کمد دیواری ریلی


کمد دیواری ریلی یکی از مدرن ترین طراحی ها برای اتاق خواب کوچک و حتی بزرگ می باشد. تنها تفاوت کمد ریلی با کمد لولایی، نوع بازشوی درب آن می باشد که به صورت کشویی در راستای ریل حرکت می کند. این نوع کمد به نام های کمد دیواری ریلی و یا کمد دیواری کشویی شناخته شده است. کمد ریلی با توجه به اینکه فضای کمتری را در منازل و اداره جات اشغال می نمایند، امروزه به شدت مورد توجه خریداران محترم قرار گرفته است.

جدیدترین مدل کمد دیواری ریلی اتاق خواب



کمد ریلی هایگلاس



کمد دیواری ریلی


سایر مدل های کمد دیواری ریلی و لولایی روماک را در لینک روبرو مشاهده نمایید.

مدل کمد دیواری

برای دسترسی سریع به مطالب زیر، بر روی عنوان مورد نظر کلیک نمایید.

انواع مدل کمد دیواری ریلی

کمد کشویی برای فضاهای مدرن مناسب بوده و عموماً از جنس چوب طبیعی، ام دی اف، چوب سه لایی، لنئوپان، شیشه و آینه ساخته می شود. در ادامه  انواع مدل کمد لباس ریلی را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- کمد دیواری ریلی چوبی و روکش چوب

این مدل کمد از چوب و یا روکش چوب ساخته می شود و نسبت به سایر مدلها دارای ظاهری زیباتری است، زیرا نقش و نگار های چوب همواره چشم نواز هستند.
کمد دیواری ریلی دو درب سفید نئوکلاسیک

 2- کمد دیواری کشویی ام دی اف و روکش چوب

تخته فیبر با چگالی متوسط یا ام دی اف؛ خمیر چوب مهندسی شده ای است که از خرد کردن تکه های واقعی چوب و تبدیل آن به فیبر ساخته می شود. سپس با استفاده از صمغی مخصوص و با اعمال فشار و حرارت بهم چسبانده می شوند. ام دی اف از تخته سه لا ارزان تر است و در مقایسه با نئوپان استحکام و دوام بیشتری دارد. سطح آن چنان صاف است که هیچ گره ای ندارد و برای رنگ کردن و سایر لوازمی که برای ساخت آنها به سطح صاف نیاز است ایده ال است.

ام دی اف یکی از بهترین متریال ها برای ساخت درب ریلی کمد لباس است. به دلیل همگونی و یکدستی ام دی اف لبه های آن صاف و بدون شکاف و فضاهای خالی است، از این رو بشدت مناسب کمد با رنگ های پوششی و همچنین چسباندن روکش چوب است. قیمت کمد دیواری ام دی اف نسبت نئوپانی بیشتر اما از نظر کیفیت بشدت مرغوب تر می باشد.

کمد دیواری ریلی با روکش های گلاس سفید براق

3- کمد دیواری ریلی آینه دار

این کمد مناسب فضاهای کوچک است، ترکیب متریال شیشه با MDF یا چوب یا روکش چوب در کمد دیواری علاوه بر بزرگ تر نشان دادن فضا، امکان استفاده از آینه را نیز فراهم می کند. کمد ریلی آینه دار می تواند طراحی ویژه ای داشته باشد، به عنوان مثال تنها بخشی از درب دارای آینه باشد و یا از کمد با 3 درب بهره برد تا تنها بر روی درب میانی آینه قرار گیرد.

شرکت روماک کمد دیواری ریلی آینه دار ایده آل شما را مطابق با بروزترین طراحی های روز سفارشی سازی می نماید.

از آنجایی که می توان تمام سطح درب را با آینه پوشش داد، آینه قدی گزینه مناسبی خواهد بود، در این صورت به انعکاس نور در محیط نیز کمک کرده اید. این گزینه انتخاب مناسبی برای اتاق های کوچک می باشد تا بزرگتر و پر نور تر به نظر برسد.

معایب کمد ریلی آینه دار

کمد آینه دار ریلی کاربردی و مدرن به نظر می رسد، اما معایبی هم دارد !

برای افرادی که علاقمند به نور زیاد و انعکاس نور نیستند، کمد آینه دار می تواند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، کمدهای آینه دار از مد افتاده اند و کمتر شاهد این نوع کمد در فضاهای مدرن و حتی کلاسیک هستیم. از دیگر معایب کمد با درب آینه دار می توان به شکننده بودن آن اشاره کرد.

کمد دیواری ریلی مدرن 
 با درب آینه ای

4- مدل کمد دیواری ريلي شیشه ای

یکی از به روز ترین مدل ها در تولید کمد لباس ریلی، کمد با درب شیشه ای است که این امکان را برای شما ایجاد می کند تا فضای داخلی اتاق روشن تر به نظر بیاید.

در ساخت این مدل از کمد ریلی از شیشه به عنوان درب کمد استفاده می شود. به دلیل شفاف بودن شیشه، وسایل داخل کمد همواره قابل رویت است، از این رو نیاز به استفاده از اکسسوری های خوب الزامی می باشد. همچنین می توان از شیشه های مات نیز استفاده کرد، ولی در هر دو صورت امکان بهره وری مناسب از فضای کمد را تا حد زیادی سخت می کند و این دغدغه که داخل کمد چه خبر است را همیشه با خود به همراه دارد.

کمد دیواری ریلی بزرگ با درب آینه ای

5- کمد دیواری ریلی مدرن

یکی از ویژگی های کمد کشویی این است که این کمد ها برای سبک مدرن طراحی و اجرا می شوند و در سبک کلاسیک رایج نیستند. اگر به دنبال جدیدترین مدل کمد هستید، کمد روکش نیمن را به شما پیشنهاد می کنیم. نیمن روکش وارداتی با کیفیت است که طرح های متنوع و شیکی دارد. از روکش طرح چوب گرفته تا روکش طرح بتن!

برای اینکه کمد یکنواخت نباشد، از تلفیق دو روکش متفاوت استفاده کنید. مثلا روکش سفید نیمن را با روکش طرح چوب قهوه ای روشن ترکیب کنید.

برای کاهش هزینه میتوانید روکش ایرانی فرامید را جایگزین کنید. این برند نیز روکش های متنوع و بسیار زیبایی تولید می کند که از طرح های ایتالیایی الهام گرفته است.

کمد لباس ریلی جدید

سادگی در طراحی و دکوراسیون محبوبیت زیادی پیدا کرده است، به همین دلیل کمد ریلی طرفداران زیادی دارد. در ادامه عکس جدیدترین مدل های کمد ریلی مدرن را ملاحظه نمایید.

کمد دیواری کشویی تاشو

یکی از جدیدترین و مدرن ترین مدل های کمد می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. این مکانیزم به عنوان آکاردئونی نیز شناخته شده است و دو درب کمد بصورت تاشو جمع می شوند. ریل و قره قره های این مکانیزم در قسمت بالای درب ها نصب می شوند، در نتیجه قسمت پایین خالی است. درب ها نیز توسط لولا گازور به قرقره و توسط لولا تخت به یکدیگر متصل می شوند.

کمد دیواری سفید با درب کشویی تاشو

کمد دیواری ریلی ام دی اف سفید

کمد دیواری ریلی سفید های گلاس با ریل  مخفی

کمد دیواری ریلی MDF روکشی

کمد لباس ریلی جدید دو رنگ روکش چوب و هایگلاس

طرح درب کمد دیواری ریلی

درب ریلی کمد دیواری هر چه درب سبک تر باشد عملکرد بهتری بر روی ریل خواهد داشت. کمد دیواری درب ریلی به صورت ساده و فلت طراحی می گردد و زیبایی آن وابسته به رنگ و یا روکش مورد استفاده برای درب کمد است.

درب ریلی کمد دیواری شیاردار

جدیدترین و مدرن ترین کمد کشویی دارای درب ساده است که سطح آن با سی ان سی به صورت شیاردار طراحی شده است. رنگ های تیره مانند مشکی، سورمه ای و طوسی تیره برای این طرح کمد بسیار ایده آل می باشد. حتی می توان برخی از شیارها را بصورت خلاقانه با استیل طلایی یا سیلور پوشش داد.

کمد دیواری ریلی سفید

رنگ سفید به عنوان محبوب ترین رنگ برای کمد دیواری شناخته شده است. دست شما برای بکارگیری این رنگ خنثی کاملا باز است. اگر درب کمد از جنس ام دی اف است، می توان سطح درب را به صورت یکدست با رنگ سفید رنگ آمیزی کرد. همچنین می توان سطح ام دی اف را با روکش هایگلاس براق و یا مات پوشانید.

در مدل زیر از پروفیل طلایی رنگ به عنوان دستگیره توکار استفاده شده است که یک مدل شیک و زیبا است. کمد دیواری هایگلاس یکی از محبوب ترین مدل های کمد در سبک مدرن است.

کمد دیواری کشویی دو درب سفید با روکوب طلایی و دستگیره پروفیل طلایی

کمد دیواری ریلی ام دی اف با روکش چوب

درب کشویی کمد مدرن دو رنگ طوسی و روکش چوب

کمد دیواری ریلی آینه دار

از ترکیب چوب و آینه نیز می توان استفاده نمود. پنل های عمودی چوب و آینه و یا فریم چوبی و پنل آینه ای افقی از جمله نمونه های ترکیبی می باشد.

کمد دیواری ریلی چهار درب چوبی آینه ای سفید طلایی

نامناسب برای اتاق کم نور : کمد آینه دار برای فضای تاریک مانند راهروی ورودی گزینه مناسبی نیست. زیرا با بکارگیری پرنور ترین چراغ ها هم نمی توان نور مورد نیاز را برای آینه تامین کرد. البته این موضوع در خصوص اتاق پر نور کاملا برعکس است، زیرا آینه نور را منعکس می کند.

بجای ماندن اثر انگشت : دست شما به هنگام باز و بسته کردن درب کمد با سطح آینه تماس خواهد داشت و لک بر روی آینه بجای خواهد ماند. در نتیجه این مدل کمد کشویی نیاز به نظافت مرتب دارد.

انعکاس دکوراسیون داخلی : تصویر هر آنچه که در مقابل آینه قرار دارد را خواهید دید. این ویژگی برای اتاق خواب کوچک مناسب نیست زیرا اتاق آشفته به نظر می رسد.

انواع کمد دیواری ریلی از نظر جنس

انواع مختلفی از جنس‌ها برای ساختار و بدنه کمد دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به برخی از این جنس‌ها و ویژگی‌های آنها اشاره خواهم کرد:

کمد دیواری ریلی چوبی:

کمدهای دیواری از جنس چوب از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. چوب یک جنس طبیعی و گرم است که به طور طبیعی زیبایی و گرمایی به اتاق می‌بخشد. چوب می‌تواند از انواع مختلفی باشد، از جمله چوب راش، چوب درخت بلوط، چوب سرو و غیره. استحکام، طول عمر بالا، زیبایی طبیعی و قابلیت اصلاح و نگهداری آسان از جمله ویژگی های کمد چوبی است.

MDF :

MDF از الیاف چوبی و رزین سخت تشکیل شده است و از نظر قیمت اقتصادی‌تر از چوب است. MDF بسیار مقاوم و قابل اصلاح است. از طرفی رنگ پذیری خوبی دارد اما در برابر رطوبت حساس است. برای افزایش مقاومت ام دی اف می توان از رنگ پلی‌اورتان استفاده کرد. این رنگ ضدخش، ضدآب و مقاوم در برابر رطوبت است و می‌تواند در طولانی مدت به طور مناسب نگهداری شود.

نئوپان:

نئوپان یک جنس ترکیبی است که از الیاف چوبی و چسب‌های قوی تشکیل شده است. این جنس با استفاده از فشار و حرارت بالا تولید می‌شود و با پوشش دادن لایه‌هایی از کاغذ ملامینه به سطح آن، مقاومت و زیبایی بیشتری به آن می‌بخشد. نئوپان از نظر قیمت اقتصادی‌تر از چوب و MDF است و دارای ضخامت متنوعی می‌باشد. نئوپان در برابر خط و خش، رطوبت و حرارت مقاوم است و در نتیجه برای استفاده در کمدهای دیواری با بازشوی ریلی مناسب است.

ملامینه:

ملامینه نیز یک جنس ترکیبی است که از ملامینه کاغذی یا پلاستیکی به عنوان پوشش سطحی بر روی MDF یا نئوپان استفاده می‌کند. این پوشش با استفاده از فشار و حرارت بالا به سطح جنس اصلی متصل می‌شود. ملامینه از نظر ظاهری بسیار متنوع است و در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها موجود است. این جنس مقاوم در برابر خط و خش، لکه، رطوبت و حرارت است و نظافت ساده ای دارد.

این تنها چند نمونه از جنس‌هایی هستند که در ساخت کمدهای دیواری ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر صورت، برای انتخاب بهترین جنس برای نیازها و سلیقه شخصی خود، ممکن است نیاز به مشاوره با متخصص داشته باشید.

مزایای کمد ریلی

کمد دیواری ریلی مدرن مزایای متعددی دارد:

1- مناسب برای فضاهای کوچک مناسب

امروزه اغلب ساختمان ها اتاق های کوچکی دارند، به همین دلیل فضای کمی برای لوازمی از جمله تخت، پا تختی و دراور وجود دارد. در این شرایط استفاده از کمدی که درب آن به وسیله لولای گازور و رو به بیرون باز شود، دغدغه هایی را به همراه خواهد داشت. از این رو بهتر است از کمد هایی با درب ریلی استفاده نمود تا از کمترین فضاها بیشترین بهره برداری صورت گیرد.

2- بهترین گزینه برای ادارات و شرکت ها

گاهی اوقات در ادارات مجبوریم صندلی یا میزی را در جلوی کمد قرار دهیم (کمد پشت سر منشی در اداره ها) در این شرایط بهترین گزینه کمد دیواری ریلی می باشد. در واقع امکان دسترسی به سریع ترین شکل را برای ما فراهم می نماید. درب ریلی موجب می شود که ما بتوانیم از فضای جلوی کمد دیواری حداکثر استفاده را ببریم.

کمد ریلی ادارات روکش ملامینه

3- ساخت عرض درب کمد های ریلی در هر ابعادی

از آنجایی که درب کمد دیواری لولایی بر روی محور عمودی حرکت می کند؛ عرض را نمی توان بیش از 600 میلی متر درنظر گرفت، زیرا موجب تاب برداشتن و یا شکستن درب می شود. اما با توجه به اینکه درب کمد های ریلی روی محور افقی حرکت می کند برای ساختش محدودیت در عرض وجود ندارد.

4- ضخامت درب کمد دیواری ریلی

یکی دیگر از مزایای کمد ریلی نسبت به کمد دیواری معمولی ضخامت درب آن می باشد. درب کمد ریلی 7 تا 10 فوت ضخامت دارد که این امر موجب می شود تا لباس ها هنگام در آورن از کمد پاره و یا نخ کش نشود.

5- هزینه پایین نصب کمد های ریلی 

نصب درب های ریلی نسبت به درب های معمولی ساده تر می باشد. از این رو به هزینه و نیروی کار کمتری نیاز دارد و همین امر موجب می شود تا سرعت نصب بشدت بالاتر رود.

6- مقاومت بالای کمد درب ریلی 

درب های ساده معمولا قادر به مقاومت در برابر وزن اضافی نیستند. اما درب ریلی انعطاف پذیری بالایی دارند و می تواند انواع شیشه های رنگی، مات و آینه های سنگین را تحمل نمایند. از این رو تنوع طرح و شکل کمد های ریلی نسبت به کمدهای لولایی بیشتر است.

7- قابلیت سفارشی سازی

یکی از مزایای اصلی کمدهای لباس با درب های کشویی این است که انتخاب های بسیاری برای طراحی و شخصی سازی آنها وجود دارد. در واقع شما می توانید با خرید کمد دیواری ریلی به طور کلی تمامی اجزا را سفارشی سازی نمایید. همچنین امکان انتخاب انواع رنگ ها و جلاهای مختلف برای کمد لباس وجود دارد.

8- استفاده چندگانه 

کمدهایی با درب های ریلی می توانند درنقاط مختلفی در منزل و یا دفتر کارتان استفاده شوند. کمدهای با درب ریلی که با سطح صیقلی پوشیده شده اند می توانند مانند یک میز آیینه دار استفاده شوند. آن را در اتاق خود قرار دهید و حالا می توانید یک آیینه هم در مقابل خود داشته باشید.

9- ریل کمد دیواری مخفی

امروزه ریل کمد دیواری مخفی در انواع تاپ لاین و این لاین محبوبیت زیادی پیدا کرده اند؛ این ریل ها از لحاظ بصری باعث ایجاد نظم بیشتر در اتاق و فضای داخلی اتاق می گردد.

برندهای مطرحی همچون فانتونی، ملونی و بلوم در زمینه تولید ریل های مدرن فعالیت دارند.

کمد ریلی مدرن روکش های گلاس

معایب کمد های ریلی

کمد دیواری کشویی معایبی را نیز به همراه دارد:

1- عدم باز شدن همزمان درب کمد و چینش دشوار وسایل در داخل کمد 

اولین نقص کمد های ریلی این است که امکان باز شدن درب های کمد به صورت همزمان وجود ندارد. همچنین استفاده کننده از کمد امکان دیدن فضای داخل کمد را به صورت کامل نداشته، چرا که همیشه یک لنگه از درب بر روی درب دیگر قرار می گیرد. این مسئله موجب می شود که چینش وسایل داخل کمد کمی دشوار شود و امکان دسترسی همزمان به وسایل داخل کمد عملا از بین برود.

در واقع میدان دید در کمد ریلی 50 درصد می باشد در صورتی که این مقدار برای کمد دیواری لولایی 100 درصد می باشد.

درب کمد دیواری ریلی با دستگیره تو کار

2- اعوجاج در درب کمد های ریلی 

با توجه به اینکه نصب درب های کمد بر روی دو ریل (یکی درب بالا و دیگری درب پایین) ساخته می شوند، درب های کمد کشویی بسیار ضعیف و اعوجاج پذیر می باشند (خصوصا با ارتفاع بیشتر از 2 متر) و به اصطلاح عامیانه درب لغ می زند. برای درک بهتر این موضوع فیلم کوتاه زیر را مشاهده نمایید.

3- نظافت ریل های کمد 

یکی دیگر از مشکلات کمد دیواری های ریلی کثیفی همیشگی ریل های آن است. زیرا شیار ریل ها محل تجمع گرد و غبار می باشد و نظافت آن به دلیل عدم دسترسی کامل کمی دشوار می باشد و نسبت به سایر طرح کمد لباس سخت تر است.

کثیفی ریل کمد با درب کشویی

4- بیرون آمدن درب ها از ریل 

درب کمد های ریلی در صورتی که نیروی زیادی به آنها وارد شود، از ریل خود خارج می شود و جایگذاری دوباره آن کار بشدت پر دردسری می باشد.

خرید کمد دیواری ریلی

در هنگام خرید کمد ریلی به نکات زیر می بایست دقت نمایید:

1- هنگام خرید کمد، به ریل های آن حتما توجه کنید

هنگام خرید این نوع کمد دیواری این نکته  را باید مد نظر قرار دهید که از بهترین نوع یراق ریل موجود بازار در ساخت کمد استفاده شده باشد. بسیاری از تولیدکنندگان کمد دیواری به جهت کاهش هزینه های ساخت از ریل های ارزان قیمت و بعضاً 40 کیلوگرمی استفاده می کنند. حال آنکه بهتر است از ریل های 80 کیلوگرم استفاده شود. زیرا این امر موجب طول عمر بیشتر درب ها و کاهش استهلاک آنها می شود و همچنین خرابی های ناشی از حمل را به حداقل می رساند.

2- کمد ريلي برای سبک مدرن مناسب می باشد

با نگاهی بر عکس های مدل کمد دیواری مدرن متوجه می شوید که این کمدها عموماً برای سبک مدرن مناسب می باشد. بنابراین عملاً امکان استفاد از این نوع کمد در فضاهای کلاسیک و نئوکلاسیک وجود ندارد. از این رو اگر دکوراسیون شما کلاسیک می باشد این نوع کمد دیواری انتخاب درستی نیست. در صورتی که مایل به استفاده از کمد های ریلی در محیط های کلاسیک هستید، می توان چوب به کار رفته در این کمد دیواری به شکلی در نظر گرفت یا طراحی نمود که با فضای کلاسیک هم همخوانی داشته باشد.

البته رنگ کمد دیواری هم می بایست با دکوراسیون داخلی شما سازگار باشد.

3- ابعاد کمدهای ریلی 

اگر فضای زیادی در اختیار دارید به شما پیشنهاد می کنیم از کمد های پیش ساخته استفاده نمایید. زیرا کمدهای سفارشی اصولا قیمت بالاتری نسبت به کمدهای ساخته شده دارد، اما از طرفی می توان آن را مطابق با سلیقه مشتریان طراحی کرد و محدودیت انتخابی وجود ندارد. ابعاد استاندارد کمد دیواری در ساخت کمد تاثیرگذار هستند. عموما عمق کمد دیواری بطور معمول 60 سانتی متر در نظر گرفته می شود، اما سایر ابعاد از ضرب طول (x) و عرض (y) فضایی که کمد در آن قرار می گیرد محاسبه می شود.

 اندازه گیری ابعاد کمد دیواری ریلی

4- در کشویی کمد دیواری 

اگرچه در کشویی کمد دیواری گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک، مسکونی، اداری و … می باشد؛ با اینحال در نظر داشته باشید که ارتفاع زیادی برای درب با ضخامت پایین در نظر نگیرید. البته این موضوع مورد توجه سازندگان و تولیدکنندگان قرار می گیرد، با اینحال پیشنهاد می شود برای کاهش هزینه به کم کردن ضخامت درب اقدام ننمایید.

5- نصب کمد 

بسیاری از سازندگان کمد ، خدمات نصب کمد دیواری را نیز ارائه می دهند. بنابراین بهتر است پیش از انعقاد قرارداد، تکلیف نصب آن را نیز مشخص نمایید. از آنجایی که نصب کمد دیواری فرایند متفاوتی دارد، در مبحثی جداگانه به آن می پردازیم.

آیا می توان درب بازشو کمد دیواری را به درب ریلی تغییر داد ؟

برخی از شرکت ها و تولیدی کمد لباس ریلی اقدام به انحام این کار می کنند. در واقع آن ها می پذیرند که برای بدنه کمد قبلی، درب ریلی تولید نمایند. این امر تا حدودی منجر به کاهش هزینه نهایی می شود.

سوالات متداول

بله، ریل مخفی برند فانتونی یکی از بهترین ریل ها می باشد که مکانیزم آن به هنگام باز یا بسته بودن درب کاملا مخفی است.

روکش چوب طبیعی و روکش هایگلاس برای کمدهای مدرن مناسب هستند که بهتر است با توجه به سایر المان های موجود در فضا (درب، کف و ...) انتخاب گردند. البته روکش های جدید مصنوعی از برندهای خارجی و ایرانی مانند Niemann، AGT و فرامید روکش های بسیار زیبا و متفاوتی تولید می کنند.

درب کمد دیواری ریلی نیازی به فضای بازشو ندارد؛ در نتیجه در فضاهای کوچک کاربردی تر است.

به طور معمول از ام دی اف برای ساخت کمد دیواری های مدرن بهره گرفته می شود.

کمدهای ریلی عموماً در سطح مدرن کاربردی هستند و دارای سطح فلت و صاف هستند. با اینحال سفارشی سازی کمد با درب کلاسیک ریلی به صورت ابزار خورده امکان پذیر است.

به خواندن ادامه دهید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *