کلبه ها و انبارهایی که تبدیل به خانه شده اند عالی است اما به طور روزافزون در خانه های مدرن و ساختمان های جدید هم استفاده می شوند.
درب های روکش دار

در این نوع درب از یک روکش برای ایجاد ظاهر درب چوبی یکپارچه استفاده شده است. بلوط، راش، گیلاس، آبنوس، افرا و گردو ازجمله ی این روکش ها هستند. بنا به ظاهر و رنگ درب برای هر نوع روکش چوبی باید از رنگ خاصی از دستگیره ی اهرمی و یا توپی استفاده کرد.

درب های پوششی:

درب های رنگ شده ظاهری جذاب به خانه می دهند و در عین حال گزینه های ارزان قیمت تری نسبت به روکش های چوبی هستند. از خاکستری روشن گرفته تا کرم و آبی و سبز برای رنگ کردن این درب ها استفاده می شوند.

سوالات متداول

دستگیره های برنجی ، استیل و آلومینیومی در پوشش های مختلف از جمله تیتانیوم، برنز، نیکل و ... در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی متفاوتی دارند.

برند ایرانی بهریزان یکی از بهترین تولیدکننده های ایرانی است که تنوع و کیفیت بسیار بالایی دارد.

دستگیره های رُزت دار که دو تکه هستند فاقد پلاک بوده و برای سبک مدرن و نئوکلاسیک بسیار شیک هستند.

دستگیره رزت دار به عنوان دستگیره درب مدرن بسیار شیک و کاربردی است. انواع دستگیره رزت دار با طراحی ساده و رنگ مشکی مات و یا سیلور گزینه مناسبی برای درب مدرن است.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *