رنگ های گرم و سرد و تاثیر آن بر روحیه انسان


رنگ های سرد و گرم معروف ترین دسته بندی رنگ ها در میان چرخه های رنگ هستند. اما چه اهمیتی دارد که بدانیم کدام رنگ گرم است و کدام رنگ سرد ؟ اصلا این گروهبندی چه دلیلی دارد ؟ شاید باورتان نشود اما رنگ های گرم و سرد می توانند در احساس شما نسبت به اشیا و محیط با آن رنگ تاثیر بگذارد.

میزان اثر گذاری رنگ بقدری زیاد است که مستقیما با روح و ذهن انسان در ارتباط می باشد. با تحقیق در مورد رنگ های سرد و گرم متوجه می شویم هر کدام از این رنگ ها تاثیرگذاری متفاوتی بر روحیه انسان و دکوراسیون دارد. برای درک بهتر تاثیر رنگ بر روحیه ی انسان، کافیست بدانیم کلیه اتاق عمل ها در سراسر جهان تنها با دو رنگ سبز و آبی (رنگ های آرامش بخش) طراحی می شوند و یا از رنگ قرمز نارنجی اغلب برای فست فودها استفاده می گردد.

با توجه به اهمیت رنگ ها در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی درباره تاثیر رنگ بر روحیه انسان بدهیم و موضوعات زیر را موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم:

برای دسترسی سریع به سرفصل های رنگ های سرد و گرم و تاثیر آن بر روحیه انسان بر روی عنوان موردنظر کلیک کنید:

رنگ های سرد و گرم کدامند ؟

همانطور که می دانید بطور کلی تنها سه رنگ اصلی (قرمز، آبی، زرد) وجود دارد و تمامی رنگ ها با ترکیب این سه رنگ ساخته می شوند. رنگ ها به سه زیر تقسیم بندی می شود:

تاثیر رنگ بر روحیه انسان

1- رنگ های گرم

به رنگ هایی مانند زرد، قرمز، نارنجی “رنگ گرم” می گویند. در واقع شما با دیدن این رنگ ها ، به یاد سمبل های گرمی مانند خورشید و آتش می افتید.

رنگ های گرم

روانشناسی رنگ های گرم

با نگاه کردن به رنگ های گرم، احساس  می کنید که فاصله این رنگ ها به شما بسیار نزدیک هستند. به همین دلیل در فضاهای بزرگ از رنگ های گرم استفاده می شود، تا محیط دنج تر به نظر برسد. اگر یک اتاق بزرگ دارید، دیوارهای آجری رنگ را انتخاب کنید. این رنگ ها همواره نشان دهنده احساسات، عشق و علاقه هستند. در ادامه دقیق تر به جزئیات رنگهای گرم در روانشناسی می پردازیم.

2- رنگ های سرد

به رنگ هایی مانند سبز، آبی و بنفش “رنگ سرد” گفته می شود. این رنگ ها آرامش و حس خوب را به همراه دارند. رنگ های سرد یادآور آسمان ، آب ، یخ و برف هستند. رنگ های سرد برای محیط های کوچک انتخاب مناسبی هستند. زیرا این رنگ ها باعث می شوند محیط بزرگتر به نظر برسد. بنابراین برای رنگ اتاق کوچک، آبی آسمانی مناسب است.

روانشناسی رنگ های سرد

روانشناسی رنگ های سرد

رنگ های سرد باعث می شود شما احساس آرامش و ریلکسی پیدا کنید. خودتان را در یک آسمان بی انتها تصور کنید، این رنگ دقیقا بر روان شما تاثیر مثبتی می گذارد. محل هایی مانند استخر ، حمام و … که برای ریلکس کردن هستند، دارای رنگ های سرد می باشند. در ادامه دقیق تر به جزئیات رنگهای سرد در روانشناسی می پردازیم.

3- رنگ های خنثی

معمولا رنگ هایی که از ترکیب چند رنگ ایجاد می شوند را رنگ های خنثی گویند در واقع این رنگ خنثی، رنگ های گرم یا سرد را تحت تاثیر قرار نمی دهند و با هر رنگی همخوانی دارند مانند خاکستری، سفید، مشکی و قهوه ای.

رنگ های خنثی

توجه : لازم به ذکر است یک رنگ با توجه به ترکیباتی که دارد می تواند هم گرم و  سرد باشد برای مثال رنگ بنفش اگر قرمزش بیشتر باشد جز دسته رنگ های گرم  و اگر آبی آن بیشتر باشد رنگ سرد می باشد.

یک نکته مهم این است که دکوراسیون اتاق نباید تنها متشکل از رنگ های گرم و یا رنگ های سرد باشد. در صورتی که خواستار یک اتاق دنج هستید، از رنگ های گرم به عنوان رنگ اولیه و اصلی استفاده کنید. از چند رنگ سرد نیز در اجزای دیگر بهره ببرید. این موضوع باعث ایجاد هماهنگی می گردد. در واقع پیش از تصمیم گیری در مورد گرم بودن یا سرد بودن رنگ اصلی ، بهتر است روحیه خودتان را مد نظر داشته باشد.

تاثیر رنگ بر روحیه ی انسان

برای اینکه از تاثیر رنگ های گرم و سرد بر روحیه ی انسان آگاه شویم، ابتدا باید روانشناسی رنگ ها را بشناسیم و بدانیم هر رنگ موجب ایجاد چه حسی در درون انسان می شود. اما روانشناسی رنگ چیست ؟

روانشناسی رنگ بدین معناست که بدانیم افراد با دیدن هر رنگ چه تغییراتی در درونشان رخ می دهد و این تغییرات موجب ایجاد چه حسی در آنها می گردد.  مطالعات نشان می دهند که ضربان قلب افراد با نگاه کردن به رنگ های گرم (مانند قرمز، نارنجی و زرد) بالا می رود و موجب تزریق آدرنالین در خون می شود و باعث ایجاد گرمی، حس مهمان نوازی و خشم روی ناخود آگاه انسان می گردد، این در حالی است که رنگ های سرد مثل سبز ، آبی و بنفش سبب ایجاد حس آرامش، رازآلودگی و گاهی افسردگی می شوند.

روانشناسی رنگ های گرم

رنگهای گرم هیجان انگیزترین رنگ ها در چرخه رنگ هستند؛ زیرا حس شادی و امید را در شما ایجاد می کنند و بسیار انرژی بخش هستند. نارنجی، زرد و قرمز بیشترین گیرایی را دارند به همین دلیل تمرکز شما را بالا می برند و در شما انگیزه و علاقه ایجاد می کنند.

از رنگ گرم در محیط اطراف کودکان دانش آموز استفاده می کنید، تا تمرکز آن ها را بالا ببرید. البته حواستان باشد تا زیاده روی نکنید چون موجب حواس پرتی و سر درد می شود. بهتر است از ترکیب رنگ گرم با رنگ سرد مقابل شان در چرخه رنگ استفاده کنید.

آیا می خواهید محیطی انگیزشی یا اشتها آور برای افراد ایجاد نمایید؟ بهترین راهکار استفاده از رنگ نارنجی و زرد است، به همین دلیل عموم رستوران ها از این دو رنگ استفاده می نمایند

توجه : مراقب باشید که رنگ های زرد و قرمز در چه مکانی به کار می روند زیرا باعث آسیب به چشم در طولانی مدت می شوند. از این رو این رنگ ها برای اتاق پذیرایی مناسب نیستند. البته لازم به ذکر است استفاده افراطی از رنگ های گرم باعث چاق شدن شما می گردد!

تاثیر رنگ بر روحیه ی انسان

روانشناسی رنگ های ملایم

رنگ بنفش : در صورتی که نیاز به ایجاد خلاقیت در محیط دارید می توانید از رنگ بنفش استفاده کنید، بنفش متشکل از دو رنگ آبی و قرمز است که بین ایجاد انگیزش و آرامش توازن برقرار می کند، همچنین این رنگ فضایی صلح آمیز ایجاد می نماید، استرس را کاهش می دهد و یکی از مناسب ترین رنگ ها برای خانه و اداره می باشد.

رنگ سبز و آبی : در صورتی که به دنبال ایجاد آرامش در محیط هستید، رنگ سبز و آبی را انتخاب کنید چرا که رنگ سبز بر روی شبکیه ی چشم منعکس می گردد، بنابراین ماهیچه های چشم کار کمتری انجام می دهند و در نتیجه چشم کمتر خسته می شود.

آبی برای اتاق هایی که تردد زیادی دارند و یا باید در آن زمان زیادی را به انتظار بگذرانید مناسب است زیرا فشار خون را کاهش می دهد و ایجاد آرامش می کند، لازم به ذکر است رنگ آبی مناسب ترین رنگ برای تخت خواب می باشد.

تاثیر رنگ بر روحیه ی انسان

رنگ های خنثی در روانشناسی

بژ ، کرم ، سفید ، طوسی و قهوه ای از جمله رنگ های خنثی هستند که محبوبیت زیادی دارند. رنگ خنثی از نظر روانشناسی می تواند تاثیری خنثی نیز بر روحیه شما داشته باشد. البته این به شرطی است که 90 درصد محیط از این رنگ ها پوشیده باشد.

رنگ های خنثی می توانند تناژ های روشن، ملایم و یا تیره داشته باشند. علاقه به این رنگ ها حاکی از آن است که شما ریسک پذیر نیستید و امنیت و آرامش را ترجیح می دهد و ترجیح می دهید احساسات تان را بروز ندهید. تصمیم گیری های محتاطانه و متعهد نبودن از دیگر ویژگی های دوستداران رنگ های خنثی می باشد.

رنگ های خنثی به عنوان رنگ مناسب برای درب چوبی بسیار ایده آل هستند، زیرا در این صورت می توان با آسودگی خاطر از سایر رنگ ها برای اجزای دیگر در دکوراسیون استفاده نمود.

تاثیر روانی رنگ بر تبلیغات

امروزه تاثیر رنگ بر مارکتینگ و تبلیغات اثبات شده است تا جایی که شرکت ها سرمایه گذاری های سنگینی برای تحقیقات در زمینه ی روانشناسی رنگ انجام می دهند. رنگ ها می توانند باعث گرسنگی، ایجاد تشویق، صداقت و آرامش بخشیدن در افراد شوند و این تغییرات موجب تصمیم گیری در اشخاص می گردد بنابراین تمامی شرکت ها دنبال استفاده از رنگ هایی هستند که مشتریان را به سمت خرید از آنها سوق دهد.

نماد رنگ ها و لوگوی شناخته شده ترین برندها

همه رنگ ها نماد و سمبل خصوصیت های خاص هستند. نکته جالب بکارگیری رنگ ها در لوگوی برندهای شناخته شده، نشات گرفته از نماد رنگ ها می باشد. در ادامه نمادها و لوگوی برندهای شناخته شده را معرفی می نماییم.

قرمز نماد انرژی ، علاقه و خطر

قرمز نماد عشق و علاقه است اما به هنگام عصبانیت نیز این رنگ را تجسم میکنیم. همچنین قرمز رنگ خون، علامت خطر و ایست نیز می باشد. برندهای محبوب از رنگ قرمز در لوگوهای خود بهره برده اند. از آنجایی که قرمز تحریک کننده اشتهاست، مک دونالد از این رنگ در کنار رنگ زرد برای برند خود استفاده نموده است. شبکه Netflix از رنگ قرمز برای جذب مخاطبین خود  استفاده کرده است. از دیگر برندها می توان به کوکا کولا اشاره نمود.

نارنجی نماد خلاقیت ، جوانی و اشتیاق

رنگ نارنجی نماد گرما، حرارت و شور است. اگرچه گیرایی رنگ قرمز را ندارد، اما توجه افراد را به خود جلب می کند. به همین دلیل برای هشدار در جاده ها از کله قندی های نارنجی استفاده می شود. این رنگ نماد سلامتی هم می باشد، به همین دلیل  قرص های ویتامین C نارنجی رنگ هستند. برند لوکس هرمس نیز از رنگ نارنجی برای لوگوی خود استفاده کرده، زیرا در جنگ جهانی دوم تنها جعبه های نارنجی رنگ مورد استفاده قرار می گرفت.

زرد نماد شادی، امید و تصمیمات ناگهانی

رنگ زرد سمبل خورشید، لبخند و گل آفتابگردان است. این رنگ سرشار از امید و انرژی مثبت بوده و توجه افراد را به خود جلب می کند. رنگ های زرد با طیف های گیرا برای لوگو جذاب هستند، در حالیکه زرد کم رنگ بی حال و مصنوعی به نظر می رسد.

سبز نماد طبیعت ، رشد و ثروت

رنگ سبز همواره یادآور طبیعت، درختان و گیاهان است. تاثیرگذاری این رنگ در تبلیغات بسیار بالا می باشد، به گونه ای که شناخته شده ترین برندها از قبیل گوگل، مایکروسافت، Spotify ،Starbucks و … از این رنگ در لوگوی خود استفاده نموده اند.

آبی نماد آرامش، اعتماد و هوش

رنگ آبی آرامش بخش بوده و حاکی از ذکاوت و مسئولیت پذیری می باشد. آبی پر رنگ حاکی از قدرت بوده و محبوب ترین رنگ در تمام دنیا از لحاظ علایق شخصی و برندینگ است. در لوگوی معروف ترین کمپانی ها از جمله  LinkedIn نیز از این رنگ بهره گرفته شده است.

تاثیر رنگ بر روحیه ی انسان

انواع رنگ دکوراسیون

طبقه انواع رنگ های دکوراسیون به شرح زیر می باشد.

رنگ های فعال یا Active دکوراسیون

این گونه رنگ ها یاد آور موضوعات ورزشی، هیجان و تعطیلات می باشند و اغلب حس مسافرت و ماجراجویی را در بیننده بیدار می کنند این رنگ ها عموما برای اماکن ورزشی ، مهد کودک ها و اتاق جوانان و نوجوانان به کار می رود.

انواع رنگ دکوراسیون

رنگ های ملایم یا Quiet در دکوراسیون

ملایم، آرام بخش و رنگ پریده و بعضی اوقات تیره و گاهی مابین دو رنگ آبی و سبز و طیف هایی از بنفش که  آرامش بصری را به بیننده القا می کند و شاید نوعی رمز و راز یا هیجان خاموش را در بیننده بر انگیزند، اینها تماما ویژگی رنگ های ملایم در دکوراسیون هستند.

انواع رنگ دکوراسیون

رنگ های غنی یا Rich دکوراسیون

 شکوه، جلال و قدمت رنگ های بنفش و آبی های تیره در کنار گونه هایی از رنگ سبز، طلایی، قرمز و خرمایی باعث ایجاد حس شکوه و جلال می شود در این نوع  موارد می توان از تضاد های رنگی با احتیاط استفاده کرد.

انواع رنگ دکوراسیون

رنگ های خاموش یا Mute در دکوراسیون

رنگ های خاموش خواص چند جانبه ای دارند ترکیباتی از رنگ های خاموش ،زهد و سنت را تداعی می کنند و ترکیبات رنگ پریده تر آنها می توانند یاد آور حس قدمت باشند همچنین برای القای حس پیچیدگی بیشتر و زرق و برق کمتر می توان از این رنگ ها استفاده کرد.

انواع رنگ دکوراسیون

بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی باید به شکل اصولی و صحیح انجام شود. یکی از بهترین شیوه ها برای داشتن چیدمانی منحصر بفرد در خانه، بکارگیری رنگ های مکمل است. به همین دلیل شناخت رنگ های سرد و گرم بسیار حائز اهمیت می باشد. با توجه به تاثیر رنگ ها بر انسان، رنگ های اصلی دکوراسیون داخلی را باید با دقت فراوانی انتخاب نمایید. برای آشنایی بیشتر با خواص رنگ ها و تاثیر بکارگیری رنگ های مناسب برای طراحی داخلی منزل، مطلب زیر را بخوانید:

ترکیب رنگ های مناسب رنگ زرد: این رنگ هارمونی زیادی با رنگ طبیعی چوب ،قهوه ای دارد. همچنین اکسسوری سورمه ای در کنار زرد لیمویی بسیار خاص بنظر می رسد.

مکمل های رنگ طوسی : شناخت رنگ هایی که با طوسی تناسب دارند، از اهمیت خاصی برخوردار هستند. زیرا امروزه این رنگ به عنوان رنگی خنثی بسیار محبوب است. قابل ذکر است که این رنگ هماهنگی زیادی با رنگ صورتی، آبی آسمانی و سفید دارد.

مکمل رنگ قرمز: رنگ قرمز را با احتیاط استفاده کنید! جالب است بدانید رنگ های کرم ،بژ و طلایی بسیار با رنگ قرمز تناسب داشته، ولی استفاده از رنگ بنفش ،صورتی و زرد در کنار قرمز اصلا توصیه نمی شود.

مکمل مناسب برای رنگ آبی: حضور رنگ آبی جذابیت خاصی را به خانه می دهد. مخصوصا اگر با رنگ های مکمل از جمله نارنجی بکار رود. پیشنهاد می شود آبی به عنوان رنگ اصلی و تزیینات با رنگ نارنجی باشند.

مفهوم و کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون

در صورتی که علاقمند به رنگ آبی و استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی منزل خود هستید، شناخت بیشتر این رنگ مفید خواهد بود.

رنگ آبی آرام بخش، شفا دهنده، سر زنده و کاهش دهنده فشار خون است. رنگ آبی به دلیل اینکه آرامبخش است برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب است.

برای دکوراسیون اتاق کودکان نیز این رنگ به عنوان رنگ اصلی انتخاب مناسبی است. زیرا با بزرگ شدنشان، می توان از رنگ های دیگر در کنار رنگ آبی برای اکسسوری استفاده نمود. به عنوان مثال برای نوزادان رنگ آبی و زرد کره ای، برای کودکان نوپا رنگ آبی و سبز نعنایی، برای سنین ابتدایی رنگ آبی و نارنجی و برای سنین دبیرستان آبی و سفید و…

دکوراسیون اتاق کودک

گستره وسیعی از رنگ آبی را با ترکیب با رنگ های سفید، سیاه و یا رنگ های خنثی می توان بدست آورد. به عنوان مثال آبی کبریتی روشن (سفید)، لاجوردی (رنگ سیاه) و یا رنگ های خنثی، گستره زیادی دارد.

به هنگام هماهنگ سازی رنگ های دیگر با رنگ آبی، در صورتی که از رنگ سفید هم استفاده کرده اید، بهتر است از رنگ هایی مانند لیمویی کم رنگ، صورتی کالباسی و سبز نعنایی استفاده کنید تا هارمونی ایجاد شود.

دکوراسیون داخلی آبی

بر اساس تحقیقات، ثابت شده است تا راز داشتن یک اتاق آرام، بکارگیری رنگ سورمه ای در آن می باشد. دانشگاه Sussex در انگلستان نیز از رنگ سورمه ای به عنوان آرامبخش ترین رنگ یاد کرده است. بنابراین با بکارگیری رنگ سورمه ای در دکوراسیون می توان فضایی آرام و صمیمی را فراهم آورد.

تاثیر رنگ سرمه ای بر انسان

ایده های اتاق خواب سورمه ای : از رنگ سورمه ای در اتاق خواب می توان برای رنگ دیوار استفاده نمود. البته ضروری است که اتاق در معرض نور طبیعی قرار گیرد تا فضا بیش از حد تاریک نگردد. مبل تک به رنگ سورمه ای نیز جذابیت خاصی به گوشه دنج اتاق می دهد.

اتاق خواب سورمه ای

از رنگ سفید به عنوان رنگ تاکیدی در این اتاق استفاده نمایید. از رنگ زرد نیز می توان برای بالشت ها بهره برد.

رنگ سورمه ای در اتاق خواب

ایده های پذیرایی سورمه ای : پذیرایی به عنوان قلب خانه باید فضایی صمیمی و گرم داشته باشد. بنابراین رنگ سورمه ای می تواند گزینه مناسبی برای رنگ دیوار و یا کاغذ دیواری باشد. این رنگ فضایی مدرن را برای شما فراهم می آورد. مبلمان سورمه ای از جمله محبوب ترین مبلمان برای دکوراسیونی جذاب است.

پذیرایی سورمه ای

تابلوهای هنری که در آن ها از رنگ سورمه ای بهره گرفته شده است، از جمله ایده های بکارگیری این رنگ می باشد. در نهایت می توان برای مبلمان با رنگ های روشن از جمله زرد، از کوسن سورمه ای بهره برد. فرش سورمه ای نیز گزینه ای جذاب می باشد.

دکوراسیون سورمه ای

تاثیر رنگ قرمز بر انسان

رنگ قرمز همواره تاثیر مثبتی بر انسان داشته است. بنابراین اگر به دنبال یک جلوه خاص در دکوراسیون داخلی خود هستید به کار بردن این رنگ به کار شما می آید. قرمز رنگی فعال، پر انرژی و بی پرواست و برخی معتقدند که نماد خوش شانسی می باشد.

رنگ قرمز از رنگ های اصلی بوده اما کاربرد طیف آن از روشن تا تیره متفاوت است. در این میان می خواهیم بهترین نوع بکارگیری این رنگ را در هر مکان بررسی کنیم.

اتاق خواب: برای دکور اتاق خواب تم های قرمز تیره را مدنظر داشته باشید. زیرا قرمز روشن بیش از اندازه فعال بوده و نمیتواند محیط آرامی را به وجود بیاورد، مگر اینکه در ابعاد کوچک مانند یک کوسن یا کف پوش به کار برود.

اتاق خواب قرمز

نشیمن و پذیرایی: اگر می خواهید این رنگ را به دکوراسیون پذیرایی خود اضافه کنید، قرمز متوسط بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک است. در حالیکه طیف قرمز روشن یا تیره برای فضاهای بزرگ مناسب هستند.

دکوراسیون قرمز

از  رنگ قرمز می توان در کنار رنگهای خنثی نیز بهره برد. در اینصورت از شدت غالب بودن آن در محیط کاسته شده و توازن بیشتری ایجاد خواهد شد. به طور مثال چند جزء از مبلمان یا کوسن یا دیوار شاخصی را به این رنگ انتخاب کرده و در کنار آن از لوازمی به رنگ های خنثی استفاده کنید.

آشپزخانه: یکی از مکان هایی که می‌توانید از رنگ قرمز بدون نگرانی در آن استفاده کنید، آشپزخانه است. این رنگ اشتها را افزایش داده و دیوارها را نزدیک به هم نشان می‌دهد و به این صورت فضایی صمیمی ایجاد می گردد.

جذاب ترین رنگها برای ترکیب با قرمز، رنگ های نقره ای، مشکی و سفید هستند.

آشپزخانه قرمز

رنگ های سرد و گرم چه کاربردی در دکوراسیون دارند؟

همانطور که ذکر شد؛ قرمز، زرد و نارنجی رنگ های گرم هستند که به فضا انرژی و جان تازه می دهند. آبی ، سبز و بنفش نیز رنگ های سرد و تسکین دهنده هستند. به همین دلیل برای برای فضاهایی که میزان استرس نسبتاً بالاست، رنگ ایده آلی می باشند.

حال می خواهیم با کاربرد رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون آشنا شویم:

زرد: این رنگ برای تاکید در طراحی کاربرد دارد و در کنار رنگ های خنثی مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ زرد در دکوراسیون

قرمز : به دلیل تاثیرگذاری زیاد معمولا از قرمز خالص استفاده نمی شود. اما سایه های تیره مانند زرشکی، حنایی، شرابی باعث لوکس شدن محیط و سایه های روشن مانند سرخابی و صورتی باعث ایجاد حس شادابی و سبکی می شوند.

قرمز در دکوراسیون

نارنجی: نارنجی بیشتر برای تشدید سایر رنگ‌ها مناسب ‌است. به طور مثال در یک دکوراسیون یکنواخت، استفاده ازچند کوسن نارنجی کم ‌رنگ، یا اجزای تک در جاهای مختلف روحی تازه به آن می بخشد.

نارنجی در دکوراسیون

آبی: آبی روشن بدلیل پر انرژی بودن برای محیط های ورزشی مناسب است.‌ به کارگیری آن در سرویس بهداشتی نیز مناسب است.

رنگ آبی در سرویس بهداشتی

بنفش: بنفش عموما به شکل کم‌ رنگ یا یاسی به کار می‌رود.

بنفش در دکوراسیون

سبز: طیف روشن رنگ سبز برای دیوارها، فرش و مبلمان مناسب است. پرده های سفید و سبز نیز فضای دلپذیر و خنکی را ایجاد می کند.

دکوراسیون سبز

اصول ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از چالش های اصلی در طراحی منزل می باشد. رنگ ها در قسمت های مختلفی از خانه اعم از دیوار، کف، درب، مبلمان، اشیاء دکوراتیو و … دیده می شوند و این یعنی همه جای خانه ! در نتیجه درک و شناخت رنگ ها به شما کمک می کند تا بهترین رنگ برای دکوراسیون خانه را انتخاب کنید.

با ما همراه باشید تا اصول انتخاب رنگ و اشتباهات رایج را با شما در میان بگذاریم. برای دسترسی سریع تر به مطالب زیر، بر روی عنوان مورد نظر کلیک نمایید.

انواع رنگ در دکوراسیون

هنگام انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی، با اصطلاحات مربوط به رنگ مواجه می شوید که ممکن است با آنها آشنایی نداشته باشید.

رنگ های اصلی (Primary color): شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد می شود، ساخت این رنگ ها با ترکیب رنگ های دیگر امکان پذیر نمی باشد.

رنگ های ثانویه (Secondary color) : سبز، نارنجی و بنفش رنگ های ثانویه هستند که از ترکیب رنگ های اصلی ساخته می شوند.

رنگ های ثالث (Tertiary color) : این رنگ ها از ترکیب رنگ اصلی با رنگ ثانویه ساخته می شود که می توان با اضافه کردن مشکی، طوسی و سفید می توانید Tint (خلوص رنگ)، Tone (ته رنگ) و Shade (درخشندگی) رنگ های ثالث را تغییر داد.

Tone: ته رنگ میزان روشنایی و عمق رنگ را نشان می دهد که تحت تاثیر ترکیب با رنگ طوسی حاصل می شود.

Tint: خلوص رنگ را نشان می دهد که با ترکیب رنگ سفید دست خوش تغییر می شود.

Shade: میزان درخشندگی رنگ را نشان می دهد که با ترکیب رنگ مشکی تحت تاثیر قرار می گیرد.

استفاده از چرخه رنگ

چرخه رنگ بهترین دوست شما در فرایند انتخاب رنگ در دکوراسیون است. کافیست اصول استفاده از چرخه رنگ را درک کنید تا انتخاب های اصولی و موفقی داشته باشید.

انواع چرخه های رنگ

چرخه رنگ در دسته های زیر می گنجد :

رنگ های گرم : یک سمت چرخه رنگ های گرم هستند که شامل قرمز، نارنجی و زرد است.

رنگ های سرد : رنگ های آبی، سبز و بنفش در سمت دیگر چرخه رنگ قرار می گیرد.

رنگ های مونوکروم (Monochromatic colors): دکوراسیون مونوکروم در سال های اخیر محبوبیت چشمگیری داشته است. پالت مونوکروم شامل سایه های مختلفی از یک رنگ می شود که در یک برش چرخه قرار می گیرند.

رنگ های مکمل (Complimentary colors): برای اینکه متوجه شوید کدام رنگ ها با یکدیگر هارمونی دارند، باید رنگ های مکمل را بشناسید. رنگ های مکمل در چرخه رنگ در برش جهت مقابل قرار می گیرند. به عنوان مثال مکمل رنگ آبی، زرد می باشد.

رنگ های مشابه (Analogous colors): رنگ های مشابه شامل چند برش از چرخه رنگ ( بطور معمول 3 برش) می شود. این رنگ ها بدون اینکه تضاد رنگ های مکمل را داشته باشند، با یکدیگر همخوانی دارند. به عنوان مثال رنگ های سبز، آبی و بنفش رنگ های مشابه هستند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

حال که با انواع چرخه رنگ و تاثیر رنگ بر روحیه افراد آشنا شدید، چگونه باید این رنگ ها را در دکوراسیون به کار برد ؟

رنگ های مونوکروم در دکوراسیون

شاید تصور کنید که طراحی دکوراسیون مونوکروم بسیار ساده است، اما با اندکی بی احتیاطی ممکن است یک خانه کسل کننده داشته باشید. برای فضای مونوکروم از رنگ های tones and tints ( در بالا همراه با عکس توضیح داده شد) استفاده کنید. از رنگ های بکار برده شده در نقوش و الگوهای تکرار شده در مبلمان غافل نشوید.

رنگ های مکمل در دکوراسیون

اگر علاقمند به رنگ های متضاد هستید، پالت رنگ های مکمل برای شما ایده آل خواهد بود. برای این دکوراسیون می توانید یک رنگ گرم را با یک رنگ سرد ترکیب کنید. به عنوان مثال در اتاقی به رنگ آبی روشن، از رنگ نارنجی استفاده کنید. هر چند این نوع ترکیب گزینه مناسبی برای سبک مینیمال نیست.

رنگ های مشابه در دکوراسیون

در این دکوراسیون تمامی رنگ های با یکدیگر هارمونی دارند. با انتخاب 2 و یا 3 برش از چرخه رنگ به راحتی دکوراسیون با رنگ های مشابه قابل اجرا خواهد بود. به عنوان مثال اگر آبی را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده اید، سبز به عنوان رنگ مشابه کاربردی خواهد بود. از رنگ مشابه می توانید در جزئیاتی مانند کوسن استفاده کنید و با بکارگیری اشیاء چوبی و فلزی، آرامش بصری را به محیط بیاورید.

نکاتی برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

آشنایی با رنگ ها و نحوه استفاده از چرخه رنگ به تنهایی کافی نیست. پیشنهاد می کنیم نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید.

توجه به معماری داخلی خانه

انتخاب رنگ در دکوراسیون به رنگ های مبلمان، فرش و اشیا دکوری ختم نمی شود. المان هایی از قبیل کف، دیوار، درب و کمد دیواری نیز حائز اهمیت هستند.

انتخاب رنگ درب داخلی

امروزه انواع درب های داخلی تنوع بالایی در رنگبندی و طرح دارند، اگر قصد بازسازی منزل را دارید، رنگ درب را هوشمندانه انتخاب نمایید.

انواع رنگ از قبیل رنگ وایت واش، پتینه، انواع روکش چوب ( عسلی، گردویی، فندقی و … و رنگ های یکدست مانند سفید، طوسی، خاکستری، و … در انواع سبک های مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک اجرا می شوند.

اگر خانه شما مدرن است و رنگ آبی را به صورت مونوکروم انتخاب کرده اید، درب چوبی قهوه ای چندان کارآمد نیست. رنگ ایده آل خود را متناسب با سبک معماری داخلی ساختمان انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم با انواع رنگ درب اتاق خواب جدید در سبک های گوناگون آشنا شوید.

درب اتاق خواب سفید در تمامی فضاها و با تمامی المان ها هارمونی لازم را برقرار می کند، از این رو اگر هنوز رنگ دیوار و مبلمان را انتخاب نکرده اید، درب سفید گزینه مناسبی است.

انتخاب رنگ دیوار و کف در گام آخر

برخی از طراحان داخلی معتقد هستند که رنگ دیوار باید در آخرین مرحله و پس از انتخاب سایر رنگ ها در محیط انتخاب شود. علت آن هم این است که برای مبلمان، اشیا دکوری، پرده و سایر المان های موجود در اتاق، گزینه های متعددی وجود دارد. در حالیکه تنوع رنگ دیوار و کف محدودتر است. در نتیجه بهتر است رنگ کف و دیوار با سایر رنگ های موجود هارمونی داشته باشد.

متراژ اتاق نیز از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب رنگ می باشد، تصمیم بگیرید که می خواهید فضا بزرگتر به نظر برسد یا کوچک تر و دنج تر.

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

رنگ کابینت آشپزخانه تنوع بالایی دارد، بطوریکه انتخاب را برای شما دشوار می کند. کابینت رنگ شده در رنگ های سفید، طوسی و آبی بسیار محبوب هستند. پیش از انتخاب رنگ های آشپزخانه، پیشنهاد می کنیم با انواع رنگ کابینت جدید آشنا شوید.

ایده های وبسایت های طراحی داخلی

اگر حوصله استفاده از چرخه رنگ را ندارید، از وبسایت های شناخته شده در زمینه طراحی داخلی ایده بگیرید. برای این کار رنگ دیوار، کف و وسایلی که از پیش دارید را در نظر داشته باشید. سپس در وبسایت های دکوراسیون مانند Pinterest و Houzz به دنبال طرح هایی که به فضای شما نزدیک هستند، بگردید.

فرقی نمی کند که در جست و جوی رنگ ایده آل برای دیوار یا مبلمان هستید، سعی کنید رنگ های موجود در پالت را در سایر بخش های خانه استفاده نمایید تا زیبایی دکوراسیون بیشتر شود. به عنوان مثال اگر رنگ آبی را انتخاب کرده اید، از رنگ های خنثی مانند مشکی یا طوسی در جزئیاتی مانند کوسن استفاده نمایید.

در نهایت می توان گفت نیازی به کمک یک فرد متخصص در زمینه طراحی داخلی ندارید، کافیست رنگ ها را بشناسید و از منابع مختلف ایده بگیرید تا خالق یک دکوراسیون زیبا شوید.

انتخاب رنگ برای دکوراسیون خانه

روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر روحیه انسان، فراتر از شناخت رنگ ها و خصوصیات آن‌ها می باشد. بعبارتی این موضوع بر تصمیم‌گیری، احساسات، حافظه و مغز ما تاثیر می‌گذارد. بنابراین بکارگیری رنگ ها در دکوراسیون خانه و محیط کار نباید نا‌دیده گرفته شود.

انتخاب و ترکیب رنگ ها عامل کلیدی در یک طراحی حرفه ای می باشد. با بکارگیری ایده هایی ساده می‌توانید در دکوراسیون منزل هماهنگی ایجاد کنید.

1- استفاده از پالت های رنگی

پالت های رنگی که در سبک‌های مختلف و به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند؛ به شما کمک میکند تا ترکیب رنگ ها را شناسایی کنید.

2- انتخاب رنگ های کمتر

اشتباه رایج استفاده از تعداد رنگ های زیاد است. در صورتی که بیش از 3 رنگ در دکوراسیون خود به کار می برید، باید هماهنگی آن ها را با یکدیگر در نظر بگیرید.

3- ترکیب رنگ

از رنگ های خنثی مانند خاکستری و بژ در زمینه استفاده کنید. رنگ های سرد و یا گرم می تواند برای اجزای اصلی استفاده شود. قدرت رنگ خاکستری را دست کم نگیرید، زیرا تقریباً با تمامی رنگ ها همخوانی دارد.

4- جسارت در انتخاب رنگ

در هنگام انتخاب رنگ جسورانه اقدام کنید. ضرورتی ندارد که حتما از رنگ های ملایم و نامحسوس در طراحی داخلی استفاده کنید.

منبع:

urbanrhythm

سوالات متداول

رنگ های زرد، قرمز و نارنجی که شما را به یاد سمبل های گرم مانند آتش و خورشید میندازند، رنگهای گرم هستند. رنگهای گرم احساسات شما را برانگیخته و حس گرما و عشق را به شما انتقال می دهند.

سبز، آبی و بنفش که یادآور آسمان، آب و یخ هستند رنگ های سرد می باشند. این رنگ ها حس آرامش و راحتی را به همراه دارند و حس خوبی را به شما القا می کنند.

رنگ ها احساسات گوناگونی مانند حس ناراحتی، خوشحالی، اظطراب و حتی گشنگی را در ما ایجاد می کنند. تمامی این احساسات ریشه در روانشناسی رنگ و تاثیر رنگ ها بر انسان دارد .

به خواندن ادامه دهید

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *