بهترین نوع قرنیز چه ویژگی هایی دارد ؟


قرنیز بعنوان مرز بین دیوار و کف نقش بسزایی در زیبایی فضا دارد. متریال مختلفی برای ساخت قرنیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین دلیل انتخاب بهترین نوع قرنیز دغدغه افرادی است که در حال ساخت و یا بازسازی خانه هستند. قرنیز در انواع ام دی اف ، چوبی و پی وی سی ساخته می شوند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. به همین دلیل ضروری است تا با کسب اطلاعات، اقدام به خرید قرنیز نمایید.

در این مقاله سعی شده است تا مطالب مفیدی را به عنوان راهنمای خرید قرنیز در اختیارتان قرار دهیم. برای مطالعه موضوعات زیر، بر روی مطلب مورد نظر کلیک نمایید.

بهترین قرنیز

ویژگی های بهترین نوع قرنیز

قرنیز های ام دی اف و تمام چوب از جمله پر فروش ترین انواع قرنیز هستند که تنوع بالایی در طراحی دارند. برای انتخاب ایده آل ترین گزینه، ضروری است تا مزایا و معایب هر یک را مورد بررسی قرار دهید.

برای آگاهی از قیمت انواع قرنیز چوبی و ام دی اف ، به صفحه قیمت قرنیز  مراجعه نمایید.

قرنیز ام دی اف چه ویژگی هایی دارد ؟

قرنیز MDF به دلیل قیمت پایین تری که دارد؛ همواره مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد. یا توجه به اینکه MDF رنگ پذیری خوبی دارد، بهره گیری از رنگ به صورت پوششی بر روی سطح قرنیز امکان پذیر می باشد.

همچنین می توان از انواع روکش های طبیعی و مصنوعی برای آن استفاده نمود. روکش چوب طبیعی با حفظ نقوش و رگه های چوب، زیبایی خیره کننده ای را به قرنیز می دهد. روکش پی وی سی نیز با توجه به مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد ، برای فضاهایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاربردی است. بدیهی است که روکش پی وی سی زیبایی چندانی را ندارد.

قرنیز ام دی اف سفید

نکته قابل توجه در خصوص قرنیزهای ام دی اف روکشی، محدودیت نصب روکش در قسمت های ابزار خورده است. زیرا روکش فقط بر روی سطح صاف قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل بخش های منحنی و یا اصطلاحا ابزار خورده باید توسط رنگ مخصوص چوب پوشانیده شود تا سطح قرنیز یک دست شود.

قرنیز ام دی اف برای فضاهای داخلی گزینه مناسبی است و ماندگاری نسبتاً خوبی دارد. اما عملکرد چندان خوبی برای محیط های بیرونی و در معرض رطوبت، نخواهد داشت. نصب این نوع قرنیز در مقایسه با قرنیز چوبی ساده تر بوده و احتمال آسیب دیدن آن کم می باشد.

قرنیز ام دی اف روکش چوب

قرنیز های چوبی چه ویژگی هایی دارند ؟

برخورداری از نقوش و رگه های طبیعی چوب ؛ بارزترین مزیت قرنیز چوبی محسوب می گردد. انواع چوب های نرم و سخت برای ساخت قرنیز های تمام چوب بکار برده می شود. قرنیز تمام چوب ماندگاری بهتری در مقایسه با قرنیزهای ام دی اف دارد، بنابراین پیشنهاد می شود برای محیط هایی که تردد بالایی دارند ، از این نوع قرنیز استفاده شود.

از آنجایی که چوب خام دارای نقوش و رگه های طبیعی است، نیازی به بهره گیری از روکش برای قرنیزهای چوبی نیست. در نتیجه برای قرنیزهای چوبی از رنگ موج نما برای محافظت از چوب، جلای بیشتر و پیاده سازی رنگ ایده آل ( عسلی ، گردویی ، فندقی و … ) استفاده می شود. همچنین می توان از انواع رنگ های سفید، طوسی، مشکی به صورت پوششی نیز بهره گرفت، در این صورت اثری از نقوش چوب باقی نخواهد ماند.

قرنیز تمام چوب

قرنیزهای تمام چوب مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارند، با اینحال پیشنهاد می شود از قرنیز پی وی سی برای فضاهایی که در معرض مستقیم آب هستند، بهره گرفته شود. این نوع قرنیز در خانه های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد ، قیمت بالاتری داشته و باید با احتیاط نصب شود تا آسیب نبیند.

راهنمای خرید قرنیز

علاوه بر متریال مورد استفاده برای ساخت قرنیز؛ مواردی از قبیل ضخامت، ارتفاع و طرح آن نیز حائز اهمیت هستند. ضخامت استاندارد قرنیزهای چوبی و ام دی اف 16 میلیمتر است.

در ادامه به بررسی سایر ویژگی های قرنیز می پردازیم.

ارتفاع بهترین نوع قرنیز

ارتفاع استاندارد قرنیز 8 تا 12 سانتمتر می باشد، با این حال امکان سفارشی سازی قرنیز تا 20 و حتی 30 سانتمتر نیز وجود دارد. در ادامه فاکتورهایی را که در تعیین ارتفاع قرنیز موثر هستند، مورد بررسی قرار می دهیم.

ارتفاع بهترین نوع قرنیز

ارتفاع دیوار : در صورتی که ارتفاع دیوار بیش از 2.5 متر باشد، می توان ارتفاع قرنیز را بیش از 12 سانتیمتر در نظر گرفت.

تاج سقفی : در خانه های لوکس از تاج سقفی برای حد فاصل دیوار و سقف بهره گرفته می شود. در این صورت بهتر است ارتفاع استاندارد ( 8 تا 12 سانتیمتر ) را برای قرنیز انتخاب نمایید.

سبک معماری دخلی : در فصاهای کلاسیک بهره گیری از قرنیز های بلند رایج می باشد، در حالیکه برای خانه های مدرن و امروزی قرنیز با ارتفاع استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد خانه : برای خانه های کوچک، بهتر است از قرنیز با ارتفاع استاندارد بهره گرفته شود. زیرا هر گونه الحاقات بر روی دیوار ( قرنیز و تاج) باعث می شود تا فضا کوچکتر به نظر برسد.

بهترین رنگ قرنیز

انواع رنگ قرنیز که شامل نیم پلی استر و پلی اورتان می شود؛ به صورت پوششی و یا موج نما برای انواع قرنیز های ام دی اف ، روکش چوب و یا تمام چوب استفاده می شوند. رنگ پلی اورتان در برابر رطوبت مقاومت بهتری دارد و انتخاب این رنگ منجر به افزایش هزینه می گردد.

رایج ترین و پر طرف دارترین رنگ برای قرنیز؛ رنگ سفید است. با این حال رنگ سفید تنها گزینه موجود برای پوشش سطح قرنیز چوبی و یا ام دی اف نمی باشد. قرنیزهای طرح چوب نیز در رده دوم محبوب ترین قرنیزها قرار دارند.

مدل قرنیز تمام چوب

انتخاب رنگ قرنیز بهتر است با توجه به موارد زیر انجام گیرد :

رنگ دیوار و کف : رنگ قرنیز باید متناسب با رنگ دیوار و کف انتخاب شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد رنگ سفید را به عنوان رنگی خنثی انتخاب می نمایند تا از برقراری هارمونی اطمینان حاصل نمایند. در حقیقت قرنیز سفید با دیوار سفید، کرم، طوسی و حتی کاغذ دیواری طرح دار هماهنگی دارد.

برای دیوارهای سفید می توان از قرنیز های طرح چوب نیز بهره گرفت؛ زیرا این تضاد جذابیت زیادی به فضا می دهد. برای قرنیز های تمام چوب از انواع رنگ های موج نما برای محافظت از چوب و جلای بیشتر بهره گرفته می شود.

رنگ درب : رنگ درب و روکوب آن نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب رنگ قرنیز هستند. به عنوان مثال اگر از درب و روکوب فندقی رنگ بهره گرفته اید، قرنیز سفید هارمونی در فضا را زیر سوال می برد. در نتیجه بهتر است از قرنیز طرح چوب فندقی استفاده نمایید.

قرنیز سفید ساده

طراحی و سبک قرنیز

حال که با بهترین قرنیز آشنا شده اید، باید به طراحی و مدل قرنیز نیز توجه کنید. سبک معماری داخلی ساختمان تعیین کننده سبک طراحی قرنیز می باشد. بنابراین توجه کنید که چه نوع قرنیزی می خواهید؟ کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک ؟

سبک کلاسیک

قرنیز با روکش چوب و در رنگ های فندقی، عسلی و گردویی برای سبک کلاسیک ایده آل می باشد. البته از رنگ سفید نیز می توان در سبک کلاسیک استفاده کرد. بنابراین بهتر است رنگ را متناسب با کف و دیوار انتخاب کنید.

طرح قرنیز بصورت پله ای و همراه با برش های منحنی است. بطور خلاصه می توان گفت که  قرنیز در سبک کلاسیک جزیئات چشمگیری دارد و در یک نگاه تشخیص می دهید که طرح آن کلاسیک است.

سبک مدرن

قرنیز در سبک مدرن می تواند رنگ شده یا روکش شده باشد. بنابراین با توجه به رنگ دیوار می توانید رنگ های سفید، طوسی، قهوه ای، عسلی و … را انتخاب کنید. طراحی قرنیز نیز بسیار ساده و فاقد هر گونه برش است.

بهترین نوع قرنیز کابینت

تا به حال به حدفاصل کف آشپزخانه و بدنه کابینت دقت کرده اید؟ بدنه کابینت مستقیما بر روی کف قرار نمی گیرد و از تعدادی پایه فلزی به هنگام نصب کابینت استفاده می شود. ارتفاع بدنه کابینت از زمین بطور معمول 14 سانتی متر است و این فضای خالی می تواند محلی برای انباشته شدن گرد و غبار و کثیفی باشد. به همین دلیل می توان از پاخور که بنام قرنیز کابینت شناخته شده است، برای پر کردن این فضای خالی استفاده نمود.

امروزه عموم کابینت سازان کابینت آشپزخانه را همراه با پاخور یا همان قرنیز طراحی و اجرا می کنند. قرنیز کابینت نه تنها مانع از انباشتگی آلودگی ها می شود، بلکه به زیبایی و یک دستی هر چه بیشتر کابینت آشپزخانه کمک می کند.

قرنیز کابینت از جنس ام دی اف بوده و سطح آن با روکش و یا رنگ مشابه کابینت ها پوشیده می شود. از آنجایی که کف آشپزخانه با رطوبت در تماس است، بهتر است از رنگ ضد آب پلیا ورتان برای قرنیز استفاده شود.

سوالات متداول

در گذشته قرنیز سنگی رایج بود، امروزه انواع قرنیز MDF ، چوبی و پی وی سی با تنوع بالا در طراحی و رنگبندی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

قرنیز MDF با طراحی زیبا، تنوع بالا، کیفیت مطلوب و قیمت مناسبی که دارد، بهترین قرنیز است. قرنیز چوبی نیز برای خانه های لوکس کاربردی می باشد.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *