راه های افزایش امنیت ساختمان


امنیت ساختمان دغدغه ای است که اکثر افراد دارند، اما برای ایجاد امنیت در خانه چه اقداماتی باید انجام داد؟ تکنولوژی امروزه این امکان را فراهم آورده است تا ساختمان ها مجهز به بروزترین امکانات برای حفظ امنیت باشند. در صورتی که یک آپارتمان امن باشد، درصد بروز هر گونه سوء استفاده از ملک شخصی شما کاهش می یابد. علاوه بر آن ، می توان از بروز حوادث غیر قابل پیش بینی نیز جلوگیری نمود.

فارغ از اینکه در یک آپارتمان و یا در یک ویلا زندگی می کنید، می توانید به روش های متعددی زندگی آسوده ای را داشته باشید. در ادامه قصد داریم چندین روش کارآمد را به منظور حفظ امنیت در ساختمان معرفی نماییم.

برای خواندن مطالب زیر، بر روی عناوین مورد نظر کلیک نمایید.

امنیت ساختمان

روش های افزایش امنیت ساختمان

برای امنیت خانه چه کنیم ؟ روش های متعددی برای بالا بردن امنیت در یک ساختمان وجود دارد. در ادامه به بررسی تاثیرگذار ترین موارد می پردازیم.

1- درب ورودی مقاوم و غیرقابل نفوذ

درب ورودی اولین نقطه آسیب پذیر در ساختمان است. بنابراین باید از استحکام این درب اطمینان حاصل نمایید. ساختار درب باید مقاوم در برابر دیلم و عوامل نفوذی باشد. قفل درب نیز باید به نحوی طراحی شده باشد که از طریق شکستن شیشه و یا صندوق پست قابل دسترسی نباشد. به عبارت دیگر، کلید باید تنها راه باز کردن درب از بیرون باشد.

برخی از افراد به هنگام ورود به ساختمان، فراموش می کنند که درب را ببندند. گاهی اوقات هم اقدام به بستن درب می نمایند، اما به هر دلیل درب باز باقی می ماند. بنابراین با نصب یک آرام بند، از بسته شدن درب ورودی اطمینان حاصل نمایید. همچنین لازم است صحت عملکرد آرام بند را تحت نظر داشته باشید.

اگر نگهبان ساختمان ندارید؛ درب لابی ضد سرقت حداکثر امنیت ممکن را فراهم می کند. در ساختار این درب ها از ورق فولادی مقاوم و محکم استفاده می شود و سطح آن با چوب پوشانده شده و فاقد شیشه هستند.

2- دوربین های مدار بسته برای امنیت ساختمان

یکی از کارآمد ترین روش ها برای جلوگیری از رفت و آمدهای غیرمجاز، بهره گیری از دوربین مداربسته است. از آنجایی که این دوربین ها همه وقایع را ثبت و ضبط می کنند، عاملی اساسی برای دور کردن سارقان می باشد.

نکته قابل توجه، بکارگیری این دوربین ها در بیش از یک نقطه است. درب ورودی ، لابی ، آسانسور و راه پله ها از جمله مکان های عمومی هستند که رفت و آمدها را در بر دارند. بنابراین در انتخاب نقاط نصب دوربین ها و زوایای دید آن ها، هوشمندانه تصمیم گیری نمایید.

دوربین مداربسته برای امنیت

3- قفل های ضد سرقت

یک درب غیر قابل نفوذ که تحت هیچ شرایطی شکسته نمی شود را در نظر بگیرید که بر روی آن یک قفل نا مناسب نصب شده است. این درب به راحتی باز خواهد شد و کمکی به امنیت شما نخواهد کرد. از این رو بهترین و مرغوب ترین درب های ضد سرقت، زمانی مفید هستند که سارقان از تخریب قفل نصب شده بر روی درب عاجز باشند. حال درب حتی اگر از فولاد نفوذ ناپذیر و بر اساس استانداردهای جهانی نیز ساخته شده باشد، بدون نصب قفل ضد سرقت، تفاوتی با یک درب معمولی نخواهد داشت.

قفل درب امن

بروزرسانی قفل درب تا حد زیادی میزان امنیت منزل را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، صفحه قفل پشت درب آپارتمان را مطالعه نمایید.

4- امنیت ساختمان با بکارگیری درب ضدسرقت 

فراهم آوردن امنیت در سرتاسر ساختمان، مبحثی کلی می باشد. درب های ضد سرقت تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود سارقان به منزل دارند. بنابراین هر واحد از ساختمان باید مجهز به درب ضد سرقت باشد.

حفاظت از ساختمان با درب ضد سرقت

درب ضد سرقت علاوه بر اینکه ساختاری متفاوت از درب های معمولی دارد، بلکه باید اجزای مقاوم و غیرقابل نفوذ هم داشته باشد. غیر قابل نفوذ بودن زمانی معنا پیدا می کند که تمامی اجزای تشکیل دهنده درب حتی یک پیچ آن از مرغوب ترین و مستحکم ترین مواد اولیه ساخته شده باشد. از این رو شناخت اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت بسیار اهمیت دارد.

در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

درب ضد سرقت ترک دارای ساختاری امن می باشد. برای مشاهده مدل های دربهای ترک، صفحه قیمت درب ضد سرقت ترک اصل را مشاهده نمایید.

چهارچوب درب امنیتی

معمولا با استفاده از ورق فولادی به ضخامت 1.5 تا 2 میلیمتر ساخته می شود که این ضخامت تاثیر شگرفی بر استحکام درب دارد. عملا چهارچوب ساخته شده با ضخامت کم ، مشکلات عدیده ای را هنگام نصب برای نصاب به همراه دارد.

پانل یا رویه درب امنیتی

پانل یا رویه درب معمولا از ام دی اف 8 الی 12 میلیمتری جهت زیبا سازی بصری درب ساخته شده است که می تواند بسته به تقاضای کارفرما به صورت روکش طبیعی چوب، روکش پی وی سی، روکش ملامینه، های گلس، سی پی ال، لمینیت و به صورت مدرن و یا کلاسیک می باشد. طی سال های اخیر خرید درب های مدرن در ایران و به خصوص در تهران افزایش داشته است.

یراق آلات درب امنیتی

یکی از اجزای بسیار کلیدی و مهم درب ضد سرقت قفل آن است که در دو نوع  مونوبلاک و مولتی پوینت عرضه می شود. قفل مولتی پوینت یا مرکزی دارای چندین زبانه است که این زبانه ها از هر سه طرف درب ( بالا ، پایین و محل قفل ) بعد از چرخاندن کلید در چهارچوب درگیر می شوند. این قفل ها بسته به نوع و شرکت سازنده در دو نوع چنگکی یا هوکی و سیلندری در دنیا عرضه می گردد.

قفل امن ساختمان

فقل شب بند

قفلی سوییچی است که هم از بیرون و هم از داخل محیط به آن دسترسی وجود دارد. همانطور که از نامش پیداست ،فرد در درون محیط به راحتی درب را با چرخش سوییچ قفل می کند. این نوع قفل نیز به دو صورت چنگکی و سیلندری در دنیا عرضه می شود.

قفل پستچی

قفلی تک زبانه و سوییچی است که بعد از چرخش سوییچ از داخل محیط ، زبانه قفل در قیدی فلزی درگیر شده و عملا امکان باز شدن درب بیشتر از 7 تا 10 سانتی متر میسر نمی شود. این قابلیت به شما این امکان را می دهد که بدون باز شدن کامل درب، به جهت رعایت مسایل ایمنی، با محیط خارج ارتباط بر قرار کنید.

5- نگهبان ساختمان و یا لابی من

در ساختمان های بزرگ، حضور یک لابی من بسیار موثر است. این اشخاص مسئول دریافت بسته های ساکنین هستند. این امر موجب می شود تا افراد غریبه به طبقات نروند. علاوه بر این، رفت و آمدها تحت نظر این شخص خواهد بود.

6- نورپردازی مناسب

در صورتی که دارای حیاط و یا پارکینگ هستید، از چراغ هایی با نور روشن در طول شب استفاده نمایید. فراموش نکنید که محیط های تاریک، برای سارقین موقعیت محسوب می شود.

برای راه پله ها، چراغ های اتوماتیک انتخاب بهتری هستند. این چراغ ها به هنگام رفت و آمد افراد به صورت اتوماتیک روشن می شود. در نتیجه تمامی رفتارها در مقابل دوریین ثبت و ضبط می گردد.

7- امن کردن ساختمان با مسدود کردن پنجره ها

استفاده از حفاظ برای پنجره و تراس؛ از جمله روش های قدیمی است که به ایمن شدن ساختمان شما کمک شایانی می کند. طبقات اول که ارتفاع کم تری از سطح زمین دارند؛ دسترسی بهتری را برای سارقان فراهم می آورند. در نتیجه بهتر است از نرده برای بالکن و محافظ برای پنجره در طبقات پایین تر استفاده گردد. جنس نرده حفاظ پنجره معمولا از استیل و آهن است، همچنین یکی از مدل‌های پر استفاده برای حفاظ ، پنجره فرفورژه است.

8- حفاظت از ساختمان با بکارگیری دزدگیر

دزدگیر یا سیستم اعلام سرقت از جمله تجهیزات کاربردی است که هرگونه به خطر افتادن ایمنی ساختمان را به شما اعلام می‌کند. انواع دزدگیرها به شرح زیر هستند :

دزدگیر سیمی: ابتدایی ترین نوع دزدگیر که منبع تغذیه آن بیرونی بوده و نسبت به بقیه قیمت مناسب تری دارد.

بی‌سیم: منبع تغذیه این دزدگیر باتری بوده و پس از تشخیص ورود سوژه مورد نظر، آژیر آن به صدا در می آید.

دزدگیر هیبریدی: این دزدگیر ترکیبی بوده و چون از باتری تغذیه نمی کند، امکان خالی شدن باتری ندارد. بنابراین احتمال ایجاد اختلال در سیستم کم است.

9- قفل کردن پنجره ها

پنجره نیز همانند درب نقطه ضعفی برای ورود بیگانگان می باشد، به خصوص در طبقات پایین تر و یا طبقاتی که امکان دسترسی از خانه های مجاور را دارند. بسیاری از پنجره ها دارای زبانه ای در پشت پنجره و یا قفل هستند، هر چند برخی از این قفل ها مقاومت کافی در برابر تلاش های متجاوزان ندارد. بنابراین بهتر است قفل و یا زبانه پشت پنجره را بررسی نمایید و در صورتی که از ایمنی کافی برخوردار نیستند، فکری اساسی برای این امر نمایید.

امروزه از شیشه های امنیتی، حفاظ پنجره و یا سنسورهای امنیتی برای ایمنی سازی پنجره می توان بهره برد.

10- امنیت پارکینگ خانه

زیبایی ورودی پارکینگ به تنهایی کافی نست و باید فکری اساسی برای امنیت آن کرد. پارکینگ تنها محل نگهداری خودرو نیست و عموما دسترسی به انباری نیز از طریق پارکینگ فراهم می شود. در نتیجه سارقین به امید سرقت اشیا با ارزش پارکینگ را هدف قرار می دهند.

پارکینگ باید حتما مجهز به دوربین امنیتی باشد، سیستم نورپردازی اتوماتیک که مجهز به سنسور حرکتی است برای پارکینگ کاربردی است. برای اینکه سارقین را از امنیت پارکینگ آگاه کنید، بهتر است ورودی پارکینگ از بیرون مجهز به دوربین و نور اتوماتیک باشد تا در ابتدای کار سارق را منصرف کند.

چه مواردی امنیت آپارتمان را زیر سوال می برد ؟

پیش از این راه های افزایش امنیت خانه را بیان نمودیم. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه مواردی می تواند امنیت منزل را تحت تاثیر منفی قرار بدهد ؟

انتخاب درب شیشه ای برای ورودی آپارتمان های مسکونی : درب های شیشه ای در ساختمان های تجاری بسیار کاربردی هستند، با این حال بهتر است درب ورودی ساختمان های مسکونی که فاقد سیستم امنیتی و نگهبان است، از جنس شیشه نباشد.

دسترسی از طریق پنجره : بعد از درب ورودی، پنجره ها از مکان های اصلی برای نفوذ بوده و از این رو اطمینان از عملکرد آن ها برای امنیت منزل مسکونی حائز اهمیت است. به خصوص پنجره های پشتی که در معرض دید نیز نیستند، به امنیت بیشتری نیاز دارند. همچنین در مواردی که ابعاد پنجره های شما بزرگ است، ضروری است تا به صورت دوره ای، چفت و دستگیره های آن را بررسی نمایید و در صورت نیاز تعویض کنید.

 آرام بند درب ورودی : با توجه به فیلم های ضبط شده از دوربین های مداربسته، مشاهده شده است بسیاری از افراد به سادگی موفق به ورود غیرمجاز به ساختمان های مسکونی می شوند و علت آن بهره گیری از آرام بند بر روی درب های ورودی است. زیرا عملکرد آرام بند به مروز زمان دچار اختلال می شود، در نتیچه زبانه قفل جا نمیخورد و درب باز می ماند. در برخی از موارد این امر از چشم سارقان دور نخواهد ماند و به راحتی به حریم ساختمان وارد می شوند.

روشنایی مناطق حساس : ضروری است تا نورپردازی در برخی از نقاط آپارتمان مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است راهروها، پارکینگ، انباری ها و ورودی بام مجهز به چراغ های اتوماتیک باشد.

امنیت ساختمان در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی

حوادث غیرقابل پیش بینی نیز امنیت و سلامت شما را تهدید می نماید. بنابراین می توان اقداماتی را جهت کمک به ساکنین ساختمان انجام داد.

آتش سوزی یکی از حوادث مذکور می باشد. در صورتی که ساختمان دارای موتورخانه می باشد، از نصب یک درب ضد حریق بهره ببرید. مجهز کردن ساختمان به کپسول های آتش نشانی نیز عملی هوشمندانه است. امروزه بکارگیری اسپرینکلر آتش در ساختمان های بزرگ ریج می باشد. در این حالت وقتی دمای محیط به طرز غیرمعمولی بالا برود، اسپرینکلرها اقدام به تخلیه آب می نمایند.

اسپرینکلر آتش نشانی

ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله باید به گونه ای باشد که در هنگام لرزش دچار آسیب نشود. برای کاستن خسارت های احتمالی باید بدانیم چگونه خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنیم. در همین راستا برای در امان ماندن و افزایش امنیت ساختمان به نکاتی که باید مد نظر داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

استفاده از مصالح سبک: آجر و بتن به دلیل وزن بسیار بالا از مقاومت کمی در برابر زلزله برخوردار هستند و در هنگام لرزش فرو می ریزند. مهم ترین ویژگی مصالح ضد زلزله سبک بودن آن ها است.

بکارگیری لوله کشی قابل انعطاف: لوله های قابل انعطاف خریداری کرده و جایگزین لوله های غیر انعطاف کنید. زیرا لوله ها در زیر فشار لرزه خم می شوند و لی اگر منعطف باشند در برابر تکان ها تغییر شرایط می دهند و آسیب کمتری به آنها وارد می شود.

داشتن اتصالات صحیح: هنگامی که در ساختار ها اتصالات به طور صحیح بکار روند، ساختمان تحمل لرزش را داشته و دیرتر فرو می ریزد. همچنین سیم کشی های معیوب و نشتی اتصالات گاز را رفع کنید تا از آتش سوزی جلوگیری شود.

 

سوالات متداول

راهکارهای متعددی برای افزایش امنیت خانه وجود دارد؛ درب ورودی ضد سرقت مجهز به قفل ضد سرقت و قفل شب بند، نورپردازی مناسب ساختمان، دوربین مداربسته، امن سازی پنجره ها، بهره گیری از دزدگیر و ... از جمله اقدامات موثر هستند.

بهره گیری از درب و پنجره های نا امن و حفاظت نشده و آرام بند با عملکرد نامناسب برای درب می تواند امنیت ساختمان را تهدید کند.

بکارگیری دوربین مداربسته، درب های مقاوم در برابر سرقت، قفل های ضد سرقت، نورپردازی مناسب و حفاظ های امنیتی در افزایش امنیت ساختمان موثر هستند.

بهره گیری از سیستم اطفاء حریق، اتصالات صحیح و مصالح مطابق با استانداردها می تواند ساختمان را در برابر حوادث طبیعی مقاوم سازد.

به خواندن ادامه دهید

3 دیدگاه

  • hassan1363 گفت:

    سلام کلا زمونه جوری شده که هرکاری هم بکنی بازم سرقتشونو میکنن من منزل قبلیم 2بار دزدی شد ازش الان یه یک سالی هست که اومدم منزل جدید همون اول درب اکاردئونی خریدم خداروشکر فعلا چیزی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *