تکنیک درب چوبی جناقی چیست؟


درب چوبی جناقی از جمله خاص ترین انواع درب روکشی می باشد. شاید با نام ” روکش جناقی ” چندان آشنا نباشید.  این مقاله اطلاعاتی را در خصوص تکنیک جناغی و کاربرد آن در زمینه های نجاری و تولید انواع محصولات چوبی در اختیارتان می گذارد.

در کنار توجه به خصوصیات فیزیکی و مقاومت درب، ویژگی های ظاهری و زیبایی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. لذا استادکاران نجاری با روش های مختلف مانند روکش کردن چوب، جلا زدن و … سعی می نمایند تا شکل نهایی محصول ساخته شده را  زیباتر نمایند. در ادامه به  تشریح این تکنیک خواهیم پرداخت و مطالب زیر را بررسی خواهیم کرد:

جهت مشاهده درب پراگ با روکش جناقی به صفحه  درب کلاسیک پراگ مراجعه فرمایید.

طرح جناقی چیست ؟

تکنیک بوک مچینگ یا چینش جناقی روکش ؛ یکی از حرفه ای ترین روش های زیبا سازی سطح نهایی درب های چوبی و یا سایر محصولات چوبی می باشد. جناقی کردن در ساخت درب چوبی، درب ورودی، مبلمان، دکواراسیون داخلی خانه، دیزاین داخلی خانه، ویالون، گیتار و ماشین های لوکس به کار می رود. در این طرح نقوش چوب همواره دارای نظم و تکرار می باشد. در ادامه به بررسی این تکنیک می پردازیم.

نمونه درب های روکش بلوط طرح جناقی که توسط شرکت روماک طراحی و اجرا شده اند را مشاهده نمایید.


طرح جناقی


درب روکش چوب جناغی


روکش جناغی


روکش جناقی چوب


تکنیک درب چوبی جناقی چیست ؟

بوک مچینگ یا تکنیک جناقی به قرار دادن سطوح دو یا چند چوب یا سنگ گفته می شود که در آن ورقه و روکش های چوب را  همانطور که از اسم بوک مچینگ پیداست،همانند برگه های کتاب در کنار هم قرار می دهند، و با استفاده از قوه ی تخیل و کمی خلاقیت طرح های خارق العاده می آفرینند،مثلا یک طرح به صورت متناوب تکرار می شود. معمولا برای اینکار از یک نوع درخت قطع شده استفاده می شود تا رگ و ریشه هایی شبیه به هم داشته باشد و مانند یک چوب واحد به نظر بیاید در برخی مواقع آن ها را قرینه در نظر می گیرند هرچند که تکنیک جناقی با الوار چوبی نیز امکان پذیر است ولی معمولا این تکنیک را برای روکش چوب به کار می برند.

امکان بهره گیری از خلاقیت برای ایجاد طرح های منظم و پیوسته وجود دارد، در نتیجه این امر به سلیقه و خلاقیت شخص بستگی دارد.

درب چوبی کلاسیک پراگ محصول شرکت روماک با استفاده ازتکنیک جناقی ساخته شده است، در ویدئو زیر نحوه ساخت روکش این درب را مشاهده می نمایید.

بهترین چوب برای روکش جناقی چیست؟

تکنیک جناقی به دلیل تقارن و هماهنگی روشی بسیار محبوب برای نصب روکش محسوب می شود. لازم به ذکر است حتی با وجود آن که این نوع روکش از چوب طبیعی تهیه می شود، با این حال همانند صفحات کتاب دارای تفاوت های ظریفی است. جالب است بدانید چوب های رایج برای تهیه این روکش پرطرفدار، گونه های متفاوت چوب همانند گردو، بلوط و ون ( زبان گنجشک ) است. ولی بهترین نوع چوب برای اجرای نقوش زیبای جناغی که خاص و منحصر به فرد باشد، روکش چوب گردوی سیاه است.

نکات کاربردی در ساخت روکش جناقی چیست؟

طرح جناقی یکی از متداول ترین طرح ها برای ساخت روکش چوبی محصولات و فراورده های چوبی می باشد.  بدین منظور بهتر است در انتخاب نوع محصول چوبی و نقشه کار دقت کنید تا از پایین آمدن کیفیت نهایی روکش کاری جلوگیری شود.

جور کردن روکش، امری ضروری در تهیه روکش های چوبی محسوب شده و برای جور کردن روکش جناغی ، لازم است اصول کاربردی زیر را مد نظر داشته باشید. در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

انتخاب روکش سالم و بدون عیب: سعی کنید از انتخاب روکش های معیوب که دارای ترک هستند و یا بر اثر گره مرده سوراخ، پوسیده و موج دار شده اند پرهیز کنید.

بکارگیری روکش با ضخامت مناسب: یکی از نکات اساسی، انتخاب ضخامت روکش مناسب است. زیرا همانطور که می دانیم ضخامت روکش ها متغییر و سفارشی بوده و به صورت متنوع در بازار موجود می باشند. از این رو باید سعی نمود روکش های هم ضخامت انتخاب شوند تا از اختلاف سطح و ناهمگونی ظاهری جلوگیری شود.

نقشه کار مناسب روکش کاری: تهیه روکش جناقی در نهایت به چیدمان آن بر مبنای نقشه کار بستگی دارد، از این رو روکش ها را باید با توجه به نقشه کار، با دقت بالا اندازه گیری و برش دهید. زیرا نقشه به شما کمک شایانی می کند که روکش های برش خورده را بر اساس طرح و نقوش متناسب در کنار هم قرار گیرند.

در ادامه برای درک بهتر این موضوع چند نمونه از محصولاتی که با استفاده از این تکنیک ساخته شده است را ذکر خواهیم کرد.

چه محصولاتی با استفاده از تکنیک جناقی ساخته می شوند؟

بهره گیری از روکش جناقی برای اجزای چوبی لوکس از قبیل درب، کمد، مبلمان و … در سبک کلاسیک رایج می باشد.

کمد با روکش جناقی

یکی دیگر از کاربردهای انواع روکش های جنای، بکارگیری از آن برای کمد دیواری می باشد. این مدل از کمد دیواری برای فضای کلاسیک مناسب بوده و انتخابی لوکس است. جلوه این کمد در فضای پذیرایی و یا راهروی ورودی خانه بیشتر خواهد بود. در این صورت می توانید روکش کمد را با روکش درب های اتاقی و درب ورودی خانه هماهنگ سازید.

با بهره گیری از رنگ موج نما بر روی روکش، علاوه بر اینکه از روکش حفاظت می کنید و به آن جلا می بخشید، می توانید از رنگ های گردویی، فندقی، عسلی و … بهره ببرید.

کمد ایسکیا تولید شرکت روماک می باشد که دارای روکش جناغی است.

مبلمان با روکش چوب جناقی

از روکش جناقی در صنعت مبلمان نیز بهره گرفته می شود. نظم و هماهنگی نقوش روکش بر روی مبلمان جلوه زیبایی را پدید می آورد که برای سبک های کلاسیک و روستیک مناسب است. لزومی ندارد که اقدام به ایجاد اشکال خارق العاده شود، کافی است نقوش به ترتیب تکرار شود و دارای نظم باشد.

از آنجایی که مبلمان با روکش جناقی توسط هنر دست خلق می شود و فرایندی زمان بر دارد، هزینه نهایی محصول نیز افزایش می یابد. در نتیجه قیمت مبمان روکش جناغی بیشتر است.

میز با روکش جناغی

خلاقیت با طرح جناغی

تصویر زیر یک کمد تمام چوب  ساخته شده توسط  یک شرکت آمریکایی می باشد که از جناقی کردن چوب گردو در کنار هم شکل گرفته است.

درب چوبی جناغی

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید از چوب برای ساخت فضای داخلی اتاق ماشین استفاده شده است و تکنیک جناقی باعث زیبایی دو چندان آن شده است.

طرح خلاقانه زیر که شبیه یک خرگوش است با استفاده از تکنیک جناقی ساخته شده است.

درب چوبی جناغی

سوالات متداول

طرح جناقی یکی از زیباترین و خلاقانه ترین شیوه های چینش روکش چوب طبیعی است به صورتی که رگه های چوب یک طرح خاص و متقارن را به نمایش بگذارند.

روکش جناغی برای درب، کمد ، میز با طراحی لوکس در سبک کلاسیک کاربرد دارد.

روکش بلوط نه تنها زیباترین روکش چوب است، بلکه برای چینش جناقی نیز بسیار کاربردی و ایده آل است. روکش راش چندان برای چیدمان جناقی مناسب نیست.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *