اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت


اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت ساختاری مقاوم را در هسته درب به وجود می آورد. این ساختار در برابر ضربه ، دیلم و ورود غیر مجاز مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل این درب ها مورد توجه مالکین قرار گرفته است.

اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که این درب از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟ آیا ساختار درب ضد سرقت مقاوم است ؟ شرکت روماک در زمینه تولید و فروش درب ضد سرقت فعالیت دارد، از این رو در این مقاله به بررسی ساختار داخل درب ضد سرقت می پردازیم.

ویژگی های درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ خارجی، باید قابلیت هایی همچون مقاومت در برابر رطوبت (با توجه به منطقه جغرافیایی)، مقاومت در برابر عبور صدا به عنوان عایق صوتی و مقاومت در برابر انتقال گرما به عنوان عایق حرارتی داشته باشد.

از این رو علاوه بر پیش نیازها و استانداردهای امنیتی لازم در تولید درب ضدسرقت ؛ دیگر ویژگی های درب های ضد سرقت همچون زیبایی ظاهری، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر تابش آفتاب و اشعه uv و اهمیت عایق حرارتی و صوتی در درب های ضد سرقت و مقاومت در برابر آتش سوزی نقش بسیار مهمی دارند.

در این خصوص لازم به توضیح است، با کیفیت ترین درب های ضد سرقت زمانی بهترین امنیت را دارند که سارقان از تخریب قفل نصب شده بر روی درب ناتوان باشند. از این رو درب های ضد سرقت حتی اگر از فولاد st-70 و فراتز از استانداردهای جهانی نیز ساخته شده باشند، بدون نصب قفل ضد سرقت تفاوتی با یک درب چوبی معمولی نخواهند داشت.

به هر حال، هدف مجموعه روماک از ارائه این مقاله آشنایی و اطلاع رسانی به مهندسان و سازندگان صنعت ساختمان در رابطه با اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت بوده و امید است این مقاله بتواند قدمی هرچند کوتاه ولی موثر جهت راهنمایی هرچه بیشتر شما عزیزان جهت خرید درب ضد سرقت ساختمان بردارد.

اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت

به طور کلی درب ضد سرقت از چهار جز اصلی به شرح زیر تشکیل شده است. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم. همچنین برای مطالعه مطلب مورد نظر، می توانید روی عناوین زیر کلیک نمایید.

با توجه به اینکه انواع قفل های ضد سرقت از گستردگی بالایی برخوردار هستند، در این مقاله به بررسی این موضوع نمی پردازیم.

ساختار درب ضد سرقت

ساختار و یا استراکچر درب ضد سرقت یکی از اصلی ترین و مهمترین اجزا درب بوده که عملا نقش بسیار مهمی در مقابله با نفوذ فرد خارجی به محیط ایفا می کند. استراکچر درب معمولا به دو صورت کلی ساخته می شود:

نوع اول استراکچر درب:

استراکچر درب به این صورت ساخته می شود که یک کلاف فلزی به صورت محیطی با پروفیل فولادی ساخته می شود. سپس ورق فولادی به ضخامت 0.7 تا 1.25 میلیمتر که از قبل به صورت سینوسی ساخته شده روی این کلاف جوش می شود. عمدتا این کلاف سینوسی در سمت بیرون درب و در مواجه با محیط خارجی استفاده می گردد. این ورق سینوسی باعث افزایش بیشتر مقاومت درب در برابر خمش و یا احیانا نیروی دیلم به کار رفته توسط سارقین برای دزدی خواهد شد.

لازم به ذکر است در برخی از مدل های تولیدی یک ورق فولادی به ضخامت 0.7 تا 1.25 میلیمتر در جهت مخالف کلاف فولادی اشاره شده، جوش می گردد.

نوع دوم استراکچر درب:

استراکچر درب با یک کلاف فلزی با پروفیل های فولادی ساخته می شود. لازم به ذکر است نوع و سایز این پروفیل بسته به ضخامت درب تعیین می گردد. سپس به جهت مقاومت بیشتر درب در برابر خمش، 3 الی 4 قید فولادی دقیقا با همان سایز پروفیل های محیطی به صورت افقی به دو قید پروفیل عمودی محیطی جوش می شود، سپس ورق فولادی با ضخامت 0.7 الی 1.25 میلیمتر بر روی این کلاف جوشکاری می شود.

لازم به توضیح است دقیقا همانند استراکچر سینوسی (نوع اول) در بعضی از مدل های تولیدی یک ورق فولادی به ضخامت 0.7 تا 1.25 میلیمتر در جهت مخالف کلاف فولادی اشاره شده، جوش می گردد.

انواع درب های ضد سرقت دارای ابعاد استانداری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ابعاد در ضد سرقت مراجعه فرمایید

عایق حرارتی و صوتی استراکچر درب ضد سرقت

در هر دو نوع استراکچر فوق؛ یک نوع عایق حرارتی و یا صوتی به صورت تک لایه مانند عایق پلی اورتان، پشم سنگ، پشم شیشه و یا عایق پلی استایرن در داخل استراکچر نصب می شود. این عمل اهمیت بسزایی در رابطه با عایق نمودن آپارتمان در برابر با صوت و حرارت خواهد داشت. متاسفانه در بعضی از کارگاه های تولید درب به جهت کاهش مبلغ تمام شده درب های ضدسرقت یا به دلیل آشنا نبودن تولیدکنندگان با انواع عایق های صوتی و حرارتی، این مهم در دستور کار قرار نگرفته است. این امر مصرف کنندگان درب های ضدسرقت را با مشکلات عمده مواجه می کند، در واقع باید مد نظر داشته باشیم درب ضد سرقت نوعی درب ضد صدا نیز می باشد.

عایق پشم سنگ Rock Wool:

ماده اصلی و تشکیل دهنده پشم سنگ، سنگ بازالت بوده که از گونه سنگ های آتشفشانی می باشد. این سنگ در کشور ما به جهت وجود آتشفشان های خاموش به وفور وجود دارد که عملا نقش پررنگی در عایق کردن محیط چه حرارتی و چه صوتی بازی می کند.

اجزای درب ضد سرقت

عایق پشم شیشه Glass Wool:

ماده اصلی و تشکیل دهنده پشم شیشه، سیلیس می باشد که بعد از ذوب شدن به الیاف تبدیل می شود و سپس توسط ماشین های تولید کننده نیروی گریز از مرکز، به اصطلاح الیاف پشم تبدیل می شود.

اجزای درب ضد سرقت

عایق پلی استایرن Polystyrene :

این عایق یک نوع پلیمر سفید رنگ که در پروسه تولید یک عامل و یا متریال فوم کننده به آن  افزوده شده است که در ایران بانام تجاری یونولیت شناخته می شود.

اجزای درب ضد سرقت

در جدول زیر سه عایق اشاره شده در متن با یکدیگر مقایسه شده ست.

نوع عایق چگالی ضخامت ضریب هدایت حرارتی مقاوت صوتی مقاومت در برابر حریق
عایق پشم سنگ 10 الی 50 kg/m3  20 تا 200 میلیمتر 0.039 کاهش تا 10 دسیبل 230 تا 260 درجه سانتیگراد
عایق پشم شیشه 50الی 200 kg/m3  30 تا100 میلیمتر 0.039 کاهش تا 4 دسیبل 700 تا 850 درجه سانتیگراد
عایق پلی استایرن 6 الی 80 kg/m3 10 الی 2000 میلیمتر 0.036 کاهش تا 10 دسیبل قابل اشتعال

چهارچوب ، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت

چهارچوب دربهای ضد سرقت عموما از جنس فلز هستند. در ادامه به بررسی چهارچوب این نوع از درب ها می پردازیم :

چهارچوب فلزی درب ضد سرقت :

چهارچوب درب ضد سرقت معمولا با استفاده از ورق فولادی ST37 به ضخامت 1.5 تا 2 میلی متر ساخته می شود. این ضخامت تاثیر شگرفی هنگام نصب و استحکام درب دارد و عملا چهارچوب ساخته شده با ضخامت کم مشکلات عدیده ای را هنگام نصب برای نصاب به همراه دارد.

اجزای درب ضد سرقت

چهارچوب فلزی درب ضد سرقت با کاور روکش چوب :

لازم به ذکر است که زیبا سازی درب همانند امنیت آن اهمیت بالایی دارد. از این رو شرکت روماک درب ضدسرقت را بصورتی طراحی و تولید کرده است که فلز چهارچوب توسط روکش چوب یا چوب کاور شده است. در نتیجه ظاهر این درب چوبی همانند درب تمام چوب چشم نواز بوده و زیبایی دوچندانی به درب ضدسرقت بخشیده است. به همین دلیل است که ما اسم درب ضدسرقت چوبی را برای محصول انتخاب کرده ایم.

اجزای درب ضد سرقت

نحوه ساخت چهارچوب درب باید به گونه ای باشد که احتمال باز کردن درب بدون قفل کردن آن میسر نباشد. امروزه در برخی از کارگاه های تولیدی و کارخانه درب ضد سرقت به جهت عدم آشنایی تولید کنندگان با استراکچر درب های ضدسرقت و به جهت عدم مهندسی سازی درب های ضدسرقت شاهد دزدی های عدیده از منازل خریداران درب ضدسرقت بی کیفیت می باشیم.

اجزای درب ضد سرقت

بهره گیری از نوار ضربه گیر به هنگام نصب چهارچوب نیز عملکرد موثری به هنگام بسته شدن درب خواهد داشت. با وجود نوار ضربه گیر در چهارچوب، به هنگام بسته شدن درب صدای بلندی ایجاد نخواهد شد.

پنل و رویه مهمترین جز تشکیل دهنده زیبایی درب

پنل و یا رویه درب معمولا از جنس ام دی اف با ضخامت 8 الی 12 میلیمتر می باشد و جهت زیباسازی بصری درب ساخته شده است. در صورت تقاضای کارفرما پنل بصورت روکش طبیعی چوب، روکش پی وی سی، روکش ملامینه، های گلس، سی پی ال، لمینیت و … بصورت مدرن یا کلاسیک باشد.
معمولا برای ساخت دربهای ضدسرقت مدرن ام دی اف، پنل به صورت ساده اجرا شده و یا در صورت نیاز، طرح دلخواه کارفرما بروی پنل، سی ان سی می شود.

اجزای درب ضد سرقت

پنل یا رویه درب ضد سرقت به صورت CNC

برای ساخت درب های ضدسرقت کلاسیک معمولا چوب و یا روکش چوب روی ام دی اف پنل، بصورت الحاقی یا به اصطلاح قالپاقی نصب می شود.

اجزای درب ضد سرقت

پنل یا رویه درب ضد سرقت به صورت زهوار الحاقی (قالپاقی)

البته ساخت در ضدسرقت با پنل به صورت قاب تونیک تمام چوب هم میسر خواهد بود که معمولا به دلیل زمان بر و هزینه بر بودن این روش ساخت، از تولید آن فاکتور گرفته می شود.

اجزای درب ضد سرقت

پنل یا رویه درب ضد سرقت به صورت قاب تونیک

یراق آلات جز مهم دیگر درب امنیتی

توصیه می شود از یراق آلات مرغوب و با کیفیت برای درب ضد سرقت بهره ببرید. در حقیقت نباید کیفیت را فدای هزینه پایین تر کرد.

فراموش نکنید نصب درب ضد سرقت باید با دقت بالایی انجام گیرد. برای کسب اطلاعات و مشاهده ویدئوی آن، به صفحه نحوه نصب درب ضد سرقت مراجعه فرمایید

ما در شرکت روماک در تلاش هستیم که علاوه فروش درب ضد سرقت اطلاعات جامعی (از جمله ابعاد درب ضد سرقت، مغزی درب ضد سرقت، درب ضد آب و…) را در اختیار مشتریان و بازدیدکنندگان سایت قرار دهیم. همچنین با داشتن انواع مدل درب ضد سرقت (مانند درب ضد سرقت سفید، درب ضد سرقت تمام چوب، درب ضد سرقت ترک) انتخاب را برای شما عزیزان راحت تر نماییم.

اجزای درب چوبی

حال که با اجزای درب ضد سرقت آشنا شدید، آگاهی از اجزای درب چوبی نیز جالب خواهد بود.

اجزای درب تمام چوب

همانطور که از نام آن مشخص است؛ ساختار این درب ها تماماً از چوب می باشد. در سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک، این درب ها به صورت قابدار طراحی می گردند که اصطلاحاً به آن ها قاب تونیک گفته می شود. جالب است بدانید که ساختار قاب تونیک یکپارچه نمی باشد، بلکه متشکل از دو بائو در طرفین درب و دو پاسار در بالا و پایین درب می باشد که قاب تونیکه را در بر می گیرند.

این اجزا ( با ئو و پاسار) با تکنیک کام و زبانه کردن به یکدیگر متصل می گردند، در نتیجه درب از مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود. لازم به ذکر است، بهره گیری از ابزار برای پیاده کردن جزئیات بر روی درب های تمام چوب، امکان پذیر می باشد.

به منظور ایجاد عایق حرارت و تا حدودی صوتی، می توان از شبکه هانی کام در ساختار درب بهره برد.

مزایای درب ضد سرقت لوکس

زیباترین درب ضد سرقت به طور معمول درب هایی هستند که تمامی مزیت های یک درب لوکس را دارا باشند. در ادامه به اجزای درب ضد سرقت لوکس اشاره می نماییم.

مجهز به دوربین: معمولا درب های ضد سرقت لوکس دارای جای مخصوص برای نصب دوربین هستند.

سیستم هشدار: برای جلوگیری از نفوذ سارقین این سیستم امنیتی به تلفن شما پیام داده و شما را آگاه می سازد.

قفل خودکار: این درب ها با کلید کپی باز نشده و به محض بسته شدن به صورت خودکار قفل می شوند.

دستگیره درب ضد سرقت : یکی از مهم ترین بخش های یک درب ضد سرقت که امنیت درب نیز وابسته به آن است دستگیره می باشد.

1. دستگیره الکترونیکی: امروزه با هوشمند سازی منازل دستگیره های الکترونیکی در انواع کارتی، کد دار و مجهز به تشخیص اثر انگشت تولید شده که مزیت آن ها امنیت بالا و ضد سرقت بودن آن ها است.

2. دستگیره توپی: این نوع از دستگیره ها در انواع فلزی و سرامیکی تولیده می شوند. در صورتی که قفل درون دستگیره گرد قرار گیرد به نحوی که از سمت داخل و خارج با کلید قفل شود امنیت بیشتری دارد.

چشمی درب ضد سرقت : چشمی درب ضد سرقت که یکی از یراق الات مهم به شمار می اید به سه دسته ساده، دیجیتال و کوبه دار تقسیم می شوند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع چشمی های دیجیتال مجهز به ضبط صوت و تصویر نیز می باشند.

منبع:
سایت:www.lonrace.com

سوالات متداول

ساختار درب ضد سرقت عموما شامل ورق فولادی، شبکه هانیکام و ترکیب چوب و ام دی اف است.

هر چه ضخامت ورق فولادی بکار رفته در ساختار درب ضد سرقت بیشتر باشد؛ امنیت درب نیز بیشتر خواهد بود.

درب های لوکس به گونه ای طراحی می شوند که هسته درب به صورت کامل با چوب پوشانیده می شود، در نتیجه اثری از فلز بر روی درب دیده نمی شود.

به خواندن ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *