انواع چوب و کاربرد آن ها


همانطور که می دانید امروزه از انواع چوب در ساخت بسیاری از محصولات استفاده می گردد. از این رو شناخت درست انواع چوب و کابرد آن ها و اطلاع از قیمت چوب بسیار حائز اهمیت است.

فرق ندارد که در جایگاه خریدار محصولات چوبی باشیم و یا به عنوان تولید کننده مصنوعات چوبی (مانند تولید کننده درب چوبی)، هر چقدر شناخت درست تری درباره چوب ها و همچنین نحوه استفاده از آن ها داشته باشیم موجب می شود خرید بهتر و مقرون به صرفه تری داشته باشیم. با تحقیق درباره انواع چوب متوجه می شویم که گونه های چوب ویژگی های مختلفی دارند. ما در سایت روماک در قسمت انواع چوب و کاربرد آنها ویژگی چوب های مختلف و همچنین نام علمی، ابعاد و اندازه درختان، ویژگی ها و مهمتر از لیست فروشندگان بزرگ چوب را بررسی خواهیم کرد.

جهت اطلاع از انواع چوب بکار رفته در درب های چوبی به صفحه درب چوبی اتاق خواب مراجعه فرمایید  

جهت مطالعه ویژگی چوب ها نوع چوب خود را در لیست زیر انتخاب نمایید.

معرفی انواع چوب و ویژگی های هریک

انواع چوب در دو سته “چوب سخت” و “چوب نرم” می گنجند و این دسته بندی ارتباط چندان زیادی با چگالی و سختی چوب ندارد.

در ادامه ویژگی های چوب های سخت و نرم را مورد برسی قرار می دهیم.

انواع چوب سخت و ویژگی های آن ها

گونه های بلوط، گردو، اش، راش، ماهاگونی، افرا، انبه، اقاقیا و ساج دارای چوب سخت هستند. ویژگی های گونه هایی گیاهی با چوب سخت به شرح زیر می باشد :

  • فرایند رشد چوب سخت بسیار کند می باشد.
  • عموم گونه های گیاهی سخت پهن برگ هستند.
  • در زمستان برگ ریزان دارند.
  • دانه های این گونه های گیاهی داخل پوسته تولید می شوند. ( همانند هسته میوه و یا تخمه)
  • چوب سخت قیمت بیشتری دارد.
  • عموم چوب های سخت تیره رنگ هستند.
  • صمغ چندانی ندارند.
  • نقوش و رگ و ریشه های چوب سخت پراکنده نیستند.
  • وزن زیادی دازند.
  • در برابر آتس مقاوم هستند.

انواع چوب نرم و ویژگی های آن ها

گونه های صنوبر، کاج و سدر دارای چوب نرم هستند. ویژگی های گونه هایی گیاهی با چوب نرم به شرح زیر می باشد :

  • گونه های گیاهی با چوب نرم رشد سریع تری دارند.
  • خزان زدگی برای این گونه ها رخ نمی دهد، از این رو به درختان همیشه سبز معروف هستند.
  • برگ های سوزنی شکل دارند.
  • دانه های این درختان فاقد پوشش بوده و یا داخل مخروط قرار دارند.
  • چوب های نرم قیمت کمتری دارند.
  • گونه های گیاهی با چوب نرم رنگ روشن تری دارند.
  • صمغ فراوانی دارند.
  • نقوش چوب نرم بزرگ هستند.
  • وزن کمی دارند.
  • در برابر آتش آسیب پذیر هستند.

برای آگاهی از ویژگی های دقیق انواع چوب، ضروری است تا هر گونه گیاهی جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

چوب روس (کاج)

نام:
Pitch Pine(نام متداول انگلیسی)
Pirus Sibirica (نام علمی درخت)

ابعاد:
ارتفاع درخت کاج:  از 20 تا 35 متر
قطر درخت کاج: حداکثر 1 متر
وزن مخصوص: چوب روس خشک وزن مخصوصی برابر 545 کیلوگرم بر متر مکعب دارد.

چوب روسی چیست ؟

چوب روسی  نرم و سبک وزن بوده که عموماً در مناطق شمالی کره زمین می روید. بیش از 100 گونه متفاوت از این درختان در سرتاسر جهان وجود دارد. از ویژگی های کلی این چوب می توان به رنگ سفید مایل به زرد و خطوط صاف آن اشاره نمود. در ادامه به معرفی خصوصیات انواع چوب روسی می پردازیم.

سایر ویژگی های چوب روسی

در بازار چوب، به هر نوع  چوب سفید وارداتی از روسیه، چوب روسی اطلاق می گردد. در حالی که در دنیا این چوب ها اسامی متفاوتی دارند. چوب های وارداتی که به روس معروفند شامل نژاد های نراد، نوئل، کاج، یولکا و ساسنا می باشند. چوب روس در ساخت درب های تمام چوب و پنجره های چوبی کاربرد فراوانی دارد. در هنگام خرید چوب روس دقت نمایید که هرچه گره چوب کمتر و کوچکتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالای چوب است.

انواع چوب روسی

در بازار ایران چوب ساسنا و یولکا به نام چوب روسی شناخته شده اند. لازم به ذکر است چوب ساسنا به دلیل گره های زیاد کیفیت پاین تری نسبت به چوب یولکا دارد؛ به همین دلیل در صورتی که در ساخت درب چوبی از ساسنا استفاده گردد. به مرور زمان موجب پیچیدگی و ایجاد اعوجاج در درب می شود که متاسفانه به دلیل نهان بودن در درب، قابل رویت نمی باشد.

نراد که یکی دیگر از گونه های چوب روس می باشد، چوب درخت کاج می باشد که در مناطق کوهستانی می روید. رنگ این چوب عموماً سفید و یا کرم- قهوه ای می باشد، اما برخی از گونه های آن نیز رنگی مایل به قرمز دارند. چوب نراد فاقد مجاری صمغی می باشد، راست تار و سبک است و به علت سبکی و ضریب الاستیسیته بالا برای اسکلت ساختمان مناسب است و در صنایع کاغذ سازی نیز کاربرد فروانی دارد. از مهم ترین ویژگی چوب نراد می توان به مقاومت بالای آن در مقابله با حشرات چوب خوار اشاره کرد.

کاربرد چوب روسی

در واقع چوب روسی همواره از پر کاربردترین چوب ها در صنعت درب و مبلمان سازی می باشد تا جایی که بهترین نوع درب ضد حریق چوبی از چوب روسی 5 سانتی متری ساخته می شود و بیشترین استفاده از آن در بائو و پاسار درب می باشد و همچنین وزن پایین این چوب موجب شده که در مبلمان سازی هم جز پرکاربردترین چوب ها باشد. شایان ذکر است رنگ پذیری چوب روسی بسیار بالا بوده و در محصولاتی که می خواهند رنگ نهایی بصورت پوششی بر روی کار قرار گیرد اولویت اول با چوب روسی می باشد.

مزایا و معایب چوب روسی

مزایای چوب روسی : با توجه به اینکه از گونه های نرم می باشد، قیمت مناسبی داشته، سبک وزن بوده و نیازی به مقاوم سازی ندارد. علاوه بر این در برابر پیچش و خمش نسبتا مقاوم است و نقوش جذابی را برای تولیدات چوبی دارد.

معایب چوب روسی : دارای گره بود و آسیب پذیر می باشد.

آلرژی و مسمویت چوب روسی

کار با چوب روسی به مرور زمان باعث ایجاد آلرژی پوستی در بعضی از افراد می گردد.

قیمت چوب نراد

قیمت چوب نراد روسی با توجه به ابعاد و همچنین عرض چوب تعیین می گردد. برای دریافت لیست قیمت چوب روسی ، با فروشندگان چوب که در جدول پایین اطلاعات تماس آن ها موجود است؛ تماس حاصل فرمایید.

اهمیت بهره گیری از چوب روسی در صنعت

با توجه به اینکه هر سال وسعت زیادی از جنگل ها و درختان در راستای تامین چوب نابود می گردند؛ چوب روسی مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان صنایع چوبی قرار می گیرد. در حقیقت بهره گیری از چوب روسی برای تولید محصولات چوبی، گامی بزرگ برای حمایت از محیط زیست است.

درخت کاج سرعت رشد سریع تر و تکثیر بیشتری در مقایسه یا سایر گونه ها از جمله بلوط دارد، در نتیجه جنگل های کاج تجدیدپذیر محسوب می گردند. از چوب کاج زرد که فشردگی بیشتری دارد در صنعت ساختمان و کاج سفید که نرم تر محسوب می گردد در نجاری استفاده می شود.

بلوط قرمز و سفید

نام:
Oak (نام  متداول انگلیسی)
Quercus (نام علمی تیره ی درخت به انگلیسی)

ابعاد:
ارتفاع درخت بلوط قرمز:  25 تا 35 متر
ارتفاع درخت بلوط سفید:  20 تا 25 متر
قطر درخت بلوط قرمز:1 تا 2 متر
قطر درخت بلوط سفید: 1 تا 1.2 متر
وزن مخصوص درخت بلوط قرمز:700 کیلوگرم بر متر مکعب
وزن مخصوص درخت بلوط سفید (زرد): 755 کیلوگرم بر متر مکعب

انواع بلوط:

بلوط قرمــز  : به بلوط آمریکایی و کانادایی معروف هستند و دارای  رگه های مواجی می باشند، به شکلی که رگه های آن به نسبت بلوط ایرانی مواج ترند. چوب بلوط قرمز از صورتی تیره تا قهوه ای متغیر است.
بلوط ایرانی  : بلوط ایرانی بیشتر از نمونه های غربی راست تار هستند
بلوط مشکی: این بلوط در کالیفرنیا امریکا وجود دارد
بلوط سفیـد : این بلوط بیشتر در اسپ انیا و ایلینویز رشد می کند.

سایر ویژگی ها چوب بلوط

چوب بلوط، فشرده و محکم است و نماد قدرت و استقامت می باشد، در گذشته یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در اروپای شرقی به حساب می آمد، علاوه بر مصرف این نوع چوب در صنعت ساختمان از آن نیز در ساخت درب و دکوراسیون داخلی و همچنین ساخت کشتی نیز مورد استفاده قرار می گرفت چوب بلوط چوب سنگینی است و از سخت ترین چوب ها به شمار می رود. استحکام و زیبایی بلوط ، این چوب را برای ساخت انواع کابینت، مبلمان و مواد کفپوش ایده آل می سازد.منافذ باز بلوط موجب شده تا به راحتی لکه پذیر باشد، که همین امر موجب ایجاد تغییراتی در رنگ آن می شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد چوب بلوط سطح مضرس (زبر و پر از نقش و نگار و دندانه دار) آن می باشد که موجب می شود به راحتی قابل تشخیص باشد و تنها با نگاه و لمس چوب متوجه می شویم که این چوب مربوط به درخت بلوط می باشد.

چوب بلوط برای ساخت خانه های چوبی نیز کاربردی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خانه چوبی مراجعه نمایید.

دلایل محبوبیت چوب بلوط چیست ؟

شاید مهمترین دلیل محبوبیت چوب بلوط شرایط راحت رشد این درخت در آب و هوای مختلف می باشد از این رو این چوب در بسیاری از نقاط در دسترس است و از طرفی استحکام بالایش موجب شده به یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین چوب ها بدل شود. همچنین گونه بلوط زیباترین نقوش را دارد و این باعث می شود محصولات ساخته شده با چوب بلوط زیبایی چشمگیری داشته باشند. مصنوعات چوبی ساخته شده با این نوع چوب سخت بسیار لوکس بوده و قیمت بالایی دارند.

جهت مشاهده درب ساخته شده با چوب بلوط صفحه درب داخلی قابدار ورشو را مشاهده نمایید.

آلرژی و مسمومیت چوب بلوط

هنگام کار با چوب بلوط حتما مراقبت ویژه به عمل آورید چرا که چوب بلوط از دسته ی چوب هایی هستند که حساسیت زا می باشد این نوع حساسیت علایمی مانند خارش چشم و پوست را به همراه دارد.

چوب راش

نام:
Beech (نام متداول انگلیسی)
Fagus (نام علکی تیره درخت)

ابعاد:
ارتفاع درخت راش: 30 تا 40 متر
قطر درخت راش: 1 تا 1.5 متر
وزن مخصوص: 710 کیلوگرم بر متر کعب (چوب خشک راش اروپایی)

سایر ویژگی ها چوب راش

چوب راش از دسته ی چوب درختان پهن برگ(دارای شاخ و برگ فراوان) است و رنگ چوب (درون) راش کرم مایل به قرمز می باشد. راش جز چوب های نیمه سنگین محسوب می شود و دارای بافتی همگن و مقاوم در برابر حشرات و قارچ است.  از چوب راش در صنایع درب و پنجره سازی، مبل سازی، تراورس راه آهن،میز و صندلی نیز کاربرد دارد و جزو پر استفاده ترین و گونه های چوب در صنعت نجاری است.

چوب راش چیست ؟

چوب راش راست تار است، الیافی موازی و تراکمی بالا داشته، مقاومت بالا و قیمت مناسبی دارد. راش دارای نقوش طبیعی بسیار زیبایی می باشد، به همین دلیل به عنوان روکش (برش های ورقه ورقه ای) نیز کاربردی می باشد. این چوب در دسته چوب های معطر قرار نمی گیرد. اما این به این معنی نیست که به هنگام نجاری، عطر چوب حس نمی شود.

تعداد گونه های درخت راش متعدد بوده و بیش از 650 گونه می باشد.گونه های درخت راش از لحاظ جنس در 7 دسته قرار می گیرند. 3 گونه درخت راش در ایران، 11 گونه در کشورهای نیمکره شمالی و یک گونه که معروف به راش شرقی می باشد در قسمت شمال شرقی ترکیه، قفقاز و رشته کوه البرز می روید. از معروف ترین راش ها می توان به راش آلمانی و راش آمریکایی اشاره کرد.

راش ایران : عموماً این درخت در مناطق کم آفتاب و شمالی کشور ایران می روید. در واقع درخت راش در برابر سرما مقاوم است. چوب این درخت به دلیل بافت ریز و رنگ روشنی که دارد بسیار زیبا می باشد. این چوب در برابر ضریه مقاومت خوبی دارد. همچنین رنگ پذیری این چوب خوب می باشد.

جهت مشاهده درب ساخته شده با چوب راش اینجا کلیک کنید.

آلرژی و مسومیت

 کار با راش در طولانی مدت باعث آلرژی های پوستی می گردد.

قیمت چوب راش

راش نیز همچون دیگر خانواده های چوب بر حسب گونه و کشور مبدا وارداتی قیمت متفاوتی دارد. به عنوان مثال قیمت چوب راش گرجستان پایین تر از راش ترک می باشد.

حقایقی جالب درباره درخت و چوب راش

گونه های متعددی از درخت راش در نواحی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی می رویند. انواع خاک های اسیدی و قلیایی برای رویش درخت راش مناسب هستند، اما بهتر است از خاک های گچی و آهکی بهره گرفت.

درخت راش عموما دارای تنه نسبتا کوتاه بوده و تاج درخت ( شاخ و برگ ها ) بصورت پهن و گسترده می باشد. طول عمر درختان راش از 150 تا 400 سال بوده و ارتفاع آن ها از 15 تا 150 متر است که این دو ویژگی به گونه درخت بستگی دارد.

پوسته درخت سطحی نرم داشته و رنگ آن خاکستری روشن می باشد. برگ های راش دندانه دندانه بوده و بلندی آن ها از 5 تا 15 سانتیمتر و پهنای آن ها 4 تا 10 سانتیمتر است. برگ های تازه رنگ سبز روشن داشته و سطح آن ها پوشیده از پرز است، در صورتی که برگ های کهنه رنگی تیره تر داشته و فاقد پرز هستند.

جالب است بدانید در آلمان امروزی واژه Buch برای کلمه کتاب استفاده می شود و Buche نیز به معنی درخت راش می باشد.

چوب ملچ

نام:
ELM (نام متداول انگلیسی)
Ulmus Glabra (نام متداول علمی خانواده)

ابعاد:
ارتفاع درخت ملچ: 25 تا 35 متر
قطر درخت ملچ: 1 تا 1.5 متر
وزن مخصوص: خشک چوب ملچ 575 کیلوگرم بر متر مکعب است

سایر ویژگی ها چوب ملچ

این چوب از جمله چوب های زیبا و خوش نقش می باشد که جزو چوب های پهن برگ و سخت به حساب می آید، این نوع چوب رنگ قهوه ای مایل به قرمز دارد که گاهی رگه های سبز در آن دیده می شود. چوب ملچ در ساختن تخته چند لایه ، قایق سازی ، مبلمان ، خراطی کاربرد دارد.

چوب توسکا

نام:
Alder (نام متداول انگلیسی)
Alnus (نام علمی خانواده درخت)
Glutionose Alnus (توسکای ییلاقی)
Subcordate Alnus (توسکای قشلاقی)

ابعاد:
ارتفاع درخت توسکا: 20 تا 25 متر
قطر درخت توسکا: حداکثر 0.6 متر
وزن مخصوص درخت توسکا: خشک چوب توسکا 495 کیلوگرم بر متر مکعب

سایر ویژگی ها چوب توسکا

درخت توسکا پهن برگ بوده و بیش از 30 گونه مختلف در دنیا دارد. این درخت چوبی مشابه با چوب راش دارد اما رنگ گونه های توسکا در مقایسه با راش روشن تری است و بافت آن اندکی متفاوت می باشد. همچنین چوب راش وزن بیشتری در مقایسه با توسکا دارد.

درخت توسکا آب زیادی را جذب می کند و در مناطق مرطوب رشد می کند. به عنوان مثال در مناطق شمالی ایران مانند مازندران، گرگان، گیلان، آستارا، طالش و طالقان این گونه گیاهی رشد پیدا می کند. عمر این درخت حدودا 100 سال است و رشد آن در 50 سالگی متوقف می شود.

توسکا چوبی نرم دارد و هنگام برش رنگی سفید به خود می گیرد ولی بعد از مدتی به رنگ صورتی روشن در می آید. کار کردن با این چوب آسان بوده و رنگ پذیری خوبی دارد و در برابر آب مقاومت است. از معایت این چوب می توان به دوام کم آن اشاره کرد. گونه های ییلاقی و قشقایی از جمله درختان توسکا می باشد که در ایران می روید.
چوب توسکا برای منبت کاری، روکش سازی، قایق سازی و دیگر صنایع چوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

آلرژی و مسمویت

کار کردن مداوم با توسکا باعث خارش چشم و پوست و همچنین ایجاد مشکل تنفسی می شود.

چوب گردو

نام:
European Walnut(نام متداول انگلیسی)
Juglans Regia (نام علمی)

ابعاد:
ارتفاع درخت گردو: 24 تا 35 متر
قطر درخت گردو:  1.5 تا دومتر
وزن مخصوص درخت گردو: چوب خشک گردوی اروپایی 640 کیلوگرم بر مترمکعب

سایر ویژگی ها چوب گردو

رنگ این چوب سخت، از قهوه ای صورتی روشن، تا شکلاتی تیره می تواند باشد و نقش و نگار چوب گردو متشکل از حلقه، رگه های راست و گره می باشد. درخت گردو که جزو درختان پهن برگ به حساب می آید ابتدا در ایران و چند کشور آسیایی بود تا اینکه با انتقال نهال آن از ایران به اروپا و آمریکا،  هم اکنون در این کشور ها نیز کشت می شود. حلقه های رویش چوب درخت گردو ، نشان دهنده سن درخت می باشد.

درخت گردو ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد ، به همین دلیل در ایران گونه های وارداتی گردو مورد استفاده قرار می گیرد.

سختی چوب گردو بسیار بالا نمی باشد. به دلیل نقش و نگار بسیار زیبا و درخشندگی این چوب ، گردو جزو گونه های بسیار زیبا و گران قیمت می باشد. از درخت گردو در تولید مبلمان ، کابینت، درب ،دسته ی تفنگ ، ابزار آلات موسیقی ، تولید روکش  و اشیا چوبی استفاده می شود.
جهت مشاهده درب ساخته شده با چوب گردو اینجا کلیک کنید.

آلرژی و مسمویت

کار کردن مداوم با گردو می تواند باعث حساسیست پوستی شود.

قیمت چوب گردو 

برای خرید چوب گردو ، با فروشندگان چوب تماس حاصل فرمایید. لازم به ذکر است لیستی از شرکت هایی که در زمینه فروش چوب فعالیت دارند همراه با اطلاعات تماس آن ها در انتهای این مقاله آمده است.

لازم به ذکر است این قیمت ها بر اساس هر متر مکعب می باشد، در نیتیجه برای آگاهی از قیمت هر تن چوب گردو مستقیما با فروشندگان و خریداران چوب تماس حاصل فرمایید.

چوب گردو آمریکایی

گردو آمریکایی که بنام چوب گردو سیاه شناخته شده از جمله چوب های سخت است که در نواحی شرقی شمال آمریکا می روید. بافت داخلی گردو آمریکایی از طلایی تا شکلاتی رنگ بوده و دارای رگه های تیره که مایل به بنفش- قهوه ای است، می باشد. درختانی که در معرض نور خورشید هستند ، بافت داخلی شان رنگی روشن تر دارند.

چوب گردو آمریکایی با داشتن ظاهری جذاب و ماندگاری بالا در صنعت نجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب اش سفید

نام:
White Ash (نام متداول)
Fraxinus Americana (نام علمی)

ابعاد:
ارتفاع درخت اش: از 20 تا 30 متر
قطر درخت اش: یک و نیم متر نیز میرسد
وزن مخصوص درخت اش:چوب خشک اش سفید 675  کیلوگرم بر متر مکعب

سایر ویژگی ها چوب اش سفید

اش یکی از سخت ترین چوب ها در میان درختان است. رنگ چوب اش آمریکایی قهوه ای کمرنگ است و رگ و ریشه هایی شبیه به بلوط دارد، رگ و ریشه ها صاف، منظم و در مواردی منحنی شکل است. اش آمریکایی به عنوان کف پوش ، جعبه های چوبی ، بشکه ، سبد بسکتبال  و دستگیره های چوبی کاربرد دارد. کاشت درخت اش در کشورهای ترکیه ، اروپا و آمریکا انجام می گردد.
جهت مشاهده درب ساخته شده با چوب اش اینجا کلیک کنید.

چوب ماهون هندوراس

نام:
Honduran Mahogany (نام متداول)
Swietenia Macrophylla (نام علمی)

ابعاد:
ارتفاع درخت ماهون: 46 تا 60 متر
قطر درخت ماهون: یک تا دو متر

سایر ویژگی ها چوب ماهون هندوراس

رنگ چوب ماهون از صورتی قهوه ای روشن تا قرمز قهوه ای متغیر است، ریشه و رگه های این درخت می تواند صاف، در هم پیوسته ،غیر منظم و یا موجی شکل باشد استفاده ی متداول این چوب در ساختن مبلمان ، کابینت؛ روکش ، درب چوبی ، و آلات موسیقی کاربرد دارد.

چوب گیلاس  

نام:
Sweet cherry (نام متداول)
Prunus avium (نام علمی)

ابعاد:
ارتفاع درخت گیلاس: 10 تا 20 متر
قطر درخت گیلاس: حدودا نیم متر
وزن مخصوص درخت گیلاس: چوب خشک گیلاس  600 کیلوگرم بر متر مکعب

سایر ویژگی ها چوب گیلاس

رنگ چوب درخت گیلاس زمانی که تازه برش خورده، صورتی کمرنگ است و سپس به رنگ طلایی و قهوه ای در می آید. رگه های این چوب می تواند به حالت راست یا موجی شکل باشد. استفاده ی درخت گیلاس  در صنعت روکش سازی ،مبلمان ، کابینت سازی  ، ابزار آلات موسیقی و منبت کاری کاربرد دارد.

آلرژی و مسمویت

تا به حال مشکل جسمی از کار کردن با چوب گیلاس گزارش نشده است ولی در مواردی با  خارش و سوزش جزیی همراه است

چوب ساج

نام:
Teak (نام متداول)
Tectona Grandis (نام علمی)

ابعاد:
ارتفاع درخت ساج: 30 تا 40 متر
قطر درخت ساج: 1 تا 1.5 متر
وزن مخصوص: خشک چوب ساج 655 کیلوگرم بر متر مکعب

سایر ویژگی های چوب ساج

ساج درختی است از چوب های سخت و درختان پهن برگ که در جنوب و جنوب شرقی آسیا بیشتر در هند، سریلانکا ، اندونزی ، مالزی، تایلند ، میانمار و بنگلادش می روید از چوب درخت ساج در صنایع قایق و کشتی سازی  ، تولید روکش ،  مبلمان ،  و خانه های پیش ساخته ی چوبی کاربرد دارد.

آلرژی و مسمویت

کار کردن با چوب ساج باعث ایجاد حساسیت های پوستی می گردد

چوب پالونیا (Paulownia)

نام:
Paulownia  (نام علمی)

درخت پالونیا از جمله گونه هایی می باشد که رشد بسیار سریعی دارد و عموماً در جنوب آسیا رشد می کند. این درخت با توجه به ریشه های عمیق و مقاومی که دارد، در برابر باد و طوفان مقاوم است. جالب است بدانید درخت پالونیا حتی در مناطقی که خاک چندان مرغوبی ندارند هم رشد می نماید. در نتیجه برای جنگل زایی گونه مناسبی است. امروزه در اروپا و آمریکا نیز پرورش این درخت در حال رواج می باشد.

چوب پالونیا

ویژگی های چوب پالونیا

پالونیا از جمله چوب های سخت و سبک وزن بوده که در صنعت نجاری و ساخت و ساز بسیار کاربردی است. این گونه چوب فاقد گره بوده، در نتیجه کیفیت بالایی دارد. می توان گفت وزن این چوب یک سوم وزن چوب بلوط است. این چوب همچنین دارای مقاومت بالایی بوده و در برابر حشرات نیاز پایداری خوبی دارد.

بامبو (Bamboo)

بیش از 1000 گونه بامبو با ویژگی های متفاوت وجود دارد که هم از لحاظ ظاهر و هم خصوصیات با یکدیگر فرق دارند. گیاه بامبو در مناطق گرمسیری رشد می کند و رویش بسیار سریعی دارد. نکته قابل توجه این است که عموم گونه های گیاهی در مناطق گرمسیری، سرعت رشد پایینی دارند.

حداکثر ارتفاع گیاه بامبو 40 فوت ( 12 متر ) و حداکثر قطر آن 6 اینچ ( 15 سانتیمتر) می باشد که در شرایط خوب طی 4 سال به این ابعاد می رسد.

کاربرد چوب بامبو

بامبو در اصل چوب نیست و نوعی گیاه است که بافت چوبی شکل ندارد. با این حال برخی از کمپانی ها از این گیاه به عنوان جایگزین برای چوب طبیعی در صنعت ساختمان ( ساخت کابینت) استفاده می کنند. اما چطور ؟ شاخه های بامبو قطر چندانی ندارند و بافت داخلی گیاه نیز مقاوم است. از شاخه بامبو روکش و چوب مهندسی شده پلای وود تولید می گردد که تا حد زیادی ویژگی های چوب طبیعی را دارد.

سرو (Cedar)

نام متداول انگلیسی: Cedar

نام علمی درخت: Cedrus

ابعاد درخت: ارتفاع: تا 30-40 متر، قطر: تا 2 متر

ویژگی‌های ظاهری:

چوب سرو دارای رنگ قهوه‌ای تا قرمز مایل به قهوه‌ای است. دارای ترک‌های طولی ریز و برجستگی‌های طبیعی می‌باشد.

کاربردهای چوب:

ساخت سازه‌های بیرونی مانند درب‌ها، پنجره‌ها، نرده‌ها، پوشش‌های خارجی و استفاده در صنعت ساختمان‌سازی.

مزایا: مقاومت بالا در برابر حشرات، پایداری در برابر رطوبت، عایق حرارتی خوب و آرامش‌بخش.

معایب: قیمت بالا و نسبتاً سخت‌تر برای کار کردن باهاش نسبت به چوب‌های دیگر.

آلرژی و مسمومیت:

برخی افراد ممکن است به چوب سرو حساسیت داشته باشند، اما در کل این چوب برای بیشتر افراد مسمومیت یا آلرژی ایجاد نمی‌کند.

سیب (Apple)

نام متداول انگلیسی: Apple

نام علمی درخت: Malus domestica

ابعاد درخت: ارتفاع: تا 5-12 متر، قطر: تا 30-50 سانتیمتر

ویژگی‌های ظاهری:

چوب سیب به طور معمول دارای رنگ سفید تا کرم است و ممکن است نمودارهای تاریکتری داشته باشد.

کاربردهای چوب:

ساخت مصنوعات چوبی مانند مبلمان، کابینت‌ها، تخته‌های رومیزی و سازه‌های دکوراتیو.

مزایا: چوب سیب سبک و زیباست، به خوبی قابل تنظیم و اشتعال است.

معایب: ضعف در مقابل حشرات و خوردگی، نیاز به رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی برای مقاومت در برابر رطوبت.

آلرژی و مسمومیت:

چوب سیب به طور عمومی غیرسمی و بدون سمیت است، اما در برخی افراد ممکن است حساسیت‌های ناشی از آن رخ دهد.

سرو بید (Apple)

نام متداول انگلیسی: Birch

نام علمی درخت: Betula

ابعاد درخت: ارتفاع: تا 25-30 متر، قطر: تا 1.5 متر

ویژگی‌های ظاهری:

چوب سرو بید دارای رنگ سفید تا کرم است و دارای لبه‌های تیره‌تر و جوانه‌های ریز است.

کاربردهای چوب:

ساخت مصنوعات چوبی مانند مبلمان، کفپوش، کابینت‌ها، تخته‌های رومیزی و صنایع دستی.

مزایا: مقاومت در برابر خشکی و تغییرات دما، استحکام خوب، قابلیت اشتعال خوب و جذابیت ظاهری.

معایب: حساسیت به رطوبت بالا، ضعف در برابر حشرات و پوسیدگی.

آلرژی و مسمومیت:

چوب سرو بید به طور عمومی غیرسمی و بدون سمیت است و برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چوب ام دی اف (MDF)

نام:
مخفف Medium-Density-Fibreboard ام دی اف (MDF)

ابعاد:
همانطور که می دانید چوب ام دی اف از فرآورده های چوبی می باشد و بصورت ورقه تولید می گردد و اصولا این ورقه ها دارای ابعاد زیر می باشد:
1. 1830X4100 میلی متر
2. 1830X3660 میلی متر
3. 1830X2440 میلی متر
4. 1220X2440 میلی متر
این ورقه ها دارای ضخامت های 3-4-6-8-10-12-14-16-18-20-25-35 میلیمتر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ام دی اف و مشاهده لیست قیمت آن ؛ به صفحه قیمت ام دی اف مراجعه فرمایید. 

سایر ویژگی ها چوب چوب ام دی اف (MDF)

یکی از فرآورده های چوبی شناخته شده ام دی اف ( MDF) می باشد که نوعی تخته فیبر است، این بزرگترین تفاوت امی دی اف با سایر چوب های ذکرشده در این مطلب می باشد زیرا چوب های فوق  بصورت مستقیم از طبیعت و بدون دخالت انسان تولید میگردد برعکس ام دی اف که ساخته دست انسان است و در طبیعت وجود خارجی ندارد.

چوب MDF دارای چگالی 650تا800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد در واقع چگالی یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت چوب ام دی اف می باشد، یعنی هرچه چگالی چوب بالاتر باشد این بدین معناست که MDF کیفیت مطلوب تری دارد. ام دی اف را پس از تولید می توان روکش چوب (طبیعی) کرد که این امر موجب تنوع و زیبایی در آن شده است.

یکی از مرغوب ترین ام دی اف های موجود در بازار MDF واناچای تایلند می باشد (جهت آشنایی با این شرکت به وبسایت www.vanachai.comمراجعه فرمایید). شاید مهمترین تفاوت ام دی اف ایرانی با واناچای در این می باشد که چگالی (دانسیته) ام دی اف واناچای بیشتر می باشد این امر باعث می شود موج چوب پس از رنگ کردن بسیار کمتر باشد از این رو کیفیت نهایی محصولات ساخته شده با ام دی اف خارجی به مراتب بیشتر می باشد. البته برخی از MDF های ایرانی از ساقه نیشکر تهیه می شود که قاعدتا کیفیت مطلوبی ندارند اما امروزه شاهد تولید ام دی اف های ایرانی با کیفیت در ایران هستیم که دارای قیمت مناسبی هم هستند.

پلای وود

پلای وود لایه های چوب می باشند که بصورت تار پود تحت فشار و دمای بالا،بر روی هم پرس می شوند لازم به ذکر است، اصلی ترین تولید کنندگان پلای وود کشور روسیه و مالزی می باشد و مهم ترین نکته درباه ی پلای وود این می باشد که برند روسی بر خلاف مالزی آن ضد آب می باشد که معمولا در مکان هایی که چوب در معرض رطوبت قرار دارد از پلای وود روسی استفاده می نمایند.

تعداد لایه های کار شده در پلای وود فرد می باشد و دارای ضخامتی حدود 5، 6 و یا 15 میلی متر می باشد. در عکس زیر چوب پلای وود دارای هفت لایه است.

چوب پلای وود

تفاوت پلای وود و ام دی اف برای ساخت وسایل چوبی؟

بسیاری از تولیدکنندگان و طراحان محصولات چوبی به دو دلیل پلای وود را به ام دی اف ترجیح می دهند:

1. استفاده از پلای وود برای ساخت محصولات چوبی آسان تر است؟

پلای وود پیچ ها را به خوبی سر جای خود نگه می دارد این موضوع موجب می شود تا اتصال آنها به سایر اجسام به خوبی صورت پذیرد در واقع تخته های چند لایه بسیار محکم هستند از این رو می توانید بدون آسیب رساندن به چوب پیچ ها را درون آن قرار دهید. اما ام دی اف بسیار حساس است و قرار دادن پیچ ها در آن بدون آسیب، امری مشکلی است. وقتی پیچ ها را داخل ام دی اف فرو می کنید، پیچ فیبرها را می شکافد و در بسیاری از مواقع باعث می شود تا فیبرها از هم جدا شوند یا به طور کامل شکاف بردارند. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که باید قبل از قرار دادن پیچ ها داخل ام دی اف با مته داخل ام دی اف ها یک سوراخ راهنما ایجاد کرد. این عمل باعث می شود تا مطمئن باشید پیچ ها هیچگاه با ام دی اف تماس مستقیم پیدا نمی کنند.

پلای وود را می توان در هر جا برش داد و یا سمباده کشید اما ام دی اف را  در مکان هایی که گردش هوای مناسب ندارد، نمی توان برش داد و یا سمباده کشید. در هنگام کار با ام دی اف غبار چوب در هوا پخش خواهد شد، لازم بذکر است خاک چوب ام دی اف از غبار معمولی بسیار مضرتر است چرا که سطح آن با مواد شیمیایی سمی به نام فرمالدهید پوشیده شده است. بنا به گفته ی پزشکان خاک MDF به حدی خطرناک است که اگر ممکن باشد نباید به طور کلی با آن کار کرد.

2. پلای وود قابلیت حمل بیشتری دارد.

پلای وود نسبت به ام دی اف سبک تر است. تصور کنید با چوبی به ابعاد ۴×۸ و ضخامت سه چهارم اینچ (1.905 سانتی متر) در حال کار هستید.
اگر این چوب از تخته سه لای سبک ساخته شده باشد وزنی در حدود 27 کیلوگرم خواهد داشت.اگر این چوب از جنس ام دی اف باشد وزنی برابر 45 کیلوگرم دارد.

چوب ام دی اف

عوامل موثر بر قیمت انواع چوب چیست؟

همانطور که می دانید قیمت چوب متغیر می باشد و روزانه دچار تغییر می شود. نکته دیگری که درباره قیمت ها می بایست به آن دقت کرد این است که همواره نرخ ثابت و مشخصی برای قیمت هر متر مکعب چوب وجود ندارد.

گونه چوب؛ عامل موثر در تعیین قیمت چوب

قیمت چوب راش در انواع ترک و گرجستان متفاوت می باشد. چوب راش ترک کیفیت نسبتاً بهتری دارد، اما هر دو گونه در صنعت نجاری کاربردی هستند. چوب روس قیمت نزدیک به چوب یولکا دارد، البته یولکا در انواع خشک و خیس عرضه می شود و در بالا قیمت یولکا خشک آورده شده است.

لازم به ذکر است شرکت روماک تولید کننده محصولات چوبی لوکس می باشد و در حال حاضر در زمینه فروش و خرید چوب فعالیت ندارد. برای خرید چوب خام و کسب اطلاعات در خصوص فروشندگان چوب ، به انتهای این مقاله مراجعه نمایید.

قیمت چوب الوار، چوب خام و اسلب چوب

نکته دیگر در خصوص قیمت چوب ، انتخاب شما می باشد. بدیهی است که قیمت الوار با قیمت اسلب برابر نمی باشد. اسلب چوب برای ساخت کانتر و میز بسیار کاربردی و شیک می باشد.

گران قیمت ترین چوب درخت

چوب درخت آبنوس گران قیمت ترین چوب در دنیا می باشد. ارزش یک کیلوگرم چوب درخت آبنوس برابر با 10.000 دلار می باشد.

ارزان ترین چوب نیز چوب درختان کاج و صنوبر می باشد. از جمله کاربردی ترین و ارزان ترین چوب ها در صنعت چوب می توان به چوب یولکا ( روسی ) اشاره نمود.

گران ترین چوب درخت ایران نیز گردو ایرانی می باشد. چوب این درخت عمدتاً برای صنعت و نجاری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

فروش چوب

فروش انواع چوب از جمله چوب بلوط، راش، گردو، ساسنا، یولکا توسط تعدادی زیادی از فروشندگان و واردکنندگان چوب در کشور عزیزمان صورت می پذیرد. در پایین لیستی از بهترین عرضه کنندگان چوب در ایران آورده شده است. این فروشندگان چوب از خوش نام ترین در این حوزه می باشند.

در اینجا لیستی از معتبرترین فروشندگان چوب در ایران ارائه شده است .

نام شرکتشماره تماسوبسایت
هادی چوب
انواع صفحات فینگر جوینت ، رابروود آکاسیا راش
02191007576
09121064601
www.hadichoob.com
فرآورده های چوبی باقریان
ورق هایگلاس، چوب روس و راش گرجستان، MDF
02176215636
02176216117
بازرگانی چوب فهیمیچوبwww.fahimiwoodbank.ir
02133281040 – 09121114901
صنایع چوب فخریانچوبwww.mercewood.com
نوین سپهر سانیارگردو و بلوط آمریکایی03136294145

نکته: شرکت روماک در فروش چوب توسط شرکت های فوق الذکر ذی نفع نمی باشد،بنابراین هیچ گونه مسئولیتی در قبال همکاری شما  عزیزان با این شرکت ها را بر عهده نمی گیرد.

خرید چوب برای نجاری

در صورتی که کارگاه نجاری دارید یا ابزار کار با چوب در منزل تهیه کرده اید و قصد خرید چوب برای کار با چوب و نجاری را دارید، پیشنهاد می شود به مرکز خرید چوب در خاوران ( 15 کیلومتری شهر تهران ) مراجعه نمایید. بزرگترین مرکز خرید و فروش چوب در تهران، واقع در شهرک خاوران می باشد. در این صورت می توانید انواع گونه های چوب را در ابعاد متفاوت و با قیمت مناسب خریداری نمایید. در حقیقت این منطقه شهرکی است که علاوه بر چوب فروشان، صنعت های مختلف مرتبط با چوب نیز فعالیت دارند.

خریدار چوب

بسیاری از فروشندگان چوب ، خریدار چوب نیز هستند. لازم به ذکر است در صورتی که قصد فروش چوب دارید، خریدار چوب میزان رطوبت چوب را می سنجد. در صورتی که چوب رطوبت زیادی داشته باشد، موفق به فروش آن نخواهید بود. پیشنهاد می شود از چوب های خود در محلی خشک و نعرض هوای آزاد نگهداری نمایید.

Eric Meier نویسنده
مترجم : نیما خوانساری

سوالات متداول

چوب های طبیعی در دو دسته سخت و نرم می گنجند. رویش درختانی که چوب سخت دارند مدت زمان بیشتری طول می کشد و محکم تر هستند و ماندگاری بیشتری دارند. چوب های نرم در مقایسه با چوب های سخت، چگالی کمتری داشته و سبک وزن تر هستند ، البته این بدین معنی نیست که حقیقتا نرم باشند.

سایت خرید چوب واقع در خاوران 15 کیلومتری شهر تهران می باشد. همچنین اطلاعات تماس فروشندگان چوب در انتهای این صفحه در یک جدول گردآوری شده است. در نتیجه می توانید برای آگاهی از قیمت چوب و یا خرید چوب با آن ها مستقیما تماس حاصل فرمایید.

به خواندن ادامه دهید

141 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *